brugt Powerbook eller ny iBook?
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-03-04 16:47

Hvad synes I?

enten 14000 for:
iBook
640MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs
60GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
Bluetooth Module
AirPort Extreme Card
Keyboard & Mac OS
933MHz PowerPC G4
14-inch TFT display
spritny

eller 14500 for:
PowerBook 15.2"
Købt december 2002 (modellen kom november samme år), 15", Superdrive,
1GB Ram, ekstra batteri købt januar 2004, 60GB HD, booter i både OS 9 og
OS X (pt OS X 10.2.8), indebygget Airport, 64Mb VideoCardMemory, L2
cache size 256K, L3 cache size 1 MB.
Lille ridse på låget

svært, ik?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-04 17:37

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> 1GB Ram, ekstra batteri købt januar 2004, 60GB HD, booter i både OS 9 og
> OS X (pt OS X 10.2.8), indebygget Airport, 64Mb VideoCardMemory, L2

Næ.....
(Alene den L3cache giver dig 15% oven i hatten og den ekstra RAM
yderligere, men hvilket grafikkort er det?)

Jeg ville presse sælgeren kr.: 2500,- , hvis jeg kunne og købe den
brugte.

Til sammenligning er min 733/L3cache -1MB/1250MBRAM mindst 20% hurtigere
end min brors 1GHz iMac, der endog er to år nyere og med 512MB RAM.
Begge G4.(og min var også hurtigere inden jeg smed al den RAM i)

DVDoptager får du også - ekstra batteri! - så pyt med ridsen - du kan
ikke slå en Mac ihjel*GGG*

Jeg tror, Level3cache´en er en lille overset detaille, men jeg har haft
den siden begyndelsen af 2001, og jeg render i store jobs fra de fleste
med en højereydende CPU.

Men held & lykke.....
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 26-03-04 09:30

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> DVDoptager får du også - ekstra batteri! - så pyt med ridsen - du kan
> ikke slå en Mac ihjel*GGG*

I så fald er du vel den glade køber til en PB5300?

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 26-03-04 20:14

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-03-04 20:03

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> [...]

> 1GB Ram, ekstra batteri købt januar 2004, 60GB HD, booter i både OS 9 og
> OS X (pt OS X 10.2.8), indebygget Airport, 64Mb VideoCardMemory, L2

Det var dyrt for en to år gammel bærbar, hvor garantien er udløbet.

Med hensyn til hvilken du skal kigge på, må det vel afhænge af hvilke
behov du har? Boote OS 9? Sætte ekstra skærm på?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-04 12:09

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det var dyrt for en to år gammel bærbar, hvor garantien er udløbet.

Der fik jeg godt nok kaffen galt i halsen. Jeg har nøjagtig den samme
computer bare med combo-drev. Jeg må tilstå, at jeg opfatter den som
lidt over et år gammel, og ikke to år gammel. Den fortsatte fuldstændig
uændret til for et halvt år siden. Det var den sidste TiBook, og den nye
aluBook bruger stadig 1 GHz processor. Den er altså lige så hurtig som
den nye PowerBook, som ærligt talt ikke er ret meget anderledes, bortset
fra de hvide pletter på skærmen.
Jeg vil dæleme være ked af at skulle sælge min for kr. 14.500,-.
Det er i hvert fald absolut minimum. Jeg gav kr. 30.000,- for min, og
med superdrive kostede den vist kr. 32.000,-. Det var endda billigt
dengang. Den blev opdateret ret kraftigt i november 2002, og samtidig
faldt priserne en del. Samtidig var der en kort overgang tilbud på
fordobling af RAM til kr. 312,50. Derfor har de 1 GB RAM. Ellers kostede
det vist kr. 3.000,- at opgradere til 1 GB. Så hvis den ellers er i pæn
stand, så synes jeg, at prisen er yderst rimelig. Men kan du henvise
til, at de sælges billigere, så er du da velkommen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-03-04 12:40

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> aluBook bruger stadig 1 GHz processor. Den er altså lige så hurtig som
> den nye PowerBook, som ærligt talt ikke er ret meget anderledes, bortset

Det er stadig en to år gammel maskine, hvor garantien er udløbet.

Garanti er mange penge værd!

> [...]
> stand, så synes jeg, at prisen er yderst rimelig. Men kan du henvise
> til, at de sælges billigere, så er du da velkommen.

Almindelige afskrivningsregler siger at en computer kan afskrives over
tre år. Regnskabsmæssigt er din maskine altså kun cirka 10000 værd.
Kan du få mere for den, er du da velkommen.

Man skal ikke købe computer for at tjene på det - det er en endnu
dårligere forretning end at købe bil.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-04 15:10

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det er stadig en to år gammel maskine, hvor garantien er udløbet.
>
> Garanti er mange penge værd!

Et år og fire måneder, tak!
Vi har da vel to års reklamationsret her i Danmark, har vi ikke? Der er
da stadig mulighed for at reklamere over computeren, hvis den bryder
sammen.

> Almindelige afskrivningsregler siger at en computer kan afskrives over
> tre år. Regnskabsmæssigt er din maskine altså kun cirka 10000 værd.
> Kan du få mere for den, er du da velkommen.

Det er nyt for mig, men jeg er bestemt ikke ekspert i skatteregler. Jeg
troede kun, at man kunne afskrive 25 % af restværdien hvert år. Hvis det
ikke er rigtigt, så vil jeg meget gerne vide det. Det er jo ved at være
tid til at lave selvangivelse.

> Man skal ikke købe computer for at tjene på det - det er en endnu
> dårligere forretning end at købe bil.

Til gengæld er beløbene mindre Men jeg vil nu stadig opponere mod,
at kr. 14.500,- ligefrem er dyrt for den pågældende PowerBook. Den har 1
GB RAM, ekstra batteri og hele svineriet i øvrigt. Den nye model har kun
en bagatel bedre specifikationer. Og så er TiBook en klassiker. Hvis man
kan få sådan en til kr. 12.000,-, så er det da lige før, jeg gerne vil
have en til konen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 15:21

> Vi har da vel to års reklamationsret her i Danmark, har vi ikke? Der er
> da stadig mulighed for at reklamere over computeren, hvis den bryder
> sammen.

det er spørgsmålet... vi har 6mdr garanti og 24md reklamationsret, i
nogen tilfælde er vi forbrugere blevet dårligere stillet på det punkt.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Michael Petersen

Dato : 26-03-04 16:30

> [...]
> troede kun, at man kunne afskrive 25 % af restværdien hvert år. Hvis det
> ikke er rigtigt, så vil jeg meget gerne vide det. Det er jo ved at være

Ja, det er også forkert. EDB-udstyr med en anskaffelsessum på mere end
10.500 kan afskrives med 25% pr. år af saldoværdien og når den så er
under 10500 kan du afskrive resten på een gang.

For et dyr til 32K er afskrivningen derfor først afsluttet i år 5.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-04 21:59

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> under 10500 kan du afskrive resten på een gang.
>
> For et dyr til 32K er afskrivningen derfor først afsluttet i år 5.

Tak for oplysningerne. Jeg mente nok, det var noget i den stil. Jeg har
faktisk leget lidt med tanken om at sælge min, mens jeg stadig kan få
lidt for den, og så købe en ny. Prisen kunne så finansieres af den
højere afskrivning. Men hvis jeg kun kan få kr. 12.000,- for den, så kan
det ikke betale sig. Så vil jeg hellere beholde den. En ny 15" PowerBook
vil jo ikke være væsentligt anderledes.
Jeg læste engang om en (i USA), der købte ny PowerBook, hver
gang der kom ny model. Det var stort set en gang om året. Han skrev, at
da han hele tiden solgte en næsten ny computer, tabte han kun 5-6.000,-
kr. hver gang. Hvis han i stedet valgte at beholde sin PowerBook i
fem-seks år, så ville den være nul værd, og det ville stadig koste ham
5-6.000,- om året. Med hans metode var det altså ikke dyrere, og til
gengæld havde han altid en ny og hurtig computer. Idéen lyder jo meget
god. Det er bare svært at holde en brugtpris, når nyprisen på ens
computer falder kr. 10.000.- efter et år. Hvis der derimod sker det
modsatte, og det er altså sket nogle gange med TiBook, så er der aldrig
nogen der siger: "Du gav godt nok kr. 22.000,- for din PowerBook sidste
år, men nu koster den nye model kr. 30.000,-. Derfor kan du godt få kr.
24.000,- for din".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-03-04 12:54

Henrik Münster skrev:

> Jeg vil dæleme være ked af at skulle sælge min for kr. 14.500,-.
> Det er i hvert fald absolut minimum. Jeg gav kr. 30.000,- for min, og
> med superdrive kostede den vist kr. 32.000,-.

Ja ok Henrik, men en ny uden superdrive koster:
DKK 17.990,00

Den har 512K L2 cache som er lidt
60GB Ultra ATA/100 som burde være lidt hurtigere
ATI Mobility RADEON 9600 (64MB DDR) som er lidt større
FireWire 400 & 800 så det er også lidt bedre
AirPort Extreme Ready
Bluetooth built-in

Altså er den en tand bedre så hvad din engang har kostet kan man ikke
bruge til noget.

Jeg har selv en af de nye 15" PB med superdrive og hele svineriet. Den
kostede 23.000,- + lidt extra ram.

Når de nye G5 PB kommer til samme pris som min har kostet så vil jeg
næppe kunne få mere end 10 - 12.000,- for min. Det er surt men sådan er
det bare.

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 13:16

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenskridspam.dk> wrote:

> Den har 512K L2 cache som er lidt

tilgængæld har den en nyere og mere effektiv G4 processor, jvf Apple
skulle det næsten opveje manglen på L3 cache.

Fra : eh

Dato : 27-03-04 03:07

Hej, Martin.
Hvor får du fat i en iBook 933 med større HD, ekstra ram, bluetooth og
airport for 14.000??
Der vil jeg gerne hen på mandag.
mvh
Erling

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-03-04 09:42

eh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> Hej, Martin.
> Hvor får du fat i en iBook 933 med større HD, ekstra ram, bluetooth og
> [...]

Det blev nu en 1GHz med samme specs for 14.800,- 933'eren skulle
jeg have givet 13.400,- for!
(Jeg er åbenbart en god "prutter" - men fik da bl.a. educationrabat)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : No1

Dato : 27-03-04 12:41

> Det blev nu en 1GHz med samme specs for 14.800,- 933'eren skulle
> jeg have givet 13.400,- for!
> (Jeg er åbenbart en god "prutter" - men fik da bl.a. educationrabat)

Gav du 1400 kr. for en 77Mhz hurtigere cpu?

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-04 13:23

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> Gav du 1400 kr. for en 77Mhz hurtigere cpu?

Det handler ikke kun om 77MHz

http://www.apple.com/ibook/specs.html

http://www.apple.com/powerbook/specs.html
M.

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-03-04 13:51

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Det handler ikke kun om 77MHz
>
> http://www.apple.com/ibook/specs.html
>
> http://www.apple.com/powerbook/specs.html
> M.

Det er ibooks de snakker om...

Mvh, Michael

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-04 14:42

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Det er ibooks de snakker om...
>
> Mvh, Michael

Næeh Michael - det er det ikke - det er en iBook/ny vs. en
Powerbook/brugt...
M.

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-03-04 14:52

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Næeh Michael - det er det ikke - det er en iBook/ny vs. en
> Powerbook/brugt...
> M.

Naa - prøv lige at kigge lidt tilbage. Det startede med ibook kontra
brugt PB, men nu handler det da om ibook 933 og ibook 1 ghz - se:

Fra : Morten Lind

Dato : 27-03-04 18:25

> Naa - prøv lige at kigge lidt tilbage. Det startede med ibook kontra
> brugt PB, men nu handler det da om ibook 933 og ibook 1 ghz - se:

Yep - de seneste to indlæg inden vores ændrede karakter du må
undskylde, at jeg var med fra begyndelsen

hej fra
M.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-03-04 14:26

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> Gav du 1400 kr. for en 77Mhz hurtigere cpu?

Jeg gav næsten 1500,- for 67MHz - + lev2 cachen er lidt hurtigere..

det var et valg, og da jeg havde fået god rabat (ok bedst på 933'eren)
tænkte jeg tag den hurtigste. 10% hurtigere er da også lidt

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-04 10:16

eh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> Hvor får du fat i en iBook 933 med større HD, ekstra ram, bluetooth og
> airport for 14.000??
> Der vil jeg gerne hen på mandag.

Nu blev jeg nysgerrig og slog den lige op på Apple Store. Der koster den
kr. 14.629,-, så mon ikke det bare er en afrundet pris? Man kan jo nøjes
med 384 MB RAM. Så kommer den ned på kr. 13.729,-, og teknisk set er det
jo stadig en iBook med ekstra RAM. Så prisen er da meget normal.
--
Henrik Münster
Esbjerg