Brændeovn RAIS VOLA / HWAM 60 ????
Fra : Klaus

Dato : 16-03-04 21:37

Hej.
Vi vil have en brændeovn, men skal det være en RAIS VOLA eller en HWAM
60 ???

Jeg vil gerne høre både ros og ris.

Den skal bruges som primær varmekilde / sammen med fjernvarme / ca.100
m2 skal opvarmes.

Håber i kan hjælpe,

TAK KLAUS

Fra : Thïngmand

Dato : 17-03-04 09:18

> Den skal bruges som primær varmekilde / sammen med fjernvarme / ca.100
> m2 skal opvarmes.

Det kan blive en dyr fornøjelse - jeg kender flere der har haft brændeovn og
er blevet lokket til at få fjernvarme - nu må de bøde hver gang de tænder
op, fordi returvandet til fjernvarmen ikke er afkølet nok!

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 17-03-04 21:28

Den Wed, 17 Mar 2004 skrev Thïngmand:

> [...]
> brændeovn og er blevet lokket til at få fjernvarme - nu må de bøde
> hver gang de tænder op, fordi returvandet til fjernvarmen ikke er

Det er vist et tilfælde af "overdrivelse fremmer forståelsen" . Det er
sikkert rigtigt at afkølingen bliver mindre ved brug af brændeovn. Men
nedsættes også forbruget, vil merudgiften fra den manglende afkøling
langt blive opvejet er besparelsen ved det mindre forbrug (afhænger
selvfølgelig en hel del af brændeprisen). I København får man ca. 4 kr
i bonus per grad afkøling per MwH. En MwH koster 515 kr.

mvh
Jeppe

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 18-03-04 20:24

> [...]
> er blevet lokket til at få fjernvarme - nu må de bøde hver gang de tænder
> op, fordi returvandet til fjernvarmen ikke er afkølet nok!

Jeg har lidt problemer med at afkøle vandet tilstrækkeligt pga. det lave
forbrug når jeg fyrer med træ. Men det opvejes af varmeforbruget til
brugsvandet som giver en effektiv afkøling hen gennem året.

mvh

Ole