"Skærve"-bed
Fra : Morten Schultz

Dato : 18-03-04 09:32

Hej,

Jeg overvejer at anlægge et "skærve"-bed.
For at være sikker på at få ordentlig bugt med ukrudt, således at jeg
ikke i fremtiden skal være bruge tid på lugning, mv., er der så nogle,
som har nogle gode råd til anlæggelse af et sådant bed?

Er der en speciel dug, som skal bruges til underlag?
Er der en vis dybde skærvene skal have (bedet)?
Er der evt. nogle som har et godt råd, vedr. valg af en bestemt
skærve-type?

Mvh
Morten Schultz

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-03-04 10:45

Morten Schultz skriver:

> [...]
> Er der en vis dybde skærvene skal have (bedet)?
> Er der evt. nogle som har et godt råd, vedr. valg af en bestemt

Du skal bruge en maskine som kan vaske dem. Fliser er nemmer

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-03-04 14:25

I news:40596FB9.ACBAF122@vip.cybercity.dk <Peter Ole Kvint>
<dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:

> Du skal bruge en maskine som kan vaske dem. Fliser er nemmer

Det er ikke nødvendigt. Vask og blegning klarer Vor Herre helt uden
beregning :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-04 19:17

On 18 Mar 2004 00:32:23 -0800, morten_schultz@indbakke.dk (Morten
Schultz) wrote:

> [...]
>som har nogle gode råd til anlæggelse af et sådant bed?
>
>Er der en speciel dug, som skal bruges til underlag?

En ukrudtsdug vil være en rigtig god ting - købes i havecentret.

>Er der en vis dybde skærvene skal have (bedet)?

De skal i hvert fald dække ukrudtsdugen - hvis du laver bedet uden denne
dug, så skal der et tykt lag på. Men et tykt lag kun du kun bruge hvis
det er noget ala granitskærver, som "låser" når man går i dem. Er det
runde sten (perler) så synker man bare i hvis der er så tykt et lag.
Hvis altså man skal ud og gå i bedet...

>Er der evt. nogle som har et godt råd, vedr. valg af en bestemt
>skærve-type?

Smag og behag. Man kan købe granitskærver i flere farver.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars

Dato : 18-03-04 20:01

"Morten Schultz" <morten_schultz@indbakke.dk> wrote in message
> [...]
> Er der en vis dybde skærvene skal have (bedet)?
> Er der evt. nogle som har et godt råd, vedr. valg af en bestemt

Åh nej, gør det endelig ikke

Vi havde 2 "bede" med granitskærver. Det var anlagt da vi købte vores hus.

Desværre var laget ikke særligt tykt (ca 5 cm), så når vi hev ukrudt op, så
fulgte jorden nedenunder med op. Det så bizart ud med mørkegrå granitskærver
med brune jordpletter i

Så jeg vil tro laget skal være mindst 10 cm.

Jeg forhørte mig omkring en dug som underlag, og fik at vide af andre der
havde prøvet det, at den såmænd virker fint det første års tid. Derefter
kommer ukrudtet alligevel, formentlig båret af vinden.

Vi blev grundigt trætte af det til sidst, for hver gang det havde regnet
skulle vi ligge med r*ven i vejret og pille ukrudt op. Noget vi for øvrigt
skulle gøre mindst en gang hver 2. uge alligevel.

Vi droppede dem helt til sidst, og lagde fliser i stedet - det er både
nemmere og pænere efter vores mening.

/Lars

Fra : H.S.

Dato : 19-03-04 13:30

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde prøvet det, at den såmænd virker fint det første års tid. Derefter
> kommer ukrudtet alligevel, formentlig båret af vinden.

Vi lavde sådanne bede, med huller i til buske - der virker fint med en
fibertex dug, og små 5 cm 'nødde' sten.

Der kommer aldrig ukrudt, og hvis der skulle komme en enkelt plante, så er
det meget nem at fjerne, da den ikke kan vokse fast på stenene.

Fra : Jesper

Dato : 18-03-04 20:37

Et skærve bed skal anlægges således: Grav ca 12 cm jord af lig en fibertex
dug i bunden og fyld så op med de sten du vil have, så skulle du ikke få
problemer med ukrudt, som der var en der skrev, selvfølgelig kan der flyve
noget ind, men med mindre du bor ud til en mark eller vej rabat , skulle det
ikke være meget . God arbejdslyst.

Mvh

Jesper

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-04 21:23

"Jesper" <jubbe@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget ind, men med mindre du bor ud til en mark eller vej rabat , skulle

Hm.
Der har tidligere boet en anlægsgartner i mit hus, og bedene var anlagt, som
du beskriver - efter alle kunstens regler.
Alligevel var det det mest F¤x!z#*!!! -ste lort at arbejde med: Gennemgroet
af senegræs, selvsåede æbleroser og løvefod, perikum og andre kraftige
ukrudsplanter og selvsåede stauder.
Stenene er ikke til at hakke i pga fiberdugen.
Stenlaget er godt fyldt op med den dejligste muld af nedbrudte, visne blade
og andre gode ting, som regnen jo ikke kan skylle ned pga dugen - et perfekt
vækstlag for alskens ukrudt.
Bedet er "låst fast" mht. plantevalg, da det ikke er til at grave nye
huller - og hvis man tynder ud i planterne, efterhånden som de bliver større
og presser hinanden, har man huller i dugen alligevel.

Det er muligt, det virker godt nok de første par år - men det er IKKE
lykken, når der er gået 5 - 10 år, skulle jeg hilse og sige.
Og hvordan tror I det er at skulle fjerne en 10 år gammel bambus i en skøn
filtret blanding af fiberdug, småsten og rødder?
Nej - jord, det ved man da hvad er.

Jeg tænker stadig på den stakkels hjemmeservicemand, der svedte bravt over
det, mens jeg læste til eksamen

Hilsen Inger

Fra : Kode ind

Dato : 18-03-04 22:22

> Et skærve bed skal anlægges således: Grav ca 12 cm jord af lig

Er du bedemand? Hvad er det for et lig, du vil grave 12 cm. jord af?

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 18-03-04 21:38

> Er der en speciel dug, som skal bruges til underlag?

Ja, Fiberdug hvis du vil slippe for at betale 200,- for 25 m2 i byggemarked
kan du evt bruge en presenning(grøn harald nyborg) som du "punkturerer" med
en rive, eller hvis du bor på nær ballerup kan vi finde ud af noget billig
fiberdug, jeg har snart _nok_(tvivler på lavet et bed på flere 100m2 ;) i
overskud.
At det kun holder et år som en sagde holder ikke men kommer an på meget, for
jo så snart der ligger jord mellem skærvene så kan ukrudtet jo godt gro(det
skaber jo blot en hinde mellem jorden nedenunder og skærvene oven over). Så
hvis jorden først kommer over hinden så er løbet desværre kørt.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-03-04 22:55

Morten Schultz skriver:

> [...]
> Er der en vis dybde skærvene skal have (bedet)?
> Er der evt. nogle som har et godt råd, vedr. valg af en bestemt

Dem man bruger til jernbaner er gode,
men de forhinder ikke at der gror fyretyræer op imellem dem.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-03-04 22:59

On Thu, 18 Mar 2004 22:55:27 +0100, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Dem man bruger til jernbaner er gode,

Mon ikke de er lige grove nok?

>men de forhinder ikke at der gror fyretyræer op imellem dem.

Hvorfor skulle der gro fyrretræer op når bedet formodentlig befinder sig
laaangt fra en fyrreskov?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-03-04 14:40

I news:ffeb0171.0403180032.3c5dac3d@posting.google.com <Morten Schultz>
<morten_schultz@indbakke.dk> skrev:

> [...]
> ikke i fremtiden skal være bruge tid på lugning, mv., er der så nogle,
> som har nogle gode råd til anlæggelse af et sådant bed?

En fiberdug i bunden vil nok være en god ide.

Ukrudt er ikke noget problem. Det klares nemt med en gasbrænder.

Jeg har selv et bed af 'søsten' langs med huset. I øjeblikket er det
fyldt med erantis, vintergækker, krokus, tasetter m.v. der gror op
mellem stenene. Altsammen noget der uden mit vidende overlevede
etableringen af bedet for 4-5 år siden. Når forårsblomsterne er
afblomstret, får de en tur med gasbrænderen. Spirende ukrudt fjernes med
brænderen et par gange i løbet af sommeren. Let og enkelt. Jeg bor ud
til åbne marker og har en del 'flyvende ukrudt', men det er ikke noget
problem.

mødes med en gunstig lejlighed....