Link, slash og backslash
Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 26-04-01 23:39

Fornyligt begyndte mine links ikke at virke på en side jeg frekventerer.

De sidste links indeholder backslashes "\" hvor der er alle andre steder
kun er anvendt slashes "/". Når man ser det fra en Mac, ikke set fra en
IBM-klon.

Ser jeg på siden
http://home.worldonline.dk/~seewin/download.htm
er de sidste tre links blevet uanvendelige for mig.
(Mac: IE 5 og Netscape 4.7)

På IBM-klon siden ser det okay ud.

Underligt. Har du et indspark?

mvh.
Flemming

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 27-04-01 00:17

Rubini & Rasmussen <rubini@image.dk> wrote:

> [...]
>
> Ser jeg på siden
> http://home.worldonline.dk/~seewin/download.htm
> er de sidste tre links blevet uanvendelige for mig.

Måske... Jeg får den velkendte fejl "not found" på _alle_ link på den
side... Men jeg kan dog trykke på dem. IE5 system 9.1

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 27-04-01 00:39

27/04/01 0:39 - Rubini & Rasmussen [rubini@image.dk] skrev:

> De sidste links indeholder backslashes "\" hvor der er alle andre steder
> kun er anvendt slashes "/". Når man ser det fra en Mac, ikke set fra en
> IBM-klon.

Det kan muligvis have noget med nedenstående meta-tag at gøre?

Prøv at skrive til news:dk.edb.internet.software.browsere, måske de har et
forslag?
--
MVH Jonas

When I was crossing the border into Canada, they asked if I had any firearms
with me. I said, "Well, what do you need?" -- Steven Wright

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 27-04-01 17:02

Jonas C. Voss <REMOVEjc@voss.tf> wrote:

> Det kan muligvis have noget med nedenstående meta-tag at gøre?

> Prøv at skrive til news:dk.edb.internet.software.browsere, måske de har et
> forslag?
Udmærket. Tak.

mvh.
FR

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-01 03:59

Hej Flemming

Du skal blot ændre backslash '\' til slash '/' i linket, når du får
beskeden 'Not Found' og sæt så blinkmærket efter sidste tegn i linket og
tryk på 'enter', så downloader Netscape filerne som den skal. Har lige
checket, og alle tre ligger nu på mit skrivebord.

mvh. Erik Richard

Rubini & Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Ser jeg på siden
> http://home.worldonline.dk/~seewin/download.htm
> er de sidste tre links blevet uanvendelige for mig.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 27-04-01 17:02

> [...]
> tryk på 'enter', så downloader Netscape filerne som den skal. Har lige
> checket, og alle tre ligger nu på mit skrivebord.
Jo-tak. Det er et rigtigt nørdspørgsmål jeg stiller, det er ikke
meningen at jeg skal have udrettet noget
Altså, hvorfor ser de sådan ud og kun når man ser det fra en Mac.

mvh.
FR

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-04-01 20:27

Rubini & Rasmussen <rubini@image.dk> wrote:

> Jo-tak. Det er et rigtigt nørdspørgsmål jeg stiller, det er ikke
> meningen at jeg skal have udrettet noget
> Altså, hvorfor ser de sådan ud og kun når man ser det fra en Mac.

Hæ, hæ, mon det ikke er en "funktionalitet" i Internet Explorer til Win
(eller måske andre browsere), at \ bliver opfattet som /, da \ jo er
standard i Windows til at angive stinavne, og så kan det jo være lidt
svært for nogle brugere, at bruge det korrekte /, når der skal håndkodes
i Notepad.

Thomas Tvegaard

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 27-04-01 23:47

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:
> [...]
> standard i Windows til at angive stinavne, og så kan det jo være lidt
> svært for nogle brugere, at bruge det korrekte /, når der skal håndkodes
Gnæk gnæk. HTML-koden er skam god nok. Tag den!
DOS bruger jo som nævnt \ (backslash).
Ser jeg på kilden fra min Mac (IE5, Netscape 4.7) er disse links
udstyret med \, men ikke set fra en intel-klon.
Det har formentlig noget at gøre med den brugte tegntabel, tro jeg som
tidl. nævnt.

mvh.
FR

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 28-04-01 00:15

rubini@image.dk (Rubini & Rasmussen) writes:

> Gnæk gnæk. HTML-koden er skam god nok. Tag den!
> DOS bruger jo som nævnt \ (backslash).
> Ser jeg på kilden fra min Mac (IE5, Netscape 4.7) er disse links
> udstyret med \, men ikke set fra en intel-klon.

Jamen dog, lad os grave RFC 2396 frem. Heri hedder det bla.

[..]
Other characters are excluded because gateways and other transport
agents are known to sometimes modify such characters, or they are
used as delimiters.

unwise = "{" | "}" | "|" | "\" | "^" | "[" | "]" | "`"

Data corresponding to excluded characters must be escaped in order
be properly represented within a URI.
[..]

Yderligere står der:

URI that are hierarchical in nature use the slash "/" character for
separating hierarchical components. For some file systems, a "/"
character (used to denote the hierarchical structure of a URI) is
the delimiter used to construct a file name hierarchy, and thus the
URI path will look similar to a file pathname. This does NOT imply
that the resource is a file or that the URI maps to an actual
filesystem pathname.

Så alt i alt er det meget forkert, når der bruges \ til at angive
noget som helst i en URL der peger på en fil.

> Det har formentlig noget at gøre med den brugte tegntabel, tro jeg som
> tidl. nævnt.

Næh, bare uprofesionnelle web-aber

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 28-04-01 16:09

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:
> Så alt i alt er det meget forkert, når der bruges \ til at angive
> noget som helst i en URL der peger på en fil.
Tak for det velunderbyggede svar.

> Næh, bare uprofesionnelle web-aber
Jamen, hulk, når jeg bruger vis kilde i en browser på intel-klon siden
ser http://home.worldonline.dk/~seewin/download.htm rigtig ud mht.
links, der er ikke anvendt backslashes, men det er der set fra en Mac,
hm...
Derfor har jeg været varsom med at brokke mig til "aben".

Hvordan kan jeg være sikker på hvad der er skrevet i kildekoden med
disse uoverensstemmelser?

mvh.
FR

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-01 01:43

Hej Flemming

Det er muligt, du ikke har brokket dig, men det har jeg. For en anden ting,
jeg opdagede på en hel del af WO's sider er, at de ikke kan vise danske
karakterer - ihvertfald ikke med Netscape 4.77/128bits versionen, og det selv
om jeg switchede til både Unicode UTF 7 & 8 og Windows tegnsæt.

Og såvidt jeg har kunnet læse i omtalen, så er SEEwin jo eregnet for
svagtseende og blinde, og så synes jeg ydermere, det er under al kritik, at
det ikke kan læses med de usædvanlige små skrifttyper - svarende til 7-8p
Geneva eller noget i den retning.

Og det, de skriver om, at Statens Øjenklinik har været med i det der projekt,
tror jeg simpelthen ikke på! - Øjenklinikken har _INTET_ med sådanne ting at
gøre. Det har derimod Danmarks Blindeinstituts EDB afdeling, som jo befinder
sig på samme adresse på Rymarksvej. Jeg har haft mine diskussioner med den
EDB afd., og de er lige så forbenede og fastlåste i deres holdninger som en
gammel vædder! - Allerhelst ville de fortsat blive ved med at bruge en gammel
IBM PS10/3, DOS 6 og WordPerfect 5.0DOS + en fuldstændig utidssvarende
InfoVox 700 med en rædselsfuld dansk talesyntese. hrrmmppff!

Og jeg kan oplyse, at Århus Amt leder med lys og lygte efter alternativer,
der kan forbedre vores situation - både på computerområdet og IT området. Og
her er Mac bl.a. med i overvejelserne nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 29-04-01 14:06

> Det er muligt, du ikke har brokket dig, men det har jeg. For en anden ting,
> jeg opdagede på en hel del af WO's sider er
Jeg er i vildrede, hvem er WO

> Og såvidt jeg har kunnet læse i omtalen, så er SEEwin jo eregnet for
> svagtseende og blinde
Det er en elektronisk journal flere amter bruger, som jo også har blinde
medarbejdere.

> det ikke kan læses med de usædvanlige små skrifttyper - svarende til 7-8p
> Geneva eller noget i den retning.
Jeg er ikke med.

> Og det, de skriver om, at Statens Øjenklinik har været med i det der projekt,
> tror jeg simpelthen ikke på!
SØ er primus motor på mange ting vedr. SEEwin. Både økonomisk og
designmæssigt.

> gammel vædder! - Allerhelst ville de fortsat blive ved med at bruge en gammel
> IBM PS10/3, DOS 6 og WordPerfect 5.0DOS + en fuldstændig utidssvarende
> InfoVox 700 med en rædselsfuld dansk talesyntese. hrrmmppff!
I Roskilde Amt som de fleste andre steder bruger man Infovox330 og
JAWS.???

> Og jeg kan oplyse, at Århus Amt leder med lys og lygte efter alternativer,
> der kan forbedre vores situation - både på computerområdet og IT området. Og
> her er Mac bl.a. med i overvejelserne nu.
Det forstår jeg ikke. For Infovox330 er da ikke lavet til Mac. Jeg har
ikke hørt 310'eren endnu.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 28-04-01 18:12

> [...]

> Derfor har jeg været varsom med at brokke mig til "aben".
>
> Hvordan kan jeg være sikker på hvad der er skrevet i kildekoden med

Under Mac OS X kan du i en terminal skrive
wget http://www.foo.dk/bar/baz.html

Under Mac OS 9 og tidligere kan Interarchy el. ligende vist hente
dokumentet.

Det er garenteret sker under Windows browseren er at den oversætte \
til / fordi det er en alt for often forekommende fejl.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 29-04-01 14:06

Thomas Bjørn Andersen <thomas@andersen-klanen.dkk> wrote:
> Under Mac OS X kan du i en terminal skrive
> wget http://www.foo.dk/bar/baz.html
>
> Under Mac OS 9 og tidligere kan Interarchy el. ligende vist hente
> dokumentet.
Tak.

> Det er garenteret sker under Windows browseren er at den oversætte \
> til / fordi det er en alt for often forekommende fejl.
Ja du havde ret. Der var altså backslashses i kildekoden, som nu er
rettet.

mvh.
Flemming Rubini