Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
US DigitalVideo Camera
Fra : Stig Frederiksen

Dato : 09-03-04 09:40

Hejsa

Er der nogle her i gruppen, som ved om man kan bruge et DigitalVideo camera
købt i USA ??

Hilsen

Stig Frederiksen

Fra : Peter Schroeder

Dato : 09-03-04 11:46

"Stig Frederiksen" skrev
> Er der nogle her i gruppen, som ved om man kan bruge et DigitalVideo
camera
> købt i USA ??

Den primære forskel på det amerikanske
og det europæiske marked er at de bruger
110V og NTSC i USA, hvor vi bruger 220V og
PAL i Danmark.
En evt. strømforsyning bør altså kunne stilles
til 110 eller 220V efter behag. Ligeledes skal
kameraet, hvis det har en AV-udgang, kunne stilles
til PAL (Eller dit TV, Video eller PC TVkort skal kunne
stilles til NTSC, hvis du gider skifte hver gang)
Det _digitale_ signal fra kamera til computer er
mig bekendt det samme.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-03-04 14:08

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> stilles til NTSC, hvis du gider skifte hver gang)
> Det _digitale_ signal fra kamera til computer er

Jep igennem firewire er det ligegyldigt hvilket kamera man har. Alle
programmer kan som regel konvertere et NTSC signal til PAL.

Mvh
Simon

Fra : Henrik

Dato : 09-03-04 15:17

On 09/03/04 14:07, in article 404dc1ac$0$1650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

> [...]
>
> Jep igennem firewire er det ligegyldigt hvilket kamera man har. Alle
> programmer kan som regel konvertere et NTSC signal til PAL.

Hej Stig,

Du kan godt bruge det, der mindste problem er strømforsygningen men mon ikke
at den køre fra 100 til 240V og du bare skal bruge en adapter. "Netstik".

Men men, i DK køre vi PAL hvor farve frekvensen er 4.43Mhz og i USA er det
NTSC hvor farve frekvensen er 3.58Mhz, og ikke nok med så køre vi 50Hz og
USA køre 60Hz her kommer problemet, hastighed på billeder i DK er 25 fps.
"25 billeder pr. Sekund" og i USA køre de 29.97 fps. Billeder pr. Sekund.

Det betyder at du skal konvertere godt 30 billeder ned til 25 billeder pr.
sekund og farve frekvensen skal ligeledes konverteres få at få et rigtig PAL
signal. Som Simon skriver findes der flere programmer der kan klare dette
problem, nogen er dog bedre end andre men jeg syns ikke de er optimale.

Feks. Hvis du nu har lavet en panorering i din optagelse, så vil dit billede
hakke, panoreringen sker ikke flydende efter du kar konverteret fra NTSC
60Hz til PAL 50Hz, det bedste du kan bruge er hardware og det er dyrt hvis
det skal være godt.

En anden ting er farverne i NTSC, enten kan man lide eller også kan man
ikke. NTSC, Newer the same color!

Jeg kan huske da jeg købe mit første DV kamera i 1997 Sony VX1000, da
undersøgte jeg en hel, jeg menes at kunne huske at man kunne ændre kameraet
til at køre Pal 50Hz i kameraet firmware, men det var vist uofficielt.

Men hvis du bare skal dine optagelser direkte på TV og ikke skal redigere
dem til Pal, så kan de fleste TV apparater gengive NTSC uden problemer.

Henrik

Fra : Jens B

Dato : 10-03-04 08:51

> [klip]Diverse svar på dit spørgsmål[/klip]

Alternativt, alt efter hvor i USA du skal til, så er det ofte at de mindre
butikker i turistområderne sælger europæiske modeller, så du undgår at
skulle konvertere fra NTSC til PAL.

Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-04 17:32

In article <404dc1ac$0$1650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:
> Jep igennem firewire er det ligegyldigt hvilket kamera man har. Alle
> programmer kan som regel konvertere et NTSC signal til PAL.

Ja, det kan vel både lave 30 billeder/sek om til 25 billeder per
sekund, skalere alle billeder (fra 525 amerikanske til 625 europæiske
linier), og lave Never Twice the Same Color (NTSC) om til den langt
bedre farvestandard PAL.

Hvis du ikke finder et firmware hack der kan lave den om til PAL,
så lad være.

Fra : Stig Frederiksen

Dato : 10-03-04 09:21

Jeg takker for alle svar.
Det lyder som om, at det nok er bedst at købe et hejmmefra, selvom der er en
del
penge at sparre i USA..

Mvh

Stig