Konfirmation inspiration
Fra : thomas andersen

Dato : 18-03-04 11:04

Hej Alle,

vi har som så mange andre konfirmation og jeg mangler lidt inspiration.
Festen holdes hjemme med følgende retter

Forret: Tarteletter, sønnikes yndlingsspise (hertil Riders Hill
semillion/chardonnay)
Hovedret: Weber Grillet Oksesteg (filet eller mørbrad)
Weber grillet flæskesteg
Weber grillet lammekølle
dertil forskellige salater og, ja hvad mere. Vi tænker på noget kartoffel
værk, men vi har kun 1 ovn og vi bliver ca 30 voksne og 14 børn, hvad kan i
foreslå
(hertil riders hill shiraz)
Dessert: forestillet os noget is af en slags måske med lidt kage til (hertil
Voület Casorzo, Fracchia, Italien)

så som i kan se har vi nogenlunde styr på det bare ikke tilbehøret til
kødet, så kom med nogle forslag.

Hilsen

Thomas

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 18-03-04 11:17

"thomas andersen" <thomas.andersen.fjern denne tekst.@electrolux.dk> skrev i
en meddelelse:.
> [...]
> værk, men vi har kun 1 ovn og vi bliver ca 30 voksne og 14 børn, hvad kan

<snip>

Hvad med at lave en kold kartoffelsalat med en olie/eddikedressing? Og evt.
et par pasta/ris/bulgursalater - så er der i hvert fald ikke behov for en
varm kartoffelret. Ovnen kan I jo så i stedet bruge til at varme en masse
lækkert brød, som kan nydes med en god klat hvidløgssmør

Kristina c",)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-04 12:14

> [...]
en meddelelse

> så som i kan se har vi nogenlunde styr på det bare ikke tilbehøret til

Med tarteletter som forret og is til dessert kunne tilbehøret til kødet vel
fint være flutes og masser af salat?
- plus evt. kartoffelsalat, som Christina foreslår.

Hilsen Inger

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-03-04 12:40

writes:
> dertil forskellige salater og, ja hvad mere. Vi tænker på noget kartoffel
>værk, men vi har kun 1 ovn og vi bliver ca 30 voksne og 14 børn

Jeg ville helt undlade at tænke i noget med varme kartofler og i stedet
lave denne "kartoffelsalat", der smager rigtig godt, mætter osv.:

1 hvidkål deles i kvarte og skæres i så tynde strimler som muligt - og det
skal være TYNDT
3 kg kartofler koges og pilles, køles helt af, skæres i store tern (ca.
den halve størrelse af en pakke gær)
3 grønne og 2 røde peberfrugter tømmes for kerner, strimles i ca 5mm brede
strimler, grovhakkes.
4 løg (gerne rødløg) skæres tynd og grovhakkes - der må gerne være
strimler på 1 1/2 - 2 cm.
3 store agurker deles i kvarter og skæres i skiver
8-10 fed hvidløg finthakkes

Det hele blandes sammen i en balje eller en stor gryde og overhældes med
denne dressing:

1/2 liter olie (brug en god rapsolie) et glas mild sennep
(Arfmann-størrelse), et par skefuldehele senepskorn kan se godt ud, men er
ikke et must, 6 spk sukker, salt og peber og et solidt skud hvidvinseddike.
Tag en stor bøtte med låg, sæt noget latinamerikansk musik på anlægget og
brug bøtten som ryste-rytmeinstrument der skal virkelig rystets for at
få det til at hænge sammen. Smag til med salt, peber og eddike - den skal
smage MEGET stærkt (kål og kartofler skalnok dæmpe den skarpe smag. Du
skal ikke tage dig af at dressingen ser lidt mærkelig ud - det er
farvekombinationen mellem olien og sennepen der gør det - det ses ikke når
den kommer over salaten

Bland dressingen i salaten (brug hænderne, det er den letteste måde at
gøre det grundigt på. Pas på med ikke at bruge for meget dressing, salaten
skal ikke sejle i dressing. Stil baljen koldt natten over, smag til lige
inden I tager i kirke - tilsæt evt. lidt mere dressing (der bliver altid
noget i overskud). Når I er færdige i kirken og er kommet hjem, er salaten
klar. Den passer til det hele . Og husk at godt hjemmebagt brød altid
hæver et måltid nogle niveauer.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Rømer

Dato : 18-03-04 16:05

Vi havde for nylig ca. 40 mennesker til aftensmad - vi lavede bagte
kartofler i flere lag i ovnen - i folie - og derefter i en stor køletaske af
den stive slags. Den holdt fint på varmen til de skulle bruges!

Og ellers pljer jeg gerne at foreslå kolde pillede kartofler vendt i en god
hjemmelavet pesto. Det kan jeg altid selv spise - så skidt med kødet!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-03-04 17:18

"R¯mer" <fupkonto@hotmail.dk> writes:
> [...]
>af
>den stive slags. Den holdt fint på varmen til de skulle bruges

Bagte kartofler i micorovnen dur forresten også - det er såre simpelt og
hurtigt:

Skær et kryds i kartoflen, pak den ind i et stykke køkkenrulle og ind i
mocro'en i 15 minutter på fuld skrue . et par minutter mere, hvis den
bliver fyldt helt op.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-04 17:38

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Skær et kryds i kartoflen, pak den ind i et stykke køkkenrulle og ind i
> mocro'en i 15 minutter på fuld skrue . et par minutter mere, hvis den
> bliver fyldt helt op.

Jeg laver selv bagte kartofler på den måde i min hjemlige husholdning - men
til 30 voksne og 14 børn?
Eller var det bare et svinkeærinde?

Hilsen Inger

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-03-04 18:20

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen writes:
>Jeg laver selv bagte kartofler på den måde i min hjemlige husholdning -
>men
>til 30 voksne og 14 børn?
>Eller var det bare et svinkeærinde?

Njarhhh ikke helt - tanken var sådan set bare at hvis man nu vil have et
eller andet varm med kartofler, men kun en almindelig ovn - så kunne det
være et supplement - ville fungere fint med køletasken som varmholder!