Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eos300D + HiSpeed CF kort ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 22-02-04 10:08

Hej!

Jeg står og skal til at anskaffe et 1GB CF kort til mit Eos300D (skal have
plads til lidt ferie-billeder ) - og tænkte på, om der fra kameraet's
side overhovedet er nogen gevinst (hastighedsmæssigt på kameraet) ved at
smide et af disse hersens high-speed CF kort i ?

/Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-04 10:56

On 2004-02-22, Brian Ipsen <me@nowhere.net> wrote:
> [...]
> side overhovedet er nogen gevinst (hastighedsmæssigt på kameraet) ved at
> smide et af disse hersens high-speed CF kort i ?

Nej. Canon bruger en skod-controller mellem CF og kameraet, og
omkring 1200 kbyte/sek er max den kan flytte.

Det er også en god grund til at anvende en ekstern kortlæser
fremfor kameraet for at få billeder over på computeren.

Fra : KNL DtP

Dato : 22-02-04 10:57

"Brian Ipsen" <me@nowhere.net> skrev i en meddelelse

> og tænkte på, om der fra kameraet's
> side overhovedet er nogen gevinst (hastighedsmæssigt på kameraet) ved at
> smide et af disse hersens high-speed CF kort i ?

Hvis du tager 4 billeder i RAW-format i fuld opløsning - lige i rap, så kommer
kameraet på arbejde, for nu skal den til at bearbejde og gemme en del data. I
en sådan situation vil et hurtigt CF-kort komme til sin ret, og du vil måske
vinde et sekund eller to i sammenligning med et meget langsomt kort. På
DPreview.com har de testet hvor lang tid det tager at gemme 4 RAW-billeder:
Tiden svinger fra 31,2 sek (256 MB Canon High Speed) til 32,1 sek. (512 MB
SanDisk Ultra Type I). 1 GB IBM Microdrive Type II brugte 31,8 sek.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page10.asp (nederste halvdel)

Nu har du ikke lige nævnt prisforskellen mellem et normalt og et high.speed
kort, men de sidstnævnte plejer at koste betydeligt mere. Spørgsmålet er så om
du vil få brug for den ekstra hastighed, at det kan svare sig at bruge de
ekstra penge på det dyre kort?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Brian Ipsen

Dato : 23-02-04 22:17

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
så om
> du vil få brug for den ekstra hastighed, at det kan svare sig at bruge de

Det var netop hastigheden der er basis for om jeg gider betale mere for et
high-speed kort. De viste resultater viser rimeligt klart, at det på EOS300D
vil være spild af penge at købe high-speed kort - i dette tilfælde tror jeg,
at jeg så enten tager et standard-kort - eller bruger pengene til lidt mere
kapacitet i stedet for..

Tak for tippet....

/Brian

Fra : KNL DtP

Dato : 24-02-04 12:49

> De viste resultater viser rimeligt klart, at det på EOS300D
> vil være spild af penge at købe high-speed kort

Ja, jeg synes også det vil være meget at skulle betale måske 80% ekstra for at
kortet i teorien kan køre *lidt* hurtigere...

> at jeg så enten tager et standard-kort - eller bruger pengene til lidt mere
> kapacitet i stedet for..

Nemlig - kig efter nogle gode kvalitetskort, som ikke koster alt for meget. De
helt billige vil jeg nok holde mig fra, for hvis kortet dør med alle
billederne på, så er man lidt på 'n.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo

Dato : 25-02-04 15:58

Canon´s telefonsupport anbefaler IBM microdrive

Jeg købte et IBM microdrive 1 GB på shopman.dk
1272 ,- kr. Det er både billigt og hurtigt. (edbpriser tager 1760,- incl.
levering)

Jeg har holdt øje med shopman, om det ville falde i pris. Umidelbart så er
de holdt op med at forhandle det ??

Det kan godt være at EOS 300 D er langsom til at overføre billederne til pc.
Men med en USB II kortlæser, så får du hastighedsfordelen (13 mb pr sek.)
alligevel.

Desuden så formatere mit EOS 300 D sit 1 GB kort MEGET hurtigere end mit
SONY DSC-P1 gør med sit 64 MB. Det er langt under halv tid.??

Mvh. Bo