OSX og Apache webserver...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-03-04 22:19

Jeg har installeret OSX 10.1.5 på en grå G3'er, som skal være
webserver, og ind til vidre virker det ok.

Jeg har lagt en prøve-side i mappen "Sites", og den er synlig på mit
intranet, men adressen til den side er http://192.168.1.10/~nre, og
det kan jeg ikke bruge til noget, det skal være sådan, at mit
website som ligger i en mappe på en extern harddisk bliver servet på
URL'et http://192.168.1.10 - der hvor der p.t. ligger en side om
Apache, hvordan gør jeg det...?

Og jeg skal også ha' lavet det sådan, at Apache accepterer flg.
filer som startfil, index.htm - index.html - default.htm og
default.html, som det er nu, så vil den kun bruge index.html som
startfil, hvor og hvordan ændrer jeg på dette...?

Og hvordan slår jeg log-filen til, og hvor bliver den gemt....?

Og hvordan slår jeg det til, så jeg får vist trafikken på skærmen...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 20-03-04 23:08

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 20/03/04 22:18 wrote:

> Jeg har installeret OSX 10.1.5 på en grå G3'er, som skal være
> webserver, og ind til vidre virker det ok.

Så lyttede du alligevel

> [...]
> det kan jeg ikke bruge til noget, det skal være sådan, at mit
> website som ligger i en mappe på en extern harddisk bliver servet på

Læg dine filer i /Library/Webserver/Documents

> [...]
> default.html, som det er nu, så vil den kun bruge index.html som
> startfil, hvor og hvordan ændrer jeg på dette...?

Åbn dokumentet /etc/httpd/httpd.conf i en texteditor

Tilføj følgende i bunden af dokumentet:
DirectoryIndex index.htm index.html default.htm default.html

Genstart webserveren fra Systemindstillinger.

> Og hvordan slår jeg log-filen til, og hvor bliver den gemt....?

Logfilen er slået til. Den ligger i mappen /private/var/log/httpd/

Du kan i filen /etc/httpd/httpd.conf ændre hvor logilen skal ligge og også
hvilket format den skal logge i.

> Og hvordan slår jeg det til, så jeg får vist trafikken på skærmen...?

Ikke helt forstået?

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 00:08

Peter Kiil wrote:

> Så lyttede du alligevel

Og det har jeg næsten allerede fortrudt....!

> Læg dine filer i /Library/Webserver/Documents

Det kan jeg ikke mit website skal lægge i en mappe på en extern
harddisk...!

> Åbn dokumentet /etc/httpd/httpd.conf i en texteditor
>
> Tilføj følgende i bunden af dokumentet:
> DirectoryIndex index.htm index.html default.htm default.html
>
> Genstart webserveren fra Systemindstillinger.

Jeg kan kun finde en fil der hedder "httpd.conf.pm", og det er squ
mindre brugervenligt end det DOS jeg fravalgte tilbage i 80'erne.

På nogen punkter er OSX et tilbageskridt til noget langhåret
nørderi, som jeg godt ville være fri for.

> Ikke helt forstået?

På min nuværende server kan jeg se trafikken og driftstatus på
skærmen, det vil jeg ikke kunne undvære, se link:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_web-server-02.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-03-04 00:22

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 21/03/04 0:08 wrote:

> Og det har jeg næsten allerede fortrudt....!

Rolig nu. Du kommer næsten til at lyde som ERS

> Det kan jeg ikke mit website skal lægge i en mappe på en extern
> harddisk...!

Se Jonas' svar på dit første indlæg. Du har mulighed for at angive en anden
DocumentRoot.

> [...]
>
> På nogen punkter er OSX et tilbageskridt til noget langhåret
> nørderi, som jeg godt ville være fri for.

Til gengæld får du en masse muligheder som du ikke ville have hvis du
forsatte med OS9. Måske du skulle bruge en halv times tid på at blive
fortrolig med pico texteditoren i terminalen. Prøv at åbne din terminal og
skriv:

sudo pico /etc/httpd/httpd.conf

Når den prompter dig for password skriver du din adminbrugers password. Pico
er en fin simpel editor med en ok indbygget helpfunktion.

> På min nuværende server kan jeg se trafikken og driftstatus på
> skærmen, det vil jeg ikke kunne undvære, se link:
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_web-server-02.html

Er det bare fordi du gerne vil kunne se at serveren kører?

--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-03-04 00:26

Peter Kiil - spam@kiil.net on 21/03/04 0:21 wrote:

> Se Jonas' svar på dit første indlæg. Du har mulighed for at angive en anden
> DocumentRoot.

Som for at pege på en extern disk skal have syntaxen:

DocumentRoot "/Volumes/NavnPåExternHD/StiTilMappe"

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 01:05

Peter Kiil wrote:

> Se Jonas' svar på dit første indlæg. Du har mulighed for at angive en anden
> DocumentRoot.

Ja det er hermed prøvet, og suk, sudo pico er lige så primitiv som
terminalen i en ISDN-router, og ændringerne har medført at
webserveren ikke vil starte - og når man ikke fysisk kan finde den
fil som man vil ændre på, så kan man ikke gemme en sikkerhedskopi,
inden man ændrer, det er fandme genialt...

> Er det bare fordi du gerne vil kunne se at serveren kører?

Ja selvfølgelig skal jeg kunne se hvad der sker på serveren, jeg
skal bl.a. kunne opdage når folk forsøger at downloade hele
websitet, du kan spørge Jesper Ørsted hvad der så sker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 01:19

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> [...]
> fil som man vil ændre på, så kan man ikke gemme en sikkerhedskopi,
> inden man ændrer, det er fandme genialt...

   sudo cp /etc/httpd/httpd.conf /etc/httpd/httpd.conf.bak

Skulle kunne klare det for dig.

Det vil nok ikke skade at læse om lidt grundlæggende unix-kommandoer,
dem kommer man rigtig langt med:

<http://www.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Unix/>

Så vidt jeg ved findes der ikke noget grafiskt værktøj til at
administrere apache på OS X, så ind til videre må du nok nøjes med
terminalen og httpd.conf.

Og så kan du godt glæde dig, apache er en suveræn webserver, også selvom
det kræver lidt at bruge den.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: doppler effect

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 02:02

Jonas Voss wrote:

>    sudo cp /etc/httpd/httpd.conf /etc/httpd/httpd.conf.bak
>
> Skulle kunne klare det for dig.

Det er jo nok for sent nu, jeg har slukket maskinen....

> Det vil nok ikke skade at læse om lidt grundlæggende unix-kommandoer,
> dem kommer man rigtig langt med:
>
> <http://www.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Unix/>

Det er for langhåret til mig, og jeg orker slet ikke at læse lange
EDB forklaringer på engelsk.

Jeg synes OSX er et kæmpe stort tilbageskridt i brugervenlighed, det
svarer til, at man går fra et DTP program med en wysiwyg
brugerflade, til et program hvor man skal skrive grafikken i
PostScript kode....

> Så vidt jeg ved findes der ikke noget grafiskt værktøj til at
> administrere apache på OS X, så ind til videre må du nok nøjes med
> terminalen og httpd.conf.

Configurations filer afskrækker mig ikke, de findes også i MacHTTP
og Quid Pro Quo, forskellen er, at jeg fysisk kan se filerne og
sikere mig en kopi at arbejde på, og så skal man ikke navigere rundt
med piletaster, som var det på en DOS-maskine fra "EDB-stenalderen".

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 03:26

> Det er jo nok for sent nu, jeg har slukket maskinen....

Ja, men du tænder den vel igen på denne side af dommedag, og så kan du
bruge ovenstående.

> Det er for langhåret til mig, og jeg orker slet ikke at læse lange
> EDB forklaringer på engelsk.

Der er kort oversigt over kommandoerne i bunden af hver side, det er
lidt mindre krævende end at skulle læse hele tutorialen.

> [...]
> svarer til, at man går fra et DTP program med en wysiwyg
> brugerflade, til et program hvor man skal skrive grafikken i

Sammenlignet med andre unix'er jeg har prøvet er OS X ret brugervenligt
synes jeg. Men det er vel en smagssag.

> [...]
> sikere mig en kopi at arbejde på, og så skal man ikke navigere rundt
> med piletaster, som var det på en DOS-maskine fra "EDB-stenalderen".

Sådan er vi jo så forskellige. Jeg havde aldrig stiftet bekendtskab med
en prompt før jeg begyndte med OS X, og nu forstår jeg ikke hvordan jeg
nogensinde har kunnet leve uden.

Jeg tror webserver-administration på den version af OS X du bruger
kræver, at du roder lidt med unix-delen af OS'et.

Som Thorbjørn har skrevet kan du åbne de skjulte mapper via terminalen,
eller vi 'Go To Folder' som jeg skrev om i et andet indlæg.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Suspicious pointer corrupted virtual machine

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 11:08

Jonas Voss wrote:

> Sammenlignet med andre unix'er jeg har prøvet er OS X ret brugervenligt
> synes jeg. Men det er vel en smagssag.

Er det ikke lemfældig omgang med sandhedden at kalde UNIX for
brugervenligt....

> [...]
>
> Som Thorbjørn har skrevet kan du åbne de skjulte mapper via terminalen,
> eller vi 'Go To Folder' som jeg skrev om i et andet indlæg.

Jeg synes godt nok det er dumt, at jeg ikke må navigere rund i
mapperne med dobbeltklik på musen, det er jo 100 gange så nemt og
hurtigt.

Findes ikke en måde hvorpå man kan gøre alle de skjulte mapper
synlige, det er da lidt perverst, at man skal taste "stien" til
mapper og filer, som man ikke ved hvor ligger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-03-04 11:54

Niels Ebbesen skrev:

> Jeg synes godt nok det er dumt, at jeg ikke må navigere rund i
> mapperne med dobbeltklik på musen, det er jo 100 gange så nemt og
> hurtigt.

Jo, men det er på den anden side smart, at alt muligt mærkeligt skjules
for almindelige brugere. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.

Gå til mappen vha. "Gå til mappe..." i Finder, og opret så en henvisning
til mappen. Det skal du så kun gøre 1 gang. For fremtiden kan du
derefter navigere frem og tilbage derfra på helt sædvanlig vis med
dobbelt-klik på musen osv.

> Findes ikke en måde hvorpå man kan gøre alle de skjulte mapper
> synlige,

Jeg plejer at bruge TinkerTool. Det er gratis og let at anvende.
http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html

> det er da lidt perverst, at man skal taste "stien" til
> mapper og filer, som man ikke ved hvor ligger.

Hvis du vidste, hvor mange usynlige mapper og arkiver der ligger i Mac
OS X, så ville du næppe hævde, at det var "perverst", at de normalt var
skjulte! Nå, men det opdager du jo.

Jeg ved ikke, om det kun er mig, men det generer mig lidt, at du virker
så voldsomt utilfreds over, at det er en smule kompliceret at udføre
noget, som ingen almindelige brugere har behov for. Ikke at det
nødvendigvis overalt er den bedste løsning, som Apple har fundet på med
Mac OS X; det er jeg helt med på at diskutere - og jeg er bestemt uenig
med Apples valg undertiden. Men man kan bare ikke forvente, at alt er
lagt til rette for en selv: Forskellige brugere har forskellige behov,
og man må nødvendigvis foretage valg, når man designer et styresystem.
Ja, og også økonomiske valg: Det er da irriterende, at der er
indstillinger, som man kun kan rette på ved at ændre i et tekstdokument,
men der er også grænser for, hvad Apple tilsyneladende anser det
fornuftigt at bruge resurser på.

Hvordan er det i øvrigt med Mac OS X Server? Er der flere muligheder her
for at instille Apache via en grafisk brugergrænseflade?

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 21-03-04 21:41

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Hvordan er det i øvrigt med Mac OS X Server? Er der flere muligheder her
> for at instille Apache via en grafisk brugergrænseflade?

Ja ganske mange.
1) Start/stop af Apache
2) Oprettelse af sites med tilhørende ipadresser og portnr.
3) Definition af webfolder (dvs. hvor wwwroot skal være)
4) Definition af hvilke filer og hvilken rækkefølge den vil forsøge at
læse default document name i.
5) Enable/disable performance cache
6) Enable/disable folder listing
7) Enable/disable WebDAV
8) Enable/disable CGI execution
9) Definering af accesslog/errorlog og archive interval (enable og
placering)
10) Access rettigheder (realm - som jeg ikke har fundet ud af bruge)
11) SSL enable/disable

Jeg syntes, at denne diskussion tager udgangspunkt i nogle forkerte
behov. Klienten har en Apache der er sat op på en bestemt måde.
Hovedsiden er i library/webserver/... og usersiderne er i sites under
hver bruger. Det må siges at være ok. I serveren må det forventes at
tingene skal fungere lidt mere som på en server, så derfor er det gui
interface der klarer de fleste dagligdagsting.

mvh Joakim

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 22:03

"@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk" <""spamfri031229 (fjern dette)\"@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk"> writes:

> [...]
> læse default document name i.
> 9) Definering af accesslog/errorlog og archive interval (enable og

Hvilke lyder præcis som det Niels skal bruge.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 23:25

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvilke lyder præcis som det Niels skal bruge.

Tja - i første omgang kan jeg nok nøjes med at kunne ændre nogle få
ting, men jeg skal nok bruge lidt mere en det, som jeg ind til vidre
har spillet ud med, men en del kan jo styres ved hjælp af htaccess.

Og det er lykkedes mig at lave en kopi af httpd.conf, og jeg kan se,
at der er pænt mange indstillingsmulighedder, og den kan jo køre
php, så der kan jeg evt. kompensere for nogle af de besværlige ting.

Men jeg kunne ikke få root adgang til at lægge/kopiere den ændrede
httpd.conf tilbage i systemet.

Lige nu er jeg ved at installere/opdatere til 10.2, det har taget
ca. tre timer, den forrige opdatering gik i udu, for da den var
færdig, så ville den systemet ikke godkende mit password, og det var
ikke fordi jeg skrev det forkert.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 21-03-04 12:51

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Sådan er vi jo så forskellige. Jeg havde aldrig stiftet bekendtskab med
> en prompt før jeg begyndte med OS X, og nu forstår jeg ikke hvordan jeg
> nogensinde har kunnet leve uden.

Tak Jonas, nu har jeg mere mod på det med terminatoren, troede sgu at du
havde hygget dig med det siden børnehaveklassen!

Hvorlænge siden er det du startede med terminal, og havde du forgående
kendskab til området?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 13:13

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hvorlænge siden er det du startede med terminal, og havde du forgående
> kendskab til området?

Jonas havde de grundliggende begreber på plads inden han begyndt at
lege, det bør du osse få Lone...

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 14:10

In dk.edb.mac, mailloneFJERN@netscape.net wrote:

> Tak Jonas, nu har jeg mere mod på det med terminatoren, troede sgu at du
> havde hygget dig med det siden børnehaveklassen!

Okkenej (:

> Hvorlænge siden er det du startede med terminal, og havde du forgående
> kendskab til området?

Jeg startede i slutningen af april 2002, og jeg havde aldrig skrevet en
kommando i en prompt, endssige set en inden da. Fjorten dage senere
rodede jeg med Apache og PHP:

   <'>http://blog.verture.net/070502/it's_all_about_the_x>

Det var faktisk Janus Sandsgaard der, ud på de tidligere morgentimer til
en fest hos hr. Reippuert, viste mig hvordan man læste news med gnus over
ssh, så var jeg solgt (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: We only support a 1200 bps connection.

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 03:59

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er for langhåret til mig, og jeg orker slet ikke at læse lange
> EDB forklaringer på engelsk.

Det er ærlig snak, derfor vil jeg osse anbefale dig SSLUGs bøger der
ikke blot er skrevet på dansk men tilmed i et rimeligt let
tilgængeligt pædagogisk sprog.

Friheden til egen Webser er selvfølgelig god, men måske du skulle
starte med Friheden til at lære UNIX.

> [...]
> svarer til, at man går fra et DTP program med en wysiwyg
> brugerflade, til et program hvor man skal skrive grafikken i

mnaij, sammenlig det hellere emd et DTP program hvor du kan vælge
mellem at arbejde WYSIWYG og ren PS kode.

Du kan stort set alt fra GUI i OSX som du kunne i OS9, og majet-majet
mere hvis du vil arbejde i komandolininen. I eks win XP/2K kan du
meget mere fra GUI end i OS9 og OSX, men ikke nær så meget som i fra
komandolinien i OSX ...tænk i denne sammenhæng hvor "brugeruvenligt"
dette gør Win XP/2K i den hensende. Gui programmers brugervenlighed
afhænger osse af om hvovidt udfvikleren med vilje har søgt at begrænde
de valgmuligheder brugeren præsenteres for. Apple har valgt hvilke ting
du skal have en grafisk brugerflade til, ganske som eks i et program
som iPhoto der udemærker sig ved at have forholdsvis få men velvalgte
funktioner. Kig til sammenligning på et program som Word der er læsset
med GUI muligheder, problemet er bare at langt de fleste brugere ikke
ved hvad halvdelen af funktionerne gør, hvilket forvirrer manger
brugere.

> [...]
> sikere mig en kopi at arbejde på, og så skal man ikke navigere rundt
> med piletaster, som var det på en DOS-maskine fra "EDB-stenalderen".

Du kan godt se filerne, men Apple har af gode grunde forsøgt at skjule
dem for dig. ævle+skift+g skriv "/etc/httpd" og tast enter.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-03-04 10:50

Niels Ebbesen skrev:

> Jeg synes OSX er et kæmpe stort tilbageskridt i brugervenlighed, det
> svarer til, at man går fra et DTP program med en wysiwyg brugerflade, til
> et program hvor man skal skrive grafikken i PostScript kode....

Der er da en rigtig pæn og god brugergrænsefalde til alle de ting, man
som almindelig bruger har brug for. Jeg kan ikke helt se, at det er et
tilbageskridt.

> Configurations filer afskrækker mig ikke, de findes også i MacHTTP
> og Quid Pro Quo, forskellen er, at jeg fysisk kan se filerne

Man burde da også "fysisk" kunne se /etc/httpd/httpd.conf?

Jo, mappen er gjort usynlig for at sikre den mod "pilfingre", men når
man ved, hvor den er, er det let nok at finde den via "Gå til mappe..."
i Finder. Herefter kan man jo bare oprette en henvisning til den, så den
er let at finde igen.

> ... og så skal man ikke navigere rundt med piletaster, som var det på en
> DOS-maskine fra "EDB-stenalderen".

Men det skal man vel heller ikke?

Jeg forstår godt nok ikke helt, hvorfor nogen beder Niels bruge
terminalen og f.eks. pico-teksteditoren. Man kan vel bare redigere
httpd.conf med en hvilken som helst teksteditor, f.eks. BBEdit, TextEdit
eller hvad man nu måtte foretrække?

Hvis man først er fortrolig med terminalen, UNIX-kommandoer osv., er det
sikkert ligetil, men for de fleste vil det umiddelbart være en omvej.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 11:23

> [...]

> terminalen og f.eks. pico-teksteditoren. Man kan vel bare redigere
> httpd.conf med en hvilken som helst teksteditor, f.eks. BBEdit, TextEdit

Ja hvorfor kan man ikke bare ændre i httpd.conf med TextEdit, det er
nemt og problemløst at redigere med en alm. texteditor, der er en
scrolbar som sikrer lynhurtig navigation i dokumentet, man kan mærke
de komandoer op der skal ændres og overskrives, i terminalen skal de
først slettes bogstav for bogstav med slette tasten, i et TextEdit
dokument kan der søges med æble+f, og arkiveringen kræver ikke
specielle kryptiske komandoer

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-03-04 13:04

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 21/03/04 11:23 wrote:

> [...]
> først slettes bogstav for bogstav med slette tasten, i et TextEdit
> dokument kan der søges med æble+f, og arkiveringen kræver ikke

Alt det du efterlyser kan pico, hvis du gad bruge 2 sekunder på at læse hvad
der står på skærmen.
--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 13:33

Peter Kiil wrote:

> Alt det du efterlyser kan pico, hvis du gad bruge 2 sekunder på at læse hvad
> der står på skærmen.

Nej jeg prøvede pico i går aftes, og jeg kunne kun navigere med
piletasterne, "æble+s" virkede ikke, og der gik da også ged i den,
jeg har netop lavet en ny installation af OSX.

Skal man virkelig slå den indbyggede Apache fra, og downloade Apache
og installere den oven på OSX, så config-filen bliver synlig og
redigerbar i en texteditor...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 13:55

> [...]

> piletasterne, "æble+s" virkede ikke, og der gik da også ged i den,
> jeg har netop lavet en ny installation af OSX.

ctrl+C gemmer i pico

> Skal man virkelig slå den indbyggede Apache fra, og downloade Apache
> og installere den oven på OSX, så config-filen bliver synlig og
> redigerbar i en texteditor...?

det bliver den ej heller synlig eller redigerbar af...

gør dig selv den tjeneste og hit ud af pico. det tager kun 5 minutter...

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-03-04 21:30

Morten - spam@reippuert.dk on 21/03/04 13:55 wrote:

> ctrl+C gemmer i pico

Det er nu ctrl-O

--
/peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 14:12

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Skal man virkelig slå den indbyggede Apache fra, og downloade Apache
> og installere den oven på OSX, så config-filen bliver synlig og
> redigerbar i en texteditor...?

Det vil jeg fraråde dig. Hvis det at redigere i httpd.conf med pico,
er bøvlet og besværligt, tror jeg ikke du vil finde processen med at
hente Apache og oversætte den[1] og installere den, og herefter
redigere i httpd.conf særlig sjov.

[1] 10 mod 1 på at du ikke har "gcc" på din maskine.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-03-04 21:37

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 21/03/04 13:33 wrote:

> Nej jeg prøvede pico i går aftes, og jeg kunne kun navigere med
> piletasterne, "æble+s" virkede ikke, og der gik da også ged i den,
> jeg har netop lavet en ny installation af OSX.

Læs hvad der står på skærmen:

http://www.kiil.net/pico.jpg

Ctrl-O = Save
Ctrl-Y = Page Up
Ctrl-V = Page Down
Ctrl-W = Søg
Ctrl-K = Cut Text
Ctrl-U = Uncut Text
Ctrl-G = Help
Ctrl-X = Exit

Prøv at åbne din terminal og skriv pico, og så leg lidt med et nyt dokument.
Når du er fortrolig med det skulle det være en smal sag at bruge pico til at
rette det du skal have rettet i httpd.conf. Du smed vel heller ikke Quark på
porten første dag, fordi du ikke kunne huske alle tastaturgenveje i hvoevdet
vel? Giv det en chance Niels, det er det hele værd når først du har fået
styr på det grundlæggende.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 01:22

Peter Kiil wrote:

> Læs hvad der står på skærmen:
>
> http://www.kiil.net/pico.jpg
>
> Ctrl-O = Save
> Ctrl-Y = Page Up
> Ctrl-V = Page Down
> Ctrl-W = Søg
> Ctrl-K = Cut Text
> Ctrl-U = Uncut Text
> Ctrl-G = Help
> Ctrl-X = Exit

<ironi>
Ok - det er bare meget logisk og brugervenligt, ^O står for Ctrl-O
og WriteOut betyder save/arkiver.
</ironi>

Mit næste spørgsmål er skal bindestregen mellem Ctrl og O også
tastes, hvis ikke, så er det nok mere rigtigt at skrive Ctrl+O, og
lige en ting mere, skal det være et stort O....?

Jeg har iøvrigt siddet og rettet med texteditor i en kopi af
httpd.conf filen, det er så smart, fordi man kan vælge at gøre
kommentarerne halvfede, eller man kan gøre dem blå, og de paremetre
der er ændret kan man gi' farven rød, det forbedrer overskuelighedden.

Og det nemmeste ville jo være, hvis jeg bare kunne erstatte den
eksisterende httpd.conf fil med min ændrede version.

Men sådan skal det tilsyneladne ikke være, det ville jo også være
alt for nemt, og overflødiggøre nørderiet...

Og der er slet ikke mulighed for, at jeg kan kopiere og sætte ind i
det der sudo pico, skal man virkelig knappe alle tekster ind, og
leve med, at der kan blive problemer, hvis man skiver en enkelt
lille bitte stavefejl...!

Jeg har også overvejet, om jeg kan få Apache til at lægge logfilen i
en mappe som jeg har nem og uhindret adgang til, og som også kan nås
via AppleTalk netværket, jeg har oprettet en ny mappe der hedder
"log-filer" og vil lave flg. ændring i httpd.conf.....

# find denne linie:
CustomLog "/private/var/log/httpd/access_log" common
# ændre den til følgende:
CustomLog "/~admin/log-filer/access_log" common

- vil det virke...?

Og kan man fjerne log-filen en gang i døgnet, og lade serveren
påbegynde på en ny, eller kan den sættes op, så den selv påbegynder
en ny fil en gang i døgnet...?

Jeg kan også se, at der er noget med, at Apache laver flere
forskellige slags log-filer, jeg skal kun bruge den der viser
trafikken på serveren, og som kan køres igennem Summary, jeg er ikke
interesseret i, at der hober sig log-filer op, et sted hvor jeg ikke
har adgang til, for jeg har så meget trafik, at mine log-filer
hurtigt bliver megga store.

Min nuværende log-fil viser:
dato - klokken - IP - request - byte - refferer - resultat
Og som plain text fylder en måneds logfiler knap 100 Mb.

Jeg kører statestik en gang om måneden, og jeg gemmer mine log-filer
på CD-R medier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-03-04 01:44

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Og det nemmeste ville jo være, hvis jeg bare kunne erstatte den
> eksisterende httpd.conf fil med min ændrede version.

Det kan du skam også hvis du "info"'er på filen, og får sat
rettighederne.

Helt almindelig OS X.

> # find denne linie:
> CustomLog "/private/var/log/httpd/access_log" common
> # ændre den til følgende:
> CustomLog "/~admin/log-filer/access_log" common

Tilden tror jeg er en dårlig ide.

Vær iøvrigt opmærksom på at du skal genstarteApache frøend rettelserne
slår igennem.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 02:02

> Tilden tror jeg er en dårlig ide.

Forklar hvad der er en dårlig ide...!

> Vær iøvrigt opmærksom på at du skal genstarteApache frøend rettelserne
> slår igennem.

Det er jeg godt klar over...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-03-04 10:52

> Forklar hvad der er en dårlig ide...!

Jeg _tror_ ikke at Apache fortolker tilder, og jeg _håber_ ikke du har
et filkatalog der hedder "/~admin".

Stil dig det pågældende sted, og skriv "pwd" i Terminalen.

> Det er jeg godt klar over...

Okie.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 11:42

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg _tror_ ikke at Apache fortolker tilder, og jeg _håber_ ikke du har
> et filkatalog der hedder "/~admin".

Jeg er brugeren admin, og min bruger-mappe (den med huset) hedder
admin, og i den har jeg oprettet en mappe som hedder log-filer, i
admin-mappen ligger også mappen "Sites".

Hvis jeg tilgår mappen "Sites" via intranet, så er URL'et
http://192.168.1.10/~admin/

> Stil dig det pågældende sted, og skriv "pwd" i Terminalen.

Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det rigtigtig, men hvis
jeg åbner mappen "log-filer", og derpå starter terminalen og skriver:

... "enter"
[Niels] admin% pwd "enter"
/User/admin "enter"
[Niels] admin%

Bliver du klogere af dette...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-03-04 12:38

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Hvis jeg tilgår mappen "Sites" via intranet, så er URL'et
> http://192.168.1.10/~admin/

Korrekt, men det er ikke hvad den hedder i filsystemet.

> Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det rigtigtig, men hvis jeg
> åbner mappen "log-filer", og derpå starter terminalen og skriver:

> [...]

Ja. Istedet for /~admin/ så skriv /User/admin/

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 02:46

> [...]

> <ironi>
> Ok - det er bare meget logisk og brugervenligt, ^O står for Ctrl-O

ingen grund til ironi, her bruges bare ikke apple terminologi for
forkortelserne. Hvad er mest rigtigt, det appel opfandt og senere hen
hvad MS kopierede, eller en terminologi der er mindst 10 år ældre?

> Mit næste spørgsmål er skal bindestregen mellem Ctrl og O også
> tastes, hvis ikke, så er det nok mere rigtigt at skrive Ctrl+O, og
> lige en ting mere, skal det være et stort O....?

Ctrl-O svarer til det der kunne skrives om ævle-s. mht stort eller
lille o så mener jeg ikke pico er casesensitiv i den forstand, andre og
mere karftfulde editore er dog.

> [...]
> kommentarerne halvfede, eller man kan gøre dem blå, og de paremetre
> der er ændret kan man gi' farven rød, det forbedrer overskuelighedden.

duer ikke, formateringen gemmes ikke når du arkiver som ren text -
arkiverer du ikke som ren text står du med en httpd.conf som apache
ikke kan læse. Brug istedet eks # til at makere komentare og en
editor med syntax highlightning.

> Og det nemmeste ville jo være, hvis jeg bare kunne erstatte den
> eksisterende httpd.conf fil med min ændrede version.

det kan du osse, når du erhverver dig administrator rettigehder (sudo)

> [...]

> det der sudo pico, skal man virkelig knappe alle tekster ind, og
> leve med, at der kan blive problemer, hvis man skiver en enkelt

Jeg mener kun den slags copy paste duer i terminal.app fra og med 10.3
her bruger jeg det jævnmligt i min fortrukne editor "jed" (ikke
installeret af Apple).

> [...]
> via AppleTalk netværket, jeg har oprettet en ny mappe der hedder
> "log-filer" og vil lave flg. ændring i httpd.conf.....

det kan ddu sagtens... men nu skal du først lige kunne komme til at
såvel åbne som gemme din httpd.conf - her er sudo og pico den absolut
nemmeste vej.

> [...]

> Og kan man fjerne log-filen en gang i døgnet, og lade serveren
> påbegynde på en ny, eller kan den sættes op, så den selv påbegynder

ja: sudo pico /etc/httpd/httpd.conf

> [...]
> interesseret i, at der hober sig log-filer op, et sted hvor jeg ikke
> har adgang til, for jeg har så meget trafik, at mine log-filer

intet problem... men få nu åbnet den config fil som en bruger med
admin rettigehder først!

heller ikke et problem...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 12:07

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> [...]
> terminalen og f.eks. pico-teksteditoren. Man kan vel bare redigere
> httpd.conf med en hvilken som helst teksteditor, f.eks. BBEdit, TextEdit

Tricket er "sudo", som giver dig mulighed for at lave alle ting uanset
rettigheder. Jeg er ret sikker på at httpd.conf filen er beskyttet
mod pilfingre.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-03-04 12:18

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> Tricket er "sudo", som giver dig mulighed for at lave alle ting uanset
> rettigheder.

O.k. Ja, jeg kan godt se, at der er et problem med at redigere en fil,
der er beskyttet.

Hm, er der ikke nogen mere oplagte muligheder? Er der eventuelt
"almindelige" Mac OS-teksteditorer, der lader en redigere
tekstdokumenter uanset rettigheder? Eller kan man på en let måde
redigere rettigederne?

> Jeg er ret sikker på at httpd.conf filen er beskyttet
> mod pilfingre.

Jeps. Men behøver/bør den være det?

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 21-03-04 12:30

In article <1gazzbx.1irti0rtcy6yoN%jjj@cyrk.dk>,
jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) wrote:

> [...]
> "almindelige" Mac OS-teksteditorer, der lader en redigere
> tekstdokumenter uanset rettigheder? Eller kan man på en let måde

Kan man ikke bare logge ind som root? Så kan man vel redigere alt det
man vil i alle filer (og med alle de editorer man har lyst til).

MVH Thomas Bendsen

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 13:10

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Kan man ikke bare logge ind som root? S? kan man vel redigere alt det
> man vil i alle filer (og med alle de editorer man har lyst til).

Jo men det er på eget ansvar og en meget dårlig vane - heldig vis har
apple ikke slået root adgang til.

Min holdninig til root er at man kuin skal bruge det hvis man kan
hitte ud af at slå det til uden hjælp, finde de konfig filer man skal
editere uden hjælp osv... kan man det, kan man oftest osse hitte ud af
at sudu'e og bruge de gængse fil håndterings komandoer i en terminal
og anvende en texteditor i en terminal.

Af princip fortæller jeg ikke andre på usenet hvordan de bliver GUI
root på OSX osv... men jeg fortæller dem gerne hvordan de editere en
textfil fra terminalen, hvilken textfil de skal editere og hvoprdan de
laver en backup af denne.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 14:07

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> Jo men det er på eget ansvar og en meget dårlig vane - heldig vis har
> apple ikke slået root adgang til.

Har man meget brug for "sudo", så er "sudo -s" (vistnok, giver en
shell) en rigtig god ting.

Jeg slog aldrig root til!

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-03-04 14:07

Morten wrote:

[snip]
> Jo men det er på eget ansvar og en meget dårlig vane - heldig vis har
> apple ikke slået root adgang til.

Rigtigt -- det er en meget, meget dårlig vane. Man kan uhyggelig hurtigt
komme galt afsted hvis man leger root i det grafiske miljø.

> [...]

> root på OSX osv... men jeg fortæller dem gerne hvordan de editere en
> textfil fra terminalen, hvilken textfil de skal editere og hvoprdan de

Til gengæld synes jeg dette er et dårligt princip. Hvorfor ikke fortælle
folk det, men samtidig advare dem?

--Martin

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 14:59

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Til gengæld synes jeg dette er et dårligt princip. Hvorfor ikke fortælle
> folk det, men samtidig advare dem?

Det er min erfaring at macbrugere ikke tage sådanne advarsler alvorligt
nok. Og jeg gider ikke efterfølgende læse sure miner om alt det der gik
galt...

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-03-04 16:25

Morten wrote:

> Det er min erfaring at macbrugere ikke tage sådanne advarsler alvorligt
> nok. Og jeg gider ikke efterfølgende læse sure miner om alt det der gik
> galt...

Trist.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 02:33

> Trist.

min holdning elle rmin erfaring?

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-03-04 10:20

Morten wrote:

> min holdning elle rmin erfaring?

Din erfaring . Ikke at det er trist at du har en erfaring og er i
stand til at erfare, men trist det du erfarer.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 12:44

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> O.k. Ja, jeg kan godt se, at der er et problem med at redigere en fil,
> der er beskyttet.

> Hm, er der ikke nogen mere oplagte muligheder?

ja SFTP med en klient der lader dig redigere på serveren - både fugu
og transmit kan dette. Alternativt man man slå root login til og logge
ind i OSX's GUI som root, men det syns jeg er en /meget/ dårlig ide.

root login er kun for dem der ved hvad der er farligt. sudo er ikke så
farlig idet de erhvervede sudo rettigheder kun gælder for komandoer
afviklet med sudo.

> Er der eventuelt "almindelige" Mac OS-teksteditorer, der lader en
> redigere tekstdokumenter uanset rettigheder?

Du kan redigere alt det du vil så længe du har ret til at læse filen,
men du kan ikke gemme den på den oprindelige plads uden
skriverettighed osse.

> Eller kan man på en let måde redigere rettigederne?

Fra Finder, mener dog ikke det er så lige til i 10.1x. ellers findes
der trdieparts dimser som SuperGetInfo og xRay - men man bør huske at
stille sine rettigheder tilbage efter endt redigering.

> Jeps. Men behøver/bør den være det?

ja bestemt... ét forkert tegn og den dutter ikke længere... Hvis ikke
man selv kan skrive en httpd.config fra scratch er det en dårlig ide
at lade alle kunne skrive til den.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-03-04 19:14

Morten skrev:

> ja bestemt... ét forkert tegn og den dutter ikke længere... Hvis ikke man
> selv kan skrive en httpd.config fra scratch er det en dårlig ide at lade
> alle kunne skrive til den.

Men "alle" er vel kun alle dem, der har adgang til Mac'en? Og hvis det
kun er en selv, der har adgang til den, så er det vel ikke så slemt? Ja,
man skal jo endda vide, at den findes osv., da mappen jo er skjult.

Mindre kan vel i øvrigt også gøre det: Er det ikke nok, hvis kun en selv
har skriverettigheder?

Nå, jeg ved ikke egentlig, hvad jeg skriver om, men jeg spørger og
lærer. Det forekommer mig bare, at der må være en "mellemvej" mellem
"Apple-GUI til alt" og "ud i terminalen og lær Unix".

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 20:55

> Men "alle" er vel kun alle dem, der har adgang til Mac'en? Og hvis det
> kun er en selv, der har adgang til den, så er det vel ikke så slemt? Ja,
> man skal jo endda vide, at den findes osv., da mappen jo er skjult.

Her kommer vi så ind i en anden spændende vinkel, nemlig hvorvidt OS X
har huller eller ej, således at en ond hacker kan komme ind i den
udefra.

Jo mere restriktivt maskinen er sat op, jo sværere er det at komme til
at lave ulykker for en sådan en. Hvis fx der findes huller i Apache,
er det kun de ting som ejes af den "bruger" Apache kører under som der
kan pilles ved.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 14:06

> [...]

> "almindelige" Mac OS-teksteditorer, der lader en redigere
> tekstdokumenter uanset rettigheder? Eller kan man på en let måde

Jada, "chmod" kommandoen er en let måde at gøre det på. Kig også
gerne på Info på filen - der er svjh en fane til at redigere
rettigheder med. DU er interesseret i at sætte den i samme gruppe som
dig selv, og give gruppen skriverettigheder.

> Jeps. Men behøver/bør den være det?

Smagssag:

Tillad mig at komme med et eksempel. I 1995 oder so var jeg systemabe
på en flok SGI maskiner, som på det tidspunkt var meget i vælten på
grund af Jurrasic Park filmen hvor dinoerne var lavet på disse. Disse
maskiner var Unixbaserede men var konfigureret så det var nemt at
sætte dem op og komme i gang med at være grafiker.

For let at kunne udskrive på en printer på en anden maskine, havde den
konto printersystemet kørte under, ikke noget password.

For let at kunne arbejde med GL grafiksystemet, havde X-serveren slået
al sikkerhed fra.

Og mere af samme skuffe.

Jeg brugte _MEGET_ tid på at _FINDE_ de her ting og hitte ud af
hvordan det skulle sikres bedre.

Det var fuldstændig uforsvarligt at slutte disse maskiner til
Internettet som de var, og det var det vi skulle bruge dem til.

Mit bud var at disse maskiner krævede 20 gange så meget
systemabeopmærksomhed som de Solarismaskiner der stod ved siden af.

Min pointe med dette er, at sådan er OS X ikke. Det opfører sig som
Unixsystemer plejer, og her er det kun systemaben der piller. FIlerne
er derfor lavet så andre ikke kan pille, og man ikke risikerer at
systemet holder op med at virke bare fordi en bruger tilfældigvis
kigger i filen, tilføjer et "HEJ", og gemmer.

Magelighed er omvendt proprotional med sikkerhed.

Personligt vil jeg hellere have en stramt opsat maskine, så jeg selv
kan slække på de ting jeg skal hav elet adgang til, og så vide at
resten er i orden.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-03-04 14:45

> [...]

> Personligt vil jeg hellere have en stramt opsat maskine, så jeg selv
> kan slække på de ting jeg skal hav elet adgang til, og så vide at

Ganske paranoidt. Men jeg er også paranoid.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 12:25

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Tricket er "sudo", som giver dig mulighed for at lave alle ting uanset
> rettigheder. Jeg er ret sikker på at httpd.conf filen er beskyttet
> mod pilfingre.

Det er den. Her kan man med fordel anvende en GUI sftp klient som eks Fugu,
og eidtere direkte på serveren fra en lokal GUI texteditor.

Fra : Jesper

Dato : 21-03-04 13:47

> [...]

> sikere mig en kopi at arbejde på, og så skal man ikke navigere rundt
> med piletaster, som var det på en DOS-maskine fra "EDB-stenalderen".

Tast Ævle+Skift+G under finder og skriv /etc/httpd/ og tast retur.

Kopiér http.conf til skrivebordet, åbn kopien på skrivebordet i BBEdit
Lite og lav de fornødne ændringer og gem. Kyl http.conf tilbage i
etc/httpd mappen, så vil du blive spurgt om du vil erstatte filen og så
skal du skrive din adgangskode, så er den skid slået!
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 14:15

Jesper <pletfjerner@kaffefilter.invalid> wrote:

> Kyl http.conf tilbage i
> etc/httpd mappen, så vil du blive spurgt om du vil erstatte filen og så
> skal du skrive din adgangskode, så er den skid slået!

sidstnævnte duer ikke i 10.1x

Fra : Jesper

Dato : 21-03-04 14:50

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> sidstnævnte duer ikke i 10.1x

Gammel svend! Så skriver man bare open /etc/httpd/ i terminalen i stedet
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 15:28

Jesper <pletfjerner@kaffefilter.invalid> wrote:

> Gammel svend! Så skriver man bare open /etc/httpd/ i terminalen i stedet

Niles vil ikke derud... men det giver stadig ikke skriverettighed til
/etx/httpd

Fra : Jesper

Dato : 21-03-04 15:43

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Niles vil ikke derud... men det giver stadig ikke skriverettighed til
> /etx/httpd

Nå ja endnu en af de ting der først er kommet med Panther.

cd /etc/httpd/ og tast retur
sudo mv [træk ændret httpd.conf fil ind i terminalen] . og tast retur.
det er et punktum [.] jeg skrev i ovenstående linie.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 02:32

> [...]

> sudo mv [træk ændret httpd.conf fil ind i terminalen] . og tast retur.
> det er et punktum [.] jeg skrev i ovenstående linie.

hjælper stadig ikke Niles da han slet ikke vil i sin terminal.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 15:16

Jesper wrote:

> Tast Ævle+Skift+G under finder og skriv /etc/httpd/ og tast retur.

Det virker ikke, der sker ikke en hujende fis når jeg
skriver/trykker "Ævle+Skift+G".....

> [...]
> etc/httpd mappen, så vil du blive spurgt om du vil erstatte filen og så
> skal du skrive din adgangskode, så er den skid slået!

Det er næsten sådan jeg administerer min nuværende web-server, jeg
gør det dog på den måde, at jeg retter filen på min arbejdsmaskine,
og via AppleTalk netværket lægger jeg config filen over på
web-serveren og genstarter.

På min arbejdsmaskine gemmer jeg alle versioner af config filerne,
på den måde kan jeg altid gå tilbage, og om nødvendigt, så kan jeg
gå helt tilbage til en jomfruelig og urørt config fil.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 10:50

Jonas Voss wrote:

>    sudo cp /etc/httpd/httpd.conf /etc/httpd/httpd.conf.bak
>
> Skulle kunne klare det for dig.

Hvor skal det tastes ind...?

Jeg har prøvet i terminalen, men det ændrede ikke på noget,
webserveren kan ikke startes, så jeg slagter hele systemet og laver
en ny ren installation.

Og her finder jeg fjollet, at jeg ikke kan nøjes med at installere
Apache eller en kopi af httpd.conf

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 18:47

> Hvor skal det tastes ind...?

I terminalen.

> Jeg har prøvet i terminalen, men det ændrede ikke på noget,

Det kommer an på hvad du forventede der ville ske. Ovenstående kommando
kopierer httpd.conf til httpd.conf.bak således at du nu har en backup i
/etc/httpd/httpd.conf.bak. Du ændrer ikke på filens indhold ved at
kopiere den, og hvis serveren ikke ville starte før du kopierede den,
kan den naturligvis heller ikke starte efter du kopierede den.

> webserveren kan ikke startes, så jeg slagter hele systemet og laver
> en ny ren installation.

En smule drastiskt, men måske nemmere at åbne for ssh og lade mig gøre
det for dig, naturligvis ved at skrive kommentarer i httpd.conf, så du
kan se hvad jeg har rettet.

> Og her finder jeg fjollet, at jeg ikke kan nøjes med at installere
> Apache eller en kopi af httpd.conf

Du kan sagtens nøjes med at installere en kopi af httpd.conf, men så
vidt jeg forstod lavede du ikke backup af filen inden du ændrede i den,
og skal du finde en default et sted.

Jeg har lagt min default httpd.conf tilgængelig på:

<http://work.verture.net/httpd.conf.deafult>

Den er fra Apache 1.3.28 (Darwin), måske du kan bruge den?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: suboptimal routing experience

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 21-03-04 21:55

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> installation.
>
> Og her finder jeg fjollet, at jeg ikke kan nøjes med at installere

Hvis man vil se hvad der er galt med config filen, så kunne det måske
være en ide at prøve nedenstående i terminalen

[mail] joakim% apachectl
usage: /usr/sbin/apachectl
(start|stop|restart|fullstatus|status|graceful|configtest|help)

start - start httpd
stop - stop httpd
restart - restart httpd if running by sending a SIGHUP or start if
not running
fullstatus - dump a full status screen; requires lynx and mod_status enabled
status - dump a short status screen; requires lynx and mod_status
enabled
graceful - do a graceful restart by sending a SIGUSR1 or start if not
running
configtest - do a configuration syntax test
help - this screen

[mail] joakim% sudo apachectl configtest
Password:
[Sun Mar 21 21:50:00 2004] [warn] module mod_hfs_apple.c is already
added, skipping
[Sun Mar 21 21:50:00 2004] [warn] module mod_redirectacgi_apple.c is
already added, skipping
Syntax OK
[mail] joakim%

Som det ses, er min ok, men hvis der var en fejl, så kunne det se
således ud:

[mail] joakim% sudo apachectl configtest
Syntax error on line 524 of /private/etc/httpd/httpd_macosxserver.conf:
Invalid command 'ServfffferName', perhaps mis-spelled or defined by a
module not included in the server configuration
[mail] joakim%

(mht. min .conf navn - husk jeg kører server, så derfor er der flere
..conf filer)

mvh Joakim

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 01:38

> [...]
> fil som man vil ændre på, så kan man ikke gemme en sikkerhedskopi,
> inden man ændrer, det er fandme genialt...

Og lige en tilføjelse, du har jo fået stien til hvor filen ligger henne,
så i Finder kan du jo bare vælge 'Go to folder' og indtaste stien, så
kan du se hvor filen ligger henne.

Men du skal være logget ind som root for at kopiere den via GUI tror
jeg.

> Ja selvfølgelig skal jeg kunne se hvad der sker på serveren, jeg
> skal bl.a. kunne opdage når folk forsøger at downloade hele
> websitet, du kan spørge Jesper Ørsted hvad der så sker...

Det kan du nok få Apache til at administrere for dig på en eller måde,
evt. med mod_rewrite og .htaccess.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

   BOFH-excuse: That's a great computer you have there;
   have you considered how it would work as a BSD machine?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 02:35

> [...]

> ikke vil starte - og når man ikke fysisk kan finde den fil som man vil
> ændre på, så kan man ikke gemme en sikkerhedskopi, inden man ændrer,

Du kan til hver en tid skrive "open /et/eller/andet/mystisk/sted"
hvorefter FInderen åbner folderen.

> Ja selvfølgelig skal jeg kunne se hvad der sker på serveren, jeg skal
> bl.a. kunne opdage når folk forsøger at downloade hele websitet, du
> kan spørge Jesper Ørsted hvad der så sker...

Tail er fint til det.

Det grafiske værktøj til Apache konfiguration ligger naturligvis i OS
X Server.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 03:43

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det grafiske værktøj til Apache konfiguration ligger naturligvis i OS
> X Server.

Jeg vil have Niles til at lægge webmin og awatats (med tilhørende
webmin modul) på maskinen.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 04:13

> Jeg vil have Niles til at lægge webmin og awatats (med tilhørende
> webmin modul) på maskinen.

Nejda. Nu er der en fin grænseflade fra Apple selv, så kan du ikke
være bekendt at distrahere.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 04:20

> Nejda. Nu er der en fin grænseflade fra Apple selv, så kan du ikke
> være bekendt at distrahere.

den kan jo kun starte og stoppe...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 12:06

> den kan jo kun starte og stoppe...

Det ved jeg ikke noget om :)

Nu er jeg spændt på at se hvordan det går med netop denne
supportopgave. Måske skal Niels bare åbne for ssh-adgang og så lave
en konto til en venlig sjæl her fra gruppen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 12:21

> [...]

> supportopgave. Måske skal Niels bare åbne for ssh-adgang og så lave
> en konto til en venlig sjæl her fra gruppen.

Det er en oplagt mulighed. Desværre er det ikke en 10.2 maskine, der
kan køre SubEthaEdit, således at Niles kan følge med i de textdokumenter
der redigeres.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 13:18

Morten wrote:

> Det er en oplagt mulighed. Desværre er det ikke en 10.2 maskine, der
> kan køre SubEthaEdit, således at Niles kan følge med i de textdokumenter
> der redigeres.

Nej for en ssh-adgang vil også kræve en større ændring af
NAT-opsætningen i min ADSL router, den dirigerer netop alt indgående
trafik til min nuværende web-server.

Jeg skal bar ha' fundet ud af hvordan jeg får placeret en synlig
henvisning til config-filen på skrivebordet, så jeg hurtigt kan
ændre udvalge ting i opsætningen med en texteditor.

Og så vil jeg lige bemærke, at "æble+shift+g" ikke virker, der sker
ikke noget med det short cut.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 13:42

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nej for en ssh-adgang vil også kræve en større ændring af
> NAT-opsætningen i min ADSL router, den dirigerer netop alt indgående
> trafik til min nuværende web-server.

det er bare omdirigering af to porte du ikke pt. bruger.

> Jeg skal bar ha' fundet ud af hvordan jeg får placeret en synlig
> henvisning til config-filen på skrivebordet, så jeg hurtigt kan
> ændre udvalge ting i opsætningen med en texteditor.

du vil ikke umidelbart kunne skrive ændringerne i httpd.conf tilbage
til originalen når du arbejder fra GUI, da du ikke har skriverettighed
til /etc/httpd/httpd.conf.

> Og så vil jeg lige bemærke, at "æble+shift+g" ikke virker, der sker
> ikke noget med det short cut.

Finder -> Gå -> Gå til mappe... (sådan er det i al fald i 10.2 og
fremefter)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 18:46

Morten wrote:

> Finder -> Gå -> Gå til mappe... (sådan er det i al fald i 10.2 og
> fremefter)

Jeg er ved at installere 10.2, så må vi jo se om det er mere
brugervenligt...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 02:29

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg er ved at installere 10.2, så må vi jo se om det er mere
> brugervenligt...!

ikke meget... Niles du kommer ikke uden om lige at lære at at
navigerer i filsystemet, bruge sudo og pico. Hvorfor ikke krybe til
patten?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-03-04 10:53

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> ikke meget... Niles du kommer ikke uden om lige at lære at at
> navigerer i filsystemet, bruge sudo og pico. Hvorfor ikke krybe til
> patten?

Eller finde en anden webserver.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 21:00

> Eller finde en anden webserver.

eks ISII... der følger nprmalt et fint GUI med.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 21:54

Morten wrote:

> eks ISII... der følger nprmalt et fint GUI med.

Hov - hov det er ikke morsomt, jeg har servet differnt i over 4 år...!!!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 21-03-04 21:58

Morten wrote:

> den kan jo kun starte og stoppe...

tja, og oprette domæner, administrere logfiler, (og hvad jeg ellers har
skrevet i en anden mail i denne tråd)

Alt hvad der er brug for i det daglige (dog har jeg selv måtte åbne for
brugen af .htaccess filer og for brugen af ServerAlias så jeg kunne have
flere subdomæner på et domæne (som f.eks. domæne.dk og www.domæne.dk)

mvh Joakim

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 16:25

On 2004-03-21 21:57:43 +0100, "@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk"
<""spamfri031229 (fjern
dette)\"@hartmann-petersen(og_dette)_punktum.dk"> said:

> [...]
> brugen af .htaccess filer og for brugen af ServerAlias så jeg kunne
> have flere subdomæner på et domæne (som f.eks. domæne.dk og

Jeg snakker om OSX klienten, ikke Serveren.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 11:41

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Tail er fint til det.

Hvad er Tail....?

> Det grafiske værktøj til Apache konfiguration ligger naturligvis i OS
> X Server.

OSX-server er jo også fil-server, mail-server, ftp-server o.s.v. det
er en stribe funktioner som jeg ikke har brug for, det er kun Apache
web-serveren jeg skal bruge, og det er vist lidt dumt at gi' næsten
10.000 piskeslag for noget open-source software...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-03-04 12:11

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
> web-serveren jeg skal bruge, og det er vist lidt dumt at gi' næsten
> 10.000 piskeslag for noget open-source software...

Apache er open source-software, ja, men nu var det det grafiske Mac OS
X-værktøj til Apache-konfiguration, som Thorbjørn omtalte - og det er jo
så betalingssoftware (og tilsyneladende en del af OS X Server). Lidt
ærgeligt, at man ikke kan købe det særskilt, men det er markedet nok
desværre/tilsyneladende ikke til.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 12:14

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Hvad er Tail....?

En unixkommand som tillader dig at følge med i hvordan der skrives til
en fil.

> [...]
> web-serveren jeg skal bruge, og det er vist lidt dumt at gi' næsten
> 10.000 piskeslag for noget open-source software...

Fuldstændig korrekt.

Jeg synes du skal læse
http://www.catb.org/~esr/writings/cups-horror.html
(jeg går ud fra at det ikke er et problem at den er på engelsk). Når
du så har givet Eric RAymond ret, så kan vi komme videre.

Det der er dit problem er at du er blevet Unixsystemadministrator
(fordi du vil have Apache til noget som Apple ikke har lavet
adminisrtatorværktøjer til), og at du ikke vil acceptere at bruge
unixsystemadministratorværktøjer.

Alternativet er enten at betale nogen for at gøre det for dig,
indordne dig under hvad Apples software kan, eller anskaffe dig noget
software der kan hjælpe dig.

Lige nu vil jeg anbefale dig - som skrevet andetsteds - at åbne for
ssh-adgang (login udefra vistnok), og så "betale" nogen for at gøre
det.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 12:39

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Lige nu vil jeg anbefale dig - som skrevet andetsteds - at åbne for
> ssh-adgang (login udefra vistnok), og så "betale" nogen for at gøre
> det.

Det kommer slet ikke på tale, jeg skal selv kunne konfigurere og
administrere min web-server.

Og man vel lov til at brokke sig, når Apple har noget der ikke er
brugervenligt og logisk, for det er da lidt fjollet, er der ikke er
givet mulighed for at vælge en normal adgang til config-filen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 13:04

> [...]

> brugervenligt og logisk, for det er da lidt fjollet, er der ikke er
> givet mulighed for at vælge en normal adgang til config-filen.

ikke hvis den fra Apples side er god nok og virker. det gør den for
9/10 og langt des fleste der har behov for at ændre på den ved osse
hvordan de gør elle rkan læse sig frem til det.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 14:10

> [...]

> brugervenligt og logisk, for det er da lidt fjollet, er der ikke er
> givet mulighed for at vælge en normal adgang til config-filen.

Nejda. OS X er beregnet til ikke-teknisk kyndige personer. Ønsker du
bedre Apache undersøttelse er det det forkerte produkt du har købt.

At fedte med httpserveropsætning er ikke nogen god ide for
ikke-teknisk kyndige personer.

Hvorfor ser du ikke lidt positivt på sagen, når du nu lærer noget nyt?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-03-04 14:48

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor ser du ikke lidt positivt på sagen, når du nu lærer noget nyt?

Jeg ser ikke negativ på sagen, det handler blot om, at Apple godt
kunne ha' lavet det sådan, at man kunne krydse af og vælge avanceret
adgang til cofig-filen, i det kontrolpanel som starter web-serveren
- på den måde havde de tilgodeset alle....!

Som det er nu, så har de kun tilgodeset dem der slet ikke vil rode
med config af Apache-serveren, og så Unix-nørderne, som ikke har
noget imod at lege EDB-stenalder i en primitiv terminal.

Og jeg mener det er overkill og unødvendigt, at en Mac-bruger skal
lære Uninx programering, blot for at ændre nogle få parametre i en
web-servers config fil.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 21-03-04 15:27

> [...]

> adgang til cofig-filen, i det kontrolpanel som starter web-serveren
> - på den måde havde de tilgodeset alle....!

det har de osse - i OSX server.

> Som det er nu, så har de kun tilgodeset dem der slet ikke vil rode
> med config af Apache-serveren, og så Unix-nørderne, som ikke har
> noget imod at lege EDB-stenalder i en primitiv terminal.

hvis man installerer webmin får man et meget fint gratis GUI
konfigurationsværktøj på en OSX klient, men man skal lige ud i
terminalen for at installere webmin... <http://webmin.org>

> Og jeg mener det er overkill og unødvendigt, at en Mac-bruger skal
> lære Uninx programering, blot for at ændre nogle få parametre i en
> web-servers config fil.

det skal man heller ikke, man kan købe OSX server.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 20:48

> [...]
> adgang til cofig-filen, i det kontrolpanel som starter web-serveren -
> på den måde havde de tilgodeset alle....!

Der skal jo også være noget der retfærdiggører prisen på OS X Server.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 21-03-04 22:04

> Der skal jo også være noget der retfærdiggører prisen på OS X Server.

Og det er også fint. Derudover er der f.eks. grafisk adgang til
firewall'en og gui til mailserveren.
Det er også meget nemt at lave sharepoints så f.eks. windows klienter
lige kan få fat i de data jeg har liggende på en FW disk

mvh Joakim

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 14:44

> [...]

> web-serveren jeg skal bruge, og det er vist lidt dumt at gi' næsten
> 10.000 piskeslag for noget open-source software...

Ja, OS X Server er beregnet til professionelt brug, hvorfor der er også
er lidt flere lækre sager i. Det synes jeg er meget rimeligt.

Det er jo ikke Open-Source delen du betaler penge for, nok snarere alle
de GUI-værktøjer Apple har lavet til de underliggende Unix-dele af OS X,
samt et par ting de selv har udviklet fra bunden. På mit arbejde har jeg
lige fået OS X Server, og alle mine kolleger (8-10 stk.) tabte kæben da
jeg satte NetBoot og NetInstall op på mindre end en dag, og havde
maskinerne installerede og køreklare inden jeg gik hjem. De har selv
rodet med et lignende værktøj til Windows og Linux i et par måneder, med
to mand på sagen. Jeg fik dem så til at tabe kæben igen, da jeg viste dem
point-and-click interfacet til alle server-admin værktøjerne.

Prikken over i'et var da jeg, siddende på min kontorstol, opdaterede og
installerede separate pakker på nogle bestemte maskiner med Remote
Desktop, da foreslog vores chef at vi smed alle PCere ud, kørte rent
Mac, og fyrede halvdelen af de ansatte (:

Det er værktøjer mit arbejde gerne betaler penge for, fordi det letter
trivielle arbejdsopgaver såsom at installere hele klasselokaler, og
opdaterer individuelle maskiner.

Det værktøj du skal bruge, Apache, er open-source, og fungerer temmelig
godt som det er, at dømme efter dets udbredelse. Jeg kan ikke se at
Apple skal klandres for at der ikke er noget GUI til den i
klient-versionen.

OS X Server koster i øvrigt ikke 10000, nok snarere 3-4000, hvilket
selvfølgelig også er mange penge, for en hel masse man ikke har brug
for.

pico er din ven, ikke din fjende, brug et par minutter på at lære den,
så kan du komme meget langt, og det med ssh adgang lyder som en god idé,
jeg skal gerne sætte din apache op over ssh, hvis du gider at slå det
til.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Your/our computer(s) had suffered a memory leak,
and we are waiting for them to be topped up.

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 21-03-04 22:00

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> web-serveren jeg skal bruge, og det er vist lidt dumt at gi' næsten
> 10.000 piskeslag for noget open-source software...

ca. 4500 eftersom du godt kan nøjes med 10 bruger versionen. Men ellers
har du ret.

mvh Joakim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 01:56

fjern dette og_dette wrote:

> ca. 4500 eftersom du godt kan nøjes med 10 bruger versionen. Men ellers
> har du ret.

Hvis begrænsningen på max 10 brugere kun relaterer til fil-serveren,
så kan jeg godt nøjes, men hvis begrænsningen også gælder for
web-serveren, så kan jeg ikke nøjes....

Og jeg skal da arbejde en del timer for at tjene 4500 kr., og en
OSX-server skal også sættes op og køres ind, så jeg gir' lige
Apachen en seriøs chanche, og som sagt, så kan meget jo styres med
htaccess og php-scrips.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 02:25

> [...]

> OSX-server skal også sættes op og køres ind, så jeg gir' lige
> Apachen en seriøs chanche, og som sagt, så kan meget jo styres med

ikke uden termial brug, ej heller i osx server

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 16:47

On 2004-03-22 01:55:35 +0100, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Hvis begrænsningen på max 10 brugere kun relaterer til fil-serveren, så
> kan jeg godt nøjes, men hvis begrænsningen også gælder for
> web-serveren, så kan jeg ikke nøjes....

den relaterer kun til antallet af (samtidige indloggede) brugere på
fileserveren.

> [...]
> OSX-server skal også sættes op og køres ind, så jeg gir' lige Apachen
> en seriøs chanche, og som sagt, så kan meget jo styres med htaccess og

jeps, men du skal rode med textfiler du ikke umidelbart har
skriverettigehd til, med mindre du anvender sudo og en editor i din
terminal.

Jeg vil dog anbefale dig at du vender dig til CLI interfjæset og bliver
på OSX klienten - i Serveren versionen skal du til tider osse bruge CLI
(til .htaccess), så hvorfor ikke bruge CLI til det hele?

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 16:30

On 2004-03-21 11:41:20 +0100, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> og det er vist lidt dumt at gi' næsten 10.000 piskeslag for noget
> open-source software...

da ikke hvis man mener at de ekstra kroner kan indtjene den tid man
ellers skal bruge på at administrere og konfigurere sin maskine fra et
CLI.

Iøvrigt er licensen til 5K kroner fin til dit brug, begrænsningen er i
antallet af brugere på fileserveren. træk udgiften til en klientversion
så står du med en merudgift på 4K kroner.

Iøvrigt er der majet mere end Opensource sw i OSX server. (her påtænker
jeg ikke kun GUI administrations softwaren) Desuden betaler man i OSX
server osse for at de forskellige opensource SW pakker nu osse spiller
sammen.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-03-04 19:48

> Du kan til hver en tid skrive "open /et/eller/andet/mystisk/sted"
> hvorefter FInderen åbner folderen.

Eller...
open -a "et program"
open -e "et tekst dokument"

'open -e /etc/httpd/httpd.conf' sæt om nødvendigt et sudo foran hvis der
kløjs i privilegierne.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-03-04 15:21

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> ctrl+C gemmer i pico
>
> det bliver den ej heller synlig eller redigerbar af...
>
> gør dig selv den tjeneste og hit ud af pico. det tager kun 5 minutter...

Jeg har aldrig helt forstået hvorfor, man skal til at lære unix for at
kunne bruge Mac. Jeg kender efterhånden en del til Unix, og der slet
ikke den samme grad af færrest-mulig-overraskelser, som der er i Mac
OS. Under Mac OS er det æble-s der gemmer, basta. Alt andet er
ikke-MacOS'sk:

o) I emacs er det kontrol-x efterfulgt af kontrol-s

o) I pico er det kontrol-c

o) I vi er det 47 gange escape, efterfulgt af :w return

o) I gedit er det kontrol-s

Hallo, hvad var det nu lige, der gik galt der?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 20:42

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Hallo, hvad var det nu lige, der gik galt der?

Decentral udvikling, i modsætning til en central instans der siger at
SÅDAN SKAL DET VÆRE.

En af de ting der virkelig irriterede mig med Mac'en var at
genvejstasterne var så få og at de virkede globalt, og at de ikke var
ens. Jeg tror jeg har set de første 10 forskellige måder at vælge
indstillinger på, og når så menuerne er ubrugelige uden mus[1] så er
det altså ikke så nemt at lovsynge Apples standard.

[1] Dem der påstår at man kan slå menunavigering til, burde prøve at
arbejde med det en hel dag.

Og, jo, jeg savner stadig min mac :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Rene Molsted

Dato : 20-03-04 23:09

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Og hvordan slår jeg log-filen til, og hvor bliver den gemt....?
>
> Og hvordan slår jeg det til, så jeg får vist trafikken på skærmen...?

Hej Niels
Du kan lave en henvisning ændre i Apaches opsætning så den læser direkte
fra dit eksterne drev.
Hvis du er fortrolig med Terminal.app kan det nemt gøres på denne måde:
sudo pico /private/etc/httpd/httpd.conf
find denne linie: DocumentRoot "/Library/WebServer/Documents" ændre
denne til følgende:
DocumentRoot "/Volumes/NAVN_PAA_EXTERN_DISK/MAPPE_MED_SITE"
Gem httpd.conf
Stop/start Webdeling.

En anden må der måske vil virke er at lave en henvisning fra din ekstern
disk til /Library/WebServer/Documents (skal erstatte den eksisterende
mappe "Documents").

René Mølsted

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-03-04 23:06

> [...]

> det kan jeg ikke bruge til noget, det skal være sådan, at mit
> website som ligger i en mappe på en extern harddisk bliver servet på

Du skal rette i /etc/httpd/httpd.conf for at ændre dette. Det er Apaches
konfigurationsfil, og du vil komme til rette en del ting i den, og
derfor er altid godt at lave en backup af den inden du roder med den. Så
kan du altid gå tilbage til 'factory defaults', hvis uheldet er ude.
Hver gang du har lavet en ændring i httpd.conf skal du genstarte apache
for at effektuere dem. Det gør du ved enten at skrive:

sudo apachectl graceful

i en terminal, eller ved at gå i System Preferences -> Sharing og
stopper og starter personal web sharing.

Alle liniereferencer er fra httpd.conf-filen til Apache på Panther, så
det kan godt være de ikke er helt på de samme linier som i din, men så
kan du i det mindste søge på de strenge jeg har skrevet.

Apache server filer fra 'DocumentRoot', og for at ændre dette skal du
omkring linie 360 ændre linien der står der. Den ser nok nogenlunde
således ud:

DocumentRoot "/Library/WebServer/Documents"

Stien der står der skal du ændre til stien på den mappe du gerne vil
servere siderne fra på din eksterne disk.

Du skal ligeledes rette den omkring linie 385 hvor linien ser således
ud:

<Directory "/Library/WebServer/Documents">

Her skal ligeledes stå stien til den mappe du gerne vil servere sider
fra på din eksterne disk.

> [...]
> default.html, som det er nu, så vil den kun bruge index.html som
> startfil, hvor og hvordan ændrer jeg på dette...?

Her skal du til linie ca. 1080, hvor der står følgende:

DirectoryIndex index.html

Her tilføjer du de filer du vil tilføje som startfiler.

> Og hvordan slår jeg log-filen til, og hvor bliver den gemt....?

Log-filen er slået til som default, hvis du leder efter

access_log

i httpd.conf, finder du stien til hvor den ligger den henne.

Hos mig er det i

/private/var/log/httpd/access_log

> Og hvordan slår jeg det til, så jeg får vist trafikken på skærmen...?

Du åbner access_log (:

Der er ikke noget indbygget statistikprogram til at tolke log-filerne,
men det kan man finde på interwebbet. Der er en der hedder AWStats der
er ret pæn, men jeg har ikke prøvet at sætte den op selv.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: heavy gravity fluctuation, move computer to floor rapidly

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 00:30

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Og hvordan slår jeg det til, så jeg får vist trafikken på skærmen...?

Jeg foreslog i et andet indlæg AWStats som statistikprogram, men
alternativt (og måske en anelse nørdet og ubrugeligt hvis man ikke er
terminal-vant) kan du hoppe i terminalen og skrive:

   tail -f /var/log/httpd/access_log

Så skrives der en linie til skærmen hver gang der efterspørges et
dokument fra serveren.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Sysadmins busy fighting SPAM.

Fra : No1

Dato : 21-03-04 01:55

> ligger i en mappe på en extern harddisk bliver servet på URL'et
> http://192.168.1.10 - der hvor der p.t. ligger en side om Apache,
> hvordan gør jeg det...?

Detalje: http://192.168.1.10 er en ugyldig URL, der skal en / på:

http://192.168.1.10/

Denne lokation kaldes også slash.

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-04 18:09

In dk.edb.mac, nooooone@cghfcdgsgesg.mars wrote:

> Detalje: http://192.168.1.10 er en ugyldig URL, der skal en / på:

> http://192.168.1.10/

> Denne lokation kaldes også slash.

Det plejer serveren selv at stå for, det eneste man undgår ved at
sættes trailing slash på er, at serveren ikke laver to forespørgsler til
serveren for at tilgå adressen.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The hardware bus needs a new token.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 12:46

Et andet problem....!

Jeg har formateret harddisken og så installeret OSX 10.1.3 - derpå
har jeg så opdateret til OSX 10.2. - jeg har ikke indtastet et
password i forbindelse med installeringen.

Når jeg starter op, så er der allerede en bruger som hedder
Administrator, og han har et password på 7 prikker, som jeg ikke
kender, og jeg kan ikke få lov til at ændre det.

Så har jeg prøvet at starte op fra installations CD'en og har
nulstillet passwordet, og indtastet et nyt, mit eget på 8 tegn.

Når jeg så starter op igen og går ind under brugere, så har
Administrator stadig et password på 7 tegn, og jeg kan ikke få lov
til at ændre det.

Jeg har også prøvet at logge ud, og der kan jeg godt logge ind igen
som Administrator med mit password på 8 tegn.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 14:32

Niels Ebbesen wrote:

> Et andet problem....!

Jeg har løst problemet, det skyldes tilsyneladne, at MacOS ikke
længre accepterer password med store bogstaver og æ, ø og å i, det
har ellers været en ret smart detalje, da diverse hackerprogramer
ikke kan hamle op med den detalje....:-0

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-03-04 23:33

I artiklen <f4t1j1-m08.ln1@G5.reippuert.dk> , Morten<spam@reippuert.dk>
skrev:

> ingen grund til ironi, her bruges bare ikke apple terminologi for
> forkortelserne. Hvad er mest rigtigt, det appel opfandt og senere hen
> hvad MS kopierede, eller en terminologi der er mindst 10 år ældre?

Er pico virkelig så gammel? Dvs. fra først i 70'erne? Der er da ikke nogen
standard for editor kommandoer på unix.

> Ctrl-O svarer til det der kunne skrives om ævle-s. mht stort eller
> lille o så mener jeg ikke pico er casesensitiv i den forstand, andre og
> mere karftfulde editore er dog.

Problemet her er at Crtl-S allerede er brugt (til stop/start så vidt jeg
husker), så en editor kan ikke bruge den tastekombination som en kommando.

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-03-04 00:42

In dk.edb.mac, nj_kruse@get2net.dk wrote:

> [...]

> ingen grund til ironi, her bruges bare ikke apple terminologi for

> Er pico virkelig så gammel? Dvs. fra først i 70'erne? Der er da ikke nogen

Nej, Pico (PIne COmposition editor) er fra samme tid som Pine, dvs.
slutningen af 80erne, starten af 90erne. Den læner sig kraftigt op af
emacs key bindings.

<http://www.washington.edu/pine/overview/project-history.html>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Netscape has crashed

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-03-04 09:21

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Nej, Pico (PIne COmposition editor) er fra samme tid som Pine, dvs.
> slutningen af 80erne, starten af 90erne. Den læner sig kraftigt op af

Eftersom det er en selvstående version af editoren i pine, er det
egentlig meget naturligt :)

Pine er iøvrigt stadig suverænt til at læse tekst-baseret post.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-03-04 13:04

In dk.edb.mac, thunderbear@bigfoot.com wrote:

> Eftersom det er en selvstående version af editoren i pine, er det
> egentlig meget naturligt :)

Ja, bestemt. Det var egentlig også bare for at bakke mit udsagn om med
noget dokumentation, og så vidste jeg det ikke selv i forvejen (:

> Pine er iøvrigt stadig suverænt til at læse tekst-baseret post.

Jeg brguer det kun sjældent, så mine erfaringer med det er yderst
sparsom. Men alle der bruger det taler godt om det.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The monitor is plugged into the serial port

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 14:26

On 2004-03-22 23:33:20 +0100, "Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> said:

> Er pico virkelig så gammel? Dvs. fra først i 70'erne? Der er da ikke nogen
> standard for editor kommandoer på unix.

det var nu et begreb som WriteOut jeg mente.

Fra : N/A

Dato : 23-03-04 14:26