Total luksus-picnic
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 24-03-04 21:56

Hej gruppe

Jeg sidder og planlægger lidt ud i fremtiden, hvor vi (far, mor og tre børn)
skal til et sommerarrangement, hvor vi vil medbringe egen picnickurv. Og den
skal simpelthen være megalækker! Ikke noget med trekantede sandwiches af
billig toastbrød og K-salat
Godt nok er jeg i god tid, men jeg elsker at gå og samle inspiration og
planlægge (og glæde mig). Så hvad er jeres bud på retter til en de luxe
picnic-kurv for både voksne og børn (en på 3½, to på knap 1 år)?

MVH Mette

Fra : Ralph

Dato : 24-03-04 23:01

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> planlægge (og glæde mig). Så hvad er jeres bud på retter til en de luxe
> picnic-kurv for både voksne og børn (en på 3½, to på knap 1 år)?

Tja, et bud kunne være:

Det første er det vigtigste, nogle gode lækre boller, f.eks. ciabatta

Lav en alm bolledej, med ½ så meget gær som normalt, lidt mere salt end
normalt, og erstat 1/3 af melet med durummel (det rigtige gule), lad dem
hæve dobbelt så lang tid som normalt og pensl med vand og rul toppen i
durummel, bag som du plejer, skær halvdelen af dem over på skrå inden
efterhævning.

Lav en pastasalat med f.eks. pasta, tun, hakket æg, persille purløg,
cherrytomater i kvarte og et skvæt eddike (dild-, estragon-, balchamico-,
vin- - hvad man nu kan lide) spises sammen med de halve boller.

Tun og hakket æg kan erstattes med skinke og en spiseskefuld majo

eller tunmousse med cremfraichedressing med en masse krydderurter med de
halve boller

hovedret er de hele boller med fyld:
majo, æg og rejer (kaviar)
frikadeller med fransk sennep og rødkål
roastbeef med......................, husk at dele skiverne i 3-4 stykker, så
det hele ikke kommer med i første bid
skinke med æggestand og purløg
torskerogn rørt med citronsaft , med karse, tomat og kaviar
rullepølse med hele svineriet, sky, løg, sennep
kommensost - stærk - med løg og sky

de sidste to nok kun til de voksne

Husk en skarp kniv til at skære i kvarte til de små

dessert er normalt en forret, men hvad fa´en.........., melon med
parmaskinke i svøb

Og drop sodavand til de voksne, kølig hvidvin i rigtige glas, husk
proptrækker og salt/peber.

Bliver helt sulten nu, ses

--
venligst
Ralph

Fra : mcloud

Dato : 25-03-04 12:07

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Så hvad er jeres bud på retter til en de luxe
> picnic-kurv for både voksne og børn (en på 3½, to på knap 1 år)?

Hej Mette
Til de voksne ville jeg lave lækkert røget laks rullet om store slikasparges
og Parmaskinke rullet om ½ tsk pesto ,frisk basilikum ,soltørret tomat
,friskkværnet peber og lidt høvlet parmasanost.
Kog lidt frisk torskerogn med lidt hvidvinseddike og 4-5 peberkorn og 1
laurbærblad i ca 20-25 minutter afkøl og hak det groft ,kom 1spsk. kapers
og et skalotteløg i og 2-3 spsk god mayonaise og vend det hele forsigtigt.
Køb et lille glas sorte oliven ,dræn væden fra og skyl dem ,læg dem i en
lille skål og hak 2 fed hvidløg,½ tsk basilikum ,friskkværnet peber og 1 -2
tsk frisk citronsaft og 4-5 spsk. god olivenolie.
Bland det hele sammen og sæt på køl til i kører.
Køb et stykke ost hos ostehandleren der hedder Saint Albray der smager
himmelsk i små mundrette bidder ( mellemting mellem brie og fastost ) eller
god brie.
Et godt hjemmebagt eller et lækkert købebrød til at brække i stykker og en
kølig Chardonney eller en frisk Italiensk rødvin.

Steg et par Pouisinner ( små kyllinger ) til ungerne og lidt agurk og
gulerodstænger og et par sodavand.
Lav evt. nogle pølsehorn.

En god pastasalat er jo også lækker.

--