hjemmerørt mayonaise ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 17:32

hejsa,

jeg vil forsøge at røre min egen mayonaise ... den skal bl.a. bruges i
krebsesalat, så jeg vil lige sikre mig at den ikke skiller ... hvis jeg
laver den nu og smider den i køleren et par timer og den så stadig er fin
.... er den så sikker?

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 17:57

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> krebsesalat, så jeg vil lige sikre mig at den ikke skiller ... hvis jeg
> laver den nu og smider den i køleren et par timer og den så stadig er fin

Ja.
Hvis den skiller, gør den det undervejs, mens du rører.

Hilsen Inger

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 18:14

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ja.
> Hvis den skiller, gør den det undervejs, mens du rører.

- ok tak ... er der noget med at olien og æggene skal have samme temperatur?
Hvis jeg nu tager æggene ud af køleren og stiller dem på køkkenbordet en
times tid får de vel samme temperatur som olien i flasken ... eller er der
en smartere måde? Ellers nogle fif?

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 18:27

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - ok tak ...

selv tak.

er der noget med at olien og æggene skal have samme temperatur?

Det ved jeg sørme ikke - jeg plejer bare at røre det

> Hvis jeg nu tager æggene ud af køleren og stiller dem på køkkenbordet en
> times tid får de vel samme temperatur som olien i flasken ... eller er der
> en smartere måde?

Sådan af hensyn til bakterievæksten ville jeg heller gøre det omvendt:
stille en sjat olie i køleskabet.

> Ellers nogle fif?

Start med at røre æggeblommerne seje og lidt "gennemsigtige" med salt -
tilsæt citronsaften.
Tilsæt olien DRÅBEVIS i begyndelsen - efterhånden lidt mere ad gangen.
Det er, hvis du hælder for meget olie i, det kan skille.
Hvis den begynder at skille, kan du tilsætte lidt vand eller citronsaft.

Hilsen Inger

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 18:45

> Sådan af hensyn til bakterievæksten ville jeg heller gøre det omvendt:
> stille en sjat olie i køleskabet.

- tjae ... olien står jo i flasek og æggeblommerne i små plasticbøtter med
limet låg.

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 19:01

> - tjae ... olien står jo i flasek og æggeblommerne i små plasticbøtter med
> limet låg.

Ok - jeg kan godt se, jeg ikke udtrykte mig særligt tydeligt - men:

Hvis både olie og æg er stuevarme, mens det bliver rørt, vokser bakterierne
mere, end hvis begge dele er køleskabskolde, mens det bliver rørt.
Også, selv om mayonnaisen bliver stillet ind i køleskabet bagefter.
Derfor.

Hilsen Inger

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 19:11

> [...]
> mere, end hvis begge dele er køleskabskolde, mens det bliver rørt.
> Også, selv om mayonnaisen bliver stillet ind i køleskabet bagefter.

- aaaah ok ... det giver mening. Men min olie står jo altid bare på
køkkenbordet ... nuvel - kan en gaffel bruges til at røre skidtet sammen
med? Eller skal jeg gå på jagt bagest i skabet for at finde elpiskeren?

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 19:33

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - aaaah ok ... det giver mening. Men min olie står jo altid bare på
> køkkenbordet ...

Det gør min osse. Og jeg har ikke oplevet problemer med at få den rørt
sammen med kolde æg.

nuvel - kan en gaffel bruges til at røre skidtet sammen
> med?

Ja. Eller en ske.
Man rørte også mayonnaise før el-piskernes tid
Det tager bare længere tid og lidt flere armkræfter.

> Eller skal jeg gå på jagt bagest i skabet for at finde elpiskeren?

Kommer an på, hvad du helst vil bruge tiden på: at røre - eller finde frem,
vaske el-pisker af, tørre sprøjt af fliser og skabe og lægge den på plads
bagest i skabet igen.
Jeg vil skyde på, det samlede tidsforbrug er det samme.

Hilsen Inger

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 19:55

> [...]
> bagest i skabet igen.
> Jeg vil skyde på, det samlede tidsforbrug er det samme.

- ja hehe ... men det smager bedre hvis det er rørt med en gaffel

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 19:58

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - ja hehe ... men det smager bedre hvis det er rørt med en gaffel

Jamen hvorfor hulen spørger du så?
Se at kommme i gang!

Hilsen Inger

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 20:17

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

- fik ondt i armen og fandt piskeren frem ... men det smager nu lidt for
meget af olie ... men med creme fraiche og tomatpure bliver det sikkert
superbt som "sovs" til reje og krebsehalesalat ...

ras

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-04 20:59

> [...]

> meget af olie ... men med creme fraiche og tomatpure bliver det sikkert
> superbt som "sovs" til reje og krebsehalesalat ...

Det tror jeg på.
En gang imellem bliver drømmene overhalet af virkeligheden
Men det skal jo hænge sammen på en eller anden måde.

God appetit!
Hilsen Inger

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 10:42

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> meget af olie ... men med creme fraiche og tomatpure bliver det sikkert
> superbt som "sovs" til reje og krebsehalesalat ...

Det er vigtigt hvilken olie man bruger. Det kan hurtigt smage for meget
af olien. Efter mine erfaringer er det ikke en god idé at bruge
olivenolie. I hvert fald skal det så være en meget mild olivenolie. Men
man kan lave glimrende mayonnaise med en god rapsolie. Men såmænd også
med den billigste vindruekerneolie. Sidstnævnte er også god at øve sig
på pga. prisen.

/David

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-03-04 14:07

> [...]
> man kan lave glimrende mayonnaise med en god rapsolie. Men såmænd også
> med den billigste vindruekerneolie. Sidstnævnte er også god at øve sig

- jeg tror du har ret ... jeg leder efter en mild olivenolie og i
mellemtiden køber jeg en rapsolie el. lign.

ras

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-04 12:43

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> - jeg tror du har ret ... jeg leder efter en mild olivenolie og i
> mellemtiden køber jeg en rapsolie el. lign.

Jeg bruger altid rapsolie og tilsætter så et skævt god, jomfruolivenolie,
der lige giver det sidste pif. Og prøv med limesaft i stedet for citron.

--
-Jens B.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-03-04 20:57

> Jeg bruger altid rapsolie og tilsætter så et skævt god, jomfruolivenolie,
> der lige giver det sidste pif. Og prøv med limesaft i stedet for citron.

- lyder som en god ide ... de prøver jeg. Hvor længe min sådan en lille skål
hjemmerørt kan holde sig i køleskabet?

ras

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-04 21:08

> Hvor længe min sådan en lille skål
> hjemmerørt kan holde sig i køleskabet?

Mindst en uges tid med tætsluttende låg (meget vigtigt, da intet er mere
kedeligt end mayo, der har taget smag fra køleskabet). Hvis det ser lidt
kedeligt ud efter nogen tid, skal du bare røre det godt igennem med en ske
eller gaffel. Husk, det bliver stivere af at stå i køleskabet.

--
-Jens B.