Kødsauce
Fra : Jon Lykke

Dato : 15-03-04 07:16

Hej gruppe.

Jeg er ved og være en erfaren kok, men jeg savner meget en VIRKELIG lækker
kødsauce.

Jeg har prøvet mange gode (både med forskellige varianter af krydderier,
fløde, soltørrede tomater)

Er der nogen af jer, der kender en rigtig, rigtig lækker opskrift?

Fra : mcloud

Dato : 15-03-04 08:41

"Jon Lykke" <Jonlykke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg er ved og være en erfaren kok, men jeg savner meget en VIRKELIG lækker
> kødsauce.
>
>Hej Jon
Prøv denne den er lækker :

150 gram stribet flæsk
1 stort løg
2-3 fed hvidløg
1 gulerod
1 stilk bladselleri
500 gram tomater ( meget modne eller 1 dåse )
3-4 spsk olivenolie
ca 400 gram hakket kød ( halvt okse ,halvt svinekød )
1/4 liter rødvin
1/4 liter oksebouillon
Salt og peber
Revet muskatnød
2 laurbærblad
2 nellike
1 1/2-2 tsk tørret oregano
1 tsk tørret timian
ca 500 gram pasta eller nudler

Spækket skæres i tern,pil og hak løg og hvidløgene. Gulerod og selleri
renses og skæres i små tern.
Tomaterne opvarmes i varmt vand ,afskalles og kernerne fjernes og frugtkødet
hakkes.
Spækket brunes kort i olivenolien.Gulerod,selleri,løg og hvidløg tilsættes
og koges .
Hakket kød tilsættes under omrøring, rødvinen tilsættes.
Koges indtil væsken i vinen er kogt ned,derefter tilsættes tomaterne og
oksebouilonnen,
laurbærblad og nellike ,krydr og lad saucen simre på svag varme i ca 1
time.rør med mellemrum ,
derefter fjernes laurbærblad og nelliken. Pastaen eller nudlerne koges al
dente og serveres med Kødsaucen og brød og Vin.

velbekommen
mvh mcloud

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 15-03-04 10:06

"Jon Lykke" <Jonlykke@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> fløde, soltørrede tomater)
>
> Er der nogen af jer, der kender en rigtig, rigtig lækker opskrift?

Hej,

her burde det være muligt at finde en spændende opskrift - fra DM i kødsovs

mvh.
Camilla

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-03-04 11:25

"Jon Lykke" <Jonlykke@hotmail.com> wrote in message news:<40554a2c$0$761$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Er der nogen af jer, der kender en rigtig, rigtig lækker opskrift?

Her er den jeg plejer at lave:

Ragu (Bolognese)

2 dl hakket løg
sauteres i halvt smør, halvt olie til det
bliver gennemsigtigt

2 dl finthakkede gulerødder
2 dl finthakket selleri

tilsættes og sauterer med i et par minutter

1 kg hakket oksekød

tilsættes. Rør rundt med en gaffel således
at kødet bliver løst. Kødet skal lige miste
den røde farve før man tilsætter

en flaske tør italiensk hvidvin

Vinen koger ind. Når den er væk tilsættes

2 dl mælk
1/2 tsk revet muskatnød

Mælken giver en mere cremet smag. Når mælken
er kogt ind tilsættes

tre dåser flåede tomater, helst italienske

Skru ned for varmen således at der kommer en
boble eller to af og til. Lad ragu'en simre på
denne måde i minimum tre timer og helst fem
timer. Ragu'en må ikke blive tør men den skal
på den anden side heller ikke være flydende.
Hvis den koger for meget ind undervejs må man
tilsætte en slat vand.

Denne portion er beregnet til at der er til nedfrysning. En håndfuld
er passende til to personer (250 g pasta).

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 12:28

> [...]
> fløde, soltørrede tomater)
>
> Er der nogen af jer, der kender en rigtig, rigtig lækker opskrift?

Min er ikke en decideret opskrift med mål og vægt, men her er min bedste
kødsauce:

10-15 tomater, alt efter størrelse, flås, og den hårde stilk i midten
fjernes. De skæres i kvarte.
Et stort løg hakkes, og klares i en lille bitte smule fedtstof, sammen med
hele fed hvidløg. Tomaterne tilsættes. Simrer i en times tid. Så tilsættes
1-2 glas rødvin, en håndfuld soltørrede tomater (ikke dem i olie), lidt
chili, evt. lidt gulerod i lidt større stykker, så de ikke koger til smat
lige i de første fem minutter.
Lad det hele koge ind til en passende konsistens. Tager yderligere 1-2
timer. Tilsæt friske krydderurter, fx basilikum og oregano, efter smag og
behag.
Tomatsaucen blendes (jeg bruger min håndblender), og stilles til afkøling,
hvis den ikke skal bruges lige med det samme.

Hakket oksekød brunes, evt. sammen med lidt bacon. Tomatsaucen tilsættes.

Smag på det hele undervejs, og brug de mængder og krydderier, du har lyst
til, og hvad du synes smager godt i saucen.

Jeg laver en stor portion tomatsauce når der er et godt tilbud på tomater af
en god, smagfuld sort, og fryser ned i mindre portioner.

Tina

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-03-04 17:55

> [...]
> fløde, soltørrede tomater)
>
> Er der nogen af jer, der kender en rigtig, rigtig lækker opskrift?

Lavede kødsovs af følgende i lørdags:

500 gr oksefars
1 pose bl. frosne grøntsager(ærter, majs og rød peberfrugt)
oregano
basilikum
1 dåse flåde tomater med chilismag
1 sjat mælk
1 sjat vand
1 dåse champignon på dåse
3-4 pølser
2 friske chilier

dertil kogte kartofler.

Fra : Ralph

Dato : 15-03-04 21:24

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse
> 500 gr oksefars

Bare lige een af mine kæpheste, det er ikke personligt, men "fars" er hakket
kød (svin, lam, okse, fisk) som er blandet med æg, mælk, mel, løg, salt,
peber (een eller flere (eller andre) af førnævnte ingredienser), så med
mindre du mener hakket oksekød, hvad er der i "farsen"?

--
venligst
Ralph

Fra : Jakob

Dato : 15-03-04 22:27

Jon Lykke skrev:

>Hej gruppe.
>Jeg er ved og være en erfaren kok, men jeg savner meget en VIRKELIG lækker
>kødsauce.
>Er der nogen af jer, der kender en rigtig, rigtig lækker opskrift?

Den her er RIGTIG RIGTIG lækker:

Hilsen Jakob

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-03-04 05:57

Jakob wrote:

> Den her er RIGTIG RIGTIG lækker:

Helt enig - dog mangler prikken over i'et!

Tilsæt yderligere 100 gram pepperoni i små tern, så er den der.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-03-04 09:35

Carsten Stage wrote:

> Tilsæt yderligere 100 gram pepperoni i små tern, så er den der.

Adddrr...

/David

Fra : Jakob

Dato : 16-03-04 21:01

Carsten Stage skrev:

>Helt enig - dog mangler prikken over i'et!
>
>Tilsæt yderligere 100 gram pepperoni i små tern, så er den der.

Okay? Må jeg prøve en gang...Det kniber dog desværre lidt med med
adgang til italienske delikatesser når man bor i en mellemstor by
i provinsen... Og det salami de sælger som pepperoni i
supermarkederne er KLAMT synes jeg..

En anden modifikation der kan anbefales er at blande en god klat
grøn pesto i kødsaucen... Prøvede det med en portion af
ovennævnte opskrift som jeg havde haft frosset ned, og det blev
lækkert!

--
Hilsen Jakob

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-03-04 09:36

> Den her er RIGTIG RIGTIG lækker:

Prøv som afveksling at lave en Ragu ala Napoletana - dvs. med skært oksekød
(i brede strimler) i stedet for det hakkede kød. Det giver et helt sublimt
resultat!

mvh
Kim Jensen

Fra : Jon Lykke