Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lyn - hvordan?
Fra : Steffen Holm

Dato : 23-02-04 17:47

Hej NG.

Nu nærmer sommeren sig jo, og dermed også dejligt mange tordenvejr...

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et billede i kassen af et lyn bredt ud
over himlen, men hvordan dælen' gør man det?

Prøvede sidste sommer under flere kraftige tordenvejr at fylde kortet med
"billeder-hurtigt-efter-hinanden" funktionen - uden held.

Håber der findes en teknik, og at det ikke bare er held, for så får jeg da
lange løg inden jeg får et i kassen :)

PFT
--
Steffen Holm

Fra : Kenneth K.

Dato : 23-02-04 18:10

Steffen Holm wrote:
> [...]
>
> Håber der findes en teknik, og at det ikke bare er held, for så får
> jeg da lange løg inden jeg får et i kassen :)

Jeg ville bruge lang lukketid og lille blænde. Der er vel større chance for
at fange et lyn med en' 10 sekunders exponering end 5 billeder taget ved
1/30.

Mvh,
Kenneth

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-02-04 23:09

> Jeg ville bruge lang lukketid og lille blænde. Der er vel større chance
for
> at fange et lyn med en' 10 sekunders exponering end 5 billeder taget ved
> 1/30.

tror det var på discovery jeg så en makker der tog den slags billeder - de
var helt afsindigt smukke - et billede af manhattan skyline skiller sig
virkeligt ud når der er et lyn på - makkeren brugte lang lukketid, men kunne
kun holde den åben lige nøjagtigt så længe at filmen ikke blev ødelagt - han
havde 300 billeder ud af tusindvis han var tilfreds med - så det er nok ikke
helt nemt, men for satan hvor var de gode - nogle af dem havde han
forstørret til hele plakater og rammet ind - det ville jeg godt betale for.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Thomas

Dato : 23-02-04 21:42

Jeg har tidligere taget en del lynbilleder og efter de obligatoriske
fejlfilm (ja - film) kommet frem til flg. En langsom diafilm, fuld blænde,
stativ (eller anden solid konstruktion), B timer (2 til 10 sek) og helst
mauelt SLR således at man kan fjerne batteriene helt (risiko for diode lys
ved lange eksponeringer). Og så bare håbe på nogen ordenltige lyn. Efter
særlig kraftige lyn lukker man. Og så skal man stå et sted med tørvejr og
læ. Bag et vindue kan godt lade sig gøre.
Hilsen
Thomas

Fra : ChristianTC

Dato : 24-02-04 00:35

"Thomas" <Thomas@wonderfullspam.dk> wrote in message
> Jeg har tidligere taget en del lynbilleder og efter de obligatoriske
> fejlfilm

Hvordan fungerer lynfunktionen så i et digital kamera? Jeg har set at der er
mange kameraer der har en funktion til lyn eller fyrværkeri.

MVH
Christian

Fra : Thomas

Dato : 24-02-04 07:38

Det ved jeg ikke, for jeg har kun prøvet lynfoto med fuld manuelt slr (og
kun om natten). Mht. fyrværkeri tog jeg nogle rimelige nogen sidste nytår
med et Nikon Coolpix 800, men uden at bruge andet end automatikken.
Hilsen
Thomas

Fra : Steffen Holm

Dato : 24-02-04 16:31

Jeg takker for alle svarene, og det ser ud til at man må væbne sig med
stativet, lange lukkertider og god tålmodighed.

--
Steffen Holm