Besynderligt lydproblem
Fra : Karl Antz

Dato : 11-03-04 00:11

Inden jeg skrider til den helt store genetableringsoperation vil jeg
liiiiiiige spørge her

Min Mac's lydside er i udu. Hvis jeg vælger
Preferences/Sound/Soundsticks, står der "The selected device has no
output controls" istedetfor en balance-slider, og lydstyrke-slideren
virker både på balancen og lydstyrken, sådan at det lyder meget kraftigt
til venstre og meget svagt til højre - eller omvendt.

Vælger jeg istf Built-In Audio, er der en balance-slider; til gengæld er
lyden generelt ekstremt svag og stadig lidt kraftigere i den "ene side"
(omend sæføli ikke i stereo).

Desuden falder mikrofonen i iChat (iSight) engang imellem umotiveret ud.

Og det gælder ikke kun for mig som bruger men for alle brugere på
maskinen.

Har nuked mine personlige ichat-preferences og
/Library/Preferences/com.apple.sound.plist

Any ideas?

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 11-03-04 09:22

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> maskinen.
>
> Har nuked mine personlige ichat-preferences og
> /Library/Preferences/com.apple.sound.plist

Nå - nu har jeg lavet en archive & install med bruger bevaret - og
situationen er den samme!!! ØV!!!!!

Så jeg håber stadig på at der er nogedn derude der sidder inde med
LØSNINGEN

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 11-03-04 10:09

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Nå - nu har jeg lavet en archive & install med bruger bevaret - og
> situationen er den samme!!! ØV!!!!!
>
> Så jeg håber stadig på at der er nogedn derude der sidder inde med
> LØSNINGEN

.... og for at det ikke skal være lyv kan jeg ikke engang få lov til at
installere Palm igen ... GRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 11-03-04 10:57

bare til alm. information - når jeg starteer fra et system på en anden
partition på samme disk er der ingen problemer ... endnu da ...

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 12-03-04 08:47

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> bare til alm. information - når jeg starteer fra et system på en anden
> partition på samme disk er der ingen problemer ... endnu da ...

Morten Reippuert er et geni - skønt det geniale lige her ligger mere i
at finde frem til løsningen end at finde den selv: fik lige en mail fra
ham:

"Reader Tip on Configuring USB Ports for Audio Devices (Apple utility) -
A reader replied to a Powerbook G4 owner's iMic/iTunes Noise post/tip in
Monday's news with another suggestion:

" Toby C should check out the Apple supplied "Audio / Midi Setup"
utility. It's normally located in the Utilities folder in the
Applications folder. I think he'll find that the left USB port on his
PowerBook is set to 8-bit 2-channel rather than 16-bit 2-channel.
Resetting it to 16-bit 2-channel should "fix" the problem he's
experiencing.

I discovered this because I use a (wonderful) USB sound output device
(Stereo-Link.com) on my dual G4 tower, and the sound went "scratchy" on
me one day. The only thing that I could do to fix it (at the time), was
to move the Stereo-Link to another USB port. Then it "went bad" on this
port one day too. This repeated itself for each port I moved it to. When
I finally read about this somewhere, I discovered the "real" problem,
and the fix.

He'll need to plug in his iMic to each USB port, at which point it will
show up in the "Audio Midi Setup" application, where he can check the
settings. Apparently a different setting is stored for every USB port,
and every different device that's plugged into every USB port. This
setting sometimes gets set to 8-bit (though I haven't figured out which
applications are responsible, I think that VLC or maybe MPlayer does it
in my case).
Bill S. "

I don't own an iMic but I ran the Audio/Midi Setup utility on my PB G4
and both ports were set to 16bit/2-channel by default, but I asked Toby
to check his configuration."

Og jeg vil skyde på at det i mit tilfælde var mPlayer der havde sat
soundstick-porten til 1ch-16bit ...

Hvoraf man kan lære at det for det meste er prgrammer og ikke systemet
der laver ravage

hilsen ka'l

--
Karl Antz