Apples eget oprydn.program?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-03-04 12:35

Hey folks!

Var i Officeline forleden , hvor de nævnte noget om at der var indbygget
et "oprydningsprogram" i Mac, fangede ikke hvad det var, men der blev
sagt at det var i stil med cocktail?

Nogle der kan bringe lys over hvad de mente?

Grunden til at jeg spørger, er at min computer i flere perioder er
MEGET lang tid om at gå på vågeblus , efter at den har fået
kommandoen...:-/ Jeg har ikke haft stoppeur på, men jeg er flere gange
kommet i tvivl om jeg nu har trykket rigtigt

Vil skyde på at der kan gå ca. 15-20 sek. før den sover.

Derfor fik jeg tanken, at den måske trænger til en lille oprydning
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : msc

Dato : 11-03-04 14:27

De snakker vel om de processer som foregår når din computer ikke bliver
brugt, men står tændt, f.eks. om natten. Det er en slags vedligeholdelse
af systemet - vedligeholder filstruktur som evt. er blevet ødelagt af at
installere nye programmer.

Du kan læse om det her:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/11/21/maintenance.html

-> Denne artikel forklarer også hvordan du gør det manuelt ved at bruge
terminalen.

Du kan også hente et freeware program til at tvinge systemet til at
gennemgå denne vedligeholdelses procedure.

-> det hentes her: http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html

God fornøjelse !

/martin

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-03-04 16:52

msc <spam@dotcph.dk> wrote:

> [...]
>
> Du kan også hente et freeware program til at tvinge systemet til at
> gennemgå denne vedligeholdelses procedure.

Tak Martin

Det lyder som det rigtige, fik da osse hakket mig gennem 1/2 side af den
engelske forklaring......og blev lidt træt i hovedet!

Så det bliver i freeware afdelingen at jeg slår min folder!

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-04 22:54

msc <spam@dotcph.dk> wrote:

> Du kan også hente et freeware program til at tvinge systemet til at
> gennemgå denne vedligeholdelses procedure.
>
> -> det hentes her: http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html

Har prøvet MacJanitor, det virker fint, men jeg véd ikke rigtig, hvor
effektivt det er.
En anden mulighed er "Macaroni", som ser uhyre effektivt ud, mange
indstillingsmuligheder. Betaling. 35 dages testperiode.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 16:14

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> sagt at det var i stil med cocktail?

> Nogle der kan bringe lys over hvad de mente?

"man cron", logind/logud den nye defragmenteringsfunktion - ikke noget
du skal bekymre dig om (tror de har fået noget galt i halsen i butikken
- det er ikke sjældent set, til deres forsvar skal det siges at de var
meget hjælpsomme da jeg i går tabte mine nøgler i risten over deres
kældervindue)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-03-04 16:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> - det er ikke sjældent set, til deres forsvar skal det siges at de var
> meget hjælpsomme da jeg i går tabte mine nøgler i risten over deres

Det var sgu´da godt de kunne hjælpe dig med nøglerne, for support til
dig ville nok blive svært

Det du skriver siger mig ikke noget , men det Martin skrev, lød rigtigt,
nemlig at den står og arbejder om natten, hvis den er tændt.
Det er muligvis det samme I mener, men symptomerne med extremt langsomt
vågeblus, tyder det på at dusken trænger til at blive nurset?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-03-04 17:03

> [...]

> Det er muligvis det samme I mener, men symptomerne med extremt langsomt
> vågeblus, tyder det på at dusken trænger til at blive nurset?

Hvis du vil gå lidt videre end cron-scriptene som MacJanitor klarer, er
der OnyX:

"OnyX is a maintenance and optimization tool for Mac OS X. It provides
access to some hidden features of the Finder, Dock, Safari... shows the
different logs and allows removal of certain files and folders that may
grow cumbersome and more... "

<http://www.titanium.free.fr.>

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : msc

Dato : 11-03-04 17:34

Ja Onyx kan jeg også tilslutte mig, faktisk synes jeg at det er lidt
bedre end Cocktail hvilket ikke er gratis.

/martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-03-04 01:00

> [...]

> - det er ikke sjældent set, til deres forsvar skal det siges at de var
> meget hjælpsomme da jeg i går tabte mine nøgler i risten over deres

Hvorfor er det lige, at det ikke kommer som en overraskelse for nogen
her i gruppen, at dette skete for lige DIG?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 12-03-04 02:48

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvorfor er det lige, at det ikke kommer som en overraskelse for nogen
> her i gruppen, at dette skete for lige DIG?

så, så - i skal være søde ved mig....

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-03-04 07:10

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> så, så - i skal være søde ved mig....

LOOOOOL !! ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 11-03-04 17:41

> [...]

> kommandoen...:-/ Jeg har ikke haft stoppeur på, men jeg er flere gange
> kommet i tvivl om jeg nu har trykket rigtigt

Hej Lone

Prøv OnyX - den kan meget

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-03-04 22:47

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hej Lone
>
> Prøv OnyX - den kan meget
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Tak til Jer alle, for svarene, jeg kigger på det

Men stadig er der ikke bekræftelse af, om min formodning om at det sløve
vågeblus skyldes mangel på oprydning?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge