Knitrende iMac!!!
Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 26-04-01 20:16

Hjælp søges
I den sidste uges tid er min 2 år gamle iMac periodisk begyndt at
"gnistre".
Det lyder som en gnist men man han ikke se noget (tror jeg) og skærmen
giver et ryk sådan vertikalt henover.
jeg synes ikke at det virker særligt rart, er der måske nogen..... der
ved.......noget? Så takker jeg. hilsen Gert

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-04-01 20:54

Gert Nielsen /PMF wrote:

> [...]
> jeg synes ikke at det virker særligt rart, er der måske nogen..... der
> ved.......noget? Så takker jeg. hilsen Gert

Er det sådan i et tiendedel af et sekund at skærmen gnitrer? Ikke at jeg
kan hjælpe dig men jeg har precist samme problem. Jeg har dog haft det i
ca halvanden måned nu og det har ikke udartet sig (pyha).

MVH Mark S. Rasmussen

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 26-04-01 23:30

Jeg ved ikke hvad jeres maskiner fejler men en af mine venner har en
Imac DV og den har der været mange problemer med. Han har fornylig
klaget over noget elektrisk støj (måske en knitren og har fra
officeline fået beskeden at det sandsynligvis er bundkortet den er gal
med. Selvsamme maskine har fået udskiftet tastaturet da det gik
istykker. Desuden fik han skiftet grafik kortet (til et der var ligeså
defekt så nu skal det skiftes igen). Første gang han fik skiftet sit
grafikkort ud måtte han undvære sin computer en måned. Så lang tid tog
det altså at få et defekt grafikkort hjem fra holland eller hvor det nu
kommer fra. Hvis apple vil vinde markedsandele er det vel ikke måden.
Jeg er ihvertfald langt fra imponeret.... Det skal lige siges at
maskinen kun er lidt over et år gammel......

Så kunne man sige at han har været uheldig og fået en mandags model, men
på arbejde har vi en ældre imac hvor tastaturet også har været gået sig
en tur. Ikke lige noget der bestyrker min tro på kvaliteten i dette
mærke.

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 00:13

In article <1eshybv.7ahhlt1o8azuN%jaggehk@ofir.dk>,
jaggehk@ofir.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote:

> Desuden fik han skiftet grafik kortet

Det er jo løgn. Man kan ikke skifte grafikkortet på en iMac.

> Første gang han fik skiftet sit grafikkort ud måtte han undvære sin
> computer en måned. Så lang tid tog det altså at få et defekt
> grafikkort hjem fra holland eller hvor det nu kommer fra.

Det er heller ikke i overensstemmelse med sandheden. Hele iMac'en bliver
sendt til Holland ved den slags reperationer. Hollænderne er generelt
ret hurtige, så mon ikke det er indleveringsstedet der har nølet.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Thomas

Dato : 27-04-01 07:32

> Det er jo løgn. Man kan ikke skifte grafikkortet på en iMac.

Vil det sige, at et defekt grafikkort i en iMac er lig med en ny
maskine...?!? Og jeg der troede at en iMac egentlig var lidt smart i forhold
til en PC...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 13:57

In article <9cb3fh$1ia$1@tnews.inet.tele.dk>, "Thomas" <flash4@it.dk>
wrote:

> Vil det sige, at et defekt grafikkort i en iMac er lig med en ny
> maskine...?!? Og jeg der troede at en iMac egentlig var lidt smart i forhold
> til en PC...

Det er den også - den er faktisk meget lidt smart.

Nah, det er sgu en udemærket maskine, men det giver sine begrænsninger
når man skal have så meget presset ind på så lidt plads og få det til at
fungere så godt sammen.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 27-04-01 16:52

> Det er jo løgn. Man kan ikke skifte grafikkortet på en iMac.

Det synes jeg er en kraftig udtalelse. Jeg ved ikke hvordan en Imac er
opbygget men referer blot de informationer han har fået fra officeline.
Dermed er det ikke en løgn (hvertfald ikke fra min side) men højest
ukorrekt information fra forhandlerens side

[...]

Det er egentlig uendelig ligegyldigt hvilket led i kæden det er der
nøler. Det kan man vel som kunde ikke bruge til noget....

Det er muligt at hele maskinen bliver sendt afsted, det er bare ikke
hvad han har fået at vide...

Jakob H K

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 17:25

In article <1esjaqa.170al0s11h6djgN%jaggehk@ofir.dk>,
jaggehk@ofir.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote:

> Det synes jeg er en kraftig udtalelse.

Fantomet er hård mod de hårde.

> [...]
> Dermed er det ikke en løgn (hvertfald ikke fra min side) men højest
> ukorrekt information fra forhandlerens side

Jeg skrev jo heller ikke hvem der løj.
Du referer information i mindst 3.dje led. Hvor stor er sandsynligheden
for at noget er gået tabt på vejen

> [...]
>
> Det er egentlig uendelig ligegyldigt hvilket led i kæden det er der
> nøler. Det kan man vel som kunde ikke bruge til noget....

Næh, men skal man klage over nogen, skal det være de rigtige.

> Det er muligt at hele maskinen bliver sendt afsted, det er bare ikke
> hvad han har fået at vide...

Så ved du til en anden gang hvor nøjagtige de oplysninger du får er.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-01 12:20

Jakob Højer Kristensen <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> Første gang han fik skiftet sit
> grafikkort ud måtte han undvære sin computer en måned. Så lang tid tog
> det altså at få et defekt grafikkort hjem fra holland eller hvor det nu
> kommer fra.

grafikkortet er on-bord, dvs nyt bundkort.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 27-04-01 01:46

jaggehk@ofir.dk (Jakob Højer Kristensen) writes:

> [...]
> på arbejde har vi en ældre imac hvor tastaturet også har været gået sig
> en tur. Ikke lige noget der bestyrker min tro på kvaliteten i dette

Jeg synes generelt, at Apple's førstegenerations USB tastaturer har
været noget skrammel. Jeg tror, at vi har en fejlrate på over 10% på
arbejdet. Typisk begynder de at tro, at man trykker 4-5 taster ned på
samme tid.

Derimod kører de gamle trofaste Extended-II stadig på fuld kraft.
Intet under, at de kostede en formue

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-01 02:05

Hej Gert

Jeg har en vis lumsk mistanke om, at det kan være din strømforsyning, der
er begyndt at brænde lakken af i de forskellige viklingr, - altså, at den
er ved at stå af. Det er desværre set før både med iMacs og andre
modeller. Så hvis jeg var dig, vil jeg hurtigst mulig få den checket på
et værksted, hvis du ikke selv er så tekniks, at du kan gøre det.

Du kan selv lave et 'lille' check på det. tag iMac'en fra stikkontakten
og tag kappen af den og stik næsen ned ti strømforsyningen, hvis der så
er en lugt, der minder lidt om brændt bakelit, så _er_ det
strømforsyningen, der er noget galt med.

mvh. Erik Richard

Gert Nielsen /PMF wrote:

> [...]
> jeg synes ikke at det virker særligt rart, er der måske nogen..... der
> ved.......noget? Så takker jeg. hilsen Gert

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Aalund

Dato : 27-04-01 06:18

Hej Erik,

> [...]
> modeller. Så hvis jeg var dig, vil jeg hurtigst mulig få den checket på
> et værksted, hvis du ikke selv er så tekniks, at du kan gøre det.

Er ovenstående som alle vi iMac ejere "kan se frem til"?
Det lyder ihvertilfald ikke betryggende.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-01 14:46

Hej Erik

Nej heldigvis ikke! - Som jeg skrev i indlægget omkring iBooks, skrev jeg, at
der var enkelte serier af andre modeller, der var behæftet med fejl, - ikke
nødvendigvis samme fejl som iBook'en.

Så jeg tror ikke, at man generelt skal være bekymret for sine iMacs. En ting,
der kan provokere fejlen frem, hvis der er en fejl, er hyppige opstarter og
nedlukninger. - Altså det som EL-Sparerådet tilråder, at vi gør... - lukker
ned for vore computere, vhis vi ikke skal bnruge dem i mere end 10min.

Et andet eksempel er den gamle PF/LC 630, den vidste man også havde en svagt
strømforsyning, men ikke desto mindre har jeg kun selv hørt om 3 stks., hvor
de har måttet skifte den.

Det jeg tror er problemet, er, at nogle computermodeller er dimensioneret
nøjagtig til det, som strømforsyningen kan klare, men såsnart man putter
ekstra i den - fx. en ekstra HD, PCI kort osv., så vil strømforsyningen blive
overbelastet, fordi den skal trække mere, - og det selvom man burde gå ud fra,
at den var dimensioneret til at trække en maximal installering af ekstra
enheder.

Men generelt tror jeg ikke, hverken du eller andre bør være skræmte. - Sagt på
en anden måde.... Selv en Rolls Royse kan have en defekt -).

mvh. Erik Richard

Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 27-04-01 19:06

mark@tv.dk,Ny-Internet writes:
>Er det sådan i et tiendedel af et sekund at skærmen gnitrer? Ikke at jeg
>kan hjælpe dig men jeg har precist samme problem. Jeg har dog haft det i
>ca halvanden måned nu og det har ikke udartet sig (pyha).

Jaeh, det er noget i den stil , det er ligesom om man forventer at få et
stød, men ikke gør det. Jeg synes umiddebart at forklaringen med
strømforsyningen lyder mest plausibel. Jeg bliver nok nødt til at sende
den til service one of these days, thanx anyway.
k.h. Gert

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 30-04-01 19:34

> [...]
> strømforsyningen lyder mest plausibel. Jeg bliver nok nødt til at sende
> den til service one of these days, thanx anyway.

Jeg venter indtil videre med at sende den til service. Jeg vil meget gerne
høre hvad de siger/sagde til dig ved servicen... også hvad det evt. kostede.

MVH Mark S. Rasmussen

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.