Sellerifritter og skumfiduser
Fra : Peter Græbe

Dato : 16-03-04 14:17

Hej, sybaritter

Sellerifritter skal da være sprøde, ikke?

Forleden skar jeg en økoselleri på 800 gram tværs igennem, rundbarberede
det ene stykke med kokkekniven og skar det ud i pommes frites-stænger.
Et hold ned i olien. Op igen da de fik lidt farve. Næste hold ned i
olien. Osv.
Derefter 2. runde. - Men! De var slatne som besvimede skumfiduser ...
Smagen var o.k.: Behagelig sødme (!) og sellerismag.

Nogen ideer? De skal sq være sprøde! Til alt held havde jeg ikke gæster.

Peter Græbe

Fra : Soren Lindholt

Dato : 16-03-04 15:19

Peter Græbe <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote in article
<v7l4f6zynpoo.njbebq2n7t46$.dlg@40tude.net>...
> [...]
> Smagen var o.k.: Behagelig sødme (!) og sellerismag.
>
> Nogen ideer? De skal sq være sprøde! Til alt held havde jeg ikke gæster.

Heston Blumenthal, Køkken kemi programmet på Discovery , forklarede at alm
fritter skal laves således, hvor de koges tre gange:

Koges i vand,
Koges i olie, 130 grader
Koges i olie 160-180 grader.

Måske har du ramt en forkert temperatur el.l

Jeg har selv tænkt på selleri fritter, men indtil videre prøvet pastinak og
søde kartofler... uha det er godt...

Søren

Fra : Peter Græbe

Dato : 16-03-04 16:42

Soren Lindholt skrev:

> Koges i vand,
> Koges i olie, 130 grader
> Koges i olie 160-180 grader.
>
> Måske har du ramt en forkert temperatur el.l

Ahæm. Jeg kogte ikke selleristængerne først i vand.

> Jeg har selv tænkt på selleri fritter, men indtil videre prøvet pastinak og
> søde kartofler... uha det er godt...

Koger du pastinakken/bataterne (går jeg ud fra at det er?) hele eller
efter at de er skåret i stængler? Hvor lang tid?

Peter Græbe

Fra : Soren Lindholt

Dato : 17-03-04 10:30

Peter Græbe <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote in article Koger du
pastinakken/bataterne (går jeg ud fra at det er?) hele eller
> efter at de er skåret i stængler? Hvor lang tid?

Oh det ved jeg ikke. Jeg steger dem egentlig bare i olie i en varm ovn,
efter princip jeg lærte af den engelske del af familine, de spiser nemlig
ovnstegt pastinak til julemiddagen.

Jeg laver kartofler i både, koger dem 3 minutter og steger dem 45 minutter
i ovn. Det bliver godt, og virker også på pastinakkerne.

mvh Søren

Fra : Peter Græbe

Dato : 18-03-04 16:14

Soren Lindholt skrev:

> Jeg laver kartofler i både, koger dem 3 minutter og steger dem 45 minutter
> i ovn. Det bliver godt, og virker også på pastinakkerne.

Det prøver jeg. Tak.

Peter Græbe

Fra : Vibe Renée Friborg

Dato : 16-03-04 20:59

> "Peter Græbe" <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote in message
> Nogen ideer? De skal sq være sprøde! Til alt held havde jeg ikke gæster.

Har ikke selv prøvet opskriften, men har smagt fritterne i Bologna - de
smager dødgodt.. Jeg synes at det er lidt tyndt at servere fire stks.
fritter til fire personer... men oversætter opskriften verbatim.

Sedani Fritti:

(fra http://www.nononne.com/italiano/leggiricetta.asp?catid=SEDANO%20FRITTO)

(4 pers.):
2 stks. selleri (tykke og hvide)
2 æg
En smule mel
En smule mælk
Olie og salt

Skær sellerierne (hedder de det?) i 7-8 centimeter lange stykker.
Ned i kogende, saltet vand med dem i 6 eller 7 minuter.

I mellemtiden, forbereder man dejen: to æggeblommer i en skål med tre spsk.
mel, en sjat mælk og en spsk. olie. Pisk det hele sammen. Pisk så
æggehviderne til skum ('sne' på italiano) og i med dem også - de vendes i.
Dyp så de kogte selleristænger i dejen: og så er det ellers ned i supervarm
olie med fritterne. Op igen når de ser sprøde og brunlige ud. "Serveres
varme som en snack."

Buon appetito!

Fra : Peter Græbe

Dato : 18-03-04 16:16

Vibe Renée Friborg skrev:

> Sedani Fritti:

<SNIP>

> Buon appetito!

Tak! Bliver afprøvet ved førstkommende lejlighed.

Peter Græbe