Kyllinge-/Karrysuppe
Fra : Morten Lund

Dato : 23-03-04 14:17

Hej

Lidt langt ude, men jeg håber i kan hjælpe alligevel.

Jeg bor i Århus, men har i ny og næ været i København. Her har jeg spist på
en asiatisk restaurant der, ligger overfor politistatioen på halntorvet,
altså på hjørnet af halmtorvet, og en af de små gader der forbinder
halmtorvet med istedgade.

På denne restaurant serverer de en fremragende, og meget stærk, og lidt sød
kyllinge/karrysuppe. Jeg husker den som #4 på menukortet. Nogen der har en
opskrift på en lignende suppe?

--
Morten Lund

Fra : martin

Dato : 23-03-04 16:03

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]

sød
> kyllinge/karrysuppe. Jeg husker den som #4 på menukortet. Nogen der har en

Hej Morten,
restauranten er nok Thai Esan, en ægte klassiker i det københavnske
thai-køkken. Et bud på en karry/kyllinge/kokosmælksuppe kunne være Tom Kha
Gai. Den varieres i det uendelige, men søg på google.
Martin

---

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-04 18:41

> [...]

sød
> kyllinge/karrysuppe. Jeg husker den som #4 på menukortet. Nogen der har en

Kunne - som Martin skriver - meget vel være en Tom Kha Gai. Min version:

Køb en fersk kylling, skær kødet fra skroget og drik en øl.

Skroget kyler du i en gryde med vand, som du så småkoger nogle timer med
hakkede, stærke chili (røde og grønne), skalotteløg, rødder og grove
stængler fra frisk koriander, citrongræs, massevis (og jeg mener _massevis_)
af hvidløg, galanga (eller evt. ingefær) og kefir-lime-blade (sortér de
fineste, mindste fra til senere brug).

Drik en øl og efterfyld evt. med vand undervejs, hvis det er ved at koge
helt ind.

Mens grundsuppen koger, skal du drikke et par øl og forberede fyldet til
suppen: Skær kyllingkødet i passende strimler. Snit en håndfuld hvide
champignons eller anden passende svamp (bør være hvid, shitake smager
rigtigt godt). Skær en håndfuld små, farvestrålende chili igennem på tværs.
Skær fine 1-2 cm strimler af et par citrongræs (den nederste del tættest på
roden skærer du i papirstynde skiver). Skær en lille håndfuld papirstynde
skiver af galanga (eller ingefær, hvis du ikke kan få galanga). Pluk bladene
fra den friske koriander.

Efter mindst to timers kogning med en øl i timen kan du begynde at overveje
at si væsken. Der skal være et par dl. siet væske. Smid skrog og den drænede
masse ud. Supplér væsken op med 1-1½ dåse kokosmælk (jeg foretrækker klart
Chaokoh) og varm den op til lige under kogepunktet. Smag suppen til med
kokossukker (palmesukker, hvis du ikke kan få kokossukker), saften fra en
frisk lime, lidt havsalt, fiskesovs og et drys MNG. Husk, suppen skal smage
sød, sur og stærk på samme tid. Drop kyllingekød i, vent et par minutter og
smid det snittede fyld samt de fine kefir-lime-blade i suppen. Suppen er nu
klar til servering. I aller-allersidste øjeblik inden servering drysser du -
med mild hånd - friske, plukkede korianderblade ud over suppen. Servér og
spis. Husk, at Thai-suppe spises _samtidig_ med mindst én yderligere
hovedret, der selvfølgelig også skal være Thai-inspireret. Drik øl til.
Nogle foretrækker Thailandsk øl (Singha), men den er ikke lige min kop the,
med mindre jeg kan få fat i guld-udgaven.

Suppen skal fremstå så hvid som muligt med modspil fra farverne fra det
tilsatte fyld.

Jeg har for noget tid siden et lagt et billede af ingredienserne på min
fotolog: http://www.fotolog.dk/archives/000057.html

NB: Du skal ikke lade dig skræmme af de mange øl, du bør drikke undervejs i
processen. En god Tom Kha Gai tager mindst 3-4 timer at bikse sammen, og
hvad er mere hyggeligt end at stå og nusse i køkkenet en hel eftermiddag med
lidt god musik og rigeligt med kolde øl inden for rækkevidde?

PS: Grundsuppen kan snild fryses (altså suppen uden kokosmælk og fyld), så
du kan jo lave en ordentlig balje, der kan bruges over flere gange.

--
-Jens B.

Fra : mansen

Dato : 23-03-04 21:16

> [...]

> PS: Grundsuppen kan snild fryses (altså suppen uden kokosmælk og fyld), så
> du kan jo lave en ordentlig balje, der kan bruges over flere gange.

DEt lyder som en sjov ret,jeg kender ikke den udgave,men det kan jo godt
være at den smager godt*SS*
Min kone er thai ,men laver den anderledes. men held og lukke med det

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-04 21:15

"mansen" <bamsefarr@get2net.dk> wrote in message

> Min kone er thai ,men laver den anderledes.

Hvad så med at ryste op med opskriften?

--
-Jens B.

Fra : Harry Lund

Dato : 28-03-04 10:30

Ja det synes jeg også: OPSKRIFTEN be´om.

Fra : -V-

Dato : 28-03-04 11:18

Jens Bruun wrote:
> Kunne - som Martin skriver - meget vel være en Tom Kha Gai. Min
> version:

[snip en dejligt lang og inspirerende opskrift]

Tak er kun et fattigt ord, Jens.
En dejlig lang og beskrivende (uden at overdrive det) opskrift som mange
kunne lære lidt af.

En kærkommen afveksling i forhold til de sædvanlige upersonlige cut'n'paste
opskrifter.

Mere fra din skuffe, Jens.
Please?

-V-

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 24-03-04 00:04

scripsit "Morten Lund"
> [...]
sød
> kyllinge/karrysuppe. Jeg husker den som #4 på menukortet. Nogen der har en

Mulligatawny? Eller skal du bare have mange karrykyllingesupper??

--
¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Morten Lund

Dato : 24-03-04 09:27

Tak for svarene...

Det var åbenbart en Tom Kha Gai-suppe jeg havde fået. Jeg fandt en let at
lave på google (jeg gjorde det endnu lettere ved at købe en færdiglavet
hønsekødssuppe).

Men denne kommer ihvertfald utroligt tæt på, og den er hurtigt lavet: (jeg
tilsattte kun porrer)

SUPPE MED KYLLING OG KOKOS
(Tom Kha Gai)

Der anvendes: Til 4 portioner

5 cm stykke galangal

1/2 liter kokosmælk

1/4 liter kyllingefond

3 fileter af kyllingebryst skåret i tynde strimler

1 ? 2 tsk. finthakket rød chili

2 spsk. fiskesauce

1 tsk. farin

7 gram friske korianderblade

friske korianderkviste til serveringen

Fremgangsmåde: Tilberedningstid, total, ca. 40 minutter

1: Skræl galangalstykket og skær det i tynde skiver. Bland galangal,
kokosmælk og kyllinge fond i en mellemstor gryde. Bring det i kog og lad
det simre uden låg ved lav varme i 10 minutter, rør en gang imellem.

2: Kom kyllingestrimler og chili i gryden og lad det simre i ca. 10
minutter, vær sikker på at kyllingekødet er gennemstegt. Rør fiskesauce og
farin i. Tilsæt korianderblade og server suppen med det samme pyntet med
friske korianderkviste.

--
Morten Lund