induktion
Fra : Sune

Dato : 18-03-04 20:29

Hej gruppe

I dag i punkt 1 viste de mig en indbygningsplade uden mærke, med 4
lige store "plader" eller zoner. Normalt er der jo en stor til
stegepanden, og så 3 af forskellig størrelse til gryder og
kasseroller.

Ekspedienten påstår, at det er ligemeget hvor store pladerne/zonerne
er, det er bare påmalet for at vise ca. hvor gryden kan opvarmes. Så
hvis man sætter sin 18 cm stegepande på en af cirklerne (De er alle
enten 12 eller 15 cm i diameter), så vil den (panden) alligevel blive
varm over det hele.

Så synes jeg det er underligt at alle de andre holder fast ved de
forskellige størrelser.

Er der nogen af jer derude der kan skelne skidtet fra kanelet og give
et fornuftigt svar?

Mvh

Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-03-04 22:56

"Sune" <engsig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer derude der kan skelne skidtet fra kanelet og give
> et fornuftigt svar?

Min erfaring er, at det er ligemeget med den påmalede størrelse. Jeg retter
mig ikke efter den på mit induktionskomfur. (Hvor der iøvrigt er meget lille
forskel på de påmalede cirkler)

Mvh. Lisbeth

Fra : Gilbert{5750}

Dato : 20-03-04 10:38

> [...]
> forskellige størrelser.
>
> Er der nogen af jer derude der kan skelne skidtet fra kanelet og give

jeg har i 6 år arbejdet som kok, da vi købte huset her ville jeg have gas
som kunne kobles på naturgassen, men jeg blev klogere, blev forevist en
goronjeplade med induktion og så var jeg solgt, der skal nok komme varme på
hele panden,
det er en suveren måde at kokkerere på, du får alle fordelene fra gassen
uden svineriet
når du tænder er der varme med det samme og når det koger og du slukker er
der slukket,
det er oxo klart den billigste varme kilde, så på laaaangt sigt tjener det
sig ind.
håber du kan bruge min salgs tale til noget, men jeg er bare vild med
induktion
hilsen Gilbert

Fra : Lars

Dato : 20-03-04 21:45

Hej Sune,

"Sune" <engsig@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hvis man sætter sin 18 cm stegepande på en af cirklerne (De er alle
> enten 12 eller 15 cm i diameter), så vil den (panden) alligevel blive

Det er korrekt. Vi har en 6 år gammel Blomberg induktionsplade som er
indrettet med to store og to små kogefelter. Men placerer man en lille gryde
på et stort kogefelt er det kun gryden der bliver varm, ikke resten af
feltet rundt om gryden.

> Så synes jeg det er underligt at alle de andre holder fast ved de
> forskellige størrelser.

Det er nok et spørgsmål om design. På vores 60 cm's plade ville der ikke
være plads til 4 at de store felter i den størrelse de 2 store har.

> Er der nogen af jer derude der kan skelne skidtet fra kanelet og give
> et fornuftigt svar?

Der er lysår til forskel på en almindelig kogeplade og induktion. Som
Gilbert skriver er det som gas i forhold til at det er lynhurtige at
regulere op og ned. At den er ligeglad med at gryden er mindre en feltet en
anden. Den slukker selv når du fjerner gryden (hvilket så pludselig er et
problem når man låner forældrernes sommerhus og laver mad der...). Det er
gryden og ikke kogefeltet der bliver varmt, så hvis noget koger over brænder
det ikke fast på pladen (vores er som sagt 6 år - og fremstår med undtagelse
af et 2-3 små ridser helt som ny). Der er en effekt på op til 2800 watt per
kogefelt og en gryde vand koger meget hurtigere end på en traditionelt
komfur. Der er indbygget minutur, meget smart til æg og andet der skal koge
et præcist antal minutter.

Eneste ulempe der findes er, at kogegrejet skal være "magnetisk" i bunden,
altså således at hvis du prøver med eksempelvis en køleskabsmagnet skal den
hænge fast. Er det ikke magnetisk virker det ikke, og der kommer ingen
varme. De skal så vidt jeg ved allesammen tilsluttes 400V/16A - så du skal
have 3-faset strøm, hvilket måske kan være et problem i nogen lejligheder.

Men alt i alt kan jeg kan kun meget anbefale det. Prisen er vel ved at være
nede i noget der ligger tæt på de traditionelle - og den daglige brugsværdi
overstiger klart merprisen.

** Lars

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-03-04 10:30

I news:73f9f68a.0403181129.79a59a25@posting.google.com <Sune>
<engsig@hotmail.com> skrev:

> Så synes jeg det er underligt at alle de andre holder fast ved de
> forskellige størrelser.
>
> Er der nogen af jer derude der kan skelne skidtet fra kanelet og give
> et fornuftigt svar?

Jeg tror de forskellige størrelser er et forsøg på at synliggøre hvor
meget effekt der er til rådighed i de enkelte zoner. Lille zone = 1800
watt, stor zone = 2200 watt.

mødes med en gunstig lejlighed....