Typisk dansk?
Fra : Niels Henriksen

Dato : 24-03-04 11:00

Hejsa

Jeg skal til rusland i en uges tid hvor jeg skal bo privat. Der vil jeg
komme til at smage det rigtige russiske køkken ;)

Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset hvor
man er, så udbryder man "dét er dansk".

--
Niels Henriksen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-04 11:08

"Niels Henriksen" <my.mail.does.not@æwork.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset

- Frikadeller med kartofler og brun sovs
- Medisterpølse
- stegt flæsk med persillesovs
- flere vildtretter
- flere fiskeretter

+ her er 1. hit på google "danske retter":

http://www.sitecenter.dk/henrik2405/danskeretter/

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Peter C.

Dato : 24-03-04 11:15

"Niels Henriksen" <my.mail.does.not@æwork.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset

Et par bud:

"Mors frikardeller" med tyk brun sovs og kartofler.......og frugtgrød til
dessert
Flæskesteg med hele tilbehøret
"Det store kolde bord" med øl og snaps

MVH Peter C:\

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-03-04 11:15

Niels Henriksen wrote:
> [...]
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset hvor

Smørrebrød?

/David

Fra : sune vuorela

Dato : 24-03-04 11:18

En der kalder sig "Niels Henriksen" <my.mail.does.not@æwork.dk> skrev:

>Jeg har s?ovet v?en at jeg en af dagene vil diske op med det danske
>k?. Men hvad er typisk dansk.... s?des at n?man ser det uanset hvor
>man er, s?dbryder man "d?er dansk".

Noget med rugbrød?
Jule/påskefrokostagtigt?

--
Sune

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 24-03-04 11:44

En hakkebøf med bløde løg, brun sovs og kogte kartofler.

Fra : Stinne og Rune

Dato : 24-03-04 14:35

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> En hakkebøf med bløde løg, brun sovs og kogte kartofler.

Det var også det jeg ville foreslå og der kan man da få fat i alle
ingredienser uanset hvor i verden du befinder dig.

Stinne

---

Fra : Niels Henriksen

Dato : 24-03-04 14:43

"Stinne og Rune" <slet det herStinne-Rune slet det her@mail.tdcadsl.dk>
wrote in message news:40618eb1$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Det var også det jeg ville foreslå og der kan man da få fat i alle
> ingredienser uanset hvor i verden du befinder dig.

Der er mange forslag.... jeg tager en række af dem og ser hvad de har i det
lokale supermarked ;)

--
Niels Henriksen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-03-04 11:49

"Niels Henriksen" <my.mail.does.not@ work.dk> writes:
> [...]
>
>Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
>køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset

Kig efter "landkøkkenet" incl. en masse fisk (og det matcher fint
russernes madvaner - de spiser masser af fisk)

Kunne være alt fra en gang solide gule ærter over en ribbenssteg med
brunede kartofler og rødkål til stegte sild med persille sovs. Stort set
hele det danske frokostbord er gangbart.

Baseret på personlig erfaring ved jeg at de gule ærter og de stegte sild
er sikre hits.

Men det kan være vanskeligt at finde frem til hvad der rammer helt præcist
- russerne er særdeles høflige mennesker, der aldrig kunne drømme om at
kritisere det, der bliver sat foran dem.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : dias

Dato : 24-03-04 14:25

Stegt flæsk og persillesovs.

Fra : mansen

Dato : 24-03-04 14:35

> [...]
>
> Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset

havregrød
øllebrød
boghvedegrød
stærk ost med fedt og sky
stegt lever med bacon og brun sovs
ribben steg med det hele

Fra : Peter Græbe

Dato : 24-03-04 15:11

Niels Henriksen skrev:

> Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset hvor
> man er, så udbryder man "dét er dansk".

Næsten uanset hvad du vælger af fast føde, vil øl og brændevin
formentlig passe fint som ledsagere. Du slæber et udvalg af akvavit med
hjemmefra, og får en af eksperterne her i gruppen til at anbefale noget
godt, russisk humle, som købes on location - dét trækker næppe ned i
karakterbogen hos din gæstfri russiske værter. Det vil endda være fint,
hvis du kunne smage på varerne hjemmefra, så du er på sikker grund.

Peter Græbe - der er frygtelig misundelig

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-03-04 15:37

"Niels Henriksen" <my.mail.does.not@ work.dk> writes:
>Der er mange forslag.... jeg tager en række af dem og ser hvad de har i
>det
>lokale supermarked ;)

Hvor i Rusland?

Lidt uden for Skt. Petersborg ligger der et rigtig godt bryggeri, Baltica,
kan klart anbefales. En hel del af disse øl fås herhjemme i diverse
specialforretninger, hvis du vil lave forstudier. Jeg har gode erfaringer
med at medbringe Rød Aalborg som gave, ligesom godt dansk design plejer at
være særdeles velkomment.

På en af mine rejser til Rusland skulle jeg genbesøge et ægtepar og bo der
et par dage. Jeg købte et brevsæt af god kvalitet samt en ordentlig
fyldepen med indgraverede navn til fruen i huset. Det betyder at jeg
jævnligt får breve - på en noget fejltbehæftet engelsk, men det tager nu
ikke glæden. Desuden købte jeg lidt godt køkkengrej, hvilket helt sikkert
også faldt i rigtig god jord. Og som sagt altid et par flasker Rød Aalborg

Fra : Niels Henriksen

Dato : 25-03-04 08:38

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Hvor i Rusland?

Først til Stk. Peterborg og så skal jeg til Kronstadt som ligger lige ved
siden af.

--
Niels Henriksen

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-03-04 18:08

> [...]
>
> Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset

Frikadeller med brun sovs
Rødkål
Medisterpølse
Leverpostej
Stegt flæsk med persillesovs
Flæskesteg(det kender svenskerne ikke...har boet i Sverige snart 2½ år)
Hakkebøf med bløde brune løg, kartofler og sovs
Ristet hotdog med hele svinetøjet
Røde pølser
Æggekage
Øllebrød
Brunkål med flæsk og pølse
Boller i karry
Krebinetter

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-04 18:30

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> wrote in message

> Frikadeller med brun sovs

Findes i mange lande i mange varianter.

> Rødkål

Er faktisk mere mellemeuropæisk end dansk.

> Medisterpølse

Tysk, klart tysk.

> Leverpostej

Dansk (fattigmands)udgave af paté. Findes forresten også i Sverige.

> Stegt flæsk med persillesovs

Dansk! En anden dansk variant kunne være stegte ål med persillesovs. Ikke
mange lande sætter pris på ål. Jeg kan kun komme i tanke om Danmark og
Japan. Norge eksporterer alle deres ål til Danmark, da ingen fornuftig
nordmand kunne drømme om at spise "slange".

> Flæskesteg(det kender svenskerne ikke...har boet i Sverige snart 2½ år)

Nej, men det gør f.eks. englændere, irere og amerikanere. Jeg serverede en
traditionel flæskesteg for en irsk kollega, som kendte til tilsvarende fra
sit eget land. Han var dog vildt imponeret over sværens sprødhed, sovsen og
ikke mindst min hjemmelavede rødkål (som han også kendte fint fra Irland).

> Hakkebøf med bløde brune løg, kartofler og sovs

Bøf af hakket oksekød er nok verdens mest udbredte type fast-food. De brune,
bløde løg er heller ikke danske, men kombinationen (herunder sovs og
kartofler) findes muligvis ikke andre steder?

> Ristet hotdog med hele svinetøjet

"hotdog" dansk? Så skulle den vist hedde "varm hund". Stammer fra
USA/Chicago og har polske aner (så vidt jeg ved). Pølsen er meget tysk.

> Røde pølser

Svinekød i tarm er vist udbredt i hele verden. De fleste pølsetyper er røde.

> Æggekage

Serveres til morgenmad i hele den engelsksprogede verden.

> Øllebrød

Fy for den, men vel også dansk.

> Brunkål med flæsk og pølse

Har mellem-/østeuropæisk baggrund.

> Boller i karry

Karry? Så er vi vist en tur i sydøstasien.

> Krebinetter

Hakket kød, stegt som "bøf", igen - ikke særligt dansk.

--
-Jens B.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-03-04 00:14

Martin Andersen skrev:

> Frikadeller med brun sovs

Nøh . . . Jeg har fået frikadeller i Sydafrika (og det hed endda
frikadeller), lavet på samme måde som man ville gøre her i Danmark.
Måske manglede den brune sovs, men frikadeller var det sgu'.

> Flæskesteg

Det har jeg til gengæld fået serveret adskillige gange af englændere
i Zambia.

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Bjorn

Dato : 25-03-04 17:38

On Thu, 25 Mar 2004 0:14:18 +0100, Klaus Alexander Seistrup wrote
(in message <4062164a-aeb15641-c3e0-4166-9b96-f5e64c6d0a82@news.szn.dk>):

> Nøh . . . Jeg har fået frikadeller i Sydafrika (og det hed endda
> frikadeller), lavet på samme måde som man ville gøre her i Danmark.
> Måske manglede den brune sovs, men frikadeller var det sgu'.

Kan dette have noget at gøre med dansk slavehandel (dansk-norsk), og dansk
trafik i Afrika på den tiden?

bjørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-04 00:28

Bjørn skrev:

> Kan dette have noget at gøre med dansk slavehandel
> (dansk-norsk), og dansk trafik i Afrika på den tiden?

Næppe. Jeg tror det er noget hollænderne havde med i sin tid.

Fra : Vibe Renée Friborg

Dato : 27-03-04 08:46

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message
> Næppe. Jeg tror det er noget hollænderne havde med i sin tid.

Sjovt nok, så tænker hollænderne på sådan een her, når man siger
'frikadelle' :

http://www.devriessnacks.nl/assortiment/frikadel.gif

Og den ser altså IKKE lækker ud, synes jeg. Så hellere en nybagt
stroopwafel.

- Vibe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-03-04 10:26

Vibe Renée Friborg skrev:

> http://www.devriessnacks.nl/assortiment/frikadel.gif

Som nævnt smagte og lignede de sydafrikanske frikadeller
stort set det jeg er vant til fra Danmark.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-04 18:15

> [...]

> Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset

For mig er der ingen tvivl: Stegt flæsk med persillesovs.

Mange af de retter, vi anser som "danske", findes som én eller anden variant
også i andre lande: Flæske-/ribbenssteg (steg af svinekød serveres i mange,
mange lande), hakkebøffer (BBQ, burgere), frikadeller (köttbullar, meat
balls) osv. Jeg har endnu ikke set varianter af stegt flæsk med persillesovs
i andre lande end Danmark.

Ingredienserne er typisk danske (svinekød, hvor man med velbehag spiser den
sprødstegte hud), kartofler, mælk, smør, mel og persille - intet
fusionskøkken dér , retten er simpel og den smager himmelsk.

--
-Jens B.

Fra : Splinten

Dato : 24-03-04 18:57

Stegt sild med løgsovs

splinten

Fra : Niels Henriksen

Dato : 25-03-04 08:41

> "Niels Henriksen" <my.mail.does.not@æwork.dk> wrote in message

> hvor
>
> For mig er der ingen tvivl: Stegt flæsk med persillesovs.

Så bliver det nok vinderen ;)

--
Niels Henriksen

Fra : Ralph

Dato : 24-03-04 22:04

> [...]
> Jeg har så lovet værten at jeg en af dagene vil diske op med det danske
> køkken. Men hvad er typisk dansk.... således at når man ser det uanset

På den danske ambassade i Washington kan man købe:

Leverpostej
Asier
Rugbrød
Remoulade

--
venligst
Ralph

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-03-04 09:05

"Niels Henriksen" <my.mail.does.not@ work.dk> writes:
>Først til Stk. Peterborg og så skal jeg til Kronstadt som ligger lige ved
>siden af.

Du er en heldig mand. Skt. Petersborg er en pragtfuld by. Tror jeg har
været der 10-12 gange efterhånden og kommer med garanti lige så mange
gange endnu

Fra : Niels Henriksen

Dato : 25-03-04 10:05

> Du er en heldig mand. Skt. Petersborg er en pragtfuld by. Tror jeg har
> været der 10-12 gange efterhånden og kommer med garanti lige så mange
> gange endnu

Hvordan er priserne? Godt nok har jeg et lille indblik i hvordan lønniveauet
ligger der, men er nysgerrig efter hvad der kan betale sig at købe derovre
;)

--
Niels Henriksen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-03-04 09:07

Sørg i øvrigt for at komme med ud og købe ind på det store marked. Ganske
vist skal man lige droppe sine forestillinger om hvilke hygiejniske
standarder, der gælder for fødevarer i Danmark. Med udvalget er enormt og
jeg er aldrig endnu blevet dårlig af at spise mad, der er købt på markedet.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-03-04 11:19

> [...]
>lønniveauet
>ligger der, men er nysgerrig efter hvad der kan betale sig at købe derovre

Har du en valid e-mail?

Mail evt diretke til min, min er valid!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-03-04 11:18

> [...]
>lønniveauet
>ligger der, men er nysgerrig efter hvad der kan betale sig at købe derovre

100 rubler er ca. 35 dkr.

En karton smøger koster omkring 100 kroner i kioskerne - 80 hvis den købes
på gaden.

En flaske drikkelig vodka fås fra 50-60 rubler, skal det være mærkevarer
så fra 80-100 rubler.

En billet til undergrundsbanen koster så vidt jeg husker 10 kopek

En frokost for tre på en Nevskij-restaurant kostede incl. øl og vodka ca.
400 rubler - men vi fik også en del at drikke

Et hurtigt mellemmåltid på et typisk russersted (to sandwich og en øl
eller sodanvand til hver), tre personer ca. 60 rubler.

20 gram caviar på Astoria 600 rubler - nogenlunde det samme som man skal
give for 200 gr. Sevruga-caviar i butikkerne (husk at du faktisk ikke må
indføre caviar til Danmark - Støren er truet)

Den store middag på Astoria: ca 2.000 rubler pr. næse - afregnes ofte
direkte i dollars.
Astoria er et fisefornemt sted, pissedyrt men alligevel et besøg værd -
det var stedet hvor Hitler havde planlagt af spise sin sejrsmiddag i sin
tid. Nu opfattes stedet lidt som et symbol på at russerne kunne stå i mod
nazisterne.

Besøg under alle omstædnigheder belejringsmuseet - en stærk oplevelse,
omend noget knuget. Få din russiske værstfamilie til at hjælpe dig med at
finde der ud. Der kommer ikke mange turister - de valfarter til
Vinterpaladset, Peter-Paul fæstningen og selvfølgelig Petershof og
sommerpaladset med de hundredvis af springvand og ravværelset (arh bliver
pludselig i tvivl om hvervidt ravværelset er på sommerpaladset i Pushkin).
Ikke at disse steder er et besøg værd - det er de!

Få også din værstfamilie til at hjælpe med at finde en russisk-ortodoks
kirke der er fungerende - Jeg har oplevet at der på samme tid, i samme
kirkerum var almindelige messe, et bryllup og en begravelse.

Er du til krudt og kugler er der et glimrende militærmuseum tæt ved
Peter-Paul fæstningen. På fæstningen skal du selvfølgelig en tur ind i
Peter-Paul katedralen og kigge på zarernes sakrofager.

Får du tid er en aften i balletten bestemt heller ikke at foragte - uanset
om man er til ballet eller ej. Husk at det er hamrende dyrt for udlændinge
- få din værtsfamilie til at hjælpe. Vær i givet fald opmærksom på at
russerne tjekker ved at bede om løsen, når man kommer med en
russer-billet. I ni ud af ti tilfælde er løsnet blot godaften

Nå undskyld - nu er det vist ved at udvikle sig til en turistguide - for
lige at holde det inden for fundatsen:
Brød og pålæg er både godt og billigt - på en af mine ture derover (det
var kun fruen og jeg) lejede vi en Lada for en dag - det kostede efter en
halv times prutten 400 rubler, kørte ud i landskabet og holdt picnic. Alt
i alt kostede det 200 rubler at lave denne picninc kurv, incl. alt!

Fra : Niels Henriksen

Dato : 25-03-04 12:47

> [...]
> halv times prutten 400 rubler, kørte ud i landskabet og holdt picnic. Alt
> i alt kostede det 200 rubler at lave denne picninc kurv, incl. alt!

suk..... 34 dage til jeg lander.... ;)

Mange tak

--
Niels

Fra : Harry Lund

Dato : 27-03-04 10:37

I alle der hernævnte gode forslag mangler fokus på hvilken egn i Rusland du
skal til: mit tips bl. a. er, at overalt i Rusland kan du få fisk. Derfor
medtag opskrifter på fisk med dansk relation, f.eks. Bornholmere. Hvad er
det? Undersøg det og tag opskriften med. Endvidere Bagværk. Russerne er
slikmunde.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 31-03-04 09:20

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> wrote in message
> [...]
> medtag opskrifter på fisk med dansk relation, f.eks. Bornholmere. Hvad er
> det? Undersøg det og tag opskriften med. Endvidere Bagværk. Russerne er

Jeg skal til Østersø-området. St. Petersburg

Men jeg tager nogle forskellige opskrifter med og så må jeg se hvad de
har.... ellers er det stegt flæsk med persillesovs ;)

Men jeg vil vende frygteligt tilbage med deres bedømmelse af det ;)

--
Niels