Hvad gør man med skvalderkål affald?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-03-04 13:18

De planter og rødder fra skvalderkål, som jeg har gravet op, hvad gør jeg
med dem? Jeg har et stor kompostkasse i træ, og en komposteringstønde i
plast, men jeg er i tvivl om hvor længe de skal lægge i disse før at man
ikke risikerer at fået "sået" hele køkkenhaven til når komposten senere
graves ned i køkkenhaven.

Har nogen erfaringer med dette?

PS. En anden mulighed var selvfølgelig at brænde skvalderkålen af eller køre
den til genbrugspladsen, men jeg ville lige høre omkring kompostering først.

Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-04 14:19

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plast, men jeg er i tvivl om hvor længe de skal lægge i disse før at man
> ikke risikerer at fået "sået" hele køkkenhaven til når komposten senere

De skal ligge LÆNGE!
De vil bare vokse lystigt videre i kassen, som vil være et rent vækstparadis
for skvalderkål.
La' vær!

> Har nogen erfaringer med dette?

Da jeg havde skvalderkål, smed jeg dem ud på græsplænen til udtørring -
enkeltvis og spredt, og i solskin og blæst, forstås.
Når rødderne er tørret ud, dør de - og hvis der skulle være lidt liv
tilbage, bliver det aflivet af plæneklipperen.

I øvrigt bruger jeg samme metode med frøukrudt.
Det ser lidt sjusket ud en dags tid eller to, men græsset vokser hurtigt op
og dækker.

Hilsen Inger

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-03-04 18:15

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> De planter og rødder fra skvalderkål, som jeg har gravet op, hvad gør
> jeg med dem?

....de mindste planter kan du stuve som spinat - uhmn!
Hans

Fra : Gilbert{5750}

Dato : 20-03-04 10:46

> [...]
køre
> den til genbrugspladsen, men jeg ville lige høre omkring kompostering

spis dig ud af det grønne, og brænd resten,
hilsen Gilbert