"Disabled" IP-adresse?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-03-04 05:26

Da jeg forleden vendte hjem efter et par ugers ferie, kunne jeg ikke
afsende mail! Der kom en meddelelse om, at adressen var forkert, hvilket
ikke var tilfældet.
Lidt efterforskning viste, at mit (dynamiske) IP-nr. var ændret, og at
det nye nr. - på grund af tidligere hændelser - var 'sortlistet'.
Ydermere fik jeg at vide, at det ville tage 24 - 48 timer at få
spærringen hævet (hvilket endnu ikke er sket)
Har andre af jer oplevet tilsvarende? Jeg bruger Webspeed, men det samme
kunne vel ske med 'almindelig' ADSL m/dynamisk IP-adr. (hvis sådant
sælges?)
Jge finder det naturligvis ret så irriterende, og forstår ikke helt,
hvorfor TDC ikke på forhånd kan 'frasortere' sådanne IP-adr.!?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-03-04 09:37

Hans Henrik Hansen - sleth2vh@webspeed.dk on 18/03/04 5:25 wrote:

> [...]
> Jge finder det naturligvis ret så irriterende, og forstår ikke helt,
> hvorfor TDC ikke på forhånd kan 'frasortere' sådanne IP-adr.!?

Har du spurgt TDC?

--
/peter

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-03-04 10:17

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:
> Har du spurgt TDC?

Ja da, men spørgsmålet om mulig forebyggelse af tildeling af "disabled"
adresser har de (endnu?) ikke besvaret!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 09:43

Hans Henrik Hansen wrote:

> Jge finder det naturligvis ret så irriterende, og forstår ikke helt,
> hvorfor TDC ikke på forhånd kan 'frasortere' sådanne IP-adr.!?

Det skyldes at TDC kører med dynamiske IP-adresser, og hvis en
virusinficeret PZ-windåse står og udsender spam på en given IP, så
bliver den IP-adresse blokket, og det er sådan en blokket IP du har
overtaget.

Du kan prøve at slukke din router i nogle timer, og se om du får en
ny og mere brugbar IP når du tænder op igen.

Du kan også prøve at klage til TDC, for det er naturligvis en mangel
ved det produkt de leverer dig, at det ikke bruges fuldt ud p.g.a.
den blokkerede IP-adresse.

Og hvis du går forgæves til TDC, så skift til CyberCity eller
Tiscali der får du en fast IP, som 100% er din, og hvis du passer på
den, så bliver den aldrig blokket.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-03-04 10:17

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
> [...]
> virusinficeret PZ-windåse står og udsender spam på en given IP, så
> bliver den IP-adresse blokket, og det er sådan en blokket IP du har

Javist, men af meldingen fra 'dsbl.org' fremgår - som jeg forstår den -
at blokeringen har været i kraft siden en gang i februar, mens jeg først
blev 'afvist' den 15. marts; så den kunne vel være 'sat i karantæne' i
den mellemliggende tid?

> Du kan prøve at slukke din router i nogle timer, og se om du får en
> ny og mere brugbar IP når du tænder op igen.

Det tror jeg næppe: Jeg har jo kabelmodemet slukket hvar nat, og
undertiden i flere dage, uden at det plejer at ændre ved det tildelte
IP-nr. Det plejer normalt at være ret 'vedholdende' (i løbet af 1 3/4 år
har jeg vist kun haft 3-4 stykker?) - men beholdes altså ikke under
flere ugers fravær.

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-04 10:32

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> at blokeringen har været i kraft siden en gang i februar, mens jeg først
> blev 'afvist' den 15. marts; så den kunne vel være 'sat i karantæne' i

Kan det ikke tænkes, at du først fik det pågældende IP-nummer tildelt i
marts?

> [...]
> IP-nr. Det plejer normalt at være ret 'vedholdende' (i løbet af 1 3/4 år
> har jeg vist kun haft 3-4 stykker?) - men beholdes altså ikke under

Kan du virkelig huske dit IP-nummer? Det har jeg da aldrig brugt energi
på. Jeg regnede med, at man fik et nyt, hver gang man loggede af
netværket, så det ikke holdt længe. Jeg synes endda, jeg engang har
læst, at en IP-lease kun holder få timer. Jeg ved såmænd dårligt, hvor
man skal finde IP-nummeret. Hvorfor bruger du energi på at finde
IP-nummeret og derefter huske det? Tjener det et praktisk formål, som
jeg ikke har opdaget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-03-04 13:02

> Kan det ikke tænkes, at du først fik det pågældende IP-nummer tildelt i
> marts?

Jo, afgjort - men i så fald havde TDC vel også haft ca. ter uger til at
'isolere' det i?
> [...]
> man skal finde IP-nummeret. Hvorfor bruger du energi på at finde
> IP-nummeret og derefter huske det? Tjener det et praktisk formål, som

Uha, uha - nå så jeg spilder min accelerende demente hukommelse på
oplagring af unødige detaljer, mener du? :))

Nej, sagen er - må jeg tilstå - at jeg normalt benytter Linux, og hver
gang Linux (SuSE i mit tilfælde) booter, ryger en masse linier over
skærmen i så hastigt et tempo, at man ikke når at læse dem (dét har man
heller ikke brug for!). Men lige før netforbindelsen oprettes, er der en
lille kunstpause - hvorefter den skriver noget i retning af
eth0 DHCP ....og så IP.adressen - så det er lissom noget, man bider
mærke i hver gang! :)

(En anden grund til at kigge efter kan være, at når Webspeed en sjælden
gang (so far!) går ned, kan det undertiden aflæses ved 'mærkeligt
udseende' ISubnet Mask-numre)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 18-03-04 13:05

Hans Henrik Hansen wrote:
[snip]

> [...]
> lille kunstpause - hvorefter den skriver noget i retning af
> eth0 DHCP ....og så IP.adressen - så det er lissom noget, man bider

Typisk linux-brugere (jeg er en af dem). Efterhånden lagrer man et væld
af ip-adresser i langtidshukommelsen.

[snip]

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-04 13:08

> [...]

> lille kunstpause - hvorefter den skriver noget i retning af
> eth0 DHCP ....og så IP.adressen - så det er lissom noget, man bider

Nå på den måde. Jeg kunne såmænd også finde på at huske den slags. Som
barn og ung kunne jeg nummerpladerne på samtlige biler og stelnumrene på
samtlige cykler i familiens eje de seneste mange år. Jeg må tilstå, at
jeg siden er blevet lidt mere selektiv med, hvad jeg bruger min
hukommelse til. Jeg kan vist kun stelnummeret på en af vores cykler nu.
Og jeg kan dårligt huske nummerpladerne på de seneste tre biler. Men jeg
kan vores personnumre. I hvert fald de fire sidste cifre. Det kniber
lidt mere med at huske selve dagen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-03-04 18:54

> [...]
> Og jeg kan dårligt huske nummerpladerne på de seneste tre biler. Men jeg
> kan vores personnumre. I hvert fald de fire sidste cifre. Det kniber

Ja, og så skal man ydermere rende rundt og huske et utal af pinkoder! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-03-04 15:20

> [...]

> IP-nr. Det plejer normalt at være ret 'vedholdende' (i løbet af 1 3/4 år
> har jeg vist kun haft 3-4 stykker?) - men beholdes altså ikke under

Hvorfor pokker slukker du dit kabelmodem ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-03-04 19:26

> Hvorfor pokker slukker du dit kabelmodem ?

Næh, det kan du i grunden have ret i! :)

Det er nok mest af gammel vane, at man slukker for unødige el-apparater,
når man i længere tid forlader boligen.

Men det ændrer intet ved mit principielle synspunkt: TDC bør undlade at
uddele 'dårlige' IP-adresser - og såfremt det alligevel sker, bør de
være betydeligt mere vakse til at afhjælpe kundens problem!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-03-04 18:08

> [...]
> virusinficeret PZ-windåse står og udsender spam på en given IP, så
> bliver den IP-adresse blokket, og det er sådan en blokket IP du har

Ja!

> Du kan prøve at slukke din router i nogle timer, og se om du får en
> ny og mere brugbar IP når du tænder op igen.

Efter aftale med TDC slukkede jeg i fem timer for k-modemet. Herunder
blev det 'afprovisioneret' (hvad så end de måtte betyde på alm dansk?)
Da jeg tændte igen, måtte jeg atter 'tilmelde' - som første gang. Det
gik fint: Jeg kom på nettet - men ak: Med samme sortlistede IP-adr.! :(

> Du kan også prøve at klage til TDC, for det er naturligvis en mangel
> ved det produkt de leverer dig, at det ikke bruges fuldt ud p.g.a.
> den blokkerede IP-adresse.

Tja, den 'venlige' supporter tilbød at viderestille mig til
kundeservice, så jeg kunne afgive bestilling på fast IP-adr.! Jeg sagde
til ham, at jeg først ville tænke mig meget grundigt om, før jeg betalte
ekstra for at få en tjeneste, jeg i forvejen betaler for, til at virke!
Han oplyste sluttelig, at man skal koble fra i *tre døgn* for at være
sikker på ny IP-adr.!!

> Og hvis du går forgæves til TDC, så skift til CyberCity eller
> Tiscali der får du en fast IP, som 100% er din, og hvis du passer på
> den, så bliver den aldrig blokket.

Desværre er vist TDC eneudbyder af kabelinternet - i mit område
(Sønderjylland)i hvert fald!?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-04 20:43

Hans Henrik Hansen wrote:

> Desværre er vist TDC eneudbyder af kabelinternet - i mit område
> (Sønderjylland)i hvert fald!?

Hvis jeg var dig, så ville jeg skrifligt true TDC med, at hvis de
ikke straks sørger for at fejlrette det produkt de leverer dig, så
så sender du en klage til forbrugerklagenævnet.

Det koster ganske vist et depositum at få behandlet en sag i
forbrugerklagenævnet, men man får det retur hvis man får medhold i
klagen, og du vil helt sikkert få medhold i, at TDC skal sørge for
at levere dig en ny IP-adresse, når du har oplyst TDC om, at den IP
du har fået tildelt er sortlistet i div. databaser, som blokerer for
spam.

Du kan f.eks. ikke sende en e-mail til mig, jeg har en temmelig
hidsig filtrering på min mail-server, som netop laver opslag i div.
databaser, og det spam som mit filteret fanger bliver slettet på
stedet.

Og meget spam bliver faktisk udsendt igennem helt alm. PZ'er, der er
inficeret med en virus, som gør dem til zombier, der kan fjernstyres
af spamerne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 19-03-04 23:25

> [...]

> hidsig filtrering på min mail-server, som netop laver opslag i div.
> databaser, og det spam som mit filteret fanger bliver slettet på

Det snedige ved TDCs sortlistede ip-nr. er, at det er deres egen
SMTP-server (smtp.mail.dk) filtrerer sortlistede ip-nr. fra... tja et
stabilt produkt?

Nå men da min arbejdsplads alligevel har tænkt sig at betale min
internetforbindelse fra maj via Cybercity, så gider jeg ikke spilde min
tid på at brokke mig til TDC - oplevede også kun problemet en enkelt
dag.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-03-04 23:35

> [...]
> Og meget spam bliver faktisk udsendt igennem helt alm. PZ'er, der er
> inficeret med en virus, som gør dem til zombier, der kan fjernstyres

Tak for tippet - det vil jeg gøre, hvis problemet ikke snarest finder
sin løsning.
I øvrigt mener jeg helt afgjort, at ingen mistanke om
spam-/virusudbredelse berettiget kan rettes mod hverken mig eller min
'puter: Jeg benyttede en anden IP-adr., da sortlistningen trådte i kraft
(21. februar iht. 'dsbl.org')

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-03-04 00:42

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> spam-/virusudbredelse berettiget kan rettes mod hverken mig eller min
> 'puter: Jeg benyttede en anden IP-adr., da sortlistningen trådte i kraft

Ja du har uforskyldt overtaget et problem, som er skabt af en anden
TDC-kunde, som har haft en virus, der har gjort hans windåse til et
open relay.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-03-04 23:18

> [...]
> ikke straks sørger for at fejlrette det produkt de leverer dig, så
> så sender du en klage til forbrugerklagenævnet.

Tak for ovennævnte råd, som jeg i det store og hele har fulgt: Jeg
sendte først en mail til Webspeed kundeservice med 24 t frist til at få
blokeringen fjernet (ingen reaktion) - dernæst en skriftlig klage til
TDC Kabel TV, med frist til 26. ds., kl. 18, hvorefter jeg ville klage
til Forbrugerklagenævnet.
Jeg kan nu atter sende mail på 'normal' vis, og at 'listningen' fremgår,
at IP-adressen blev 'frigivet' i går midt på dagen - det ser dog stadig
ud til, at den er under en form for 'observation'(?), men det lever jeg
med! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 29-03-04 18:06

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> det ser dog stadig
> ud til, at den er under en form for 'observation'(?), men det lever jeg
> med! :)
Hvad vil det sige - 'under observation'?

--
Bob- purge Plus

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-03-04 19:26

Robert J. Widenmann <mariPLUSbob@PLUSadsl.dk> wrote:
> Hvad vil det sige - 'under observation'?

Der står nu - i sidste 'to entries':

"2004/Mar/26 12:14:47 UTC Removal Requested Requestor IP:
194.239.10.34
2004/Mar/27 12:15:17 UTC Removed"

Så det er nok blot fordi hele 'forhistorien' stadig står der, at jeg
stadig følte mig kigget i kortene!

Men sidste linie er jo i grunden klar nok! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-04 23:43

Hej Robert

Det betyder ganske enkelt, at den pågældende IP adresse har været brugt
til noget ulovligt, men nu er 'frigivet' igen, men holdes under opsigt,
så hvis der igen begynder at komme spam eller andre ulovlige
'forsendelser', så vil adressen igen blive spærret.

Det, jeg så synes, er yderst mærkelig, er, at Hans i det hele taget får
tildelt en IP, der er eller har været spærret inden for det sidste år.
Hos de udbydere, jeg har spurgt omkring den slags, har jeg flere steder
fået at vide, at der skal gå mindst 1 år efter spærringsdatoen, før den
kan frigives igen.

Desuden er det endda rimelig let at 'snyde' en IP adresse, så en anden
kan gå ind og se og bruge adressen igen, - i tilfældet her så på Hans'
bekostning, - og det bliver Hans, der får balladen og får spærret sin
forbindelse.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-04-04 11:39

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> kan gå ind og se og bruge adressen igen, - i tilfældet her så på Hans'
> bekostning, - og det bliver Hans, der får balladen og får spærret sin

Jeg fik forleden skriftligt svar (dateret 30.03.04) fra TDC Kabel TV: De
beklager den svigtende support og de gener, 'dette måtte have medført' - og
skriver så:

"Jeg har undersøgt sagen hos vores IT Sikkerhedsafdeling, som havde
foranlediget at spærringen var blevet annulleret og at rettelsen skulle
gennemføres den 27. marts 2004."

Jeg finder især ordvalgene 'havde foranlediget'/'var blevet
annulleret'/'skulle gennemføres' interessante - de skal åbenbart give det
indtryk, at TDC *i forvejen* havde situationen under kontrol, uanset min(e)
skriftlige klage(r)! :)

--
(fjern *slet' fra mail adresse)
med venlig hilsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-03-04 16:25

> [...]

> Jge finder det naturligvis ret så irriterende, og forstår ikke helt,
> hvorfor TDC ikke på forhånd kan 'frasortere' sådanne IP-adr.!?

Præcis samme historie fik jeg fra en anden TDC-kunde.

Løsningen kunne være at bede TDC om en fast IP-adresse. Det koster lidt
ekstra men s.hv.j.v meget lidt!

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-03-04 18:56

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:
> Løsningen kunne være at bede TDC om en fast IP-adresse. Det koster lidt
> ekstra men s.hv.j.v meget lidt!

Vistnok 10 kr./md. - det bliver, mest af principielle årsager, (sidste)
nødløsning! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen