Lidt OT: gnister i forlængerledn.?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-03-04 21:51

Hej!

Hvad er det udtryk for når det slår gnister ved tilslutning af enheder`?
Er lidt nervøs for computeren :-/ ( ikke for TV, det er ligegyldigt!

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-04 22:08

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hej!
>
> Hvad er det udtryk for når det slår gnister ved tilslutning af enheder`?
> Er lidt nervøs for computeren :-/ ( ikke for TV, det er ligegyldigt!

fordi der er strøm på forlængerdåsen når du sætter et stik/en enhed i -
hvis du har slukket forlængerledningens fødestrøm, inden du tilslutter
noget, sker det ikke.

Men det er ikke farligt

M.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 22:23

Lone Schmidt wrote:

> Hvad er det udtryk for når det slår gnister ved tilslutning af enheder`?
> Er lidt nervøs for computeren :-/ ( ikke for TV, det er ligegyldigt!

Det betyder, at det pågældne apparat er tændt, så det straks trækker
spænding, når du sætter stikket i fordelerdåsen.

Mange fordelerdåser er lavet i halvtransparant plast, og det gør at
du kan se gnisten, det samme sker hvis du sætter et tændt apparat i
en alm. stikkontakt der er tændt, der ser du bare ikke gnisten, da
stikkontaktens plast ikke er transparent.

Gnisten er rimmelig udskadelig, hvis det er apparater med et
beskedent strømforbrug der tilsluttes, er det derimod varmeblæsere
og elpaneler, som kan trække 2 Kilowatt, så vil jeg anbefale, at du
slukker stikkontakten, og først tænder når apparatet er sat i stikket.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-03-04 06:05

Morten Lind skrev:

> fordi der er strøm på forlængerdåsen når du sætter et stik/en enhed i -

Kære Morten, det er ikke korrekt, der er spænding på forlængerdåsen og
ikke strøm, strømmen opstår først når Lone tilslutter sin brugsgenstand,
altså når der bliver et egentligt forbrug.

> hvis du har slukket forlængerledningens fødestrøm,

spænding min ven, spænding.....

> inden du tilslutter
> noget, sker det ikke.

> Men det er ikke farligt

korrekt ikke i disse størrelser...

Niels Ebbesen skrev:

> [...]

Også til dig kære Ebbeesen, det pågældende apparat trækker skam ikke
spænding men strøm når Lone sætter stikket i.

Så kære Lone spænding er der altså på din forlængerledning/stikdåse så
snart du har sat den i stikkontakten og tændt.
Strømmen opstår så snart du tilslutter et apparat som er tændt og der
opstår et egentligt forbrug.
De herre har faktisk ret, de bytter blot om på begreberne.
Spænding måles for øvrigt i Volt (V) og strøm måles i Ampere (A).

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen - Elektriker siden 1985

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : Morten Lind

Dato : 28-03-04 09:07

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> wrote:

> [...]
> De herre har faktisk ret, de bytter blot om på begreberne.
> Spænding måles for øvrigt i Volt (V) og strøm måles i Ampere (A).

Du tager da vist strøm på mig, Henry
M.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-03-04 15:45

Morten Lind skrev:

> Du tager da vist strøm på mig, Henry
> M.

yes yes....

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : Morten Lind

Dato : 28-03-04 17:40

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> wrote:

> yes yes....

Hmm.....det må være spændingen, der gør det*GGGGG*
M.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-03-04 05:15

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]

Tak for Jeres "spændende " svar , nu er jeg mere rolig
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge