spørgsmål fra en pc bruger
Fra : Mdj

Dato : 10-03-04 10:56

Hejsa, jeg er i fuld gang med at planlægge min "konvertering" til apple
computer, men jeg har naturligvis en hel bunke spørgsmål, som jeg håber i
kan være behjælpelige med :)

Først og fremmest, hvor meget hardware har PC'ere og Macs til fælles?

Almindelige elementer som Harddiske, Ram og USB enheder, er det noget som
man frit kan købe i PC dele? eller skal man ud og betale Apples logo-skat?

Hvad med PCI/AGPkort osv, er det generelt ikke ting som man kan dele mellem
de to?

Og så et lille softwarespørgsmål, jeg arbejder til daglig med Adobe
programmer, som InDesign og Photoshop, her sidder jeg ved en Pentium 4 2.26
Ghz maskine med 1GB ram, og det spiller bare, men hvilken mac skal jeg have
for at føle samme ydelse?

Håber på at i vil hjælpe mig ud af min forvirring :)

Venlig hilsen
Morten
http://mdj.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-04 11:11

Mdj <mdj@mdjnospam.dk> wrote:

> [...]
> for at føle samme ydelse?
>
> Håber på at i vil hjælpe mig ud af min forvirring :)

det var dog en farlig masse Morten´er, vi efterhånden er her,
velkommen

Harddiske og RAM er identiske.

PCI/AGP er forskellige - dog er der nogle, der "flash´er" PC-udgaver af
kort, men det tør jeg ikke

USB-enheder spiller bare.

Nu kender jeg jo ikke ydelsen på din Pentium, men hvis du køber den
mindste G5 og fylder den op med RAM, bliver den meeeeeeeget hurtigere
end din PC ved arbejde i de omtalte programmer.
(Tror jeg, så jeg smutter lige i kirken for at verificere)

Hej fra
Morten Lind
http://www.macbruger.dk
(Årligt medlemsskab:150,-)

Fra : Mdj

Dato : 10-03-04 17:17

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote in
message

> [...]
| end din PC ved arbejde i de omtalte programmer.
| (Tror jeg, så jeg smutter lige i kirken for at verificere)

Jeg tror faktisk jeg vil have en Powerbook 15" i stedet for en stationær,
den virker rigtig lækker, hvis man så smider en 1GB ram i dyret, mon den så
ikke vil stille mine kreative side tilfreds?

Mvh
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-04 17:58

Mdj <mdj@mdjnospam.dk> wrote:

> [...]
> den virker rigtig lækker, hvis man så smider en 1GB ram i dyret, mon den så
> ikke vil stille mine kreative side tilfreds?

Ja - PB/1GHz/1GB RAM så har du en maskine, der i ydelse matcher en P4
2,5GHz måske oven i købet en 3GHz P4.....
M.

P.S. Hvis du har penge nok, er der lavet en 1GB RAMklods til PowerBooks,
men den koster omkring 3000,- spir(måske lidt mere).
M.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 11-03-04 09:44

Morten Lind wrote:
[snip]

> Ja - PB/1GHz/1GB RAM så har du en maskine, der i ydelse matcher en P4
> 2,5GHz måske oven i købet en 3GHz P4.....
> M.

Måske lidt af en overdrivelse. Hastighedsmæssigt kan en sådan PowerBook
mere sammenlignes med en Centrino på omkring 1,2 GHz svarende til en
Pentium 4 på omkring 1,7 GHz.

Så hurtige er G4'erne heller ikke, selvom Apple-ejere gerne så det. Men
det er ofte heller ikke det som er pointen. Derimod får man et system
som har en bedre brugergrænseflade, mere stabil (en anelse) og ufattelig
let at administrere. Det man arbejder med, går hurtigere. Og vi er i
øvrigt oppe i hastigheder hvor det er ved at være underordnet hvilket
ofte er svært at overbevise Intel-folk om.

Bemærk i øvrigt at det ikke er verdens hurtigste harddisk i forhold til
en stationær maskine.

Med hensyn til kreative programmer (såsom Adobes) kan man mærke lidt
sløvhed ved heftige beregninger.

--Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-04 21:39

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> det var dog en farlig masse Morten´er, vi efterhånden er her,
> velkommen

Alle sande Mac-entusiaster har sørget for allerede ved
dåben(navngivningen at få et fornavn, der begynder med M :)

Det er utilstedeligt, at Frank og Erik blander sig i denne tråd

De bør kalde sig hhv. Mrank og Merik, gør de !

--
venlig hilsen, Mac-Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-04 21:58

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det er utilstedeligt, at Frank og Erik blander sig i denne tråd
>
> De bør kalde sig hhv. Mrank og Merik, gør de !

Nemli´ hem´li´
M., der er fra en familie, hvor alle hedder M.Lind(Mogens, Marguerit,
Morten, Michaël og Malte - fra hhv. 1929, 1927, 1957, 1958 og 1961 og
prøvede at føre traditionen videre med egne børn, men
liiiiiiiiiiiiigeberettigelsen, så jeg fik kun lov at bestemme "M"´et i
den førstefødte, som så hedder Michelle, hvor jeg nok var mere til
Mikala, men hvor vigtigt er et navn - i virkeligheden? -
(Det er s´gu´ da nok det længste appendix, jeg nogensinde har
leveret)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-03-04 23:20

> [...]

> den førstefødte, som så hedder Michelle, hvor jeg nok var mere til
> Mikala, men hvor vigtigt er et navn - i virkeligheden? -

Nej, vel? Min bror hedder Peter, men han snyder osse. Han bruger WINdåse

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 11-03-04 22:55

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Nej, vel? Min bror hedder Peter, men han snyder osse. Han bruger WINdåse

og mine brødre kim, lars og jeppe bruger også pc :(
Heldigvis er der en chance med mine egne børn på trods af at de starter
med r,r,t og j...

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://rejser.tk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-03-04 22:05

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> og mine brødre kim, lars og jeppe bruger også pc :(
> Heldigvis er der en chance med mine egne børn på trods af at de starter
> med r,r,t og j...

LOL :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-03-04 00:53

> [...]

> mindste G5 og fylder den op med RAM, bliver den meeeeeeeget hurtigere
> end din PC ved arbejde i de omtalte programmer.

Lige præcist InDesign kører desværre væsentligt hurtigere på Windows,
og jeg tvivler på at selv den største G5 model kan følge med hans
nuværende PC. Jeg har "på egen krop" erfaret, at selv en kedelig Dell
kontor-model med 2,4 GHz P4 spurtede fra en dual 2 GHz G5'er og en 3,2
GHz P4 model var meget, meget hurtigere. Der var slet ingen
sammneligning.

3,2 GHz P4'eren havde 2 GB RAM, G5'eren 2,5 GB RAM og 2,4 GHz P4'eren
havde 512 MB RAM(!) og her var tale om seriøst tunge InDesign jobs.

3,2 P4'eren havde et skod G4mx grafikkort, 2,4'eren et onboard
skod-kort, som i nogle programmer sløvede maskinen meget, mens G5'eren
havde det hæderlige OEM Radeon 9600 kort, som følger med maskinen.

Der var altså ikke tale om nogen form for favorisering af PC'erne.
G5'eren havde jo også serial ATA disk, hvor de to andre havde alm. 80 GB
IDE diske.

Skulle jeg leve af at arbejde i InDesign, ville jeg seriøst overveje
at bruge en Windows PC til opgaven, men de færreste sidder udelukkende
i ét program. Man skal derfor se på helheden og generelt vil en dual
G5 model være rigeligt til de fleste. Man får som nævnt også et
utroligt lækkert system, som letter ens arbejdsgang i forhold til et
irriterende Windows XP system, som er ekspert i at komme i vejen (min
egen mening selvfølgelig).

Man skal altså ikke skifte til Mac pga. hastighed, for det fås
billigere - og nogen gange bedre - på en Windows PC, men man skal se
på selve styresystemet. I nutidens Danmark med nærmest ugentligt
angreb af diverse vira og orme på Windows er det en stor lettelse at vide, at man
med sin Mac er fuldstændig urørlig, bortset fra de irriterende
inficerede mails, som dumper ind. De kan slettes uden bekymring, men
det stjæler jo ens tid

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 12-03-04 08:04

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
>
> Der var altså ikke tale om nogen form for favorisering af PC'erne.
> G5'eren havde jo også serial ATA disk, hvor de to andre havde alm. 80 GB

Ovenstående beretning er desværre også min erfaring. Det tyder på at
Adobe har været meget hurtige med at udgive InDesign CS til Mac. Det vil
sige de sikkert har droppet en række kodeoptimeringer. Det skyldes
sikker konkurrencen medd Quark.

> [...]
> med sin Mac er fuldstændig urørlig, bortset fra de irriterende
> inficerede mails, som dumper ind. De kan slettes uden bekymring, men

Netop! Man skal passe på med at være hastigheds/MHz-fokuseret.

--Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-03-04 00:30

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> Adobe har været meget hurtige med at udgive InDesign CS til Mac. Det vil
> sige de sikkert har droppet en række kodeoptimeringer. Det skyldes

Det skal lige siges, at min oplevelse var med InDesign 2. Jeg har ikke
testet CS mod hinanden på ligeværdige maskiner.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mdj

Dato : 12-03-04 11:06

"René Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> wrote in message

> [...]
| med sin Mac er fuldstændig urørlig, bortset fra de irriterende
| inficerede mails, som dumper ind. De kan slettes uden bekymring, men

Well det er heller ikke hastigheden der er det vigtigste, jeg vil bare ikke
sidde og vente i evigheder for at ting bliver færdige, og så meget InDesign
arbejder har jeg nu heller ikke.

Mine hoved idéer med at skifte til mac er nok:
* deeejligt design - man er vel lidt pjattet med ting som ser godt ud, når
man selv er i den krative branche
* BSD med et flot og funktionelt interface - jeg er ved at uddanne mig til
datalog, og vi bruger unix som vores hovedplatform, men jeg syntes
simpelthen ikke at de brugerflader der kan smides oven på er gode nok, det
er noget som Apple bare kan!
* Jeg er enormt træt af at være låst fast til min workstation (som ellers er
rigtig lækker, også selvom det er en PC ;) og hvis jeg alligevel vil ud og
have en laptop der er "kraftig nok" (tm) til hvad jeg ellers plejer at lave
på den, så kan jeg jo lige så godt gå mod Mac, som jeg ellers altid har
kunne lide, men ikke rigtig syntes at have råd til (man er jo studerende)
* Sidst men ikke mindst så vil jeg have optimale forhold for min iPod (ja
det var faktisk pga. den jeg begyndte at overveje mac for et par måneder
siden, så Apple skal ikke klage over at de ikke sælger nok macs, efter de
har frigivet en PC version af deres spilledåse :)

En masse sludder for en sladder, men der er jo normalt ikke helt nemt at
sætte fingeren på hvad der gør at man bare må prøve noget andet.

Mvh
Morten
http://mortenz.dk

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 12-03-04 11:33

Mdj wrote:
> [...]
> sidde og vente i evigheder for at ting bliver færdige, og så meget InDesign

Evigheder kommer man lagt fra til at vente. Hastigheden er mere en
tilstrækkelig til at man bliver irreteret. Også på en bærbar.

> [...]
> på den, så kan jeg jo lige så godt gå mod Mac, som jeg ellers altid har
> kunne lide, men ikke rigtig syntes at have råd til (man er jo studerende)

Jeg er utrolig glad for min bærbare Mac. Jeg har et par gange
sammenlignet denne (en 15-tommers udgave) med Intel-modeller, og jeg kan
ikke se at man kan få noget lignende i funktionalitet og kvalitet på
Intel-fronten medmindre man anskaffer sig en IBM til en dyrere pris.
Eneste anke er at Apple måske er lidt konservative med at proppe højere
opløsning på skærmene, men det kan være de vurderer at en højere
oplsøning gør at man ikke kan læse teksten på skærmen uden at blive bims
i kraniet.

> [...]
> siden, så Apple skal ikke klage over at de ikke sælger nok macs, efter de
> har frigivet en PC version af deres spilledåse :)

Gode argumenter. Som datalogi-studerende har du også behov for et
tilpasningsvenligt udviklingsmiljø som for eksempel Linux/BSD...
tilbyder. Mac OSX honorerer dette krav. Med andre ord: For at kode,
behæver du ikke omfattende og dyre udviklignsværktøjer fra Microsoft.

I øvrigt fungerer X glimrende i Mac OSX. Jeg sidder ofte i stuen og
logger på min Linux-box, og foran viser min Linux-brugergrænseflade sig
pænt på min Mac. Eminent.

Det med iPod'en er jeg til gengæld kold overfor . Sådan en dims kan
måske blive relevant når man kan optage med den uden at skulle købe
ekstra dimser til den. Men det har jo nok lange udsigter.

> En masse sludder for en sladder, men der er jo normalt ikke helt nemt at
> sætte fingeren på hvad der gør at man bare må prøve noget andet.

Du er da godt på vej.

Bestil i dag og så har du den med posten om et halvt år .

--Martin.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-03-04 00:28

Mdj <mdj@mdjnospam.dk> wrote:

> Well det er heller ikke hastigheden der er det vigtigste, jeg vil bare ikke
> sidde og vente i evigheder for at ting bliver f?rdige, og s? meget InDesign
> arbejder har jeg nu heller ikke.

OK, så er der intet at frygte, for så langsomt er det altså heller
ikke. Det er blot en del hurtigere på Windows...

> Mine hoved id?er med at skifte til mac er nok:
> * deeejligt design - man er vel lidt pjattet med ting som ser godt ud, n?r
> man selv er i den krative branche

Helt bestemt. Mac OS X er en fryd for øjet og man kan ikke undgå at
grine lidt af Windows XP's mislykkede interface

> [...]
> datalog, og vi bruger unix som vores hovedplatform, men jeg syntes
> simpelthen ikke at de brugerflader der kan smides oven p? er gode nok, det

Enig. Jeg har også prøvet at kaste mig ud i Linux og FreeBSD, men det
er simpelthen for svært at bruge. Apple har gjort det nemt at bruge
Unix, så nu kan man lege med terminalen når man har lyst, og ellers
bruge GUI'en, når man skal have bestilt noget.

> * Jeg er enormt tr?t af at v?re l?st fast til min workstation (som ellers er
> rigtig l?kker, ogs? selvom det er en PC ;) og hvis jeg alligevel vil ud og
> have en laptop der er "kraftig nok" (tm) til hvad jeg ellers plejer at lave
> p? den, s? kan jeg jo lige s? godt g? mod Mac, som jeg ellers altid har
> kunne lide, men ikke rigtig syntes at have r?d til (man er jo studerende)

De bærbare har en rigtig godt prissætning. Hvis man gerne vil have en
ok bærbar PC, så vil prisen ligge tæt på de bærbare Macs.

Virker det ikke godt med Windows?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Johan

Dato : 14-03-04 01:53

> [...]
> siden, så Apple skal ikke klage over at de ikke sælger nok macs, efter de
> har frigivet en PC version af deres spilledåse :)

Det er sjovt du nævner at iPod var en medskyldig i at få dig på sporet til
at købe en mac - det har været lidt det samme med mig. Jeg har altid godt
kunne tænke mig en mac, men ikke rigtig haft råd og overskud til at sætte
mig ind i sagerne. Da jeg for ca. 2 måneder købte en 3G iPod 20GB og ville
bruge den på min PC (dog uden held - motherboardet var sikkert for gammelt
til at understøtte FireWire) tænkte jeg meget seriøst på at købe ny mac. En
3400,- musikafspiller blev simpelthen min tilgang til at købe en iBook G4
12" til omkring 12500,- Men sjældent har jeg lavet et bedre køb! Ingen
tvivl - Apple har et meget gennemført produkt. Go for it. Kig, føl, bliv
forelsket og køb din drømmemaskine

- johan

Fra : JoOngle

Dato : 23-03-04 23:05

"Johan" <joeyj0007@hotmail.Kom> skrev i en meddelelse
> tvivl - Apple har et meget gennemført produkt. Go for it. Kig, føl, bliv
> forelsket og køb din drømmemaskine
> - johan

Heh...

jeg har været pc-mand i over 10 år (og computer nørd i over 22)
og kunne normalt ikke DRØMME om at købe en mac.

Men jeg har haft en mac-nørd som arbejdskollega det sidste år
og det har sikkert haft en indvirkning selv om jeg godt nok moppede
ham daglig med "mac-jokes".

Købte en mac ved en fejltagelse (ja!) fordi jeg var på jagt efter
min bærbare pc nummer 5 (har ikke blevet fornøjd med dem
med mine STORE krav frem til nu)...og så SÅ jeg at mac'en så
vildt sexet ud og tynd, ikke særlig tung..men kæmpestor skærm
og kan man lide at Kode lidt i ny og næ er det nu altså en lækker
ting med widescreen....Ikke mindst det faktum at der slet
ikke kommer nogle LYDE fra maskinen - period :) (tja...lige
bortset fra de lyde man vil skal komme ifra den)

Nå...jeg kom mig over "bagrusen" og købet af den sindsygt
dyre PowerBook G4 17" - 1.33 Ghz modellen og begyndte
at tvinge mig selv til at lege med den....havde jo trods alt betalt
i DYRE domme for den....så bruges skulle den.
Efter en uge med "ÅNEJ DET ER EN MAC JEG KA IKKE HITTE
UD AF DET" perioden....begyndte jeg at ku li den seriøst!

Den er jo en DRØM! Den er jo min DRØMME BÆRBARE!
Ikke nok med at den har et hæftig (radeon 9600 kort) og
DVD-brænder onboard...men det har jo ALT man kunne ønske
sig og mere...man sidder og undres hvordan i HULEN de kan
smide så meget gejl ind i en dims der ikke er tykkere end min tommel
(uden skærmen)...ja....knapt størrelsen af min lillefinger og jeg er
ikke synderligen kraftig bygget.

Og den STILHED...og effektivitet.....REEEEEN nydelse
siger jeg bare.

Jeg kunne stadig ikke finde på at købe en stationær mac (endnu)
da jeg stadig er PC mand....men det er nu verdens lækreste
bærbare og rigtig dejlig funktionel.

Mvh
JoOngle

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-04 12:32

fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:
>det var dog en farlig masse Morten´er, vi efterhånden er her,
>velkommen

Vi skulle måske overveje en dk.edb.morten.mac ?

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-04 13:37

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Vi skulle måske overveje en dk.edb.morten.mac ?

Njaeh - så skulle alle de andre være ligeså skøre som jeg - og dét tror
jeg, de ikke er
M.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-03-04 16:12

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Njaeh - så skulle alle de andre være ligeså skøre som jeg - og dét tror
> jeg, de ikke er

en gnist af galskab har alle sjove mennesker da )

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-04 17:53

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> en gnist af galskab har alle sjove mennesker da )
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Nå ja
M.

Fra : Morten

Dato : 10-03-04 18:28

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Vi skulle måske overveje en dk.edb.morten.mac ?

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-04 19:14

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

Hæ, hæ....tænkte det nok - *GG*
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-04 18:18

Hej Morten

Mdj wrote:
> Hejsa, jeg er i fuld gang med at planlægge min "konvertering" til apple
> computer, men jeg har naturligvis en hel bunke spørgsmål, som jeg håber i
> kan være behjælpelige med :)

Vi kan da prøve...

> Først og fremmest, hvor meget hardware har PC'ere og Macs til fælles?

Egentlig nok ikke ret meget udover det, du nævner nedenfor med RAM, HD
USB enheder, Firewire enheder osv...

Hvis du tænker på interne dele, så er der meget få ting, der er/kan være
fælles. Det gælder først og fremmest nogle typer netkort, visse USB og
Firewire kort, CD/DVD drev med både SCSI og IDE/ATAPI interface.

Når det gælder SCSI kort er der faktisk ingen af dem, der produceres nu,
der kan bruges direkte fra en PC og sættes over i en Mac. Nogle få
stykker kan flashes til Mac. - Det samme gælder for grafikkort. Ingen
kan bruges direkte, og kun ganske få kan flashes til brug på Mac. -
Dette gælder især for nogle af Matrox's Millenium series kort. Her
findes der forskellige flashupdates, så de kan køre på Mac. Men de skal
i alle tilfælde flashes _på_ en PC.

> Almindelige elementer som Harddiske, Ram og USB enheder, er det noget som
> man frit kan købe i PC dele? eller skal man ud og betale Apples logo-skat?

Ja, alle HD - både SCSI og ATA/IDE kan bruges på Mac, hvis den rigtige
controller er tilstede. Eksterne USB enheder genkendes for det meste af
Mac OS - både Mac OS 9.2 og OS X. Det samme gælder for Firewire enheder.

For RAM'ens vedkommende gælder de samme regler som på en PC, - at det er
afhængig af bundkort og slots. Men du kan roligt købe RAM i fx. en PC butik.

> Hvad med PCI/AGPkort osv, er det generelt ikke ting som man kan dele mellem
> de to?

For alm. PCI kort er det de færreste, der kan bruges. Her er man
desværre nødt til at købe kort, der er kompatible med Mac'ens øvrige
hardware. Netkort med RealTek chips er en enestående undtagelse...

Når det gælder for USB og Firewire kort skal man altid have kort, der er
kompatible. Det bør stå ved producentens kortspecs, men det gør det
desværre ikke altid. Fx. kan man ikke umiddelbart bruge Zitechs ret
billige kort i en Mac, - det samme gælder for Belkins kort.

Hvis man vil være sikker, så bør man købe kort fra Keyspan, OrangeMicro,
MacAlly, DSP, Asanté osv. Her er man under alle omstændigheder sikker på
at få info, om kortet passer eller ikke.

USB 1.0/1.1 og 2.0 kort fra ovennævnte mærker kan næsten altid bruges i
alle Macs. Når det gælder USB 2.0, så er det bare ofte, at det først
genkendes af Mac OS X, ellers virker de kun som USB 1.x kort under fx.
Mac OS 9.x. For Firewire korts vedkomemende skal man altid have et kort
med Oxford911 / IEEE1394A chipset (FW 400) IEEE1394B (FW 800). Nogle
standard Firewire kort kan faktisk genkendes af Mac OS X, men ikke af
Mac OS 9.x, så igen vil jeg anbefale at kigge efter kompatibiliteten først.

> [...]
> Ghz maskine med 1GB ram, og det spiller bare, men hvilken mac skal jeg have

Du skal jo lige være opmærksom på, at du skal have Mac versionerne af de
programmer for at kunne bruge dem. Filformatet er dog identisk, så
arbejde, du har lavet på en PC eller stadig laver på en PC kan
umiddelbart bruges og arbejdes videre på på en Mac.

Det er altid svært at sammenligne CPU hastigheder, - især efterhånden
som PC CPU'erne er blevet bedre end de har været i selve ydelsen og ikke
bare hastigheden... Så umiddelbart vil jeg sige, at en PowerMac
G4/1250mhz Dual (MP) vil være en optimal løsning, - hvis altså ikke du
vil ud og købe en G5, - for så kan du 'nøjes' med den mindste G5 for at
rende fra din PC..

Så hvis jeg skulle sætte en maskine op til dig, vil den se nogenlunde
sådan ud:
PowerMac G4/1250MP, 1gb RAM, 2x120gb Seagate Barracuda 7200.7 eller
7200.9, evt. en LaCie d2 250gb Firewire ekstern disk til backup, en
ekstern USB floppy/SuperDisk for alle tilfældes skyld, et Radeon 9800Pro
Mac Edition grafikkort, en HP PSC 1110/2110 multifunction maskine -
printer scanner og copyer.

> Håber på at i vil hjælpe mig ud af min forvirring :)

Er din f'forvirring' blevet lidt mindre? - ellers må du bare spørge
løs...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-03-04 00:04

Mdj wrote:

> [...]
>
> Hvad med PCI/AGPkort osv, er det generelt ikke ting som man kan dele mellem

Jeg har selv et par USB2 kort fra Belkin som ifølge producenten ikke er
kompatible. Ikke desto mindre fungerer de fint med Mac OS X 10.3 uden
installation af drivere. Du vil generelt opleve at der er et mindre
udvalg og så godt som aldrig drivere fra producentens side med mindre
der er tale om en mac-version som i reglen også er dyrere. Mange
USB-dimser virker men igen hvis de kræver speciel driver eller software
kan man have et problem.

> [...]
> Ghz maskine med 1GB ram, og det spiller bare, men hvilken mac skal jeg have

Jeg er bange for at du vil se at den mac som kan følge med en PC i
InDesign ikke findes! Photoshop er _måske_ en anden snak.

Misforstå mig ikke - jeg synes selv at macs er suveræne og ville aldrig
eje en pc - men der er mange situationer hvor det er mere bøvlet at være
mac-bruger. Jeg ved at livet på en pc bestemt også er bøvlet men i
forhold til kompatibilitet med diverse gadgets og udvalg af hardware og
software er man bedre stillet.

Fra : Tom

Dato : 11-03-04 01:50

On 11/03/04 0:03, in article 404f9ec4$0$125$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Steen Larsen" <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> mac-bruger. Jeg ved at livet på en pc bestemt også er bøvlet men i
> forhold til kompatibilitet med diverse gadgets og udvalg af hardware og

Jeg nu ikke helt enig.. De nye G5ere er faktisk ikke så langsomme med
photoshop.
Specielt ikke når vi kommer til de andre spørgsmål..
Fælles for mac og PC er at :
Diske, ram og USB enheder generelt virker på mac..
Der er dog et par forbehold..
Visse USB enheder skal bruge soft/driver.. Findes det ikke til mac, er det
ikke sikkert at det virker... men som PC nørd kan det være at du kan finde
bios.. Etc I enheden, og hvis du leder lidt hos fabrikanten I Taiwan,
plejer der at ligge "beta drivere" der virker med mac..

På PCI og AGP siden er problemet lidt mere udtalt.
Her er det igen - som regel - et bios spørgsmål..
Der er dog blevet flashet ( skiftet bios ) på en lang række PC AGP kort, der
nu kører fint på mac..gennem tiderne
Igen skal de have driver ( til et tilsvarende "søster-mac-kort) og findes
den ikke til mac.. Skal du ud og lede/eller vælge et andet fabrikat..
På PCI siden, er der klart problemer. Men her vil de fleste kort findes til
både Mac og PC, ligesom at produktionsmængden gør dem nærmest "lige billige"
... Mac kort har dog en tendens til at koste lidt mere..
Selv kører jeg med noget skod Ethernet kort til 49 kroner fra taiwan, og
jeps jeg fandt en OS9 ( det gamle system) og en OSX ( det nye system )
drivere på deres sider..( kortet skulle ikke engang flashes )

Der er muligvis noget med strøm I de nye PCI slots på G5 men sådan er det
sikkert også med Pcere !? ( PCI -X !?)
Ellers vil jeg foreslå at du fra starten vælger ( hvis du er til Indesign og
Photoshop, at du starter med at købe et hurtigt SCSI/SCA kort, et par 15k
LVD/SCA diske der passer til og så ellers nyder farten..( husk at ligge swap
fil på .. Den anden disk..)
Eventuelt suppleret med et mother fucker grafikkort I den tunge ende, da GUI
( brugerfladen på det nye mac system er ret tungt.. ( lidt ligesom XP..)
I forhold til software bliver begge apps sikkert snart opgraderet til at
køre rent 64bit, og så burde det jo gå rigtigt stærkt..
Husk at købe en masse ram.. få navnet på det der passer I maskinen og køb
det I en PC butik.. Det samme gælder for SCSI/SCA kort etc.. Og diske..
Kunne du købe maskinen I en PC butik, ville jeg faktisk også foreslå dig at
købe den der... Men det kan man jo ikke..
Tom

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-03-04 23:32

I artiklen <c2s3kv$2se2$1@news.cybercity.dk> , Martin Agersted Jarl
<martin@sletmigjarl.dk> skrev:

> [...]
> opløsning på skærmene, men det kan være de vurderer at en højere
> oplsøning gør at man ikke kan læse teksten på skærmen uden at blive bims

En højere opløsning kræver et kraftigere baglys for at give samme lysstyrke
fra skærmen. Det slubrer batteri. I en TFT er der en smule elektronik per
pixel som skygger, så jo mindre pixel desto større procentvis skygge. (Så
vidt jeg husker forklaringen.)