diskusprolaps - øv
Fra : Sørensen

Dato : 21-03-04 11:12

Har netop fået konstateret en sådan nederst i ryggen, lige før rygraden
drejer ind til halebenet.
Den er lille, men den er der, og giver smerter i balle og lår og lidt værken
i hele benet.
Der må være masser "derude", som har erfaringer med dette, og jeg søger gode
råd ang. behandlingsmetoder, operation eller fysioterapi, eller hvad?
Og dernæst: Hvor lang tid EFTER en evt. operation er man "handicappet"? Og
ligeledes, hvis man vælger fysioterapi, hvor lang tid skal man regne med at
det varer??
Tak for gode råd.
Sam.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-03-04 18:41

"Sørensen" <removepbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Har netop fået konstateret en sådan nederst i ryggen, lige før rygraden
> drejer ind til halebenet.

Hvordan er det blevet konstateret? Jeg mener..... af hvem og hvordan?

> Der må være masser "derude", som har erfaringer med dette, og jeg søger
gode
> råd ang. behandlingsmetoder, operation eller fysioterapi, eller hvad?

Jeg døjer på 4. uge med iskiassmerter, som MÅSKE er afledt af en
discusprolaps. Men det vides ikke endnu.... er slet ikke nået så langt, at
det er konstateret, om der ligefrem er tale om en discusprolaps. Og jeg har
fået at vide, at det varer 6-8 uger fra jeg henvises af lægen, til jeg
kommer på sygehuset for at blive røntgenfotograferet/scannet.

Undrer mig derfor over, at du synes at have fået en diagnose FØR du er sendt
i behandling hos eksempelvis fysioterapeut.

Har du ikke været i behandling, så du selv har fået erfaringer med
fysioterapeut og/eller kiropraktor?

Jeg har prøvet begge dele, men synes ikke noget af det hjælper

Mvh. Lisbeth

Fra : Sørensen

Dato : 21-03-04 20:46

> Hvordan er det blevet konstateret? Jeg mener..... af hvem og hvordan?

Jeg fik en MR scanning, (prv.hospital Mølholm , Vejle) da jeg havde gået til
fysioterapeut, lavet øvelser, spist gigtpiller osv. i 2 mdr., uden nogen
bedring. En scanning koster 4500,- (mit firma betaler), og den afslørede
straks prolapsen.

> [...]
> fået at vide, at det varer 6-8 uger fra jeg henvises af lægen, til jeg
> kommer på sygehuset for at blive røntgenfotograferet/scannet.

jeg havde også iskiassmerter i lår + balle, svært/ondt ved at sidde ned, men
ingen problemer med at stå og gå.
> Undrer mig derfor over, at du synes at have fået en diagnose FØR du er
sendt
> i behandling hos eksempelvis fysioterapeut.

Min læge troede det var en muskel (piriformis, i ballen), og behandlede
efter denne diagnose, og det gjorde fys.`en også, da jeg ikke viste
"typiske" symptomer på diskusprolaps, og da symptomerne er delvis
sammenfaldende med disse muskelproblemer (som opstår hvis man sidder meget).

> Har du ikke været i behandling, så du selv har fået erfaringer med
> fysioterapeut og/eller kiropraktor?

(Jeg ville tro, at hvis du har en diskusprolaps, så er det måske ikke så
smart at lade en kiropraktor rive i ryggen på dig. De tager jo lidt hårdede
fat end fys`erne, efter mine erfaringer.)

jo, som sagt fysioterapeut, men hun kørte altså på en forkert diagnose,
hvilket vel forklarer, hvorfor det ingen effekt havde.
Så nu er muligheden operation eller mere målrettet fysioterapi - der er vist
noget der hedder McKenzie metoden - men det er der ikke taget stillilng til
endnu.
Derfor ønskede jeg at høre, hvad andre havde af erfaringer i disse metoder.
m.v.h. sam

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 22-03-04 08:24

> Jeg fik en MR scanning, (prv.hospital Mølholm , Vejle) da jeg havde gået
til
> fysioterapeut, lavet øvelser, spist gigtpiller osv. i 2 mdr., uden nogen
> bedring.

2 måneder ....... pyyyhhhh..... jeg er ved at opgive efter bare 3 uger på
den kur

Jeg synes nemlig ikke, at hverken kiropraktor, fysioterapeut eller
behandling hos speciallæge i Horsens har hjulpet.

Smerterne er blevet mindre. Jeg har lært at tilpasse mig - har lært at undgå
de ting, der forårsager smerter. Men jeg er stadig ikke i stand til at leve
et normalt liv. Endda langtfra! Indkøb skal eksempelvis tilrettelægges
efter, at jeg helst skal kunne køre helt til supermarkedsdøren og hurtigt få
fat i en indkøbsvogn, som jeg så klamrer og støtter mig til under hele
indkøbsturen.

Jeg kan godt sidde et par timer ved et spisebord sammen med familie og
venner. Men prisen er voldsomme smerter på trods af smertestillende medicin.
Så jeg forsøger selvfølgelig at sidde mindst muligt. Men ligge uafbrudt, det
orker jeg altså heller ikke. Så nu har jeg lært at sidde, gå, ligge, lave
øvelser..... på skift. Og helst ikke noget af det ret længe af gangen.

> En scanning koster 4500,- (mit firma betaler), og den afslørede
> straks prolapsen.

Jeg vil undersøge, om det er muligt for mig. Jeg orker ikke gå yderligere
6-8 uger på at få at vide, om det er en discusprolaps, jeg er ramt af.

> (Jeg ville tro, at hvis du har en diskusprolaps, så er det måske ikke så
> smart at lade en kiropraktor rive i ryggen på dig. De tager jo lidt
hårdede
> fat end fys`erne, efter mine erfaringer.)

De kiropraktiske behandlinger lettede mig faktisk for de allerværste smerter
og gjorde det muligt for mig at blive mobil igen.

Fysioterapien og de McKenzie-øvelser jeg laver på anbefaling, forekommer mig
derimod blot at gøre det hele værre

Jeg er gået fra KUN at have ondt i hoften og ballen til nu at have ondt helt
ned i foden, som til tider sover og kribler.

Smerterne er blevet nemmere at have med at gøre. Og jeg kan lidt nemmere
komme omkring. Kan eksempelvis selv køre min bil efter 2 uger, hvor andre
måtte transportere mig.

Men det forekommer mig, at problemet er uændret... at jeg blot er blevet
bedre til at tilpasse mig. De første uger var jeg slem til at læne mig
forover, når det gjorde mest ondt. Det lettede umiddelbart, men gjorde
smerterne værre, når jeg rejste mig igen. Det var en ond cirkel jeg var
kommet ind i. Da jeg lærte at lade være med at bøje forover, brød jeg
cirklen og fik dermed færre smerter.

Derudover har jeg være vældig frustreret over at opleve, HVOR uenige en
fysioterapuet og kiropraktor kan være. Her er de to mest grelle eksempler:

KIROPRAKTOREN: Det er et godt tegn, at smerten flytter sig nedad fra din
balle til foden. Det er et tegn på bedring.
FYSIOTERAPEUTEN: Det er et skidt tegn, at smerten flytter sig nedad fra din
balle til foden. Det er et tegn på, at problemet er forværret og at du
muligvis har en diskusprolaps.

KIROPRAKTOREN: Lad være med at lave øvelser, så længe du har så ondt. Det
skal have tid til at hele. Vent til smerterne er aftaget.
FYSIOTERAPEUTEN: Lav de her øvelser......

> [...]
til
> endnu.
> Derfor ønskede jeg at høre, hvad andre havde af erfaringer i disse

Som sagt... jeg har ikke gode erfaringer med metoden, som er den min
fysioterapeut har brugt på mig. Men i mit tilfælde er diagnosen jo rent
gætteri. Og det kan jo være forklaringen på manglende effekt, så jeg vover
ikke at konkludere, at McKenzie metoden er ubrugelig. Og det er den jo
heller ikke! Masser er blevet hjulpet af den, så jeg synes da, du skal
prøve.

Men jeg vil fraråde dig at gøre som jeg.... at lade dig behandling af de to
faggrupper på skift.
Jeg er tillige ved at hælde til, at for meget behandling måske heller ikke
er godt. Så nu prøver jeg den metode, jeg endnu ikke har prøvet i
tilstrækkelig grad - nemlig slet og ret at slappe af og så vidt muligt at
undgå at fremprovokere smerterne.

Har på fornemmelsen, at for mange har rykket for meget i mig

venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Hansen

Dato : 22-03-04 11:58

> KIROPRAKTOREN: Det er et godt tegn, at smerten flytter sig nedad fra din
> balle til foden. Det er et tegn på bedring.

Ikke rigtigt

> [...]
> balle til foden. Det er et tegn på, at problemet er forværret og at du
> muligvis har en diskusprolaps.(det er jeg næsten 100% sikker på)

RIGTIGT

> KIROPRAKTOREN: Lad være med at lave øvelser, så længe du har så ondt. Det
> skal have tid til at hele. Vent til smerterne er aftaget.

Ikke rigtigt

> FYSIOTERAPEUTEN: Lav de her øvelser......

delvis rigtigt , lav øvelserne indtil du mærker en øget smerte ,så skal du
stoppe.

---

Glem Kiropraktoren , han kan ikke hjælpe dig.
Måske kan Fysioterapeuten i dit tilfælde men kunne ikke i mit.

Jeg fik et knæ i ryggen under en fodbold juni 2000 , det gjorde sku ondt men
troede bare det var slaget.
En uges tid efter var den helt gal , kunne stort set ingenting gøre.
Gik til min læge (ingen mistanke om en prolabs) der sendte mig til Fysio og
det hjalp overhovedet ikke.
men jeg fuldførte behandlingerne og søgte læge igen.

Han sendte mig til røntgen , for scanning af mit bækken ,der fandt de heller
ingenting.
Så sendte han mig til MR-scanning og de fandt en stor højresidet prolabs
mellem L4/L5.

Fik nogle øvelser jeg skulle lave mens jeg gik til kontrol hos Århus sygehus
i ca 4mdr inden lægen der sagde at nu var det vist tid til en operation.

Alt i alt er der nu gået næsten et år med smerter som er udholdelige.

Får en tid til operation november 2001

Denne opearation gik fint og jeg var smertefri i næsten 5 dage , vendte mig
i sengen og fik en ny samme sted.
hasteopereret næste dag , men det gik slet ikke.
da jeg kom hjem havde jeg så mange smerter at INGEN piller kunne holde det
bare en lille smule nede.
blev scannet igen og havde sku fået en ny plus en masse arvæv der var groet
ind i nerven.
Blev opereret for 3 gang hvor lægen fjernede prolabsen og arvævet plus han
lavede mere plads til nerven hvis der nu skulle komme arvæv igen.

Her 4 år efter har jeg stadig mange smerter og kan stadig ikke side på en
stol mere end 10min af gangen , gå mere end 200-300 meter er umuligt , jeg
skiftehvis ligger og står.
Lægen har mange gange tilbudt mig en at "prøve" igen , han har endda fundet
en ny metode de vistnok kun har prøvet i Tyskland , men jeg har indtil
videre sagt nej tak til flere operationer da det jo kun er blevet værre fra
gang til gang.

og ja Lisbeth for mange der rykker i en er ikke det optimale , find en fysio
du "stoler" på og find et program der virker for jer og gi' det en chance ,
da ligegyldig hvad sygehuset siger er det ikke sikkert at i får det bedre
med en operation.

Med dette vil jeg gerne sige til jer at den ALLERSIDSTE udvej er operation .

God bedring til jer begge

Hansen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-03-04 21:17

"Hansen" <teli@stofanetnospamtak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ikke rigtigt

> delvis rigtigt , lav øvelserne indtil du mærker en øget smerte ,så skal du

Det passer meget godt med mine erfaringer. Jeg har fået rigtigt meget ud af
min fysioterapeut, dels kunne hun lave nogle øvelser med mig der dæmpede
smerten, dels gav hun mig et godt råd som hjalp mig til at sove godt. Jeg
kunne ikke finde en god sovestilling hvor jeg slappede ordentligt af indtil
hun rådet mig til at bruge en badehåndklæde som skulle foldes et par gange
på den korte led (så det blev langt og smalt - kalder man det på den lange
led?) og så bindes rundt om livet. Herefter kunne jeg ligge behageligt på
ryggen. Samme håndkæde brugte jeg også når jeg skulle sidde i almindelige
stole med stor succes. Nu er det nok meget individuelt, men har du problemer
med at ligge rigtigt i sengen er det da et forsøg værd.

Mvh
Kim

Fra : Hans

Dato : 22-03-04 09:47

> [...]
> ligeledes, hvis man vælger fysioterapi, hvor lang tid skal man regne med

Der kan desværre ikke gives generelle retningslinier for behandlingsmetoder,
og det øvrige sygdomsforløb, når vi taler om diskusprolaps. Alt efter hvor
prolapsen sidder, og i hvilket omfang den trykker på nervevævet, skal
specille hensyn tages under den såkaldte "traditionelle behandling", og det
er utroligt vigtigt at blive grundigt diagnosticeret inden behandlingen. En
usikker diagnose med en forkert traditionel behandling kan i værste fald
forværre tilstanden, og måske øge risikoen for nødvendig operation, hvilket
du bør betragte som den allersidste løsning, hvor alt andet er afprøvet.

Som andre også har skrevet er fysioterapi og kiropraktik gode
behandlingstilbud, men jeg vil ikke anbefale begge dele på samme tid, da de
to grupper som regel ikke er enige i selve behandlingsteknikken, og en
kombination af de to, trækkende i hver sin retning rent øvelsesteknisk, kan
føre til en endnu værre tilstand.

Hvis du så ender med den konklusion, at en operation er den eneste udvej for
dig, skal du dels overbevise hospitalslægerne om nødvendigheden, men også
overveje om de gener du har vil opveje de mulige bivirkninger, som en
operation kan ende med. Der gives ingen garantier, da vi taler om et ret
kompliceret indgreb hvor mange ting kan gå galt, og i værste fald kan du
ende med et dårligere resultat end da du blev indlagt. I dag bliver der kun
opereret for diskusprolaps i de tilfælde, hvor nødvendige funktioner ophører
med at virke, såsom omfattende lammelser og problemer med urin og afføring,
og i tilfælde hvor du er så smertepåvirket, at livskvaliteten er så nedsat i
en sådan grad at en normal hverdag ikke længere kan opretholdes.

Jeg har selv været igennem 3 prolapsoperationer i lænden, hvor den første
operation gik galt, mens de to efterfølgende forløb uden komplikationer og
følgeskader. Jeg var indlagt i næsten 10 måneder første gang, og det tog mig
omkring 1½ år at komme til at gå bagefter, men skaderne efter prolapsen var
desværre så store at jeg i dag har dropfødder, og kan næsten ikke bevæge
tæerne. De to sidste operationer forløb perfekt, og jeg var hjemme igen
efter en uge, og har ikke mærket yderligere siden da. Derfor kan der ikke
gives generelle retningslinier, som jeg indledte med at skrive.

Der er udgivet en piece, hvor du kan se de generelle retningslinier for
patienter opereret i lænden, og du kan se den her:

http://www.auh.dk/akh/diverse/pat-info/pdf/e/oplaend.pdf

Jeg håber virkelig for dig at din discusprolaps kan behandles uden
operation, da generne skal være meget belastende inden man kaster sig ud i
en operation, eller i det hele taget blive tilbudt samme.

/ Hans

Fra : Sørensen

Dato : 22-03-04 12:23

Tak for de gode informationer. Har lige fået at vide, at jeg skal ind til
en Sv. Børgesen (prv.hosp. Danmark) i næste uge. Skulle vist være en
"ekspert" på området og så må han jo komme med sin vurdering.
Ang. Lisbeth, så synes jeg absolut du skal se og få foretaget en
scanning - det giver ro i sjælen at vide, hvad det er der giver smerterne.
Som nævnt, 4500 kr, tja, det er måske pengene værd, hvis man skal vente
flere uger i det offentlige system.
Det kan jeg jo sagtens sige, når mit firmas forsikring betalte, men jeg
tror ikke desto mindre jeg havde valgt selv at betale om nødvendigt, og det
lyder som om du er hårdere ramt end jeg, efter din beskrivelse.
Good luck.
Sam

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-03-04 20:46

Hej,

Jeg er lige for seks uger siden blevet opereret af Børgesen på Danmark, jeg
har kun ros tilovers for ham. Lige da jeg vågnede kunne jeg mærke at det
havde hjulpet, og her seks uger efter har jeg det rigtigt godt. Selve
operationen tog ca. 45 minutter og der var ingen komplikationer ud over at
jeg ikke kunne bukke mig ret langt ned de første mange dage, men det var en
ringe pris at betale for at få det så meget bedre igen.

Jeg har et enkelt godt råd i forbindelse med scanningen. Da jeg fik
indkaldelsen skulle jeg vente fire uger inden jeg kunne komme til (på
Hillerød). Jeg ringede så til dem med det samme og sagde at jeg meget gerne
vil stå på deres afbudsliste og at jeg kunne komme med få timers varsel. Det
viste sig så at de netop lige havde fået et afbud så hvis jeg havde lyst
kunne jeg komme dagen efter. Jeg ved ikke om det samme gælder for andre
hospitaler, men det kan nogle gange betale sig at være lidt fremme i skoene.

Mvh og god bedring
Kim

Fra : Sørensen

Dato : 23-03-04 11:04

her seks uger efter har jeg det rigtigt godt.

Hvad vil det sige...er du helt over det, eller varer det længere? Hvornår
ville du f.eks. kunne dyrke sport ?
Sam

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 24-03-04 08:19

Tja, jeg må nu gerne både løbe og cykle og kan da også gøre begge dele uden
smerter. Jeg cykler dagligt 25 km til og fra arbejde (siddende arbejde, er
på deltid de første fire uger) og løber nogle km i weekenden. Kontaktsport
så som fodbold og håndbold skal jeg vente med til efter tre måneder (tror
jeg nok, jeg dyrker ikke den slags sport og har ikke spurgt mere til det),
hvor mere ekstremsport så som faldskærmsudspring og windsurfing skal vente
til efter et halvt år.

Jeg vil ikke sige jeg er over operationen og prolapsen, jeg må stadigt ikke
løfte mere end tre kg, hvilket er ret svært med en 2 årig i huset. Af
smerter har jeg ingen af de "gamle" tilbage, jeg er blot træt og stiv i
ryggen, det taget lidt længere tid at komme i gang om morgen (hmm, det kunne
jo egentligt også skyldes alderen . Når jeg så først er oppe og fået
varmet musklerne i ryggen kan jeg holde den gående uden problemer indtil ved
3-4 tiden, der skal jeg så lige have en halv time på sofaen for at kunne
klare resten af dagen.

Alt i alt vil jeg sige operationen har være en kæmpe succes (bank under
bordet), men det er nok meget individuelt hvor meget man får ud af en
operation og der er nogen på det rygtræningshold jeg går på (3 gange/uge,
fire uger) som stadigt har problemer med sovende tæer og ben, smerter der
stråler ned og nedsat styrke og lammelse.

Mvh
Kim

Fra : Sørensen

Dato : 24-03-04 14:30

Har været til konsultation hos Børgesen idag..han anbefaler umiddelbart
operation. Primært da det ved andre metoder vil tage for lang tid, 6-12 mdr.
påstår han at komme det til livs.
Vil dog søge en "second opinion" før jeg beslutter mig. Det kan jo godt
være han har ret, men på den anden side, så lever de vel af at operere
derinde, så...
Sam