Goodbye, Mac! ;-)
Fra : David Blangstrup

Dato : 15-03-04 17:02

Christian Bech har skrevet på min blog http://blangstrup.org
at jeg er en kylling, at jeg ikke har sagt farvel! Jeg er gået over til
WindowsXP - jeg var en milimeter fra at købe mig en iBook G4, men så kom der
noget i vejen og jeg føjede endelig min søn og fik ham til at sammensætte en
superpc til mig. Jeg er vældig glad for den, må jeg indrømme, og det
forestillede jeg mig at man skulle lade være med at skrive her. Nå, men på
opfordring gør jeg det, da jeg ikke vil kaldes en kylling. Og farvel vil jeg
nu ikke sige, da det ikke føles sådan. Jeg snakker da stadig sammen med
Thomas Boelskifte og Jonas C. Voss og Morten Reippuert, ja, jeg har endda
fået et tsatur - det er noget med affjedringen. :D
Håber I alle sammen har det godt (sagde han og vinkede til føderationen fra
Bill Gates' gennemhullede dødsstjerne). I er altid velkomne på min blog
Illustreret Tidende.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-04 17:29

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> [...]
> Bill Gates' gennemhullede dødsstjerne). I er altid velkomne på min blog

Held & lykke, David
M.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-03-04 18:56

Har du talt med din virus i dag ???

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det man hører er en sæl

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-03-04 19:27

Jeg fik faktisk en virus øjeblikkeligt vi startede op første gang! Det er
godt nok den store verden man kommer ind i! Jeg har fået lagt min computer
ned to gange inden for få dage, og måtte skifte bundkort, da der ikke var
lyd på - men med NIS installeret og ASUS bundkort er jeg pludselig i eliten
nu! AMD 64 og Radeon 9600XT Det føles dejligt efter en 5-6 år gammel
iMac født med skod grafikkort. (Se her:
http://blangstrup.org/index.php?id=P405 )

"Henry Lerche Madsen" <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> skrev i en
meddelelse news:4055ee33$0$259$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-04 19:41

> [...]

> lyd på - men med NIS installeret og ASUS bundkort er jeg pludselig i eliten
> nu! AMD 64 og Radeon 9600XT Det føles dejligt efter en 5-6 år gammel

Nå, nå - den herre - jeg mindes da mere end to år, hvor herren var
vældig tilfreds med sin maskine, og brugte enhver lejlighed til at
fremhæve dens fremragende egenskaber - som arbejdshest - som server -
ja, som hvadsomhelst - men når skidt kommer til ære........))

Go´ fornøjelse, David
M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-03-04 20:46

Tak for din hilsen, Morten. Jamen, min lille iMac har kunnet en masse; men
grafikkortet har jeg aldrig lagt skjul på var skod.

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 00:30

Hej Henry

Du burde have skrevet "talt med dine virus" istedet for....

- Jeg glæder mig til at høre hans "#€"#€"#", nu når den nye 'Sky' virus
har smadret hans system et par hundrede gange dagligt....

- Der er nemlig endnu ingen modtræk mod den!

- Og selv er det lidt med en vis kriblen ned af ryggen, at jeg starter
min Softwindows 98 op og går på net med den.... Jeg har intet antivirus
program installeret endnu, men det hjælper jo heller ikke mod de nyeste
Sky-virus..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-03-04 00:06

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 16/03/04 0:30 wrote:

> - Jeg glæder mig til at høre hans "#€"#€"#", nu når den nye 'Sky' virus
> har smadret hans system et par hundrede gange dagligt....
>
> - Der er nemlig endnu ingen modtræk mod den!

Ingen modtræk? Det er da underligt eftersom min linux mailscanner finder et
par hundrede om dagen.

--
/peter

Fra : JoOngle

Dato : 23-03-04 22:47

> [...]
>- Jeg glæder mig til at høre hans "#€"#€"#", nu når den nye 'Sky' virus
>har smadret hans system et par hundrede gange dagligt....

Jeg har nu både Mac og "Super-PC-med-altmulig"
og kan ikke rigtig påstå at drukne i hværken virusser eller orme.
Faktisk har jeg slet ikke haft hværken virusser eller orme på den
i mange år (med forskellige pc'er...jeg opdaterer tit).

MEN...hemmeligheden ligger nok i at jeg "slavisk" følger
de microsoft-updates de sender min vej via update og følgelig
er rimelig godt beskyttet - det skal microsoft have! De arbejder
hårdt på at få lukke de huller straks de bliver opdaget så den
store skade får de ikke rigtig gjort.

Har ikke engang en standard firewall - og er opkoblet på nettet
stort set hele tiden med min windows 2000 professional og
det med 2.5 megabits linje. Men jeg vil godt tro at herr og fru
hansenjansen har problemer eftersom de knapt kan finde update-
funktionen ;)

Jeg er også fornøjd med min Mac PowerBook G4 17", lækker
sag med lækkert styresystem. Men drop nu den der Mac versus
PC ting....de er begge to kompetente maskiner og systemer blot
man ved hvad man laver, og selvsagt ville der være problemer
der er af større omfang hvis der er et større "publikum" til at
modtage dem.

Mvh
JoOngle

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 24-03-04 07:24

> [...]
> det med 2.5 megabits linje. Men jeg vil godt tro at herr og fru
> hansenjansen har problemer eftersom de knapt kan finde update-

Det er ligemeget om de kan finde den update eller ej, jeg har i
weekenden installeret win XP på 2 maskiner, kørte hele install uden
netkabel tilsluttet, når den så tilsluttes nettet så bliver den ramt
inden du kan nå at update....hvis firewall ikke sættes til inden...

Hvis du er bag en firewall er det intet problem....

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-03-04 20:12

> [...]

> Bill Gates' gennemhullede dødsstjerne). I er altid velkomne på min blog

hej David

Nej det ville da være tosset med noget så drastisk som farvel, p.g.a. et
skift af styresystem

Man siger jo heller ikke farvel fordi man skifter bilmærke, så jeg vil
da stadig gerne se nogle indlæg fra dig, men du har sikkert travlt i
en anden edb gruppe ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-03-04 20:44

Lone Schmidt wrote:

> Man siger jo heller ikke farvel fordi man skifter bilmærke, så jeg vil
> da stadig gerne se nogle indlæg fra dig, men du har sikkert travlt i
> en anden edb gruppe ;-D

David har da travlt med at scanne for viruser, og med at sørge
for de daglige sikkerhedsopdateringer, og med at reparere på
kurrupte filer i registreringsdatabasen...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-03-04 20:49

> David har da travlt med at scanne for viruser, og med at sørge
> for de daglige sikkerhedsopdateringer, og med at reparere på
> kurrupte filer i registreringsdatabasen...!

Der taler en rigtig MacAddict. Det er helt okay, jeg er meget glad for min
nye maskine og den kører klippestabilt nu.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-03-04 20:58

David Blangstrup wrote:

> ....cut.... den kører klippestabilt nu.

Nyd det så længe det varer...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 15-03-04 21:17

Niels Ebbesen wrote:

> Nyd det så længe det varer...!

Til alle jer Mac-freaks. Så slem er WindowsXP heller ikke. Personligt
har jeg aldrig haft problemer med XP -- hverken virus eller ødelæggelse
af registreringsdatabasen. Med hensyn til virus er man godt på vej hvis
man for eksempel konsekvent bruger Mozilla til mail og surfing. Men hvis
man spørger dem jeg kender der har Windows, så har jeg måske blot været
heldig og fornuftig.

--Martin

Fra : Peter Perlsø

Dato : 15-03-04 23:37

On 2004-03-15 21:17:07 +0100, Martin Agersted Jarl
<martin@sletmigjarl.dk> said:

> Til alle jer Mac-freaks. Så slem er WindowsXP heller ikke. Personligt
> har jeg aldrig haft problemer med XP -- hverken virus eller ødelæggelse
> af registreringsdatabasen.

Godt for dig.

Beklageligvis kan min lillesøster & mor's PC ikek siges at være så
fejlfri som din PC.

Iøvrigt kører den elendigt taget i betragtning at det er en 2,4 GHz
Pentium 4 med 800 Mhz systembus, en ATI RADEON 9600 grafikkort med 256
MB RAM og et DDR400 bundkort. Suk.

> Med hensyn til virus er man godt på vej hvis man for eksempel
> konsekvent bruger Mozilla til mail og surfing.

Det er orme, ikek vira der er i transmotterede dokumenter og arkiver.

> Men hvis man spørger dem jeg kender der har Windows, så har jeg måske
> blot været heldig og fornuftig.

Det er mit indtryk.

Iøvrigt er dk.edb.mac en elendig gruppe at prale af sine gode Winddåse
erfaringer i ;)

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

We communists have to string along with the capitalists for a while. We
need their credits, their agriculture, and their technology. But we are
going to continue massive military programs and by the middle 1980s we
will be in a position to return to a much more aggressive foreign
policy designed to gain the upper hand in our relationship with the
West.

- Leonid Brezhnev. Remarks in 1971 to the Politburo at the beginning of
détente.

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-03-04 23:39

"Peter Perlsø" <peter@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Det er mit indtryk.
>
> Iøvrigt er dk.edb.mac en elendig gruppe at prale af sine gode Winddåse

Som du vil se af mit første indlæg, blev jeg opfordret. Jeg kender skam godt
mine pappenheimere.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-03-04 08:03

Peter Perlsø wrote:

> [...]
>
> Iøvrigt kører den elendigt taget i betragtning at det er en 2,4 GHz
> Pentium 4 med 800 Mhz systembus, en ATI RADEON 9600 grafikkort med 256

Tja, der er jo nok et eller andet galt.

> Det er orme, ikek vira der er i transmotterede dokumenter og arkiver.

Tomater eller tomater? Kartofler eller kartofler? Virus eller orm.

> Det er mit indtryk.
>
> Iøvrigt er dk.edb.mac en elendig gruppe at prale af sine gode Winddåse
> erfaringer i ;)

Hvorfor? Kan denne gruppe ikke tåle at høre at Windows XP er et udmærket
os som mange er glade for. At mange ikke får virus (eller orm). At mange
meget, meget sjældent oplever nedbrud? At man kan købe et x386-system
som både er hurtigere og langt billigere end Apples hurtigste system og
ekstrem dyre løsning?

Prøv at spørge David hvor mange penge han skulle betale for at få et
tilsvarende Mac-system i forhold til hvad han har givet for sin AMD
64-bit maskine?

--Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 16-03-04 08:24

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> meget, meget sjældent oplever nedbrud? At man kan købe et x386-system
> som både er hurtigere og langt billigere end Apples hurtigste system og

Det kan denne gruppe sagtens tåle at høre

Jeg kører nu på tiende år (mindst) med Mac, men laver alt mit
pengearbejde med VirtualPC.

Havde jeg i sin tid startet med PC ville jeg garanteret være inkarneret
PC-bruger - men nu har jeg altså vænnet mig til at bruge Mac. At det så
har nogen gevaldige fordele mht virusfrihed og æstetik - ja det tager
jeg da gerne med.

Sjovt nok har jeg endnu en systemcrash på min VirtualPC til gode - men
det beror sikkert på at VirtualPC netop er så ren og standardiseret som
det kan være.

Til gengæld er det komplet umuligt at spille PC-spil på - men sand for
dyden har PC- (eller for den sags skyld) Mac-spil aldrig interesseret
mig - lige bortset fra Myst og Luxor.

Og så er jeg altså æstet om en hals - og jeg har endnu ikke oplevet en
Windows-inkarnation som ikke er afgrundsdybt grim at se på

Ingen tvivl at den nævnte x386-maskine vil være meget billigere - men
jeg tvivler nu på at jeg ville kunne lave video og lyd i acceptabel
kvalitet på den (lidt drilleri ka vel aldrig skade - eller hur? )

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 08:56

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og så er jeg altså æstet om en hals - og jeg har endnu ikke oplevet en
> Windows-inkarnation som ikke er afgrundsdybt grim at se på

Sådan har jeg også altid haft det, men WindowsXP er faktisk hammer lækkert -
især med metal tema.

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 08:46

"Martin Agersted Jarl" <martin@sletmigjarl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Prøv at spørge David hvor mange penge han skulle betale for at få et
> tilsvarende Mac-system i forhold til hvad han har givet for sin AMD

Ja, det er netop pointen, som jeg skriver i mit indlæg. Jeg stod med 9.200
kr. og kunne få den billigste bærbare Mac med en chip, der var på vej ud
(G4) - den chip, der virkelig er fremtid i, er G5, men bare den billigste
maskine her giver en lommesmerter. I stedet er jeg endelig kommet op på
niveau - for de samme penge! Og jeg kan udskifte delene, de er ikke boltet
fast. Så to ting: Prisen og spillene - Mac er bare ikke en spilplatform, det
nytter ikke noget at være begejstret for Tony Hawk 3 når alle unge forlængst
har spillet sig ud af Tony Hawk 4 og endda Tony Hawk Underground. Af netop
disse to grunde ser man ikke så mange Mac'ere blandt unge, og dette er
virkelig et problem for Apple. Prøv at tage på MacBruger møde! Dem jeg
kender og kan lide herinde vil vide, at det er sandt og at jeg ikke bare
prøver på at provokere - de andre, der provokerer mig til disse udtalelser
er ligesom selv ude om det. Og lad være med at tale til mig som en, der ikke
har haft Mac i fem år. Jeg ville højst sandsynligt overfalde mig selv med
religiøs intolerance - men jeg ved også, at jeg altid har haft et godt øje
til min søns pc, der altid har stået fantastisk grafisk og som har kunnet en
masse, jeg ikke har på min lille iMac. Selv han synes, at en Mac G5 er sej -
men dyr... og så er der spillene... Det er virkelig lækkert at kunne gå ned
i en hvilkensomhelst butik og købe ting til sin computer... sin pc!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-03-04 18:00

> [...]

> meget, meget sjældent oplever nedbrud? At man kan købe et x386-system
> som både er hurtigere og langt billigere end Apples hurtigste system og

Hvis du kan finde en 386'er, som er hurtigere end G5'erne, så værsgo
(eller for den sag skyld G4, G3, PowerPC 601, 68040).

Et x86 system derimod, ja det er en anden sag

> Prøv at spørge David hvor mange penge han skulle betale for at få et
> tilsvarende Mac-system i forhold til hvad han har givet for sin AMD
> 64-bit maskine?

Der er ingen tvivl om, at man kan få billigere PC'ere end Mac'er. Men
hvis man tager en mærkevare som f.eks. det meget opreklamerede Dell og
samler en top-maskine, ja så er prisen faktisk den samme som Apple's.
Alt efter hvad man skal bruge den til, så er de hver især hurtigst.

Har man alt for mange penge og vi have adgang til de mange mange spil
der kommer hver måned til Windows, så er der ingen tvivl om, at man
skal vælge en Windows PC. Man kan samle en "spillemaskine" for
væsentligt mindre end hvad en "spille-egnet" Mac kan fås til.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-03-04 21:32

René Frej Nielsen wrote:

> Hvis du kan finde en 386'er, som er hurtigere end G5'erne, så værsgo
> (eller for den sag skyld G4, G3, PowerPC 601, 68040).
>
> Et x86 system derimod, ja det er en anden sag

Ja, min skrivefejl. Selvfølgelig mente jeg x86.

> [...]
> samler en top-maskine, ja så er prisen faktisk den samme som Apple's.
> Alt efter hvad man skal bruge den til, så er de hver især hurtigst.

Nu vil jeg nødig argumentere for Dell. Den limpind hopper jeg ikke på .

> [...]
> skal vælge en Windows PC. Man kan samle en "spillemaskine" for
> væsentligt mindre end hvad en "spille-egnet" Mac kan fås til.

Det er klart man skal vælge Windows hvis man er komplet spil-gal og skal
have nye spil konstant. Men som du selv siger indirekte, så skal man flå
sit dankort hvis man skal have samme oplevelse på en Mac som på en PC i
en række grafiktunge spil.

--Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-03-04 22:06

> Nu vil jeg nødig argumentere for Dell. Den limpind hopper jeg ikke på .

Øv... nej det var såmænd også bare for at lave en mere rimelig
sammenligning. Hvis man ved en del om computere, så kan man samle en
rigtig god bambus-PC til en rimelig billig penge, men det ved de
færreste noget om. Derfor ryger de enten på en skod-PC fra f.eks.
Bilka som på ingen måde kan sammenlignes med en G5 (men prisen er
selvfølgelig også væsentligt lavere) eller også en mærkevare-PC fra
Dell, som kan være lige så veludstyret som G5'erne. Så er man til
gengæld også oppe i nogenlunde samme prisklasse.

> [...]
> have nye spil konstant. Men som du selv siger indirekte, så skal man flå
> sit dankort hvis man skal have samme oplevelse på en Mac som på en PC i

Det er lige præcis det jeg mener, men ingen køber jo en Mac for at
spille, så det er lissom ikke relevant. Vi bruger Mac af andre grunde
og elsker vores maskiner, så selvom vi piver når vi skal opgradere, så
gør vi det alligevel.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 00:57

Hej Martin

Martin Agersted Jarl wrote:

> Til alle jer Mac-freaks. Så slem er WindowsXP heller ikke. Personligt
> har jeg aldrig haft problemer med XP -- hverken virus eller ødelæggelse
> af registreringsdatabasen.

Nu har David heller ikke skrevet hvilken ver. af XP, han har fået, men
jeg vil gerne se hans ansigt, den dag han skal have HD nr. 2
installeret, - så skal han til at genregistrere hos M$, og det tager
laaaang tid....

- Og når han er færdig med det hos M$, så kan han begynde hos Adobe
derefter, - de er nemlig også ved at indføre samme politik med deres XP
versioner...

> [...]
> man for eksempel konsekvent bruger Mozilla til mail og surfing. Men hvis
> man spørger dem jeg kender der har Windows, så har jeg måske blot været

Ja, Mozilla gør en del, men fedt hjælper det, når man ikke kan
afinstallere Explorer... Men man bør så lige også slette mappen
'Imported Explorer Favorites' fra Mozilla...

Jeg har samme problem på min Windows 98, (softwindows 98 5.09) - her kan
man hellr ikke slette Explorer, uden at det går ud over systemet. -
Prøver man alligevel, så ber den blot om at få isat WinData CD'en for at
køre en reinstall..

Jeg kunne have forstået David, hvis han istedet for XP havde fået
installeret et godt Linux system ala Mandrake eller Suse på den istedet
for. Udover de begge er langt bedre og hurtigere end XP, så er
virus-risikoen næsten lige så lille som på Mac.

Men jeg tror, han bliver klogere....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 01:11

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]

for. Udover de begge er langt bedre og hurtigere end XP, så er
virus-risikoen næsten lige så lille som på Mac.

Jamen, jeg skal da også have Linux på min pc, det er da helt sikkert.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 01:58

Hej David

Pyh, - det lettede lidt..-) - Så er der da håb for dig endnu..-) - Især
hvis du så også smider det der XP-gjel ud, så er det endnu bedre..

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-03-04 08:11

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Martin
>
> Martin Agersted Jarl wrote:

[snip]

> [...]
> jeg vil gerne se hans ansigt, den dag han skal have HD nr. 2
> installeret, - så skal han til at genregistrere hos M$, og det tager

Man kan på nettet finde forskellige patches som gør at man ikke behøver
genaktivere ens Windows-installation. .

> - Og når han er færdig med det hos M$, så kan han begynde hos Adobe
> derefter, - de er nemlig også ved at indføre samme politik med deres XP
> versioner...

Ja, det er rigtig, rigtig surt.

> Ja, Mozilla gør en del, men fedt hjælper det, når man ikke kan
> afinstallere Explorer... Men man bør så lige også slette mappen
> 'Imported Explorer Favorites' fra Mozilla...

Man kan lade være med at bruges IE og deres mailprogram. Og Mozillas
import af IE-links er nok ikke en stor trussel. Det er trods alt links.

[snip]

> Men jeg tror, han bliver klogere....

Når jeg nu har sat mig for at være advokat for David, så tror jeg også
han bliver klogere. Det gør vi alle.

--Martin

Fra : (Per Røn

Dato : 16-03-04 16:16

> [...]
> for. Udover de begge er langt bedre og hurtigere end XP, så er
> virus-risikoen næsten lige så lille som på Mac.

Den vigtigste grund til at køre Windows er vel de mange programmer, der
ikke kan køre under MacOS.

Som Oxford English Dictionary. Som Vinterberg & Bodelsen og
Kjærulf-Nielsen, Gyldendals store da-en og en-da ordbøger. Som det
bedste danske, elektroniske leksikon: Lademann.

Eller når man skal forberede programmeringsundervisning.

Ja, nu kan vi da i det mindste bruge Mac'en til at lave home banking i
DDB, selv om jeg nu selv fortsætter med at bruge PCen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Perlsø

Dato : 15-03-04 23:35

On 2004-03-15 20:48:44 +0100, "David Blangstrup" <fornavn@efternavn.org> said:

> Der taler en rigtig MacAddict. Det er helt okay, jeg er meget glad for min
> nye maskine og den kører klippestabilt nu.

Dvs mindre end 2 crashes dagligt i gennemsnit? =)

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

Democracy is not something you believe in or a lace to hang your hat,
but it's something you do. You participate. If you stop doing it,
democracy crumbles.
- Abbie Hoffman

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 01:28

Hej Peter

Det minder mig om en sandfærdig 'anekdote' fra Volvos hovedsæde i
Tyskland...

En af mine bekendte fra Nisus grupperne - Herbert Elbrecht - er en god
ven af chefen for Volvo Deutschland's netværksadmin. (der er godt
100mand ansat i netværksafdelingen), og de har nogle enorme problemer
med deres NT netværk, hvor der er tilsluttet nogle tusinde workstations.
- 10-15 nedbrud daglig er ikke usædvanlig Herbert spurgte så, hvorfor de
dog ikke skiftede til Mac servere istedet for, og han fik følgende
særdeles sigende svar...

"Bist du wahnsinnig Mann? - Dann werden wir ja alle arbeitslos"

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-03-04 20:47

"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man siger jo heller ikke farvel fordi man skifter bilmærke, så jeg vil
> da stadig gerne se nogle indlæg fra dig, men du har sikkert travlt i

Næh, jeg har ikke fundet nogen anden gruppe med de samme kvaliteter.

Fra : Morten

Dato : 15-03-04 23:27

On 2004-03-15 20:47:24 +0100, "David Blangstrup" <fornavn@efternavn.org> said:

> Næh, jeg har ikke fundet nogen anden gruppe med de samme kvaliteter.

gør somh Thorbjørn, bliv selv om mac'en er bortadopteret.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Peter Perlsø

Dato : 15-03-04 23:38

On 2004-03-15 23:27:01 +0100, Morten <spam@reippuert.dk> said:

> gør somh Thorbjørn, bliv selv om mac'en er bortadopteret.

Ja, så har vi et levende mål at øve os på.

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

"War is peace. Ignorance is strength. Freedom is slavery."
- Socialist motto

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 01:33

Hej Peter

- Enkeltskuds eller automatisk..?

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-03-04 23:37

"Morten" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> gør somh Thorbjørn, bliv selv om mac'en er bortadopteret.
>
> --
> Morten Reippuert Knudsen

Det var måske en ide.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-03-04 00:33

PZ-brugeren David Blangstrup wrote:

> Det var måske en ide.

Jae så har vi en, som vi med rimmelighed vi kan moppe, hvis vi
skulle få de lyster, og bare tanken om frafaldne, der er blevet
PZ-brugere, og som roser deres windåse i en Mac-gruppe, gir' i
sig selv en voldsom trang til at moppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 01:12

On 2004-03-16 00:33:14 +0100, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Jae så har vi en, som vi med rimmelighed vi kan moppe

Selv før David fik sin PC kunne jeg uden problemr se rimeligheden i at
moppe ham ;- ) øf-øf.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-03-04 01:38

Morten wrote:

> Selv før David fik sin PC kunne jeg uden problemr se rimeligheden i at
> moppe ham ;- ) øf-øf.

Enig, men nu er der frit slag, vi må gerne være perfide...!

Men bare rolig, han får nok ikke så meget tid fremover, for
han skal jo ud og skaffe den daglige buck-fix og sikkerheds-
opdateringen - og der er meget lang kø hos M$...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 02:12

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Enig, men nu er der frit slag, vi må gerne være perfide...!

Jamen, nu er det jo blevet 'lovlig', - han er jo trods alt nu en
frafalden.... førhen var det jo lidt 'illegalt'..

> Men bare rolig, han får nok ikke så meget tid fremover, for
> han skal jo ud og skaffe den daglige buck-fix og sikkerheds-
> opdateringen - og der er meget lang kø hos M$...!

Det behøver han da ikke... Véd du ikke, at alle de 'Security Updates'
automatisk bliver tilsendt, - Så er det Windows Security, - så Network
Security Package, - så en Network Patch til sidste package. Hvis han er
heldig, så får han alle 48 forskellige daglig. - Og mange af dem er
endda selvinstallerende..

- Og de er jo alle 'garanteret' 'virusfri'. - Det siger de da, når de
har brugt McAfee, så må det da osse være rigtig..))

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 08:48

> Selv før David fik sin PC kunne jeg uden problemr se rimeligheden i at
> moppe ham ;- ) øf-øf.
>
> --
> Morten Reippuert Knudsen

*LOL*

Fra : Karl Antz

Dato : 16-03-04 08:24

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jae så har vi en, som vi med rimmelighed vi kan moppe

ka vi ikke nøjs med at mobbe ham - ellers blir han da helt våd bag ørene

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 01:17

On 2004-03-15 23:37:17 +0100, "David Blangstrup" <fornavn@efternavn.org> said:

> Det var måske en ide.

Hvad sørensen selvom du har fået PC behøver du vel ikke adoptere alle
OE's dårlige vaner på usenet - du quoter efter min signatur...

OBS. og få så osse lige installeret en AIM klient, jeg gider ikke åbne
for MSN Messenger for at sludre med dig Helst den nye så du kan
voice/video sjatte.

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 09:08

> [...]
>
> OBS. og få så osse lige installeret en AIM klient, jeg gider ikke åbne
> for MSN Messenger for at sludre med dig Helst den nye så du kan

Det bliver du nok nødt til. Senere kommer jeg nok til Trillian og andre
ting, lige nu nyder jeg de default, jeg mener, de forud installerede ting.
Og lærer at tale dansk, da styresystemet og internetsiderne og
udklippene alle er danske! :D
Mit Messenger navn er Blangstrup

Fra : Christian Bech

Dato : 16-03-04 12:50

Blangstrup@msn.com?

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 13:14

On 2004-03-16 12:50:06 +0100, nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) said:

> Blangstrup@msn.com?

spam?

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 13:06

<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/14334> nap den nu...

> Og lærer at tale dansk, da styresystemet og internetsiderne og
> udklippene alle er danske! :D

pas på du ikke osse kommer til stemme "dansk".

> Mit Messenger navn er Blangstrup

My name is Jack, I am Jacks medulla oblongata. Without me Jack could
not regulate his heart rate, blood pressure, or breathing.

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 13:55

> <http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/14334> nap den nu...

Nej, ikke lige nu, Morten... selvom jeg kunne lide iChat, var jeg ikke meget
på, da jeg hele tiden, med god vilje selvfølgelig, blev hevet ind i
MacSnakDk, hvor jeg i hvert fald tit ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle
der... nogen gange var det rigtigt sjovt, andre gange kendte jeg ikke en
sjæl. Hvorfor ikke komme på Messenger? du må da kende andre... og vi er
flest! :D

> pas på du ikke osse kommer til stemme "dansk".

> My name is Jack, I am Jacks medulla oblongata. Without me Jack could
> not regulate his heart rate, blood pressure, or breathing.

My name is tsatur, I am mroten Reppueirts nerd soul, without me you would
know what he is really thinking... or saying!

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 15:22

On 2004-03-16 13:54:43 +0100, "David Blangstrup" <fornavn@efternavn.org> said:

> [...]
> MacSnakDk, hvor jeg i hvert fald tit ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle
> der... nogen gange var det rigtigt sjovt, andre gange kendte jeg ikke en

bloker dem der irriterer dig.

> Hvorfor ikke komme på Messenger?

ikke på vilkår... reklamer og manglende fetureseæt, nej tak

> du må da kende andre... og vi er flest! :D

tror nu der er nogenlunde lige så mange på AOL og ICQ.

> My name is tsatur, I am mroten Reppueirts nerd soul, without me you would
> know what he is really thinking... or saying!

hmmm, den mener jeg ikke findes i Tyler Durdens fugtige bibliotek.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-03-04 15:13

David Blangstrup wrote:
> [...]
> ting, lige nu nyder jeg de default, jeg mener, de forud installerede ting.
> Og lærer at tale dansk, da styresystemet og internetsiderne og

Ja, dér røg al min respekt for Davids valg. Nu ser jeg at I andre har
ret. Og jeg ser også hvad der sker når folk vælger Windows. Hurtigt
bliver deres hjerne Gates-psykose-inficeret. Det næste bliver vel at
David påstår at man ikke behøver standarder på internettet, for vi har
IE. Og at banker, det offentlige og gud og hver mand bare skal levere
tjernester som kræver Windows for at virke så alle os andre med Linux,
BSD og Mac kan svæve rundt i mørket ude af stand til at agere i det
moderne IT-samfund.

Det næste bliver vel at han siger at rigtige mænd bruger Windows, og
græder rigtig meget, og det er godt. Hvor trist.

At Have et MSN brugernavn, David. Ja, det var grænsen. Du har ikke mere
min opbakning .

En fortørnet:
Martin

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-03-04 18:00

> [...]

> græder rigtig meget, og det er godt. Hvor trist.
>
> At Have et MSN brugernavn, David. Ja, det var grænsen. Du har ikke mere

LOOOOOOOOOL, jeg er helt færdig over den her tråd!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-04 22:43

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> LOOOOOOOOOL, jeg er helt færdig over den her tråd!

Ja, den er underholdende. Især hvis man kan huske, hvor mange
begejstrede råd om Macsoftware, David er kommet med gennem tiderne

Men jeg håber da, at David hænger på her i gruppen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-04 00:03

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Ja, den er underholdende. Især hvis man kan huske, hvor mange
> begejstrede råd om Macsoftware, David er kommet med gennem tiderne

Ja, og det er jo lige netop det, der samtidig er detsørgelige, - at han
så totalt ændrer holdning og kurs bare pga. en påvirkning fra en af sine
børn..

> Men jeg håber da, at David hænger på her i gruppen.

Det gør jeg såmænd også, og samtidig håber jeg, at han får så mange
problemer, at han indser, at det nok har været noget af en vildmand at
begive sig ud på. - Det er sagt og ment lidt humoristisk, - meeen også
med en god portion alvor.

Med en Mac, véd man, hvad man har, men med en Wintel, véd man aldrig,
hvad man får...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 17-03-04 09:33

> [...]
> problemer, at han indser, at det nok har været noget af en vildmand at
> begive sig ud på. - Det er sagt og ment lidt humoristisk, - meeen også

Sødt...

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 17-03-04 12:12

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ja, og det er jo lige netop det, der samtidig er detsørgelige, - at han
> så totalt ændrer holdning og kurs bare pga. en påvirkning fra en af sine
> børn..

Du ved ikke meget om børmn, vel?

> [...]
> problemer, at han indser, at det nok har været noget af en vildmand at
> begive sig ud på. - Det er sagt og ment lidt humoristisk, - meeen også

sympatisk...

Fra : Morten

Dato : 17-03-04 02:22

On 2004-03-16 22:42:30 +0100, MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich.
Ottosen) said:

> Ja, den er underholdende. Især hvis man kan huske, hvor mange
> begejstrede råd om Macsoftware, David er kommet med gennem tiderne

hø... AppleWorks og MS fri zone var vist et at mantrane...

Fra : Morten Lind

Dato : 17-03-04 07:02

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hø... AppleWorks og MS fri zone var vist et at mantrane...

Hæ, hæ......mon ikke David har konverteret sin AppleWorks til
Windowsversionen? Og iTunes.....og iTools.....?
M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-03-04 09:23

MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich. Ottosen) writes:

> Ja, den er underholdende. Især hvis man kan huske, hvor mange
> begejstrede råd om Macsoftware, David er kommet med gennem tiderne

Der er mere glæde i himlen over en enkelt synder der omvender sig :)

Nu kan han komme med begejstrede råd om Windows!
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-03-04 19:41

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Der er mere glæde i himlen over en enkelt synder der omvender sig :)
>
> Nu kan han komme med begejstrede råd om Windows!

Ja, begejstring er altid ilde set. Kan I ha' det alle sammen.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-03-04 19:57

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> Ja, begejstring er altid ilde set. Kan I ha' det alle sammen.

Tak i lige måde, David
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-04 23:26

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Der er mere glæde i himlen over en enkelt synder der omvender sig :)

Hov, hov, - teologien er mit område.. - Og jeg er overbevist om, at
Vorherre er inkarneret Mac bruger..

> Nu kan han komme med begejstrede råd om Windows!

- Nåh, jeg er nu ikke sikker på, han vil være så begejstret igen, når
han kaster et blik ud af sit himmelske Mac vindue..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Perlsø

Dato : 15-03-04 23:33

On 2004-03-15 17:02:27 +0100, "David Blangstrup" <fornavn@efternavn.org> said:

> [...]
> Bill Gates' gennemhullede dødsstjerne). I er altid velkomne på min blog

Hyg dig i Windowsland. Panda Software noterer at der nu er over 70000
forskellige vira til PC, og det er eksklusive de orme der florere.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-03-04 00:28

Peter Perlsø <peter@NOSPAM.dk> writes:

> Hyg dig i Windowsland. Panda Software noterer at der nu er over 70000
> forskellige vira til PC, og det er eksklusive de orme der florere.

Hvilken slags software lever Panda Software mon af?

De sidste mange år har jeg kun været plaget af den der sidste år der
lukkede ens maskine ned udefra (60 sekunder), og ingen orme eller vira
herudover.

Tricket er at undlade at bruge Outlook/Outlook Express. Nogensinde.
Til nogetsomhelst. Og så bruge et fornuftigt postprogram på en
ikke-Windowsserver :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 01:50

Hej thorbjørn

> Hvilken slags software lever Panda Software mon af?

Deres antivirusprogram er slet ikke dårligt. Jeg prøvede en demo på min
gamle Softwindows 95. Den kunne sættes så genialt op, at den kun
aktiveredes, hvis der kom noget ind, der virkede mistænkeligt.

> De sidste mange år har jeg kun været plaget af den der sidste år der
> lukkede ens maskine ned udefra (60 sekunder), og ingen orme eller vira
> herudover.

Kører du ikke først og fremmest Linux/Unix?

> Tricket er at undlade at bruge Outlook/Outlook Express. Nogensinde.
> Til nogetsomhelst. Og så bruge et fornuftigt postprogram på en
> ikke-Windowsserver :)

Kan du så ikke lige forklare mig, hvordan jeg sletter Explorer og
Outlook Express uden at ødelægge systemet (Win98sr2US)?

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-03-04 08:48

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Deres antivirusprogram er slet ikke dårligt. Jeg prøvede en demo på
> min gamle Softwindows 95. Den kunne sættes så genialt op, at den kun
> aktiveredes, hvis der kom noget ind, der virkede mistænkeligt.

Utvivlsomt. Min pointe var at den anførte kilde var stærkt subjektiv.

> Kører du ikke først og fremmest Linux/Unix?

Det afhænger af hvad jeg skal lave, og OS X har også haft en virkning
på dén konto, da jeg er blevet vænnet til at ting bare er
understøttede og virker. I mit nuværende arbejde er vi bundet til
Windows (muligvis Solaris) selvom det er javaudvikling, og derhjemme
er det primært hjemmearbejde og diverse spil som kun findes til
Windows. Jeg tog konsekvensen for et par måneder siden og fjernede
linuxinstallationsharddisken da den kunne bruges i knægtens
spillemaskine.

Det er rent pragmatisk, da operativsystemer mv for mig blot er
mere eller mindre modvillige arbejdsredskaber.

> Kan du så ikke lige forklare mig, hvordan jeg sletter Explorer og
> Outlook Express uden at ødelægge systemet (Win98sr2US)?

Nej. Jeg undlader at bruge - jeg sletter dem ikke.

Bortset fra det er XP formentlig betydeligt mere handicapvenlig end
98. Det kræver blot noget nyere hardware.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 08:54

> [...]
>
> Bortset fra det er XP formentlig betydeligt mere handicapvenlig end
> 98. Det kræver blot noget nyere hardware.

Ja, f.eks. anbefaler den udmærkede Mac guru David Pogue Dragon
stemmegenkendelse (tror jeg det hedder) til Windows fremfor Mac. Han er et
eksempel på, at man udmærket kan være glad for Mac og bruge pc også. man ok,
jeg hørte selv til de fanatisk intolerante.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 18:51

Hej David

David Blangstrup wrote:

> Ja, f.eks. anbefaler den udmærkede Mac guru David Pogue Dragon
> stemmegenkendelse (tror jeg det hedder) til Windows fremfor Mac.

Man skal her skelne mellem 'Voice recognition' - 'Stemmegenkendelse' og
så 'Speech Recognition' - 'Talesyntese'. - VR er en funktion, der lader
computeren genkende og agere på en bestemt på forhånd 'godkendt' stemme.
Og SR er det, at en computer kan læse en given tekst op.

> Han er et eksempel på, at man udmærket kan være glad
> for Mac og bruge pc også. man ok, jeg hørte selv til
> de fanatisk intolerante.

Helt ærlig, så aner han ikke en dyt om, hvad det er, han står og siger /
skriver! Nu har jeg arbejdet med både VR og SR i nu mere end 10 år, og
det er helt klart Mac, der har den bedste intonation og stemmeføring.
Det er en lidelse at høre på en tekst, der læses op på en Windows
baseret computer med fx. Jaws for Windows eller InfoVox for Windows, som
er de to mest fremherskende programmer / hardwarepakker. JfW er rent
softwarebaseret, mens IV er en kombination af hardware + software.

Apples egen Text-to-Speech og Speech Recognition er i en kvalitet, der
ligger milevidt forud for både Jaws og InfoVox. Det eneste system, der
blot fungerer nogenlunde på Windows er MBROLA, som er et rent Java
baseret program, baseret på fonetikken i et sprog. MBROLA kan bruges på
alle platforme. Desværre findes det endnu ikke til dansk og norsk, -
ellers er stort set hele Europa dækket ind med flere gode stemmer både
mandlige og kvindelige.

På min PM 9600 har jeg både TTS og SR kørende hele tiden, og det med
stemmen 'Victoria High Quality', som er en yderligere forbedring af den
klassiske Victoria, som Apple har kørt med helt fra Apple Speech 1.0 fra
1992. Victoria-stemmen er en klassisk engelsk stemme, - næsten ala
Oxford engelsk, men dog med en lidt blødere intonation. Hvis man vil
bruge en mandlig stemme, så er Bruce HQ helt klart den bedste. Den
klassiske 'Fred', der var med i Apple Speech 1.0 er blevet en anelse
bedre med den version, der følger med 9.1 og 9.2, men den er ikke god.
Det er nemlig en 'macifisering' af den klassiske Jaws og InfoVox stemme,
der har problemer med intonation og fonetikken, - og det uanset om det
er på dansk eller engelsk!

Jeg har en demoversion af InfoVox 210W til dansk med en modificeret
version af 'Fred' som hovedstemme, og den er klart bedre end samtlige
stemmer i både Jaws og InfoVox til Windows og Linux.

- Så når den gode Mr. Dragon udtaler sig om det, så taler han faktisk
mod bedre vidende! - Guru eller ikke guru! - Og du kan endda selv
overbevise dig ved at ringe til TDC adresseoplysningen, hvor du
indtaster et tlf.nr. og så læser en stemme adressen op for dig. Den
stemme er så rædselsfuld, så det er til at få kvababbelse over! - Og det
er lige netop den stemme, som både den danske stat og Dansk
Blindesamfund har valgt at bruge som 'hovedstemme' i alle danske
talesynteser. Stemmen er hovedstemme i både Jaws for Windows og InfoVox
og nu også til brug med ViaVoice. Det er ret og slet en skandale, som
har kostet os medlemmer af DBS og staten flere millioner kroner!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-03-04 21:07

In dk.edb.mac, NOSPAM@nospam.dk wrote:

[ snip ]

> - Så når den gode Mr. Dragon udtaler sig om det, så taler han faktisk
> mod bedre vidende! - Guru eller ikke guru!

Jeg tror David videregav at David Pogue mente at 'Dragon Naturally
Speaking' er bedre til stemmegenkendelse. Dragon Naturally Speaking
findes vist kun til PC, og har som sådan ikke noget med stemmesyntese at
gøre, som hoveddelen af dit indlæg handlede om.

   <http://www.scansoft.com/naturallyspeaking/>

Hvis man er interesseret i at høre nogle gode computerskabte stemmer, så
kan jeg anbefale at besøge dette website:

   <http://delca.itu.dk/>

Det er hjemstedet for et forskningsprojekt om 'dissembodied
location-specific conversational agents'.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: manager in the cable duct

Fra : Jess Have

Dato : 16-03-04 22:17

Fint nok, men findes der overhovedet - til Windows eller Mac - noget som
helst, der kan anvendes til talegenkendelse???

Hav en god dag.

Jess

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 23:31

"Jess Have" <jhavexx@earthlingxx.net> skrev i en meddelelse
> Fint nok, men findes der overhovedet - til Windows eller Mac - noget som
> helst, der kan anvendes til talegenkendelse???

Som sagt - David Pogue, der nu skriver for New York Times har fået ødelagt
sine tsaturhænder, så han taler til maskinen og bruger - tak Jonas -
Dragon Naturally Speaking Sodtware - til pc - og mener det er langt bedre
end noget til Mac. Og er der nogen, der er en MacAddict er det ham. Han har
skrevet en masse missing manuals etc.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 23:52

Hej Jess

Ja, Til Mac er det 'Speech recognition' som automatisk bliver
installeret med alle systemer fra og med 7.5.2. Desuden er der til dansk
InfoVox 210W, - 300W er i beta 1, og skulle blive brugbar til OS X, men
det ser næsten ud, som om de er gået noget i stå hos telia, som er dem,
der ejer InfoVox nu.

Til windows er det _altid_ kombinationsprogrammer - Jaws for Windows og
InfoVox.

Af programmer, der kan bruges, så du selv kan indtale til tekstomsætning
er der kun ViaVoice til både Mac og Windows. - Findes pt kun til engelsk
, fransk og spansk. ViaVoice kræver både Text-To-Speech og Speech
Recognition installeret på Mac og et kompatibelt talesyntese på windows.
Svjv. er Jaws For Windows det eneste af disse programmer, der er 100%
kompatibelt med viaVoice.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 23:12

Jonas Voss wrote:

> [...]
> findes vist kun til PC, og har som sådan ikke noget med stemmesyntese at
> gøre, som hoveddelen af dit indlæg handlede om.

OK, - det er jo så et af de tilfælde, hvor et navn ramler sammen med et
'nickname'. - Pogue omtales ofte som 'the Dragon'..

Jeg har hørt en del af de stemmer med såkaldt 'Naturally speakin', og
jeg synes de fleste af dem er så rædselsfulde, at de burde fjernes - jo
før des bedre...

De bliver også frarådet af næsten alle inden for Dansk Blindesamfund og
Statens blindeinstitut. Stemmerne er i forvejen så højt komprimerede, at
hvis man sætter hastigheden lidt op - bare ca. 2%, så får du omgående
komprimeringseffekten 'clack' og det er ikke til at holde ud at høre på.

> [...]
>
>    <http://delca.itu.dk/>
>
> Det er hjemstedet for et forskningsprojekt om 'dissembodied
> location-specific conversational agents'.

Jeps! og det var bl.a. det, der gav stødet til, at MBROLA for alvor kom
igang. - Og så er det bare ekstra surt, at der ikke er kommet noget
ordentlig dansktalende ud af det..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 16-03-04 23:59

> OK, - det er jo så et af de tilfælde, hvor et navn ramler sammen med et
> 'nickname'. - Pogue omtales ofte som 'the Dragon'..

nogen mennesker har en helt fantastsk evne til at efterrationalisere...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-03-04 00:48

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nogen mennesker har en helt fantastsk evne til at efterrationalisere...

Jeg kunne heller ikke dy mig for en gang Googling, og jeg fandt heller
ingen steder, hvor ovenstående passer. Det kan dog være derude et
sted, meeeen...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 01:54

> [...]

> hvis man sætter hastigheden lidt op - bare ca. 2%, så får du omgående
> komprimeringseffekten 'clack' og det er ikke til at holde ud at høre på.

Taler du om 'Dragon Naturally Speaking', altså softwaren fra ScanSoft
som jeg henviste til tidligere? Mig bekendt laver de ingen software til
stemmesyntese, men kun software til at genkende tale.

> Jeps! og det var bl.a. det, der gav stødet til, at MBROLA for alvor kom
> igang. - Og så er det bare ekstra surt, at der ikke er kommet noget
> ordentlig dansktalende ud af det..

Det lyder interessant. Hvorledes har DELCA og MBROLA arbejdet sammen?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: waste water tank overflowed onto computer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-04 22:04

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> Taler du om 'Dragon Naturally Speaking', altså softwaren fra ScanSoft
> som jeg henviste til tidligere? Mig bekendt laver de ingen software til
> stemmesyntese, men kun software til at genkende tale.

Det er sådan set rigtig, og så alligevel ikke... ScanSoft har arbejdet
sammen med flere forskellige med bl.a. udvikling af de stemmer, der så
kan læse den indtalte tekst op igen, - fx. når du sender en indlæst
tekst til en anden, der kun bruger et talesynteseprogram. Det filformat,
Dragon bruger er ikke identisk med et alm. testformat som fx. Word eller
WordPerfect.

Både Blindeinstituttet og Danmarks Blindebibliotek (DBB) er i øjeblikket
ved at lave et kæmpeprojekt, hvor det er meningen, at man skal kunne
hente bøger ned, der er indlæst elektronisk via fx. et prg. som Dragon
eller ViaVoice. Du får så teksterne som alm. tekstfiler i et specielt
format, der ikke kan bruges i et TB program (for at undgå
piratkopiering). Kravet er så, at du skal have en af tre talesynteser
med noget specialsoftware, - Jaws For Windows, InfoVox eller Apollo
(norsk).

Både Jaws og Apollo kræver højkompressions stemmer, ellers vil bare
stemmestyring og stemme fylde omkring 150mb pr stk.! - Men ved at bruge
en speciel kompressionsteknik, kan du få stemmen alene ned på at fylde
ca. 12-15mb og selve styringen omkring 2-3mb. Her har ScanSoft leveret
en hel del grundmateriale til netop både Jaws og Apollo. Mange mener
faktisk, at Apollo er bedre til at tale dansk langt mere nuanceret end
både Jaws og InfoVox, der har specialprogrammer på dansk. - Hele
projektet fra DBS og DBB kaldes for 'e-Text', - og som sædvanlig er alle
Mac brugere delukt fra at kunne bruge det system.... - Det til trods, at
vi er en hel del svagtsedeMa brgere, dehar protesteret over det.

Det er rigtig, at ScanSoft som sådan ikke selv laver de stemmer, der kan
bruges sammen med deres software.

> Det lyder interessant. Hvorledes har DELCA og MBROLA arbejdet sammen?

MBROLA er en del af det belgiske teknologiske universitet i Antwerpen,
og der er arbejdet på tværs af grænserne inden for EF og senere EU.
MBROLA har haft kendskab til DELCA projekterne og har ret og slet hugget
mange af idéerne derfra inden for alt, hvad der hedder fonetisk
opbygning af elektronisk tale, så der er nok ikke de allerhedeste
følelser mellem de to..

MBROLAs mål var egentlig at hele Europa skulle være dækket med
elektronisk, fonetisk opbygget talesyntese og talegenkendelse inden
udgangen af 2001, men som altid, når der er belgiske penge med, så er
det hele gået til i rod, og det er nu op til de enkelte MBROLA-grupper
selv at få fremstillet de sidste stemmer og stemmestyringer. - Såvidt
jeg er orienteret, er det stadig dansk og norsk, der halter bagefter. -
Alle andre EU sprog + ca. 25 mere er nu fuldt udbygget... - Jeg var med
i MBROLA indtil sommeren 2002, hvor jeg fik en blodprop, og har senere
ikke haft overskuddet itl at genoptage det. - Det er ret tidskrævende.

Og allerede nu findes de fleste MBROLA-sprog til både Windows og flere
Linux systemer og også noget til Mac. På Mac kræves der stadig både
Text-To-SPeech og Speech Recognition for at det kan virke.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-03-04 22:31

> [...]

> tekst til en anden, der kun bruger et talesynteseprogram. Det filformat,
> Dragon bruger er ikke identisk med et alm. testformat som fx. Word eller

[snip]

Ok, det var jeg ikke klar over.

> Det er rigtig, at ScanSoft som sådan ikke selv laver de stemmer, der kan
> bruges sammen med deres software.

Så det var altså rigtigt, det jeg skrev?

> [...]
> mange af idéerne derfra inden for alt, hvad der hedder fonetisk
> opbygning af elektronisk tale, så der er nok ikke de allerhedeste

Så er det nok to forskellige DELCAer vi snakker om. Det DELCA jeg
henviser til, er et forskningsprojekt på IT-Universitetet i København,
som forsker i 'Disembodied Locat-specific Conversational Agents', eller
såkaldte spøgelser.

Der kan læses mere om det her:

<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=309112&TemplateID=5567>

og her:

<http://www.itu.dk/research/delca/papers/delca_ghosts.pdf>

Det DELCA du henviser til, er det det her:

<http://www.cavi.univ-paris3.fr/ilpga/syled/delca.htm>

?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: not approved by the FCC

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-04 00:33

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> Ok, det var jeg ikke klar over.

Det er også forholdsvis nyt. Men man regner med, at det skal afløse de
alm. lydbøger efterhånden. Det vil også gøre produktionen af 'lydbøger'
særdeles billige, da man bare kan bruge teksten, hvis den i forvejen er
på en tekstfil, - ellers skal bogen jo bare læses ind i fx. ViaVoice og
omsættes til e-Text...

> Så det var altså rigtigt, det jeg skrev?

Ja, at de ikke _producerer_ stemmer, men de er med i udviklingsarbejdet.

> [...]
> og her:
> <http://www.itu.dk/research/delca/papers/delca_ghosts.pdf>
>
> Det DELCA du henviser til, er det det her:

Hm, ja, det er den, jeg tænker på. Der er en del samarbejde på tværs
(igen) af landegrænser. - Den her er den franske del. Københavns
Universitets sprogvidenskabelige forskningsgruppe - hedder det vist, -
har været med til at lave en kæmpemæssig fonetisk database, der i
princippet skulle kunne bruges til at lave alverdens sprog med på en
computer. 'Vidunderet' blev for et par år siden fremvist i funktion i
Fredericia på en udstilling, hvor jeg desværre ikke kunne være tilstede.

Jeg har foreslået MBROLA, at de skulle tage kontakt til KU for at få lov
til at bruge den danske del til at lave danske stemmer med, men det
ville KU have penge for, og da MBROLA er et gratisprojekt med meget få
pengemidler, så havde de ikke råd til det.

- Og så er det altså temmelig forvirrende med to identiske forkortelser..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Christian Bech

Dato : 16-03-04 11:32

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det er rent pragmatisk, da operativsystemer mv for mig blot er
> mere eller mindre modvillige arbejdsredskaber.

Sådan er det vel for de fleste. Jeg tror også David bliver glad for
skiftet. Windowsplatformen er så vidt jeg ved langt mere velegnet til
ulovlige fildelingstjenester, spil og download, distribution og
afvikling af pornofilm i underlige formater.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 18:16

Hej thorbjørn

> Nej. Jeg undlader at bruge - jeg sletter dem ikke.

Problemet er jo, at nogle gange, vil IE åbne sig selv, hvis man klikker
på et link fx. i en mail fra et eller andet sted, hvor man skal hen for
fx. at kunne få ordnet et eller andet. Det har jeg oplevet flere gange,
- at sidde med Netscape / Mozilla åben og skulle fx. have nogle flere
oplysninger via et link, - og selv om en af de to allerede er åben, så
starter IE op, og hvis man som jeg ikke har IE på almindelig vis, så
melder den, at der er en fejl, da IE ikke er installeret..

I Windows 95 kan det sagtens lade sig gøre. - Her vælger man bare
Add/remove Software og vælger Remove og navigerer sig frem til IE - et
voila, c'et passé. - Gør man det samme i 98, smadrer man systemet eller
den ber om WinData Cd'en før man kan komme videre..

> Bortset fra det er XP formentlig betydeligt mere handicapvenlig end
> 98. Det kræver blot noget nyere hardware.

Tja, for nogle grupper måske.., men nok ikke for svagtseende, da
farvekombinationerne og lys/kontrast på vinduer + indhold er for lille,
- og man kan ikke som på Mac OS classic og X køre med forstørrelse i
'reverse Mode' - altså hvid på sort. OS X er faktisk flottere i
ReverseMode rent farvemæssigt end i NormalView. Og mht. de talesynteser,
jeg kender til, så er de endnu ikke ret gode på XP, og det er
ligegyldigt, om det er ren softwarebaseret eller en kombination af
hardware og software.

Men der er faktisk i Win98 indbygget et par hjælpefunktioner til bl.a.
forstørrelse af skærmbillede ala Matrox Millenium II 200/400
grafikkortet, men det gør desværre skærmbilledet noget mere utydeligt. -
Et regulært forstørrelsesprogram som InLarge for Windows eller ZoomText
er væsentlig bedre. - Det fjerner ikke skarpheden og det beholder
samtidig 'smoothing' på større skrift. Forholdene er lidt bedre på både
Win2000 og XP, men ikke ret meget. - Ihvertfald ikke så meget, at man
kan undgå installering af seperat forstørrelsessystem.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-03-04 20:53

> [...]

> fx. have nogle flere oplysninger via et link, - og selv om en af de to
> allerede er åben, så starter IE op, og hvis man som jeg ikke har IE på

Så har du glemt at sige Jatak da Netscape/Mozilla tilbød at installere
sig selv som standardbrowser.

> [...]
> lille, - og man kan ikke som på Mac OS classic og X køre med
> forstørrelse i 'reverse Mode' - altså hvid på sort. OS X er faktisk

Okkejo. Under "Hjælp til handicappede" kan man justere kontrasten for
tekst og farver, eller konfigurere Windows så den passer til dine
syns-, hørelses- og bevægelsesbehov.

Der er en million forskellige vinduesopsætninger som dækker stor
skrift, høj kontrast osv osv. Alternativt kan man bede WIndows bruge
forstørrelsesglas og meget andet.

Der er masser af muligheder. Jeg advokerer ikke for Windows, men
synes da at forkaster man noget skal det ske på et velfunderet grundlag.

Mht talesyntese, kan DMI's talemaskine ikke snart erhverves til
personligt brug?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 22:54

Hej thorbjørn

> Så har du glemt at sige Jatak da Netscape/Mozilla tilbød at installere
> sig selv som standardbrowser.

Nej da, - selvfølgelig har jeg sat Netscape eller Mozilla som default,
men det sker altså stadig, at jeg får melding om, at IE ikke er
tilgængelig / installeret...

> Okkejo. Under "Hjælp til handicappede" kan man justere kontrasten for
> tekst og farver, eller konfigurere Windows så den passer til dine
> syns-, hørelses- og bevægelsesbehov.

Det kan man også i både 95 og 98 og ME/2000...

> Der er en million forskellige vinduesopsætninger som dækker stor
> skrift, høj kontrast osv osv. Alternativt kan man bede WIndows bruge
> forstørrelsesglas og meget andet.

Forstørrelsessystemet mangler i Win95, men er med fra og med Win98, men
som jeg skrev, så er det ikke særlig godt at bruge for svagtseende.
_Alt_ bliver pixeleret, - ingen kantudjævning osv... Det er nok ikke
uden grund, at Dansk Blindesamfund fraråder svagtseende at bruge netop
luppen i Windows...

> Der er masser af muligheder. Jeg advokerer ikke for Windows, men
> synes da at forkaster man noget skal det ske på et velfunderet grundlag.

Ja, der er mange muligheder. Jeg har lavet en helt speciel installering
af Win95, som jeg udelukkende har brugt til eksperimenter. Det har vist
sig, at jeg er nået frem til næsten nøjagtig de samme konklussioner som
DBS, - at man skal afholde sig fra at bruge de indstillinger og istedet
bruge ZoomText eller InLarge. Jeg fik faktisk først rapporten fra DBS og
Statens Blindeinstitut efter, at jeg igen havde slettet min
specialopsætning af Softwindows 95, så jeg var jo ikke forudindtaget mod
brugen af de indstillinger.

Jeg har lavet nogle få eksperimenter nu på win98, og er igen nået frem
til samme resultat...

> Mht talesyntese, kan DMI's talemaskine ikke snart erhverves til
> personligt brug?

Det tror jeg ikke... Alle de statslige institutioner, der har lavet
denne service bruger en ganske alm. InfoVox systemet, - samme system som
TDC bruger til deres adresseopl.. Se også det svar, jeg gav David.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-03-04 09:51

> Nej da, - selvfølgelig har jeg sat Netscape eller Mozilla som default,
> men det sker altså stadig, at jeg får melding om, at IE ikke er
> tilgængelig / installeret...

IE-installationen indeholder en stor samling DLL'er som bruges af
andre programmer. Det er alt det her med at IE er en integreret del
af Windows.

At afinstallere det, er i mine øjne at be' om problemer.

> Det kan man også i både 95 og 98 og ME/2000...

Spørgsmålet er hvor meget der så findes under menupunkterne...

ER der nogen der faktisk har spurgt?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-04 23:41

Hej Thorbjørn

> IE-installationen indeholder en stor samling DLL'er som bruges af
> andre programmer. Det er alt det her med at IE er en integreret del
> af Windows.

Det er jo det, jeg véd.. - Og det var jo også det, der i sin tid gav
stødet til 'antitrust-sagen'...

> At afinstallere det, er i mine øjne at be' om problemer.

Bare rolig, - nu da jeg har fået Softwindows 98 til at køre nogenlunde
godt, så skal der ikke pilles ved noget som helst dér. - Jeg skal bare
have et godt antivirusprogram installeret. Og jeg tror faktisk, jeg har
fundet én, der er nogenlunde kapabel mod 'Sky' viruserne, - nemlig
Avast! 4.0...

> Spørgsmålet er hvor meget der så findes under menupunkterne...

Det er selvfølgelig rigtig, men efter hvad nogle af de få svagtseende XP
brugere, jeg kender, så er det ikke ret meget mere end i tidl. ver. af
Windows, - jeg ser altså helt bort fra ver. 3.x..

> ER der nogen der faktisk har spurgt?

Ja! - mig.. - fik bare at vide, at det var noget internt, man ikke
kunne købe...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 16-03-04 16:16

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Tricket er at undlade at bruge Outlook/Outlook Express.

Tricket er at bruge et ordentlig mailhotel. Jeg har gode erfaringer med
DanDomain; ikke en eneste spam-mail.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-03-04 20:47

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Tricket er at bruge et ordentlig mailhotel. Jeg har gode erfaringer med
> DanDomain; ikke en eneste spam-mail.

Er du sikker på at al din legitime post er kommet frem?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 17-03-04 05:22

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Er du sikker på at al din legitime post er kommet frem?

Med undtagelse af en .exe fil.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-03-04 09:52

> Med undtagelse af en .exe fil.

Hvordan kan du være _SIKKER_ på det?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 17-03-04 10:07

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hvordan kan du være _SIKKER_ på det?

Jeg ved hvad jeg har kunnet forvente at modtage .

På min gamle cybercity-konto kunne jeg få op til 200 spam-mails om
dagen. På en uge drejer det sig normalt kun om fem »rigtige« e-mails. Og
jeg har altså endnu ikke oplevet en »lost« e-mail, hvilket skete ganske
hyppigt med CyberCity, måske fordi de af Entourage er blevet taget for
at være spam.
--
Per Erik Rønne

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-03-04 23:33

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> skrev i en
meddelelse

> Tricket er at bruge et ordentlig mailhotel. Jeg har gode erfaringer med
> DanDomain; ikke en eneste spam-mail.

Ja, eller at passe på sin mail og have spammail adresser til at melde sig
til forskellige steder... jeg får ingen spam.

Fra : Christian Bech

Dato : 17-03-04 09:03

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-03-04 09:52

"David Blangstrup" <fornavn@efternavn.org> writes:

> Ja, eller at passe på sin mail og have spammail adresser til at melde sig
> til forskellige steder... jeg får ingen spam.

Du kan aldrig gardere dig mod at andre offentliggør din adresse.

Det er også ligemeget :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-04 01:20

Hej Peter

- Så er Panda bagud... Jeg har hørt et tal, der siger lige omkring
94.000 _forskellige_ grundvirus, - og så kommer alle varianterne...
- Så jeg tror, David får nok at se til...

mvh. Erik Richard