RAM sokler?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 20:42

Hej

- Et regulært hardware spørgsmål, hvor jeg ikke helt er istand til at
afgøre det selv.

Jeg har en G3/400 'El Capitan', som er opgraderet til en G3/900. Det
kører bare perfekt, men den kan kun bruge PC-100 RAM - 4x 256mb.

Er der nogen, der véd, om det er muligt at udskifte selve sokkelkortet,
så jeg kan sætte fx. sokler i fra en G4/450 eller G4/500, der jo kører
med PC-133 moduler. Umiddelbart ser det ud til, at de er nøjagtig ens i
udformning, størrelse, skruehuller, printkort nummer er også identisk,
m.v. jvf. Apples database over reservedele.

Grunden til, at jeg evt. ville udskifte, er, at PC-133 RAM er væsentlig
biligere end PC-100 - selv i USA, hvor jeg oftest køber RAM ind.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-03-04 20:56

In article <40633616$0$18660$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
>
> Grunden til, at jeg evt. ville udskifte, er, at PC-133 RAM er væsentlig
> biligere end PC-100 - selv i USA, hvor jeg oftest køber RAM ind.

Jeg mener nok den kan køre med PC133 som bare vil køre som PC100. Jeg bruger
i hvert fald selv PC133 i en G4 som kun bruger PC100.

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 21:04

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> udformning, størrelse, skruehuller, printkort nummer er også identisk,
> m.v. jvf. Apples database over reservedele.

"sokkelkortet" har intet at gøre i den sammenhæng. det er
memorycontrollerens specs du bør tjekke.

<http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G3/PowerMacintosh_G3/frameset.html>

PC133 er bagudkompatibel med PC100, så du skal se bort for at der
specifikt nævnes PC100 i artiklen.

> Grunden til, at jeg evt. ville udskifte, er, at PC-133 RAM er væsentlig
> biligere end PC-100 - selv i USA, hvor jeg oftest køber RAM ind.

Prop du bare PC133 i nu, din G3 kan sagtens håndtere dem (dog ikke
klodser større end 256MB).

Hvis du ikke var så stivnakket, ville du ikke være i tvivl, da du har haft
uendeligt mange diskussioner om netop dette emne her i gruppen gennem
årene. Du kan bare ikke bruge PC133 klodser med 256Mbit moduler på.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).