In article <c36gnj$b13$1@sunsite.dk>,
webmaster@FJERNDETTEscooterhoved.dk says...
> "Kim Larsen" <Nogo31@hotmail.com> skrev i
> > Det med den hakker, det kan jeg ikke hjælpe med, men det med sod på
> > stemplet, det KAN skyldes billig olie.
>
Hvad er 'billig olie'?
Sod kan skyldes uforbrændt benzin, og forkert olie!
Forkert olie kan sagtens være dyr!
De fleste har en idé om at den dyreste olie er den bedste, og jo mere
syntetisk - endnu bedre! Hvor mange har kørt en knallert til
udslidningsgrænsen ... sådan et sted mellem 50- og 100.000 km?????
ALLE de olier der sælges overholder diverse ISO og API krav m.m., som
fabrikkerne stiller. Til alm. brug fungerer de upåklageligt. Ved
kraftig tuning (>200HK/liter) kan det være en idé at anvende syntetisk
olie, for at sikre at oliefilmen ikke brydes. Til gengæld skal man
hele tiden justere valget af olie, så det passer til
udstødningstemperaturen.
Det er smøreevne og forbrændingstemperatur der er afgørende, og prisen
fuldstændig ligegyldig.
Temperaturen er afgørende for at olien forbrænder istedet for at sætte
sig som sod. Ved rigtig temperatur efterlader den noget brun-sort
'pulver' i udstødningen, som næsten ikke er fedtet. Man kan få denne
temperatur oplyst; men de færreste kender udstødningstemperaturen på
motoren, så det er nemmere at eksperimentere sig frem.
Røgsvage olier smører ringere en dem der 'ryger', da polybutene
forringer smøringen.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!