Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital -> papir. Billedstørrelse
Fra : TKL

Dato : 24-02-04 14:21

Måske et dumt spørgsmål..............

Jeg har været inde på Bilka's hjemmeside og skal for første gang have lavet
papirbilleder fra mit digitalkamera. Jeg kan se, at Bilka's papirbilleder
har formatet 2:3 (fx 10x15cm.). Men mit Ixus 400 tager så vidt jeg husker
format 3:4. Så hvad sker med hensyn til beskæringen af billederne?

Thomas

Fra : Jørgen J.

Dato : 24-02-04 14:53

> [...]
> har formatet 2:3 (fx 10x15cm.). Men mit Ixus 400 tager så vidt jeg husker
> format 3:4. Så hvad sker med hensyn til beskæringen af billederne?

Jeg har fået lavet et større antal billeder hos Bilka, som bestod af en
blanding af de to nævnte formater. Ved bestilling af 10 cm billeder får du
10x15 cm ved formatet 2:3, medens det bilver 10x13,3 cm ved formatet 3:4.
(10x4/3=13,3). Der optrådte ingen hvide striber, ligesom der heller ikke
blev foretaget nogen beskæring. Kvaliteten var meget tilfredsstillende.
Mvh
Jørgen

Fra : Henrik

Dato : 24-02-04 15:51

Hej Thomas

I Bilka kan du næsten indlevere i hvilket som helst størelsesforhold, du får
ingen hvide striber eller beskæring. Bruger du f.eks. Digitalshoppen/Brugsen
får du begge dele.

Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-04 16:05

"Henrik" <henrik.hhansen(fjern)@get2net.dk> wrote

> I Bilka kan du næsten indlevere i hvilket som helst
> størelsesforhold, du får ingen hvide striber eller beskæring.

Man får fysisk beskæring, dvs. de 10x13,3cm som Jørgen nævner.

> Bruger du f.eks. Digitalshoppen/Brugsen får du begge dele.

Jeg har svært ved at forestille mig hvordan det kan lade sig gøre?

De tre klassiske muligheder er digital beskæring, fysisk beskæring
eller hvide kanter. Hvis man laver beskæring af den en eller den
anden art, undgår man de hvide kanter.

Ja, okay, rent teoretisk kan man godt lave beskæring og stadig have
hvide kanter, men det giver ingen mening at gøre for et udskriftssted.

Fra : Henrik

Dato : 24-02-04 19:08

Sikken en gang kværulanteri, der er en "ny mand" der spørger til Bilka´s
fremkaldelse.

De laver ingen hvide kanter, fordi de tilpasser billedet det indsendte "
negativ". Både hvis det er f.eks. 3:3,5 og 3:4,5. det samme gør i et hvert
tilfælde også Føtex og Iso, at kalde dette fysisk beskæring, kan jeg jo ikke
forhindre nogen, men for mig at se, er det at vende det hele på hovedet.

Alternativet er at bruge Digitalshoppen der vil levere et "negativ" på 3:3,5
med brede hvide kanter. Dette kan man jo foretrække og så selv klippe dem
af. Men nu er vi vist langt fra hvad spørgeren spurgte om.

Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-04 19:33

Henrik wrote:

> Sikken en gang kværulanteri, der er en "ny mand" der spørger til
> Bilka´s fremkaldelse.

TKL fik besvaret sit spørgsmål, så hvori ligger problemet i at jeg
kommenterer videre?

> [...]
> fysisk beskæring, kan jeg jo ikke forhindre nogen, men for mig at
> se, er det at vende det hele på hovedet.

Så lad mig formulere det anderledes.

Den klassiske problemstilling, som TKL også giver udtryk for, er at
mange er vant til bestemte fysiske størrelser. At sige at Bilka ikke
beskærer er problematisk, da et indsendt billede i 4:3 forholdet ikke
vil resultere i de forventede 10x15cm.

> Alternativet er at bruge Digitalshoppen der vil levere et
> "negativ" på 3:3,5 med brede hvide kanter. Dette kan man jo
> foretrække og så selv klippe dem af.

Ja, det er forstået. Det var det du skrev i første omgang - det var
delen med _både_ beskæring og hvide kanter jeg forundredes over.

Fra : TKL

Dato : 25-02-04 10:32

Jeg siger tak til jer alle for jeres svar. Jeg ved nu, "hvad der venter mig"

Thomas