HD´er i PPC 8000- serien
Fra : Morten Lind

Dato : 11-03-04 12:18

Hej

Kan jeg uden videre snuppe HD´en fra en 8200 og putte den i en 8100?

Jeg spørger, fordi min 8100/100 har 128MB RAM og dem kan jeg ikke flytte
over i 8200/120(forskellig størrelse)

Men 8100 har kun 2x500MB diske, hvoraf kun den ene virker, hvorimod 8200
har en HD på 1,2GB, så på den måde kunne jeg nok lave en velfungerende
MacClassic

8100´eren har iøvrigt også det skærmkort, der matcher Apples
AVskærme(HDI45), udover DB15.

Og kan jeg erstatte netkortet AAUI15 med et 10/100BaseT kort?

På forhånd tak
Morten

Fra : Tom

Dato : 11-03-04 12:33

Tror at der kan svares ja til det hele..
Prøv en ting af gangen, og se hvad der sker..
Der er I hvert fald ikke noget der går I stykker..
Husk blot at det kan give problemer, hvis der samtidigt er to styresystemer
I maskinen..

On 11/03/04 12:18, in article
1gahg8q.mb9lyy1f67jgkN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com, "Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 11-03-04 14:24

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Der er I hvert fald ikke noget der går I stykker..
> Husk blot at det kan give problemer, hvis der samtidigt er to styresystemer

Ok - Tak
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-04 16:05

Hej Morten

Morten Lind wrote:
> Kan jeg uden videre snuppe HD´en fra en 8200 og putte den i en 8100?

Ja, det er begge to standard SCSI Narrow 50-pins montering, - blot sørg
for, at terminering og jumping sidder korrekt. - Det er afhængig af
diskens mærke.

> Jeg spørger, fordi min 8100/100 har 128MB RAM og dem kan jeg ikke flytte
> over i 8200/120(forskellig størrelse)

Ikke bare det... RAM i en 8100 er 72-pins SIMM, mens RAM i en 8200 er
DRAM 168-pins DIMM, - en 8200 bør ikke bruge EDO typen men kun FPM (Fast
PageMode) typen.

L2 cache RAM er også forskellige typer, så dem kan du heller ikke bare
flytte frem og tilbage... - Men køb dig dog et par 64mb DRAM til din
8200, det vil gøre den bedre og ikke mindst mere over sine ting, og med
en L2 cache på 256kb, vil den bare spurte fra selv en 8100, selvom den
allerede har L2 cache!

> Men 8100 har kun 2x500MB diske, hvoraf kun den ene virker, hvorimod 8200
> har en HD på 1,2GB, så på den måde kunne jeg nok lave en velfungerende
> MacClassic

Selvfølgelig, men du vil stadig få mere ud af at købe lidt RAM + L2
cache til din 8200...

> 8100´eren har iøvrigt også det skærmkort, der matcher Apples
> AVskærme(HDI45), udover DB15.

Ja, men det grafikkort, der sidder i din 8200 er trods alt både nyere og
væsentlig hurtigere, og hvis du får fat i en 4mb VRAM klods, kan den
uden videre trække en 21" skærm i millioner af farver i 1600x1200 !!

- På min gl. 7200, som stort set er den samme som 8200, kørte jeg med en
1710 i 1280x1024 i tusinder af farver med std. 2mb VRAM!

> Og kan jeg erstatte netkortet AAUI15 med et 10/100BaseT kort?

Nej! - 8100 er ikke en PCI PowerMac. Den har svjh. en NUBUS og en PDS
slot, så skal du have et andet netkort med RJ45 stik skal du have enten
en NUBUS eller PDS ethernetkort, og svjv. findes de kun i 10mbits, så du
kan lige så godt få fat i en AAUI transceiver AAUI->RJ45 stik/converter.

Derimod kan du også i din 8200 sætte et PCI netkort i, - bare den har et
RealTek chipset, kan du bruge selv de billige fra fx. Bilka til 80kr.

- Jeg har vist nok en 1gb eller 1,2gb SCSI 50-pins liggende, hvis det
kan have interesse.... - så kontakt mig bare på min netscape adresse,k -
husk at fjerne "NO" for aktivering...

mvh. Erik Richqard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 11-03-04 19:05

> [...]
>
> - Jeg har vist nok en 1gb eller 1,2gb SCSI 50-pins liggende, hvis det
> kan have interesse.... - så kontakt mig bare på min netscape adresse,k -

Hej Erik
Tænkte nok, du kom på banen.......... Tak

Altså - du anbefaler, at jeg forbedrer 8200´eren og lader 8100´eren
være, ikke sandt?

Det har jeg egentlig også været mest stemt for, men at skaffe 2x64MB FMB
RAM-Klodser?????........kan man det?

Og er det nødvendigt med en L2cache - for jeg har jo ikke forstand på at
skifte den slags

Og hvor skulle jeg skaffe en 4MB VRAM-klods til grafikken?

Og hvis jeg gør alt dette, som jeg faktisk gerne vil, så får jeg jo ikke
brug for din HD, vel?

Men foreløbig mange tak
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-04 23:59

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Hej Erik
> Tænkte nok, du kom på banen.......... Tak

Nåja, jeg interesserer mig jo for de gamle maskiner for stadig at få det
bedste ud af dem...

> Altså - du anbefaler, at jeg forbedrer 8200´eren og lader 8100´eren
> være, ikke sandt?

Ja, 8200 er væsentlig bedre end 8100, - især da det jo er en PCI PowerMac.

> Det har jeg egentlig også været mest stemt for, men at skaffe 2x64MB FMB
> RAM-Klodser?????........kan man det?

Ja da, prøv hos Esben Harbo, han har en masse af den slags - også L2
cache og VRAM til de maskiner. - Han bor jo også i Kbh, så du kan spare
porto ved selv at hente det...

> Og er det nødvendigt med en L2cache - for jeg har jo ikke forstand på at
> skifte den slags

Tja, med en 256kb ellre 512kb L2 cache RAM vil du forøge ydelsen med
omkring 20-25%, så hvis du fx. vil bruge den til en server, så vil jeg
stærkt anbefale det. - Jeg mener, Esben tager omkring 75kr. for en 256kb
blok...

> Og hvor skulle jeg skaffe en 4MB VRAM-klods til grafikken?

Det tror jeg også Esben kan klare, - ellers kender jeg ham dårlig..

> Og hvis jeg gør alt dette, som jeg faktisk gerne vil, så får jeg jo ikke
> brug for din HD, vel?

Nøh... måske, måske ikke, men svjh. er der i alt 3 monteringspladser i
den, så der burde være plads til i alt 3 diske.. - så ku' du jo få 2x
min. 1,0/1,2gb diske i.. - Den vil faktisk være god som server, også
fordi den er forholdsvis støjsvag i forhold til mange andre. Og med en
OS 9.2.2 installeret vha. 'OS9 Helper', vil den være noget hurtigere
afvikling af programmer / processer.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 16:19

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Kan jeg uden videre snuppe HD´en fra en 8200 og putte den i en 8100?

ja hvis du kan skille den ad uden at få revet hænderne til blods. de
kabinetter burde tvangsfjernes.

> Og kan jeg erstatte netkortet AAUI15 med et 10/100BaseT kort?

mja - den "rigtig" måde er dog en "transreciver" med RJ-11 stik. Der
er sikkert en i gruppen der vil bytte sådan en mod en cola.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 11-03-04 17:11

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> mja - den "rigtig" måde er dog en "transreciver" med RJ-11 stik. Der
> er sikkert en i gruppen der vil bytte sådan en mod en cola.

Personligt vil jeg foretrække et RJ-45 stik, da det er de færreste
Ethernetkabler der har RJ-11 stik

Magnus
--
Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 18:52

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Personligt vil jeg foretrække et RJ-45 stik, da det er de færreste
> Ethernetkabler der har RJ-11 stik

det forstår jeg godt - jeg har selvfølgelig byttet om på telefonstik
og ethernet/ISDN stik