Endelig....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-04 20:13

- Endelig kom EU & EU domstolen da ud af busken og fik givet M$ en bøde,
der kan mærkes - godt 3,7 milliarder kr.!

Men det væsentligste i dommen er, at M$ ikke længere må levere computere
med Windows systemer indeholdende en præinstalleret 'Windows Media Player'.

I DRTV1 nyhederne hu her kl. 18:30 var der også en direktør / talsmand
for Microsoft Danmark - Magen til arrogance, overlegenhed og
uvederhæftighed i sine udtalelser skal man godt nok lede længe efter! -
Hans udtalelse om, at "Det svarer til, at man ikke må installere airbags
i et bestemt bilmærke", er så latterligt langt ude, at det er til at
grine ad... Hvis han så havde formuleret sig nogenlunde sådan... "det
svarer jo til, at bilforhandleren ikke i en bestemt bilmodel må
installere airbags af et bestemt mærke", - ville det måske have haft en
klang af lidt mere fornuft.

I TV2 Nyhederne lød det, som om, det var Apple QuickTime og RealPlayer,
der havde klaget til EU Kommissionen. - Mig bekendt er det faktisk en
udløber af den franske stats afgørelse sidste forår, om at Windows
systemer ikke længere må være det eneste system, der skal/må bruges i
den offentlige forvaltning i Frankrig, men at det er den enkelte bruger,
der selv afgør, hvilket system, han/hun vil bruge.

Godt man ikke har mere med det firma at gøre!
mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-04 21:26

> - Endelig kom EU & EU domstolen da ud af busken og fik givet M$ en bøde,
> der kan mærkes - godt 3,7 milliarder kr.!

Jeg håber, pengene går til et fornuftigt formål. Selv i EU's budget må
sådan et beløb da kunne mærkes. Men er der ikke noget om, at
Europakommisionen først skal stadfæste bøden? Men det er måske kun en
formssag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas (8260)

Dato : 24-03-04 21:59

> [...]
> sådan et beløb da kunne mærkes. Men er der ikke noget om, at
> Europakommisionen først skal stadfæste bøden? Men det er måske kun en

Hva? Det tror jeg da ikke. EF-domstolen arbejder uafhængigt mig bekendt.
De har afsagt adskillige domme som har stor betydning for alle
medlemsstater da EF-retten typisk har forrang for national ret.

Uanset hvad - det er dejligt at M$ bliver banket lidt

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-04 23:13

Thomas (8260) <neumann@studjur.dk> wrote:

> [...]
> medlemsstater da EF-retten typisk har forrang for national ret.
>
> Uanset hvad - det er dejligt at M$ bliver banket lidt

Jeg læste det bare på Mediamac:

"EU har i dag godkendt en rekordstor bøde på 497 mio euro til Microsoft
for at udnytte dominansen på PC-området. Det er så op til
Europakommisionen at vedtage den på onsdag, og den godkendelse baner vej
på en bøde, der er endnu større end den Hoffman-La Rock AG-kartellet fik
i 2001 på 462 mio euro," rapporterer Reuters.

Men bøden er måske blevet vedtaget i dag onsdag? Kan Microsoft appellere
dommen og på den måde trække tiden ud?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 00:13

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> på en bøde, der er endnu større end den Hoffman-La Rock AG-kartellet fik
> i 2001 på 462 mio euro," rapporterer Reuters.

Utrolig dårlig sprogformulering... "EU har godkendt" - jamen EU er i det
tilfælde her "EU Kommisionen". Det, (Reuter) mener, er nok, at
embedsmændene i EU har indstillet til kommisionen, at M$ skal have den
bøde...

> Men bøden er måske blevet vedtaget i dag onsdag? Kan Microsoft appellere
> dommen og på den måde trække tiden ud?

Har du da slet ikke hverken hørt radio eller set TV? - Der har været
nævnt hver time lige siden kl. 17, -men du har nok haft for travlt med
dine cykelhjul.. - Jo bøden er vedtaget og forelagt M$, og det
forventes, at de appellerer til EU Domstolen allerede i morgen. EU
Domstolen må max. bruge 2 år om sagens viderebehandling iflg. EU
kommisionen. - Og hvis jeg ikke husker helt galt, så blev
Hofmann-LaRoche bøden forhøjet ved domstolen med knap 50%, - så M$ kan
godt se hen til at skulle gribe til foret...

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 00:40

Erik Richard Sørensen wrote:

> - så M$ kan godt se hen til at skulle gribe til foret...

Og bøden bliver bare lagt på priserne, så når staten, amter,
kommuner, skoler og andre offentlige instanser fremover køber M$
produkter, så kommer vi over skatten til at betale den bøde, som EU
har givet M$ - og hvor sjovt er det..?

Vi burde i stedet fortælle vores politikere, at de skal påbyde, at
offentlige instanser skal bruge open-souce styresystemer og
programmer, det vil være noget M$ kan mærke.

Og hvis vi starter med, at lære alle elever i folkeskolen og på de
vidergående uddannelser at bruge Linux, så vil der hurtigt komme
årgange ud, der kan tilføre erhvervslivet deres viden og know-how,
og der er masser af mellemstore firmaer, som gerne vil spare de 2 -
3 mill., som de årligt betaler til M$ for licenser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 01:25

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> skoler og andre offentlige instanser fremover køber M$ produkter, så
> kommer vi over skatten til at betale den bøde, som EU har givet M$ - og

Det vil ikke være spor sjovt, men svjv. må og kan en bøde ikke pålægges
priser - uanset hvor eller hvem, der får bøden. Og den er heller ikke
fradragsberettiget.

> Vi burde i stedet fortælle vores politikere, at de skal påbyde, at
> offentlige instanser skal bruge open-souce styresystemer og programmer,
> det vil være noget M$ kan mærke.

Tja, det er jo så lige det, Århus Amtspsykriatri er begyndt på iflg.
thorbjørns henvisning. - Det eneste, jeg har imod det, er begrundelsen
for skiftet, - 'at WordPerfect ikke længere kommer på dansk'. - Det er
da flere år siden M$ Officepakken holdt op med det...

> [...]
> ud, der kan tilføre erhvervslivet deres viden og know-how, og der er
> masser af mellemstore firmaer, som gerne vil spare de 2 - 3 mill., som

Ja, eller lærer dem at bruge alle de fremherskende systemer ligeligt, så
vil de også hurtigt finde ud af, hvad der er det bedste at arbejde med.

Hvis du som virksomhed kan 'nøjes' med at bruge 2-3 mill. kr. på M$
licenser årligt, så er det ikke en særlig stor virksomhed i og med, at
der nu ikke længere ydes rabat ved opgradering, men der skal betales
fuld pris pr. arbejdsstation!

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-04 00:48

> Har du da slet ikke hverken hørt radio eller set TV? - Der har været
> nævnt hver time lige siden kl. 17, -men du har nok haft for travlt med
> dine cykelhjul..

Nej, det må jeg tilstå. Jeg overlader fjernsynet til konen, mens jeg
leger med computer. Jeg burde nok følge lidt bedre med, men man kan jo
ikke nå alt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 25-03-04 21:35

On 25/03/04 0:48, in article 1gb6i4r.11zt05z74y3zfN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Nej, det må jeg tilstå. Jeg overlader fjernsynet til konen, mens jeg
> leger med computer. Jeg burde nok følge lidt bedre med, men man kan jo
> ikke nå alt.

Jeg har kun en ting at sige: eyeTV

MVH

Tommy

Fra : JoOngle

Dato : 25-03-04 21:42

"Tommy Bernholm" <bernholmnospam@nospamadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kun en ting at sige: eyeTV

Det siger du godt nok, men hvad med alle de "lyd" problemer
folk "åbenbart" har med eyeTV?

Ref:

http://mediamac.dk/index.php/forum/show/tid=38133

Mvh
JoOngle

Fra : Karl Antz

Dato : 25-03-04 22:38

JoOngle <joongle@nospamInnocent.com> wrote:

> "Tommy Bernholm" <bernholmnospam@nospamadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Det siger du godt nok, men hvad med alle de "lyd" problemer
> [...]

har lige fået den nye betasoftware 1.3.5b4 - og nu funker det perfekt

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : JoOngle

Dato : 25-03-04 23:20

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse
> har lige fået den nye betasoftware 1.3.5b4 - og nu funker det perfekt
>

> ka'l
> --
> Karl Antz

Ok?! Det fungerer helt perfekt nu eller hvad? nul lydproblemer?
Kan du sige mig hvad EyeTV koster?

Mange tak for info.

Mvh
JoOngle

Fra : Karl Antz

Dato : 26-03-04 08:21

JoOngle <joongle@nospamInnocent.com> wrote:

> Ok?! Det fungerer helt perfekt nu eller hvad? nul lydproblemer?
> Kan du sige mig hvad EyeTV koster?
>
> Mange tak for info.

Såvidt jeg kan bedømme kører det fint nu. Ingen lydproblemer og en
fremragende billedkvalitet.

Jeg har overført en god VHS-optagelse af en opera til dvd og brændt den
og kan hverken se eller høre nogen forskel mellem vhs- og dvd-versionen.
Den virkelige test vil sæføli være en direkte optagelse fra fjernsynet -
men jeg er optimistisk; når jeg nu kører fjernsyn på 'puteren lyder det
virkelig godt.

Prisen - jeg har købt den i Tyskland formedelst 398 ¤ - altså ca 3.000
kr.

PS Jeg har en lumsk mistanke om at nogle problemer jeg havde med at se
tuneren på 'puteren hang sammen med tilslutningen. Først havde jeg sat
dimsen på en firewire-repeater med strømforsyning - så var forbindelsen
mellem eyetv og 'puteren meget ustabil. Godt nok kunne den registrere
kanaler men den kunne ikke eller kun ind imellem vise billedet på
skærmen.

Da jeg så fik en ekstra lang firewire-ledning og satte dimsen direkte på
'puteren, og da jeg satte den til at gemme på samme harddusk som
programmet (har mine ikke-apple-progs på en anden harddisk), da
fungerede det fint.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 25-03-04 23:37

On 25/03/04 21:41, in article 406343fe$1@news.wineasy.se, "JoOngle"
> [...]

> "Tommy Bernholm" <bernholmnospam@nospamadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Det siger du godt nok, men hvad med alle de "lyd" problemer

Tja, det er vist rettet.

Men bortset fra det, så har jeg selv en Formac TVR (firewire), og den
fungerer ganske fint (altså bortset fra at hver times optagelse fylder 13 gb
..-))

MVH

tommy

Fra : JoOngle

Dato : 25-03-04 23:40

> Men bortset fra det, så har jeg selv en Formac TVR (firewire), og den
> fungerer ganske fint (altså bortset fra at hver times optagelse fylder 13
gb
> .-))

Det er da flot, så må den jo have en god kompression.
Her på arbejdet bruger vi rigtignok adobe premiere, og der fylder
hvert minut 1 gigabyte :/

Mvh
JoOngle

Fra : Karl Antz

Dato : 26-03-04 08:25

JoOngle <joongle@nospamInnocent.com> wrote:

> Det er da flot, så må den jo have en god kompression.
> Her på arbejdet bruger vi rigtignok adobe premiere, og der fylder
> hvert minut 1 gigabyte :/

eyeTV har en indbygget hardware-mpeg-encoder, så den gemmer direkte i
mpeg2. 1 time i høj kvalitet fylder 2-2,5 GB.

Jeg har vha Toast oversat knap en times opera til DV og tilføjet
chapters - åsså fyldte den pludselig 22GB hvor den før havde fyld 1.94GB

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 29-03-04 16:44

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> eyeTV har en indbygget hardware-mpeg-encoder, så den gemmer direkte i
> mpeg2. 1 time i høj kvalitet fylder 2-2,5 GB.

jeg har købt Miglias AlchemyTV tv-tuner-kort specielt lavet til G5´eren.
Det kostede 1.200-1.400 kroner med forsendelse og fungerer helt perfekt.
Den gemmer direkte i mpeg4.

Mvh

Tom

http://www.miglia.com/products/video/alchemytv/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-04 17:04

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> jeg har købt Miglias AlchemyTV tv-tuner-kort specielt lavet til G5´eren.
> Det kostede 1.200-1.400 kroner med forsendelse og fungerer helt perfekt.
> Den gemmer direkte i mpeg4.

Jeg har samme kort og det fungerer jo egentligt ganske godt, men
softwaren er slet ikke så elegant som EyeTV 200's. Hvis Miglia omskrev
deres, så den virkede hurtigere og fik et pænere interface, så ville
deres produkt være en værdig konkurrent til EyeTV, hvis man vil
acceptere at det er computeren der skal stå for komprimeringen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 29-03-04 19:53

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> deres produkt være en værdig konkurrent til EyeTV, hvis man vil
> acceptere at det er computeren der skal stå for komprimeringen.

Jeg havde bare hørt at de eksterne løsninger - i særdeleshed dem med USB
- kunne have problemer med udfald, men det lyder ikke til at være noget
problem? Du har ret i, at Miglias interface ikke er specielt fantastisk,
men det virker da.

Tom

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-04 20:35

> [...]

> - kunne have problemer med udfald, men det lyder ikke til at være noget
> problem? Du har ret i, at Miglias interface ikke er specielt fantastisk,

De tidligere løsninger med USB var vist ikke noget at råbe hurra for,
men med Firewire er det ret smart. Når EyeTV 200 optager bruger det
næsten ingen CPU-tid, da det eneste computeren skal lave, er at gemme
filen på disken.

EyeTV 200 optager hele tiden, hvilket vil sige at man kan pause
TV-udsendelser. F.eks. hvis telefonen ringer midt i en film, så
trykker man blot på pause og starter den igen, når man er klar. Så
fortsætter filmen og man kan se videre, mens det der udseendes stadig
optages i baggrunden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 30-03-04 01:49

> [...]

> trykker man blot på pause og starter den igen, når man er klar. Så
> fortsætter filmen og man kan se videre, mens det der udseendes stadig

Kan man programmere Eye Tv til at optage programmer på bestemte
tidspunkter, ligesom på en VTR?
mvh
hans jørgen hvid

Fra : Morten

Dato : 30-03-04 06:03

In article <1gbfu63.13f1au5nymiduN%hj.hvid@REMOVEmail-telia.dk>,
hj.hvid@REMOVEmail-telia.dk (Hans Jørgen Hvid) wrote:

> René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Kan man programmere Eye Tv til at optage programmer på bestemte
> tidspunkter, ligesom på en VTR?

Ja

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Thomas (8260)

Dato : 25-03-04 08:35

> [...]
> i 2001 på 462 mio euro," rapporterer Reuters.
>
> Men bøden er måske blevet vedtaget i dag onsdag? Kan Microsoft appellere

Hej igen.

Kommissionens primære opgaver er at tage initiativ til lovgivning, at
være udøvende instans, at vogte traktaten og at forhandle internationale
aftaler.
Det er nok i forbindelse med at bøden skal inddrives at kommissionen
bliver blandet ind i sagen.
EF-domstolen er jo det organ der har den dømmende magt, hvor
kommissionen er at sammenligne med vores nationale regering (groft sagt).

Der er jo ikke noget ved at få idømt en bøde hvis ingen inddriver den

Yderligere så kan jeg klart tilslutte mig en linie om at det offentlige
ikke må købe hos virksomheder med monopollignende status. Sådan har det
vist været længe i Frankrig mig bekendt?!

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-04 22:09

Henrik Münster wrote:

> Jeg håber, pengene går til et fornuftigt formål. Selv i EU's budget må
> sådan et beløb da kunne mærkes.

- Tja, fx. til bedre udvikling i de nye EU lande, eller højere
udviklingsbistand....

> Men er der ikke noget om, at Europakommisionen først
> skal stadfæste bøden? Men det er måske kun en formssag.

Nej, det her er EU Kommisionen, men det er EU Domstolen, der skal
bekræfte dommen. Og indtil nu, er de aldrig gået lavere end Kommisionens
afgørelse. - Tværtimod har de ofte forhøjet bøder... fx. antitrustsagen
mod cementmonopolerne blev forhøjet ved domstolen.

Det rigtig 'sjove' kommer først, hvis M$ nægter at betale.. - Så
tror jeg vejen er banet for et regulært forbud som i Kina, hvor det er
totalt forbudt at sælge og bruge Windows styresystemerne. - Og hvis
først ca. 1/3 af verdens befolkning står af M$-ræset, så får Gates & Co
noget at tænke over!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Per Madsen

Dato : 24-03-04 22:32

> [...]
> totalt forbudt at sælge og bruge Windows styresystemerne. - Og hvis
> først ca. 1/3 af verdens befolkning står af M$-ræset, så får Gates & Co

Har styret derovre forbudt den menige kineser, at bruge Windows
styresystemerne... og forretningerne må ikke sælge det...eller hvordan?!
Lyder..hmmmm....vildt! Har du et link?

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-04 23:35

Hej Per

Per Madsen wrote:

> Har styret derovre forbudt den menige kineser, at bruge Windows
> styresystemerne... og forretningerne må ikke sælge det...eller hvordan?!

Ja, ret og slet. Microsoft produkterne må ikke importeres, sælges eller
bruges. Det er den officielle kommuniqué, som jeg hørte i både
'Harddisken' og i 'Markedspladsen' på DR1.

> Lyder..hmmmm....vildt! Har du et link?

Jeg har den ikke mere, men jeg mener, jeg har postet den her i gruppen
for 2-3 måneder siden.

En af årsagerne til det (samme som i Israel) er, at M$ ikke længere vil
producere 'native versions' af deres produkter. - Altså ingen native
kinesisk - Simplified Chinese eller Traditional Chinese styresystemer, -
ingen Word, Excel EnCarta og hvad alt ragelset hedder...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 22:44

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det rigtig 'sjove' kommer først, hvis M$ nægter at betale..

Vær nu ikke for optimistisk, M$ har stor erfaring i retsager, og de
har jo en hær af advokater, så de kan formenlig forhale sagen i
mange år, og hvem siger, at EU Domstolen har nosser til at forbyde
salg af M$ produkter i Europa...

Og alt i den danske Statsadministration, Amterne og Kommunerne kører
jo på windåser, og sådan er det nok i ganske mange EU-lande, så mon
ikke der er nogen som bliver bløde i knæerne, li'som det er sket ved
de monopolsager der har verseret i USA, de er jo stort set endt i
ingenting.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-03-04 22:58

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
> der er nogen som bliver bløde i knæerne, li'som det er sket ved de
> monopolsager der har verseret i USA, de er jo stort set endt i ingenting.

Jeg kan ikke være mere enig, de har jo selv sat sig i det lort som nu
står dem til halsen.
Se f.eks. blot herhjemme hvor man i undervisningsministeriet opfandt
PC-kørekort ....... kanon godt gået, der fik vi sgu noget for
skattepengene, nemlig en masse som kunne bruge MS office og kun MS
office... hurra..

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-04 23:55

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> jo en hær af advokater, så de kan formenlig forhale sagen i mange år, og
> hvem siger, at EU Domstolen har nosser til at forbyde salg af M$

Det sagde cement-giganterne også... Men hvad hjalp det? De fik også en
kæmpebøde, så jeg tror ikke, M$ skal føle sig alt for sikre...

> [...]
> der er nogen som bliver bløde i knæerne, li'som det er sket ved de
> monopolsager der har verseret i USA, de er jo stort set endt i ingenting.

Nåh.. nu ikke alle, svjv. kører Århsu Amt stadig med WordPerfect og
Corel Netware...

Hvad angår sagerne i USA, så fortsætter de fleste, - især efter at Gale
Gates offentlig tilbød at 'betale' den første bøde på 700 mill. i form
af _gratis_ Microsoft software til Oregons skolevæsen! (jeg så det på
CBS). - Der er nu 21 stater, der er gået sammen om at få M$ dømt - og
dømt så hårdt, at de ikke får et hben til jorden i de stater... -
Yderligere 18 stater står i venteposition, heriblandt bl.a Washinton
(DC), Californien, Texas og Michegan. - Selv det amerikanske
forsvarsministerium har jo allerede droppet næsten alt M$ efter den
sidste hacker-skandale. - De bruger bl.a. en blanding af Unix/Linux, Mac
OS 9 og X..

- Og i øvrigt - ligger Redmond ikke i Oregon..?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-03-04 00:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Nåh.. nu ikke alle, svjv. kører Århsu Amt stadig med WordPerfect og
> Corel Netware...

Så vil det her glæde dig:

http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=22345

OpenOffice er en ok pakke, men den kræver lidt tilvænning.

> - Og i øvrigt - ligger Redmond ikke i Oregon..?

Washington, svjv.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 00:14

In article <4061f8d8$0$5960$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> totalt forbudt at sælge og bruge Windows styresystemerne. - Og hvis
> først ca. 1/3 af verdens befolkning står af M$-ræset, så får Gates & Co

Så laver vi en fogedsag, og vupti, så er navision damgaard dansk igen
eller, europæisk. Jeg tror de betaler, det europæiske market er trods
alt ret stort.

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-03-04 22:11

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> svarer jo til, at bilforhandleren ikke i en bestemt bilmodel må
> installere airbags af et bestemt mærke", - ville det måske have haft en
Det er jo også nogenlunde det han siger, han siger ordret at:

Prøv at forestille dig at biler blev udsat for det samme, nu må du ikke
installere airbags i dem og ikke have aircondition i dem, du må ikke
ditten, du må ikke datten. Hvis du havde den sitiuation og et bilmærke
blev pålagt at gøre det, hvad var deres konkurrencemuligheder så ??

> [...]
> den offentlige forvaltning i Frankrig, men at det er den enkelte bruger,
> der selv afgør, hvilket system, han/hun vil bruge.

Og hele problemet er jo opstået fordi at Undervisningsministerier og
hermed regeringer, med tilhørende amter og kommuner samt alle større
virksomheder har valgt at satse på win 95 og hvad der ellers fulgte efter.
Jeg syntes personligt at den er helt gal når f.eks kommuner vælger et
firma som KMD blot de vifter med rejser til USA.

Noget helt andet er at hvis EU skulle foretage sig noget som vi kan
bruge til noget så skulle de gennemtrumpfe en lov som sætter regler for
filformater så alle kan læse høre og åbne alt uanset hvilken platform de
anvender.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-04 23:20

Hej Henry

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> ditten, du må ikke datten. Hvis du havde den sitiuation og et bilmærke
> blev pålagt at gøre det, hvad var deres konkurrencemuligheder så ??

Det, han siger, er, '...at pille WMP ud af Windows, er det samme som af
_forbyde_ brugen af airbags i en bestemt bil'. Og det, EU kommisionen
siger, er, '...du må ikke brujge udelukkende _det_ bestemte _mærke_ i
den bil' - for at blive i bilsproget.

Det her er jo sagen med Internet Explorer og Windows 98 om igen! - Lige
nu sidder jeg selv med problemtet. - Jeg ønsker ikke at bruge eller have
IE, men hvis jeg sletter den, går Win98 ned. Og selvom jeg har
installert WaMCom 1.3.1 For Windows, så har jeg nu oplevet flere gange,
at IE pludselig starter af sig selv. - Uanset om jeg har sat WaMCom som
default eller ikke, - Og smider jeg bare selve IE programmet ud, så
starter Windows med at køre 'First Ru' næsegang, jeg starter den op...

> [...]
> Jeg syntes personligt at den er helt gal når f.eks kommuner vælger et
> firma som KMD blot de vifter med rejser til USA.

Sådan kan du godt sige det, men jeg vil vove at gå det skridt videre og
sige, at når man får et tilbud, man ikke kan afslå, fordi det ligger så
langt under markedspriserne, at det er ren dumping, så er det de
færreste, der ikke kigger til pengepungen.

> [...]
> bruge til noget så skulle de gennemtrumpfe en lov som sætter regler for
> filformater så alle kan læse høre og åbne alt uanset hvilken platform de

- Altså noget 'xml' agtigt? - Det har jo intet med styresystemerne at
gøre. Det har kun noget med fx. tekstbehandlingsprogrammer m.v. at gøre.
Og det ændrer jo intet som helst ved monopolistisk status. - Så er det
da først med rette, at direktøren/talsmanden - eller hvad han var, - kan
hævde, at de (M$) bør have eneretten ti at lave noget som helst.

Tror du virkelig, at M$, den dag, de står med et totalt monopol, ikke
vil hæve priserne og trække alle de penge de kan, uda af alle og enhver?
- De er jo allerede godt begyndt med den ensidige opsigelse af samtlige
opgraderingsaftaler, de har haft med både det offentlige og
erhvervslivet. - Det gjorde de pr. 1.7.2003! - Og det har kostet mange
firmaer med mange workstations flere hundrede millioner bare det første
halve år. - Og hvor meget, det har kostet stat, amter og kommuner,
foreligger der endnu ingen opgørelser på, men det ligger nok også på
nogle hundrede millioner.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-03-04 07:44

Erik Richard Sørensen skrev:

> Tror du virkelig, at M$, den dag, de står med et totalt monopol, ikke
> vil hæve priserne og trække alle de penge de kan, uda af alle og enhver?

Jeg er sikker på at de vil vride os for hver en penny, men jeg ser ingen
andre som ikke ville gøre det samme.
Min egen erfaring med Appel's opgraderingspolitik siger mig at man ville
opleve det samme hvis de blev bare halvt så udbredt som MS.

> [...]
> halve år. - Og hvor meget, det har kostet stat, amter og kommuner,
> foreligger der endnu ingen opgørelser på, men det ligger nok også på

Men det monopol kan man vel egentligt ikke kun klandre MS for, det
handler vel også om at stat, amter og kommuner ikke har været kompetente
til at forhandle de rette aftaler.
Det er og har altid været farligt kun at "spille på én hest".
Jeg vil mene at ansvaret skal placeres i disse instanser også og ikke
hos MS alene.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 14:24

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> Min egen erfaring med Appel's opgraderingspolitik siger mig at man ville
> opleve det samme hvis de blev bare halvt så udbredt som MS.

Det er jeg så ikke så sikker på igen. Apples opg.priser er høje - ja! -
De er også _for_ høje i forhold til andre. Men du glemmer én ting her...
Apple er næsten den eneste computer- og software producent, der selv
laver både hardware og software. Det koster umådeligt mange penge at
udvikle både hard og soft, og ét sted skal de jo forsøge at hente
pengene hjem igen. - Hvis de fx. havde en markedsandel på - lad os sige
30%, så ville omkostningerne blive fordelt på et loangt større marked, -
og så siger alm. markedslov, at så vil prisen falde tilsvarende...

Jeg kan give et eksempel, som ikke har noget med computere at gøre, men
hvor 'udvikleren' også er producent. - nemlig inden for
medicinalindustrien. - Jeg får nogle hjertepiller, der skal søges om hos
Sundheds- & Medicinalstyrelsen i hvert enkelt tilfælde, da det normalt
kun er et præperat, der bruges på sygehusene. De piller kostede, da jeg
begyndte at få dem _15.804kr._ for 96 stk. Nu er det blevet mere alm. at
pillerne også bruges uden for selve sygehusene, - altså kommer ud til en
langt større brugerkreds.- Omkostningerne ved forskning og udvikling har
været de samme, men da nu langt flere kan få gavn af dem, - de har
næsten ingen bivirkninger, - så bliver der givet flere bevillinger, og
pludselig er prisen faldet til 1542kr. pr 96 stk. - Altså omkostningerne
dækkes ind ved det større salg, - og ettørre salg sænker priserne.

Det samme gælder på andre områder - også inden for computerbranchen. -
Da Compaq kom med deres første bærbare, var den lige så dyr som en
PowerBook fra Apple, men pga. Windows og det langt større PC marked, så
faldt priserne meget hurtigt til at være 30-40% billigere end en PB
540c, som på det tidspunkt var Apples topmodel.

Den rette markedsføring kunne have gjort meget for Apple, hvis de ville
have brugt pengene på det. Men Apple har altid haft den politik, at
"produktet sælger sig selv". Det har Steve Jobs igen lavet lidt om på
især i starten efter sin tilbegevenden. Da iMac'en skulle lanceres,
brugte han netop en markedsføring, der sagde spar to, - lod noget sive,
benægtede, - lod igen noget mere sive, og benægtede igen... 1. April
1998 fik udviklerstaben så at vide, at de havde 3 måneder til at langere
iMac konceptet!, - Og hvad gjorde Jobs? - lod opl. sive og benægtede,
indtil han den 15 juli 1998 opnede op for noget så uhørt som en
_subskribtion_ på en computer, er frst ville blive frigivet d.
15.8.98..... - Resultat? - 255.000 forudbestilte iMac 233 alene i USA,
og hertil kommer så ca. 48.000 i Europa, 30.000 i Canada! - Dvs., at
alle omkostninger var hevet hjem alene på 'subskribtionen'. Derfor kunn
Mcenhl så forholdsvis langt nede i pris, som var tilfældet.

> Men det monopol kan man vel egentligt ikke kun klandre MS for, det
> handler vel også om at stat, amter og kommuner ikke har været kompetente
> til at forhandle de rette aftaler.

Hm, både og, vil jeg sige. Selvfølgelig har der været mange inden for
det offentlige, der ikke har anet en dyt om computere og software, men
som alligevel skulle være dem, der købte ind.

Men hvad hjælper det, når det offentlige skal indhente pristilbud fra 2
leverandører, og de skal give modparten den anden leverandørs tilbud? -
Og så kommer M$ med et nyt tilbud, der altid ligger under, - og det
bliver de ved med. Tilsidst er prisen så lav, at stat, amter og kommuner
ikke kan sige nejtak.

Men du har ret i, at der burde have været kvalificerede konsulenter -
uafhængige vel at mærke, - der skulle have gennemset tilbuddene og 'den
skjulte dagsorden' i tilbuddene. - Det gjorde Århus Amt, og de fik et
bedre tilbud over en længere periode først fra Novell, senere Corel.
Dvs., vi har haft en langt mindre udgift pr borger til IT og andet
computervæsen, end gennemsnittet andre steder. Det er så bare synd, at
de nu skifter til et andet produkt, - kun med begrundelsen, at 'det er
sproget', der tæller, - jvf. den artikel Thorbjørn henviste til. Det
glædelige er så, at det bliver OpenOffice, der overtager.

> Det er og har altid været farligt kun at "spille på én hest".
> Jeg vil mene at ansvaret skal placeres i disse instanser også og ikke
> hos MS alene.

Hvad hjælper det, når den ene 'bookmaker' hele tiden 'overbyder' den
anden? - Mens den tredie - her IBM, stod fast på nogle faste priser med
faste ydelser. Hvilket jo var årsagen til, at stort set hele
sygehusvæsenet valgte IBM AS400 løsninger, som først nu er ved at blive
udfaset. - Det véd jeg faktisk fra min søster, der er EDB chef for et af
Viborg Amts sygehuse. De har næsten ingen udgifter haft, mens de kørte
IBM, men nu kommer det godt nok til at koste penge, efter at de har
valgt Win2000Server løsninger... - Og det efter et krav fra den
daværende socialdemokratiske regering.

- Sjovt nok er der en professor på Århus Aktssygehus' hjerteafdeling,
der åbenbart har haft mod og pondus nok til at gå imod strømmen og
beholde sin gamle PowerMac 7600/200 med tilhørende hjertescanner. Da jeg
selv var indlagt, hørte jeg pludselig 'kvækket' fra frøen og sagde, at
han nok brugte Mac.. - hvilket han jo bekræftede, - og han fortalte
også, at de ofte skete, at de andre hjertelæger kom og bad om lov til at
låne hans maskiner, når deres egne Win2000 maskiner var gået ned, - og
svjv. har han den stadig...

Desværre tror jeg, at de 'åbne licitationer', hvor modparten altid skal
se andres tilbud, er af det dårlige. Hvis vi kom tilbage til de lukkede
tilbudsafgivninger, så kunne den ene ikke spilles ud mod den anden.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 14:32

In article <4062dd79$0$5933$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det er jeg så ikke så sikker på igen. Apples opg.priser er høje - ja! -
> De er også _for_ høje i forhold til andre. Men du glemmer én ting her...

Måske er lavend produkterne for dyre, men absolut ikke i highend.
Jeg sad og så på en dual powermac G5 vs. en tilsvarende selv samlet
dual opteron. Jeg fik ikke taget alle delene med, fx. intet os, ingen
keyboard, ingen mus, ingen cpu kølere, og intet kabinet/PSU. Ellers
var det samme GHz cpu, 1.8GHz. Der var opteron ca. 5000-6000 billigere,
men de resterende dele æder hurtigt de 5-6k, specielt kabinet og PSU.

Så Apple er ikke dyrerer end en opteron, og formodentlig en tilsvarende
xeon. Og så er apples endda pænere designet og formodentlig også langt
bedre finish af kabinet/køling/...

emac, ibook, imac, og evt. powerbook kan der måske være noget om det med
prisen, men egentlig så tvivler jeg på at apple er væsentlig dyrer for
samme produkt, hvis de overhovedet er det.

JonB
ps: nu mangler vi bare de der powermac quandra med 4 G5'ere

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 15:18

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> var det samme GHz cpu, 1.8GHz. Der var opteron ca. 5000-6000 billigere,
> men de resterende dele æder hurtigt de 5-6k, specielt kabinet og PSU.

Prøv at kigge på ALDIs nyeste tilbud <http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm>.
- Hvor vil du få en Mac, der kan det til den pris...? - En G4/1,25MP vil
kunne hamle op med den, men den får d el8495kr. - ikke engang brugt! Pg
da sæet olle ,ed dem lpmfogiratopm...

Og mht. Opteron processoreren, så er det nok også en af de bedste i sin
art og størrelse. Den er også dyrere enddeste andre PC processorer, og
nok også deneese blo ka komme i nærheden af en G5/1,8MP, men det er jo
bare ikde,n Cbuger går efter - normalt.

> Så Apple er ikke dyrerer end en opteron, og formodentlig en tilsvarende
> xeon. Og så er apples endda pænere designet og formodentlig også langt
> bedre finish af kabinet/køling/...

sammenlignet med Medion maskinen fra LDI edr ok ikke dn s forskel i
designkvalitet og andet. Skulle jeg selv købe enhl P svie dene her
multmasivrn af dem, jenok illetå kø efter at få fingre i...

> emac, ibook, imac, og evt. powerbook kan der måske være noget om det med
> prisen, men egentlig så tvivler jeg på at apple er væsentlig dyrer for
> samme produkt, hvis de overhovedet er det.

Hvis jeg i dag skulle købe en bærbar, sa blev det igen uden tvivl en
Mac. Her er kvaliteten så meget højere end d fese Cbbar, å et opvejer
prisforskellene...

> ps: nu mangler vi bare de der powermac quandra med 4 G5'ere

De findes skam allerede... Jeg tror, det var Tom, der postede et link
til GVS multimediamaskinerne, - meeeen priserne starter omkring
60.000Dkr. omregnet..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 15:43

In article <4062ea2a$0$5935$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> - Hvor vil du få en Mac, der kan det til den pris...? - En G4/1,25MP vil
> kunne hamle op med den, men den får d el8495kr. - ikke engang brugt! Pg

Du kan ikke sammenligne med en grim aldi pc, der desuden heller ikke er
highend, jeg skrev jo netop at i highend var apple ikke dyrer.

> [...]
> art og størrelse. Den er også dyrere enddeste andre PC processorer, og
> nok også deneese blo ka komme i nærheden af en G5/1,8MP, men det er jo

Det er sådan noget jeg ville gå efter. Highend, dual cpu, måske 4.

Hvor? de findes ikke i apple store.

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 17:31

Hej Jon

Jon Bendtsen wrote:

> Du kan ikke sammenligne med en grim aldi pc, der desuden heller ikke er
> highend, jeg skrev jo netop at i highend var apple ikke dyrer.

Her er jeg så uenig med dig. De Medion modeller, der kommer til Danmark
og sælges gennem ALDI, vil jeg ikke karakterisere som værende lowend.

Hvis du åbner en sådan maskine, som den, de har lige nu, så er det
udelukkende mærkevare komponenter, der er brugt til den. Og mht. design,
så er det først anden gang overhovedet, at en computer har fået en
designpris! - Den er faktisk ret flot i den der sølv/sort/hvide
farvesammensætning. - Den første compuer, der fik en designpris var
Apples iMac sammen med PowerBook Lombard, der dog måtte dele prisen med
Sony vaio, - nov. 1998.

Men jeg vil dog give dig generel ret, når det gælder computerdesign. -
Apple er forud for de fleste.

Men al den snak ændrer intet ved, at netop ALDIs Medion serie er noget
ud over det sædvanlige på PC området. Hvis du kigger i div.
markedsgrupper - det gør du jo jænvligt..- så vil du også se, at det
er sjælden, at der kommer eo Medion computer eller dele derfra til salg.
Der er begyndt at komme nogle CRT skærme, men det er åbenbart folk, der
skifter til fladskærme....

Men selvfølgelig ville jeg da vælge en brugt G4/1250MP, hvis jeg skulle
få sådan en til samme pris som Medion computeren, - hvis jeg stod og
skulle vælge nyt køb og er ligeglad med platform. - Smid en Linux - fx.
en Mandrake på den Medion, og en tilsvarende på en G4/1250MP, så er de
nogenlune lige hurtige og giver ca. det samme i ydelse målt i GigaFlop
og MLPS... Men jeg er også klar over, hvilken, der er hurtigst, hvis de
står med std. systemerne Mac OS X hhv. WinXP, så render Mac'en fra
Medion'en uden problem.

> Det er sådan noget jeg ville gå efter. Highend, dual cpu, måske 4.

Ja, _du_ vil, - og til dels også mig selv - og nogle få hundrededre
andre i Danmark, men langt de fleste går bare efter en hurtig maskine
med en masse indhold. - Kort sagt en 'multi-maskine'.

> Hvor? de findes ikke i apple store.

Nej, de sælges kun af GVS selv og laves såvidt jeg kunne se på deres
hjemmeside kun på bestilling..... Fandt lige linket fra Tom
<http://www.gvstore.com/gvs90004u1.html>. Titlen på Tom's indlæ er, "Er
der andre end mig, der savler?" (11.03.04)

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 17:47

In article <4063093d$0$5933$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Jon

[klip]

> Her er jeg så uenig med dig. De Medion modeller, der kommer til Danmark
> og sælges gennem ALDI, vil jeg ikke karakterisere som værende lowend.

De kan heller ikke karakteriseres som highend.

> Hvis du åbner en sådan maskine, som den, de har lige nu, så er det
> udelukkende mærkevare komponenter, der er brugt til den. Og mht. design,

Det er ikke nødvendigvis godt bare fordi det er mærkevare, nogle
mærker er bedre end andre. Det er ikke kun cpu'en der har betydning
for performance, også ram type opsætning og chipsættet til resten
af i/o har en betydning-

> Men al den snak ændrer intet ved, at netop ALDIs Medion serie er noget
> ud over det sædvanlige på PC området. Hvis du kigger i div.
> markedsgrupper - det gør du jo jænvligt..- så vil du også se, at det

Faktisk ikke så meget mere.

[klip]

> Ja, _du_ vil, - og til dels også mig selv - og nogle få hundrededre
> andre i Danmark, men langt de fleste går bare efter en hurtig maskine
> med en masse indhold. - Kort sagt en 'multi-maskine'.

Det er jo et spørgsmål om hvad man skal bruge den til. Langt de fleste
private brugere der ikke spiller er bedre tjent med en brugt mac der ikke
får virus end den der medion pc.

> [...]
><http://www.gvstore.com/gvs90004u1.html>. Titlen på Tom's indlæ er, "Er
> der andre end mig, der savler?" (11.03.04)

Nej, denne er stadig en "Dual 2GHz PowerPC G5 64-bit processors"
Det er bare i et 4U's rack kabinet. Det var ikke det jeg mente, jeg
ville have 4 cpu'er.

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 20:06

Hej Jon

Jon Bendtsen wrote:

> De kan heller ikke karakteriseres som highend.

Det har jeg heller ikke skrevet, men jeg vil nok lægge dem et sted midt
imellem, men trods alt hældende til highend siden...

> [...]
> mærker er bedre end andre. Det er ikke kun cpu'en der har betydning
> for performance, også ram type opsætning og chipsættet til resten

Selvfølgelig har det det, og det mener jeg helt klar er tilgodeset her i
netop den model - både mht. BUS, RAM, grafikkort osv.. - Det er langt
fra alle PC'ere, der kan klare det til den pris.

> Det er jo et spørgsmål om hvad man skal bruge den til. Langt de fleste
> private brugere der ikke spiller er bedre tjent med en brugt mac der ikke
> får virus end den der medion pc.

Tja, for ældre førstegangsbrugere er jeg helt enig. Men for en ung fyr,
der måske heller ikke spiller, men bruger den fx. til grafik, men ikke
vil have en Mac, så finder jeg den her velegnet. - Jeg forsøger at være
uvildig, - men det er godt nok ikke altid let. Jeg vil da helst sælge
alle de Macs, jeg kan. Men du véd også, at der er nogen, der ikke vil
høre ordet "Mac" nævnt, så ser de nærmest rødt.

Og når det gælder virus, er jeg fuldstændig enig!

> Nej, denne er stadig en "Dual 2GHz PowerPC G5 64-bit processors"
> Det er bare i et 4U's rack kabinet. Det var ikke det jeg mente, jeg
> ville have 4 cpu'er.

Nej, ikke den på forsiden, men går du ind i deres store, så er der et
hav af muligheder. Der er faktisk en 4'er imellem, men jeg kan ikke
huske hvilken af dem, men billig var den ikke...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 21:58

In article <40632d9d$0$18682$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Jon

[klip]

> Nej, ikke den på forsiden, men går du ind i deres store, så er der et
> hav af muligheder. Der er faktisk en 4'er imellem, men jeg kan ikke
> huske hvilken af dem, men billig var den ikke...

Jeg har prøvet at søge på quad hos dem, og det eneste jeg finder er quad
netkort, ingen med en quad g5

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-04 00:46

Hej Jon

Tja, jeg kan heller ikke finde den igen. - De har lavet deres side om,
siden jeg var derinde sidst, så alle 'visited links' er døde, - så
heller ikke ad den vej kan jeg finde den. Men jeg er sikker på, der var
en model med 4 processorer...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 02:04

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]

> siden jeg var derinde sidst, så alle 'visited links' er døde, - så
> heller ikke ad den vej kan jeg finde den. Men jeg er sikker på, der var

Det må have været et cluster bestående af enten to dual CPU maskiner
eller 4 single CPU maskiner. Deres PPC maskiner er ganske ordinære Apple
Xservere i GV's eget kabinet, med GV's egen strømfosyning, lidt
custum software og evt PCI kort.

Eneste Quad maskine jeg kan finde der, er en 4x CPU Intel Xenon 2.8GHz ...
(og en 8x CPU Sparc 1.2GHz)

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 23:40

> [...]

> hav af muligheder. Der er faktisk en 4'er imellem, men jeg kan ikke
> huske hvilken af dem, men billig var den ikke...

Det er i al fald ikke en maskine der kan boote Mac OS... tror du ikke
du har læst forkert?

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 20:31

> [...]
> <http://www.gvstore.com/gvs90004u1.html>. Titlen på Tom's indlæ er, "Er
> der andre end mig, der savler?" (11.03.04)

Du savler over noget du ikke ved hvad er? Apple G4 og G5 motherbords i
andre kabinetteter og med andre strømforsyninger. "modeller" med
4 cpu'er et cluster af to eller fire almindelige xservere. Den slags
sælger Apple osse <http://www.apple.com/xserve/cluster/>. Jeg tvivler
dog på at du vil kunne bruge sådan en fætter til noget.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 21:59

In article <1kobj1-t25.ln1@G5.reippuert.dk>, Morten wrote:

> [...]
> sælger Apple osse <http://www.apple.com/xserve/cluster/>. Jeg tvivler
> dog på at du vil kunne bruge sådan en fætter til noget.

Nej, en xserve er kun 2 cpu'er, aka en dual cpu. Jeg leder efter en
quad, altså 4 cpu'er i samme maskine.

JonB

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 23:39

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Nej, en xserve er kun 2 cpu'er, aka en dual cpu. Jeg leder efter en
> quad, altså 4 cpu'er i samme maskine.

Det ved jeg... men ERS ved det (som sædvanlig) ikke, alligevel udtaler
han sig skråsikkert.

En quard CPU G4 eller G5 Mac findes ikke fra Apple eller andre. Men
mon ikke ERS kender sikkert en fra sin Nisus brugergruppe (under DNA),
der har monteret 8x PPC970'ere på et PowerMac 9600 bundkort uden brug
af andre værktøjer en en nedstryger, 2 gammle nielfisk støvsugere, en
tobe kontaklim og et katode svejseanlæg - og så booter den en ikke
frigivet udgave af Mac OS 9.5

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-03-04 16:39

> [...]
> 30%, så ville omkostningerne blive fordelt på et loangt større marked, -
> og så siger alm. markedslov, at så vil prisen falde tilsvarende...

Du har sikkert ret, men her tænkte jeg ikke på prisen alene, men også på
deres opgraderings politik.
Jeg sidder stadig og surmuler over at jeg efter at have købt en
PowerBook til 23.000,- ikke fik mulighed for at opgradere OS til
reduceret pris, på samme måde som f.eks. en køber af en G5 til 16.000,-
fik mulighed for.
Om det hae handler om griskhed eller dumhed ved jeg ikke, men det var
ikke fair...

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 02:27

> [...]

> for Microsoft Danmark - Magen til arrogance, overlegenhed og
> uvederhæftighed i sine udtalelser skal man godt nok lede længe efter!

Næ, man behøver da ikke kigge længere end dine seneste indlæg i tråden om
softwindows 98.

Fra : Per Madsen

Dato : 25-03-04 10:34

> [...]
> med Windows systemer indeholdende en præinstalleret 'Windows Media Player'.

MS må ikke levere Windows med Window Media Player preinstalleret, men
Apple må godt levere OS X med QuickTime preinstalleret,- rent
principielt er det vel ikke helt i orden at Apple godt må, mens MS ikke
må....Er udemærket godt klar over at monopol-situationen er _lidt_
anderledes for MS....men alligevel...bare en tanke...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 10:43

In article <1gb78yl.yg7cozpvwh86N%permandREMOVETHIS@cool.dk>, Per Madsen wrote:

> [...]
> må....Er udemærket godt klar over at monopol-situationen er _lidt_
> anderledes for MS....men alligevel...bare en tanke...

Jo, apple må godt levere quicktime. Det er heller ikke problemet at
microsoft har monopol, men at de med det monopol opnår en unfair fordel
til at inkludere extra programmer med operativ systemet. Programmer som
ikke tidligere har været en del af operativ systemet. Det gjorde de med
browseren, det gør de med media playeren, det gør de med firewallen,
og der kommer sikkert andre programmer de også gør det med.

JonB

Fra : Per Madsen

Dato : 25-03-04 15:17

> [...]
> browseren, det gør de med media playeren, det gør de med firewallen,
> og der kommer sikkert andre programmer de også gør det med.

Apple gør jo nøjagtigt det samme...Safari, Mail, Firewall, QuickTime
etc etc...de er lige så meget en del af styresystemet som WM er i XP.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-03-04 15:40

In article <1gb7m7y.sv6u8j1jhfzcwN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, Per Madsen wrote:

> Apple gør jo nøjagtigt det samme...Safari, Mail, Firewall, QuickTime
> etc etc...de er lige så meget en del af styresystemet som WM er i XP.

Men apple er ikke et monopol, deri ligger en væsentlig forskel.

JonB

Fra : Per Madsen

Dato : 25-03-04 18:31

> Men apple er ikke et monopol, deri ligger en væsentlig forskel.
>

> JonB

Nej det er jeg skam udemærket klar over!... synes bare det er et
utroligt tyndt argument. For de små software-producenter der laver
software til OS X, er Apple trods alt en gigant, og de kan ganske enkelt
have svært ved at konkurrere på programsiden, når Apple, ligesom MS,
bundler diverse programmer med deres styresystem. Det er altså den samme
problemstilling,- bare i mindre målestok....

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-04 12:06

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> må....Er udemærket godt klar over at monopol-situationen er _lidt_
> anderledes for MS....men alligevel...bare en tanke...

Har også været min tanke.......læææææænge
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-04 14:36

Per Madsen wrote:

> [...]
> Apple må godt levere OS X med QuickTime preinstalleret,- rent
> principielt er det vel ikke helt i orden at Apple godt må, mens MS ikke

Med QT forholder det sig noget anderledes - trods alt. Hvis du ikke
installerer QTs browserudvidelser, kan QT ikke bruges på nettet. Selve
QT er en del af systemet på nogle områder, så du kan ikke bare slette QT
helt, men du kan undlade at installere IT udvidelserne, og QT vil
fungere udelukkende i systemet og på din computer.

> Er udemærket godt klar over at monopol-situationen er _lidt_
> anderledes for MS....men alligevel...bare en tanke...

Såvidt jeg kan se, så er det umuligt at slette WMP (ligesom IE) fra fx.
Win98 og stadig kunne bruge systemet. Installerer du QT på en Wintel, så
vil WMP 'overrule' QT - uanset om du sætter QT til default! - Dvs., hvis
en side kan ses med både QT og WMP, så vil WMP starte op, selvom du har
sat QT til at være den mediaplayer, du foretrækker, - det er bl.a.
_det_, der er ulovligt. - Du har ikke valgmuligheden....

- Og hvis nogen har et tip til, hvordan man kan blokere WMP, så vil jeg
_meget_ gerne vide det. - Jeg har flere playeres på min Softwindows nu,
og det er flintrende ligegyldig, hvad jeg gør, - WMP starter altid! -
Ligegyldigt om jeg sætter realAu8dio, RealPlayer eller QuickTime som
default..... - Og sletter jeg bare selve WMP programmet, så kører
Windows First Run ved næste opstart....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-03-04 23:20

> [...]
> må....Er udemærket godt klar over at monopol-situationen er _lidt_
> anderledes for MS....men alligevel...bare en tanke...

Nej jeg synes din tanke er lidt ude i hampen!

Det ER en væsentlig forskel at Windows sidder på 95% af markedet.

Sammenligningen med biler burde være således:
Forstil dig at et bilmærke (f.eks. Lada) sidder på 95% af markedet (og
at alle nye veje, garageporte, broer m.m. kun kan bruges af Lada (fordi
det ikke er umagen værd at tage hensyn til folk med folkevogn).
Forestil dig at dette bilmærke indretter sig således at kun deres
specielle bilradioer, måtter, wunderbaums, sidespejle, jydekroge o.s.v.
kan monteres og at firmaet med vilje lavede indretninger, der enten
sørgede for automatisk at frakoble "alternative" løsninger, forhindrede
at motoren startede med fremmede anhængere eller at døren ikkekunne
åbnes med alternative sidespejle.

(Jeg tør ikke lave sikkerhedsmæssige sammenligninger

HVIS dette teoretiske tankespind kunne blive til virkelighed, så ville
konkurrencemyndighederne helt uden tvivl også stille meget strenge krav
til en sådan monopol-producent OG hvis foranstaltninger som ovenstående
var gennemført VILLE virksomheden helt afgjort blive idømt en bøde.

Derfor er microsoft-talsmandens sammenligning noget populistisk nonsens.

Det er således slet ikke et spøgsmål om for eller imod MS/Apple m.fl.
Det er ganske enkelt et spørgsmål om hvorvidt monopolvirksomheder skal
holdes under særlig kontrol af hensyn til den frie konkurrence og
prisdannelse.

Det mener jeg at de skal.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-03-04 23:31

Stig Leerbeck skrev:

> [...]
> Det er ganske enkelt et spørgsmål om hvorvidt monopolvirksomheder skal
> holdes under særlig kontrol af hensyn til den frie konkurrence og

Jamen, hvad nu vis man ikke har bil ??

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-04 00:53

Hej Henry

- Så må du installere airbag'en på din cykel.. - men du skal selv
gøre det...

Fra : Per Madsen

Dato : 26-03-04 01:18

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Nej jeg synes din tanke er lidt ude i hampen!

Ingen hamp her!

> [...]
> var gennemført VILLE virksomheden helt afgjort blive idømt en bøde.
>
> Derfor er microsoft-talsmandens sammenligning noget populistisk nonsens.

Min pointe forholder du dig jo ikke til! Ligeså lidt "sjovt" det er for
Apple og RealPlayer at konkurrere med MS, lige så lidt sjovt synes de
små software-producenter det er at konkurrere med Apple, når de også
bundler diverse ting med deres styresystem!
Desuden: Hvis jeg som bruger kørte med Xp, ville jeg være græsk-katolsk
over, om jeg kunne slette f.eks. IE og WMP fra min maskine. Jeg ville da
bare sætte XP til at benytte f.eks. FireFox og RealPlayer til at
håndtere de formater og filer jeg ville ha' de skulle håndtere. Svært at
fjerne eller ej: du _kan_ bare selv vælge hvilke programmer du vil
benytte. I OS X er systemet oxo sat til at benytte f.eks. Safari som
default web-application,- hvilket man oxo bare kan ændre.

> [...]
> Det er ganske enkelt et spørgsmål om hvorvidt monopolvirksomheder skal
> holdes under særlig kontrol af hensyn til den frie konkurrence og

Nemlig! Det skal bare oxo gælde for Apple i forhold til dem der
producerer software til deres systemer,- jeg forstår ikke at du/I ikke
kan se paralellen....

> Det mener jeg at de skal.

Jamen, der er vi jo rørende enige

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-03-04 06:34

> [...]

> Nemlig! Det skal bare oxo gælde for Apple i forhold til dem der
> producerer software til deres systemer,- jeg forstår ikke at du/I ikke

Hvis det er så enkelt som du beskriver! Men som det fremgår af andre
indlæg i denne tråd, nøjes MS jo ikke med at lade tingene "følge" med.
De gør en aktiv indsats for at andre ikke kan komme til fadet og det må
en monopolvirksomhed ikke.

Og JO, jeg finder det f.eks. betænkeligt at man skal gå gennem "Mail"
eller Safaris indstilinger for at vælge et alternativ i OSX. Jeg håber
det er en fejl som vil blive rettet!

Men jeg mener at Apples adfærd i denne sammenhæng er langt under
bagatelgrænsen. Det er MS' bestemt ikke!

Stig

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-03-04 14:29

I artiklen <4062fd18$0$249$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> , Henry Lerche
Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> skrev:

> [...]
> fik mulighed for.
> Om det hae handler om griskhed eller dumhed ved jeg ikke, men det var

Ville du have foretrukket at vente 3 måneder på din maskine hvis du til
gengæld fik 10.3 til reduceret pris?