Fersk ørredfilet - tilberedning?
Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 19:32

Hejsa.
Har fået foræret frossen, fersk ørredfilet. Ser lækkert ud - nærmest
laksefarvet.
Men jeg er i tvivl om tilberedelsen. Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak - og god mad week-end!

Mvh - den fiskeglade vestjyde

Fra : Aske

Dato : 27-03-04 22:25

til en glad vestjyde fra en glad østjyde.
Læg fisken med skindsiden nedad i et olie-smurt ovnfast fad eller
bradepande og drys med salt og peber.
Champignoner skæres i skiver og lægges taglagt på ørreden.
Bland 1 kop franskbrødskrumme,1 fint hakket løg og 50 gr. revet ost og
fordel blandingen over champignonerne, læg et par smørklatter ovenpå, hæld 2
dl. hvidvin ved og stil fadet midt i ovnen 25 minutter ved 175 gr.
god apetit aske

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 17:37

Uhm..., det lyder til lige at være noget for mine smagsløg.
Tak til den glade østjyde for opskriften, som jeg glæder mig til at prøve
næste lørdag.

Hilsen, en madglad vestjyde

Fra : qfha

Dato : 29-03-04 15:53

"" skrev d. 26-03-04 19:32 dette indlæg :
> [...]
> laksefarvet.
> Men jeg er i tvivl om tilberedelsen. Kan nogen hjælpe?

--------

Det lyder også lækkert. Nu skriver du ikke hvor stor den er, om det er
til forret eller hovedret.

Til forret ville jeg koge den og servere asperges til, creme fraice
dressing og lunt brød.

----

Som hovedret vil jeg vurdere størrelsen af fisken. Er fisken ret tynd
vil jeg koge den (den bliver nemt tør) ellers stege den i ovenen i
folie. Den må ikke få for meget.
Dertil er vi ret vilde med en fennikel/citron/hvidløgssauce. Og
aspergeskartofler, evt grønærter.

Saucen laves således:
2-3 løg
400 gr. renset fennikel
2 sp. olivenolie
2 fed hvidløg
250 gr. champigonener
saft af ½ citron
1½ dl bouillon
1 dl hvidvin
dette hakkes meget fint steges først, og koges ind så det tykner.
Herefter tilsættes fløde i ønsket mængde. Det er ikke nødvendigt, men
sætter absolut prikken over i'et.

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/