Stedmoderblomster
Fra : pusmand

Dato : 17-03-04 09:26

Er det for tidligt at plante disse - i potter og i haven ??

Fra : Fino

Dato : 17-03-04 17:01

hej pusmand
Jeg ville vente ihertfald til midten af april/starten af maj, med at plante
dem ud i haven.
de kan nok overleve i en krukke, men hvis vi får et par frostnætter, kan de
blive lidt kedelige at se på.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-03-04 18:22

"Fino" <maritafinn@vip.cyberØØØØcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vente ihertfald til midten af april/starten af maj, med at
plante
> dem ud i haven.

Det er jeg ikke enig i.
Til den tid er der der mange andre blomster at vælge - fidusen med stedmoder
er netop, at de er rimeligt hårdføre.
Men måske kunne det være en ide at plante dværgpåskeliljer og perlehyacinter
nu og så vente til omkring 1. april med stedmoder.
Hvis det er nogen, du allerede har til at stå: plant dem ud - de tager mere
skade af at blive hentet ind i varmen og bagefter plantet ud.

> de kan nok overleve i en krukke, men hvis vi får et par frostnætter, kan
de
> blive lidt kedelige at se på.

Jaaaa, hvis det fryser godt, men der skal nu noget til.
Og de kommer igen.

Hilsen Inger

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-03-04 19:14

On Wed, 17 Mar 2004 09:25:59 +0100, "pusmand" <pusmand@ofir.dk> wrote:

>Er det for tidligt at plante disse - i potter og i haven ??

Det ved jeg ikke

Men jeg er på nippet til det. Jeg såede sidste sommer (af egen
frøhøst) og lod dem stå i drivhuset i små potter vinteren igennem. Dem
plantede jeg så om for 10 dage siden - og regner med at plante dem
udendørs her i week-end'en. Så må det bære eller briste.

Men min ringe erfaring er, at Stedmoderplanter er meget hårdføre.
Sidste sæson blev planterne allerede sat ud i november året foriden og
kom med en enormt flot vækst og et utal af blomster (nip de visne af,
så honorerer planten med en stadig strøm af blomster sommeren
igennem).

Iøvrigt har jeg set adskillige krukker rundt omkring allerede - og
enkelte bede, hvori der for nyligt er sat stedmoder.

Havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-04 20:24

On Wed, 17 Mar 2004 09:25:59 +0100, "pusmand" <pusmand@ofir.dk> wrote:

>Er det for tidligt at plante disse - i potter og i haven ??

Det er slet ikke for tidligt.
Stedmoderblomster kan godt tåle frost, de ligger sig godt nok hen ad
jorden efter en frostnat, men så snart solen igen varmer bare en lille
smule, så står de fint og flot igen.

I gamle dage var det normalt at plante stedmoder ud i haven om efteråret
- og de kan i så fald stå og småblomstre hele vinteren. Nu er det mere
om foråret de plantes.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 17-03-04 22:18

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
>
> I gamle dage var det normalt at plante stedmoder ud i haven om efteråret
> - og de kan i så fald stå og småblomstre hele vinteren. Nu er det mere

-----

Hej Mads og alle.

Det er noget jeg har tænkt meget på.
Jeg ved at englænderne bla. planter deres stedmoder ud om efteråret.
Vil det sige at de ville kunne klare en normal dansk vinter?
Jeg såede også stedmoder sidste sommer... men mistede desværre de fleste som
helt små. Resten har stået på gulvet i det opvarmede drivhus hele vinteren,
men jeg tror måske at de ville have haft det bedre i jorden udenfor?

Jeg plantede forøvrigt de første ud idag; tidligere end nogensinde før...
men det er jo om at få gjort blomstersæsonen så lang som overhovedet muligt

Forårs-hilsner,
Hanne, Glostrup

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-03-04 22:58

On Wed, 17 Mar 2004 22:18:10 +0100, "Hanne Bech-Jensen"
<solsort_dk12@34hotmail.com> wrote:

Hej Hanne.

> [...]
>helt små. Resten har stået på gulvet i det opvarmede drivhus hele vinteren,
>men jeg tror måske at de ville have haft det bedre i jorden udenfor?

Som nævnt andetsteds gjorde jeg forsøget forud for sæson 2003. I
november 2002 satte jeg - med stor bekymring - de små planter i
beddet. Mads forsikrede også dengang om, at de sagtens kunne klare
vinteren.

I løbet af vinteren rendte hønemoderen her og kiggede til dem. Ærligt
og redeligt var jeg overbevist om, at frosten havde taget dem. Men
nej! Da forårssolen fik magt myldrede de frem - og var til meget stor
glæde helt hen i november engang.

Når jeg ikke har gjort det sidste efterår, skyldes det, at tiden løb
fra mig Mine har stået i koldt drivhus hele vinteren - og der er
da smuttet nogle til de evige blomstermarker, men 18 stk. bliver
plantet ud i week-end'en. De er sådan mest for sjov, for at se planter
af egne frø.

>Jeg plantede forøvrigt de første ud idag; tidligere end nogensinde før...
>men det er jo om at få gjort blomstersæsonen så lang som overhovedet muligt

Hørt!

Havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-04 23:18

> [...]

>Jeg ved at englænderne bla. planter deres stedmoder ud om efteråret.
>Vil det sige at de ville kunne klare en normal dansk vinter?

Ja, uden de store problemer.

> [...]
>helt små. Resten har stået på gulvet i det opvarmede drivhus hele vinteren,
>men jeg tror måske at de ville have haft det bedre i jorden udenfor?

Selv i et uopvarmet drivhus kommer de nemt til at strække sig -
simpelthen blive lange og ranglede. Dem som plantes ud om efteråret og
står ude vinteren over bliver lave og tætte.
Nu ved jeg ikke hvor godt du har passet dine, men jeg vil alligevel sige
de har det bedre ude i haven hele vinteren. Om ikke andet så giver det
en smule blomster i vinterens løb.

>Jeg plantede forøvrigt de første ud idag; tidligere end nogensinde før...
>men det er jo om at få gjort blomstersæsonen så lang som overhovedet muligt

Jeg går og ned til det bliver sommertid - så jeg for alvor kan komme ud
og lave noget efter arbejde.

http://www.gartneriet.dk