Ugh... så er Apachen på krigsstien.
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 11:24

Her i nat har jeg skiftet over, så www.photo-galleri.dk serves med
en grå G3'er, MacOSX 10.2 og Apache...

Og så vidt jeg kan se, så kører det helt fint, derfor skal alle dem
der har hjulpet med gode råd og foklaringer, ha' mange tak for
hjælpen...

Jeg har lidt flere spørgsmål, men dem poster jeg senere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 27-03-04 14:57

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Her i nat har jeg skiftet over, så www.photo-galleri.dk serves med
> en grå G3'er, MacOSX 10.2 og Apache...

Lækkert

Der er godt nok kommet fart på dit galleri nu
Er det kun ny maskine, eller har du også fået en bredere forbindelse ?
--
Frederik Sørensen
http://www.frynse.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-03-04 15:14

Frederik Sørensen <fsenREMOVE@mac.com> wrote:

> Lækkert
>
> Der er godt nok kommet fart på dit galleri nu
> Er det kun ny maskine, eller har du også fået en bredere forbindelse ?

Der er ikke hul igennem herfra.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 27-03-04 15:23

> Der er ikke hul igennem herfra.

Det er nok fordi at Ebbensen skrev forkert adresse den er
http://www.photo-gallery.dk
--
Frederik Sørensen
http://www.frynse.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 15:27

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Der er ikke hul igennem herfra.

Jeg behøver kun at kaste et hurtigt blik på terminal-vinduet, som
viser logfilen, for at konstatere at serveren kører helt fint.

Så prøv igen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 15:36

Frederik Sørensen wrote:

> Der er godt nok kommet fart på dit galleri nu
> Er det kun ny maskine, eller har du også fået en bredere forbindelse ?

Nej det er den samme forbindelse, 512/512 Kilobit ADSL fra Tiscali,
og det bliver meget dyrt, hvis jeg skal ha' mere upstream.

Jeg har dog overvejet en løsning, hvor jeg køber en meget kraftig
forbindelse, og da jeg kun skal bruge upstream, så vil jeg tilbyde
mine naboer og genboer, at de kan købe af det downstream jeg har til
overs, det kan jo laves som et trådløst LAN...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 27-03-04 15:46

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nej det er den samme forbindelse, 512/512 Kilobit ADSL fra Tiscali,
> og det bliver meget dyrt, hvis jeg skal ha' mere upstream.

Okay så må det jo være maskinen/software som får det til at føles at din
hjemmeside sparker r** nu :)
--
Frederik Sørensen
http://www.frynse.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 15:49

Et teknisk spørgsmål

I log-filen er der et punkt som jeg ikke helt kan forstå, det er det
tallet lige efter tidspunktet

213.245.97.53 - - [27/Mar/2004:13:16:01 -0800] GET" /HTTP/1.1" 200
======

Er der nogen som har et bud på hvad det betyder...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-03-04 16:04

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> ======
>
> Er der nogen som har et bud på hvad det betyder...?

Tidszone angivelse. -8 timer efter greenwich tid, dvs. et sted på den
usa'ske vestkyst, så vidt jeg husker.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 16:53

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Tidszone angivelse. -8 timer efter greenwich tid, dvs. et sted på den
> usa'ske vestkyst, så vidt jeg husker.

Hvor fortæller jeg maskinen, at den står i Ølstykke 30 km fra
Kjøvenhavn...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-04 17:50

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvor fortæller jeg maskinen, at den står i Ølstykke 30 km fra
> Kjøvenhavn...?

Systemindstillinger->Dato & tid->Tidszone. Og i International kan du
indstille danske standarder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-04 18:18

> [...]

> hjælpen...
>
> Jeg har lidt flere spørgsmål, men dem poster jeg senere...

Holy s...
den er f........ hurtig nu
M.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 19:00

Morten Lind wrote:

> Holy s...
> den er f........ hurtig nu

Det skulle også meget gerne ku' mærkes, min gamle web-server var en
PowerMac 8200, 120 MHz, 48 Mb RAM, MacOS 8.5 og Quid Pro Quo 2.1.2,
og den nye web-server er en PowerMac G3, 291 MHz, 196 Mb RAM, MacOSX
10.2 og Apache.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-04 19:25

> [...]

> PowerMac 8200, 120 MHz, 48 Mb RAM, MacOS 8.5 og Quid Pro Quo 2.1.2,
> og den nye web-server er en PowerMac G3, 291 MHz, 196 Mb RAM, MacOSX

ja, det véd jeg, Niels - tillykke med den lille ny
M.

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 19:34

> [...]

> PowerMac 8200, 120 MHz, 48 Mb RAM, MacOS 8.5 og Quid Pro Quo 2.1.2,
> og den nye web-server er en PowerMac G3, 291 MHz, 196 Mb RAM, MacOSX

glad for at høre den stadig lever i bedste velgående.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 20:07

Morten wrote:

> glad for at høre den stadig lever i bedste velgående.

Nå ku' du genkende den på overclockningen til 291 MHz...

Findes der et sted i OSX, som svarer til Systemprofil i classic MacOS.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Karl Antz

Dato : 27-03-04 20:18

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Findes der et sted i OSX, som svarer til Systemprofil i classic MacOS.

Æblemenyen - About this Mac - More Info
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 20:51

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Æblemenyen - About this Mac - More Info

osse i 10.1?

ellers er der en app under /Applications/Utilities

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-04 21:56

Hej Niels

Godt gået! - bortset fra den lille stavefejl i 'galleri'.

Den er godt nok blevet _meget_ hurtigere end før! - så de gamle Beige
kan stadig være med..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 01:29

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Den er godt nok blevet _meget_ hurtigere end før! - så de gamle Beige
> kan stadig være med..

Det er vel snarerer en indikation for at OSX er betydeligt mere
effektivt end end OS7-9.

Ikke desto mindre vil den gamle G3 ikke kunne trække OSX's
brugerflade på tilfredstilende vis, pga af såvel grafikkort som
bundkortets arkitektur.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-03-04 10:27

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Ikke desto mindre vil den gamle G3 ikke kunne trække OSX's
> brugerflade på tilfredstilende vis, pga af såvel grafikkort som

Men ville den ikke have godt af en masse mere RAM? Den har jo næsten
ingenting.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-03-04 10:50

Henrik Münster wrote:

> Men ville den ikke have godt af en masse mere RAM? Den har jo næsten
> ingenting.

Tja, jeg synes ikke at 192 Mb RAM er næsten ingenting, det er mere
end fire gange så meget, som der sidder i min gamle web-server.

Og i betragtning af, at jeg i min samling har en gammel MacPlus med
4 Mb RAM og AppleShare ver. 1.2, som i mange år fint klarede jobbet
som fil-server, så kan man ikke ligefrem påstå, at moderne software
disponerer resoucerne på en fornuftig måde.

Til serverbrug burde der faktisk være et sted i Systemindstillinger,
hvor man med et enkelt klik kan slå alt GUI-gejlet fra, jeg savner
også mulighedden for at kunne optimere systemet, ved at fjerne alt
det som ikke er nødvendigt for serveren.

De fleste ville blive temmelig overrasket, hvis de så hvor få ting
jeg havde i Udvidelser og Kontrolpaneler på min gamle web-server,
men de kan ta' et kik på den System-mappe, som man booter fra på en
Apple installations CD, den er omtrent lige så skrabet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 28-03-04 12:33

> [...]

> også mulighedden for at kunne optimere systemet, ved at fjerne alt
> det som ikke er nødvendigt for serveren.

Selve GUién bruger ikke mange resourcer når den ikke bliver brugt. Check
selv med top i terminalen eller GUI programmet "Aktivitestovervågning".
Det er symptomatisk for Classic skiftere at vil smide ud og optimre. Det
er ikke nødvendigt i Mac OS X.

Alternativt kan du forsøge dig med at skrive ">console" i logindvinduet
og trykke retur. Det er god terminal humor!

Nok mere alternativt kan du jo smide Mac OS X på porten og intallere
Darwin i stedet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-04 17:51

> [...]

> fil-server, så kan man ikke ligefrem påstå, at moderne software
> disponerer resoucerne på en fornuftig måde.

RAM er ikke en kritisk ressource. Det er harddiskplads heller ikke.
Eller CPU-kræfter.

Derfor er der ikke nogen der gider betale for at programmører arbejder
med det.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-03-04 18:55

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> RAM er ikke en kritisk ressource. Det er harddiskplads heller ikke.
> Eller CPU-kræfter.
>
> Derfor er der ikke nogen der gider betale for at programmører arbejder
> med det.

I et par årtier var en af de store forskelle på Mac'er og PC'er, at
Mac'ernes styresystem kun fyldte en brøkdel Windows styresystemet,
og software til Mac har altid fyldt mindre og krævet mindre RAM end
tilsvarende programmer til PC, men de tider er tilsyneladne forbi.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-04 19:32

> [...]

> software til Mac har altid fyldt mindre og krævet mindre RAM end
> tilsvarende programmer til PC, men de tider er tilsyneladne forbi.

Øjegejl koster, og det bruger man en del rssourcer på i OS X.

En grafikløs maskine kan sagtens køre webserver på 64 MB.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-04 00:25

> [...]

> som fil-server, så kan man ikke ligefrem påstå, at moderne software
> disponerer resoucerne på en fornuftig måde.

Det var skam også ment med et glimt i øjet og en let sarkastisk
undertone. Jeg er også forundret over de enorme mængder RAM, harddisk
o.l., man rask væk forventer nu om dage. Udviklingen går utrolig
hurtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 13:38

> Men ville den ikke have godt af en masse mere RAM? Den har jo næsten
> ingenting.

Når den ikke laver mere end den gør (ingen databaser eller tunge
dynamiske sider) og GUI'et iøvrigt ikke andvendes er 192MB ok.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-04 17:50

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Men ville den ikke have godt af en masse mere RAM? Den har jo næsten
> ingenting.

Det kommer jo an på om den swapper eller ej. Er det "iostat" under OS
X, der siger det?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-04 18:40

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> Det er vel snarerer en indikation for at OSX er betydeligt mere
> effektivt end end OS7-9.

Mnjah, nok mere at Apache er betydeligt mere effektiv til at lange
websider ud end den NIels brugte før.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 21:58

In article <yu2oeqg7tv8.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Mnjah, nok mere at Apache er betydeligt mere effektiv til at lange
> websider ud end den NIels brugte før.

jeps og Apacher er en del af OSX, jeg tvivler på at en Apache under
machten <http://www.tenon.com/products/webten/> eller i form af webten
<http://www.tenon.com/products/webten/> på OS9 og samme hardware ville
opføre lige så pænt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-04 12:00

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Mnjah, nok mere at Apache er betydeligt mere effektiv til at lange
> websider ud end den NIels brugte før.

Jeg tror at der er flere faktorer, som sammenlagt giver den
væssentligt højere ydelse.

For selv om en grå G3'er er en ældre maskine, så er den i praksis
mindst 10 gange så hurtig, som den PowerMac jeg hidtil har brugt som
web-server.

Og Apache er mere kraftfuld end Quid Pro Quo, dermed ikke sagt at
QPQ er et dårligt program, og det ville med garanti også ha' gi'et
en væssentlig bedre ydelse på G3'eren.

Men Quid Pro Quo er et gammelt program, som ikke er blevet opdateret
siden 1998, og det har nogle svaghedder, programmet tager ikke højde
for wanaber, som synes det er morsomt at skyde en server ned.

Og jeg har allerede konstateret mindst 3 forsøg på at skyde min
server ned, og Apachen har afvist dem - he he...)

Jeg har ikke set den type angreb da jeg kørte Quid Pro Quo, og det
skyldes nok, at de har væltet QPQ serveren, og derfor ikke er blevet
skrevet til log-filen.

Se et eksempel her:
http://www.photo-gallery.dk/fra_log.html - scrol vandret, det er et
megga langt request, som nok skaber et buffer overflow...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper

Dato : 29-03-04 15:58

> [...]

> http://www.photo-gallery.dk/fra_log.html - scrol vandret, det er et
> megga langt request, som nok skaber et buffer overflow...

Jeg gætter på at det er en af de vidunderlige Windows Internetorme der
har forsøgt at hacke din server.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-04 15:58

Jesper wrote:

> Jeg gætter på at det er en af de vidunderlige Windows Internetorme der
> har forsøgt at hacke din server.

Så er det en ny orm, for jeg har ikke set den i mine QPQ-logfiler,
eller så har ormen haft den effekt, at den lavede buffer overflow på
min server, for jeg har her på det sidste haft påfaldne mange crach.

Jeg har dog tillagt årsagen til de mange crach, at jeg også har haft
nogle meget stor stigninger i trafikken.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-03-04 00:03

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg har lidt flere spørgsmål, men dem poster jeg senere...

Nu er det blevet senere...

Jeg vil gerne ha' et tip til hvordan jeg kan ændre i opsætningen, så
Apache også logger referer, jeg kører med "common" log-format, og
den eneste ædring jeg har lavet på standard opsæ, er hvor logfilen
arkiveres.

Og så vil jeg høre hvad "ErrorLog" og "LogLevel warn" laver, og om
der er vigtige...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 01:27

> [...]

> Apache også logger referer, jeg kører med "common" log-format, og
> den eneste ædring jeg har lavet på standard opsæ, er hvor logfilen

brug combined - dvs udkommenter "common" med et "#" foran, og fjern
"#" fra linien "# combined". Jammen er det ikke bare ndlysene

> Og så vil jeg høre hvad "ErrorLog" og "LogLevel warn" laver, og om
> der er vigtige...?

det er det alle fejl requests logges, der findes flere nivauer, "warn"
er ét af dem. Om den er vigtig er vel en smagssag (var det hvad du
spurgte om?)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-03-04 19:36

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg har lidt flere spørgsmål, men dem poster jeg senere...

Og nu kommer så det næste spørgsmål, jeg har det problem, at der er
nogen som hijacker/hot linker til mine billeder, det er typisk
brugere på community's som f.eks. Jubii-Chat, webbyen, ridesiden
o.s.v., de stjæler både billederne og min båndbredde.

Jeg har fundet noget sjov som jeg kan putte ind i mit .htaccess
dokument på http://wsabstract.com/howto/htaccess10.shtml - men hvis
jeg forstår det rigtigt, så skal serveren supportere mod_rewrite, og
hvad er det så for noget...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-03-04 21:35

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
>men hvis
> jeg forstår det rigtigt, så skal serveren supportere mod_rewrite, og
> hvad er det så for noget...?

Hele din Apache manuel ligger altså lige for på nettet:
<http://httpd.apache.org/docs/>

Dit aktuelle spørgsmål er besvaret her:
<http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_rewrite.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-03-04 21:16

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Dit aktuelle spørgsmål er besvaret her:
> <http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_rewrite.html>

Ok - det er vist noget meget langhåret noget, og så på engelsk...:-0

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-04 22:01

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Ok - det er vist noget meget langhåret noget, og så på engelsk...:-0

Det kunne være meget værre: Skal man være læge, skal man kunne latin :)

Tillad mig at minde dig om at der er kyndige personer der har tilbud
at hjælpe dig via ssh.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-04 12:12

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Tillad mig at minde dig om at der er kyndige personer der har tilbud
> at hjælpe dig via ssh.

Ja - ja, det kan du godt glemme alt om, andre skal ikke ind og pille
i min server, og der skal ikke laves noget i min server, som jeg
ikke selv forstår konsekvensen af....;-/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-03-04 12:24

> Ja - ja, det kan du godt glemme alt om, andre skal ikke ind og pille i
> min server, og der skal ikke laves noget i min server, som jeg ikke
> selv forstår konsekvensen af....;-/

Så må du jo finde læsebrillerne frem.

http://www.linuxbog.dk/?b=web

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-04 21:12

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Så må du jo finde læsebrillerne frem.

Jeg har fået fundet ud hvilke funktioner der er knyttet til
"mod_rewrite", og at det som standard er slået til...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-03-04 02:44

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Ok - det er vist noget meget langhåret noget, og så på engelsk...:-0

Her er der så en kort, og på dansk:

<http://mbn.dk/?aid=47&lang=dk>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Your cat tried to eat the mouse.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-04 12:08

Jonas Voss wrote:

> Her er der så en kort, og på dansk:
>
> <http://mbn.dk/?aid=47&lang=dk>

Hej Jonas, jeg takker for linket, det var dog ikke siden om
..httaccess koden der forhindrer hijackning/hot linkning, som jeg
fandt langhåret.

Det var siden som beskrev support af "mod_rewrite", som er lidt for
tung til mine engelsk kundskaber...
http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_rewrite.html

Hvad hedder "mod_rewrite" på dansk, for jeg har fået et link til
flg. meget nyttige web-site, der på dansk beskriver Apache serveren.
http://www.linuxbog.dk/web/bog/index.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-03-04 12:50

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Hej Jonas, jeg takker for linket, det var dog ikke siden om
> .httaccess koden der forhindrer hijackning/hot linkning, som jeg
> fandt langhåret.

Det der står i den pågældende .htaccess er mod_rewrite, og ikke nogen
decideret .htaccess-kode.

> Det var siden som beskrev support af "mod_rewrite", som er lidt for
> tung til mine engelsk kundskaber...
> http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_rewrite.html

Hvis du kiggede lidt på siden jeg linkede til, vil du finde en dansk
beskrivelse af hvad mod_rewrite er, og kan. Medmindre der er nogen der
har oversat Apaches egen manual til dansk er jeg bange for, at det
eneste udførlige dokumentation der findes til mod_rewrite er på engelsk.

Ham der har skrevet modulet har lavet en tutorial som er <trommehvirvel>
på engelsk. Desværre:

<http://httpd.apache.org/docs/misc/rewriteguide.html>

For at underbygge flere menneskers påstand om at mod_rewrite er det rene
voodoo sakser jeg lige dette fra første afsnit på den side:

With it you can nearly do all types of URL manipulations you ever
dreamed about. The price you have to pay is to accept complexity,
because mod_rewrite's major drawback is that it is not easy to
understand and use for the beginner. And even Apache experts
sometimes discover new aspects where mod_rewrite can help.

> Hvad hedder "mod_rewrite" på dansk, for jeg har fået et link til
> flg. meget nyttige web-site, der på dansk beskriver Apache serveren.
> http://www.linuxbog.dk/web/bog/index.html

Så vidt jeg kan se er det ikke beskrevet i linux-bøgerne, endnu. Og på
dansk ville jeg nok kalde det et omskrivningsmodul.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: stop bit received

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-04 21:26

Jonas Voss wrote:

> Så vidt jeg kan se er det ikke beskrevet i linux-bøgerne, endnu. Og på
> dansk ville jeg nok kalde det et omskrivningsmodul.

Hej Jonas, jeg har fået fundet ud hvilke funktioner der er knyttet
til "mod_rewrite", og at det som standard er slået til...

Og jeg har også testet flg. script i min .htaccess-fil, men det har
desværre en utilsigtet bivirkning, det forhindrer nemlig, at
Google's billedsøgning kan vise en stor version af mit billede.

# Flg. kode i .htaccess filen forhindrer hijackning af fotos
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?photo-gallery.dk/.*$ [NC]
RewriteRule \.(gif|jpg)$ http://www.photo-gallery.dk/reklame.jpg [R,L]

Så hvis der er nogen som har set et tilsvarende script, som tillader
Google's billedsøger, at den godt må lave hot linking, så er jeg
meget interesseret...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-03-04 10:25

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Ok - det er vist noget meget langhåret noget, og så på engelsk...:-0

Måske mindre langhåret og i hvert fald på dansk er denne bog om
Apache. Den er gratis og du kan læse den på skærmen eller udskirive en
PDF:

http://www.linuxbog.dk/?b=web

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-03-04 21:24

> [...]

> dokument på http://wsabstract.com/howto/htaccess10.shtml - men hvis
> jeg forstår det rigtigt, så skal serveren supportere mod_rewrite, og

Artiklen du linker til linker til mod_rewrite-manualen hos apache. Det
er et meget godt sted at starte.

Ellers står der helt præcist hvad du skal gøre i den artikel du
refererer til.

Du skal naturligvis sikre dig, at mod_rewrite er slået til i httpd.conf.
Jeg mener det er slået til som default, men jeg er ikke sikker.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: working as designed