Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan et CANON A75 indlægge dato i billedet~
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 14-03-04 12:19

Jeg har fået lidt forskellige meldinger om CANON vedr. "data imprent" eller
"date stamp".

Se også: http://www.steves-digicams.com/pr/canon_02092004_a75-a310_pr.html

Mit arbejdes fotohandler synes at vide, at indlæggelse af dato i billedet
fra A75 kan kun ske i forbindelse med udprintning direkte fra kamera. Men
jeg er lidt usikker efter at have læst ovenstående link. Kan nogen hjælpe?

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Benzo

Dato : 14-03-04 14:09

Det kan både fra og til, datoen følger billedet, også hvis jeg omdøber det.
Hvis det er det du mener.

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> skrev i en
meddelelse news:4054535b$0$27427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 14-03-04 14:28

Nej, jeg mener ikke blot at datoen kommer ind i Exif-formatet i den
maskinlæsbare fil - det kan næsten alle digitale kameraer. Nej datoen og
tiden skal ind og stå grafisk på selve billedet.

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-04 14:11

> [...]
> jeg er lidt usikker efter at have læst ovenstående link. Kan nogen hjælpe?

Med en G1'er er jeg i samme situation - ku' man ikke finde et program, der
kan trække datoen ud af Exif-inf. og lægge den i hjørnet ?
Så ku' man jo nøjes med at få "ødelagt" et kopi af billedet til print og
bevare
originalen....

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 14-03-04 14:24

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

> Med en G1'er er jeg i samme situation - ku' man ikke finde et program, der
> kan trække datoen ud af Exif-inf. og lægge den i hjørnet ?

- Der findes flere programmer, som kan det (men i mit tilfælde er det lidt
for besværligt). Jeg har forsøgt mig med et program, som hedder Watermark
Professional, som kan eksempelvis hentes i demo-version fra tucows.
Programmet kan køre en batch-proces for en hel fil-mappe og eventuelt også
lægge et firma-logo ind på hvert foto.

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-04 14:34

> [...]
> jeg er lidt usikker efter at have læst ovenstående link. Kan nogen hjælpe?

A70:
Ifgl. manualen kun hvis man printer direkte, MEN
downloader man med medfølgende software Canon Zoom Browser, kommer alle exif
data med, ikke I billedet, men ved siden af- og jo, jeg har lige prøvet.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-04 14:38

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
exif
> data med, ikke I billedet, men ved siden af- og jo, jeg har lige prøvet.

Helt korekt - men de "vi" er ude efter er en mulighed for at trække datoen
ud af Exif'en og lægge
den oveni billedet - altså så du kan aflevere en fil hos fotomanden og få et
billede retur- med
datoen på......

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-03-04 20:40

> [...]
> ud af Exif'en og lægge
> den oveni billedet - altså så du kan aflevere en fil hos fotomanden og få
Tja, smag og behag, men jeg tror i hurtigt bliver trætte af at se data på
billederne.

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 14-03-04 22:32

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, smag og behag, men jeg tror i hurtigt bliver trætte af at se data på
> billederne.

Jeg kunne aldrig drømme om at have dato i billedet på mine fritidsfotos. Men
her gælder det "arbejdsfotos" af testopstillinger, og her har datoen i
billedet en praktisk funktion.

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-03-04 23:05

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> skrev i en
meddelelse news:4054d0f5$0$1644$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
Men
> her gælder det "arbejdsfotos" af testopstillinger, og her har datoen i

Tak for jeres meninger - er der nogen der har en løsning ?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Ole Helms

Dato : 24-03-04 02:14

On Sun, 14 Mar 2004 12:19:05 +0100, "Viggo Brøndegaard Nielsen"
<No_spam_to_me@invisible.com> wrote:

> [...]
>jeg er lidt usikker efter at have læst ovenstående link. Kan nogen hjælpe?

Når du vælger postkort-indstilling (1600x1200) kan du sætte det til i
P, Tv, Av og M med og uden makro. Dato (og evt. tid) indlejres i
billedets nederste højre hjørne.
http://www.canon.co.jp/Imaging/psa75/205-e.html#07

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Ole Helms

Dato : 24-03-04 02:21
Fra : Viggo Broendegaard

Dato : 29-03-04 16:05

"Ole Helms" <ole-x-helms@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Når du vælger postkort-indstilling (1600x1200) kan du sætte det til i
> P, Tv, Av og M med og uden makro. Dato (og evt. tid) indlejres i

Tak for oplysningen og det link.

Men jeg er dog stadig usikker på, hvad der reelt står skrevet på det link.
Får jeg en JPEG-fil overført til indstikskortets hukommelse, hvor dato/tid
er grafisk indlejret i hjørnet? Eller ligger dato/tid blot i EXIF-data? Jeg
ønsker helst at kunne tage indstikskortet ud og overføre billedfilerne til
en PC via en kortlæser.

Der er også noget andet underligt omkring postcard printmode. Man vælger
1600x1200, som er et 4:3 billedformat - men det synes som om, at det kan
udprintes i et 3:2 format. Giver det mening - og hvad er forklaringen?

Med venlig hilsen
Viggo Brøndegaard

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-04-04 12:16

Viggo Broendegaard skrev:

> [...]
> Får jeg en JPEG-fil overført til indstikskortets hukommelse, hvor dato/tid

"Embedded on image data" - godt spørgsmål, umiddelbart hælder jeg mest
til at det er indkorporeret i jpeg'en, altså synligt på billedet.

Jeg
> ønsker helst at kunne tage indstikskortet ud og overføre billedfilerne til
> en PC via en kortlæser.

Overførsel med kortlæser ødelægger ikke EXIF data. (Hvad du overhovedet
vil med datoen i andet end exif, kan jeg ikke helt forstå, men det er
nok en anden debat ).

Kan man ikke åbne billeder der ligger inde på computeren med Canon's
medfølgende software - så må den også kunne printe de datoer ud?

> Der er også noget andet underligt omkring postcard printmode. Man vælger
> 1600x1200, som er et 4:3 billedformat - men det synes som om, at det kan
> udprintes i et 3:2 format. Giver det mening - og hvad er forklaringen?

På begge links snakker den om at man i postcard mode kan vælge at den
skal tage i 3:2 i stedet for 4:3, så det er vel det.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>