Knække knoer = FACTS?
Fra : Jakob

Dato : 26-03-04 19:53

Der findes jo så mange vedvarende rygter. Eks. at hvis man går meget
med hat, bliver man skaldet etc. Noget som er uden hold i
virkeligheden.

Hvordan er det hvis man ofte knækker knoer. Er det skadeligt på
længere sigt, eller er det bare noget man siger?

Nogen med konkret viden på området må godt udtale sig :D

Fra : bjørn

Dato : 26-03-04 20:16

min søn på 15 knækker alle led i kroppen,selv nakken og jeg spurgte lægen om
der var nogen senskader som man kunne påføre sig selv ved dette knækkeri.
jeg fik da svaret at det var ufarligt og det eneste der kunne ske var at
omgivelserne blev irriteret på lydene.og det er fanme irriterende at høre på
knækkeriet i tide og utide.nu siger knægten selv at det er blevet en vane
som er svær at slippe af med og at han føler at der mangler noget hvis ikke
han får knækket.så jeg vil påstå at det bliver lidt psykisk efterhånden,en
mani som er svær at slippe af med.

Fra : preben nielsen

Dato : 27-03-04 11:18

> [...]

> længere sigt, eller er det bare noget man siger?

> Nogen med konkret viden på området må godt udtale sig :D

Der var en artikel i Helse om det for et halvt års tid siden. Den
beskrev dels, hvad det er der sker og som laver lyden, og dels at
ingen undersøgelser indtil videre har kunnet konkludere, at det på
nogen måde skulle være skadeligt.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 27-03-04 14:22

Jeg har tidligere knækket ryg, nakke og fingre (og nogen gange tæer...)
Jeg kunne forestille mig, det er lidt ligesom at begynde at barbere sig
andre steder end i hovedet...det bliver en mani og breder sig. Men da det
med at knække ikke er noget man behøver nogen "værktøjer" for at gøre, kan
man gøre det alle steder og uden at tænke over dét.

Mine fingre er blevet lidt svagere og "knager" nogen gange. Dog ikke noget
der forhindrer mig i at udføre nogen ting. Nogen af ledene på fingrene er
større og nogen ligefrem en smule skæve/drejede. Har dog også spillet en del
håndbold, hvor der gik en finger i ny og næ, så kan ikke sige det
udelukkende skyldes fingerknækkeriet.
Har arbejdet meget med at blive bevidst om at jeg gør det, for på den måde
at lade være, nogen gange "når" jeg det bare ikke. Men jeg knækker væsentlig
mindre nu, end tidligere.

Vil ikke sige det er skadeligt, men som bjørn påpeger bliver det noget
psykisk. Og fysisk tror jeg ikke det gavner heller, så jeg vil råde til at
stoppe, hvis man gør det.

--
e/gards

Niels
- sender du direkte til mig, så tjek lige mailadressen før du trykker send