Filer konverterer sig selv
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-04 10:11

Yderst mystisk:
Jeg sidder og laver et tidsskrift færdig i Quark 4.1 Jeg modtager i den
forbindelse en stor bunke Word-filer i stort set alle versioner.
Hovedparten af filerne får jeg pr. mail. Når jeg downloader dem til en
mappe, viser det sig at de alle fremstår som Word Mac 6.0 ?
Desuden viser det sig at der er en del filer jeg ikke kan hente ind i mit
Quark job - når jeg har tastet ævle-h kører uret bare i en uendelighed.
Jeg må derpå tvangslukke Quark.

Hvis jeg derimod smider den pågældende fil en tur gennem Maclink og
konverterer til MacWrite II, kan jeg fint importere.
Det har jeg godt nok aldrig været ude for før - er helt mystificeret!

OS9.2.2 G3 og masser af ram

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-03-04 11:06

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> konverterer til MacWrite II, kan jeg fint importere.
> Det har jeg godt nok aldrig været ude for før - er helt mystificeret!

Hvilke Xtensions har du liggende til Word?
Måske du bare mangler det til Word 6.

Konverteringen er vel relativt nemt sluppet!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-04 12:31

spam@events.dk (preben bødker nielsen) writes:
>Hvilke Xtensions har du liggende til Word?
>Måske du bare mangler det til Word 6.

Nej, det er ikke det er er problemet - kan normalt sagtens hente tekst fra
Word 6 - har endnu ikke mødt en word-wersion, jeg ikke har kunnet hente
ind.

>Konverteringen er vel relativt nemt sluppet!

Ja, det er det helt sikkert - det der undrer mig er blot at konverteringen
overhovedet sker.

Hvis du mener konverteringen til MacWrite, har du helt ret - det er jo
blot at slæbe filerne over i Maclink - tager ikke mange sekunder.

I øvrigt imponerende at MacWrite fortsat er gangbart Det program har
da ellers nogle år på bagen efterhånden.

Fra : Morten

Dato : 10-03-04 18:44

> Nej, det er ikke det er er problemet - kan normalt sagtens hente tekst fra
> Word 6 - har endnu ikke mødt en word-wersion, jeg ikke har kunnet hente
> ind.

er det et doklument der er gemt med fast-save/auto-save? mener at
kunne huske en QX plug in der ikke kunne hitte ud af netop lige det.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-03-04 12:50

> [...]

> Hovedparten af filerne får jeg pr. mail. Når jeg downloader dem til en
> mappe, viser det sig at de alle fremstår som Word Mac 6.0 ?

Har du checket, at det rent faktisk _er_ Word filer.
Hvis det i virkeligheden er et andet format vil Quark nok kløjs i det.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-04 15:25

spam@events.dk (preben bødker nielsen) writes:
>Har du checket, at det rent faktisk _er_ Word filer.
>Hvis det i virkeligheden er et andet format vil Quark nok kløjs i det.

Det er Word filer - og en enkelt Excel-fil, hvilket er noget møg i forhold
til Quark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-04 17:39

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> Hovedparten af filerne får jeg pr. mail. Når jeg downloader dem til en
> mappe, viser det sig at de alle fremstår som Word Mac 6.0 ?

Det er slet ikke så mystisk endda... Der er stadig mange Windows
brugere, der har sat selv Office 2000 til at gemme filerne som Word 97 =
Word 6.0 til Mac. - Hvorfor de så gør det, er så til gengæld også mig en
gåde. Der er nok ikke mange Mac brugere, der længere bruger Office 4.2,
- istedet bruger de enten Office 98 eller 2001, men det er nok fordi,
der stadig er en del Win98 og ME/2000 brugere, der ikke har opg. deres
officepakke, nok især privatbrugere.

> Desuden viser det sig at der er en del filer jeg ikke kan hente ind i mit
> Quark job - når jeg har tastet ævle-h kører uret bare i en uendelighed.
> Jeg må derpå tvangslukke Quark.

De filer, du ikke kan hente ind, er højst sandsynlig skrevet i andre TB
programmer end Word, men gemt i Word format evt. RTF. De kan være
umådelig vanskelige at åbne eller importere. - Det gælder især filer,
der opr. er skrevet i Lotus AmiWordPro / Lotus WordPro. De _skal_ gemmes
i Word eller Wordperfect, for at en Mac kan konvertere dem med MLP eller
IcWord.

> Hvis jeg derimod smider den pågældende fil en tur gennem Maclink og
> konverterer til MacWrite II, kan jeg fint importere.
> Det har jeg godt nok aldrig været ude for før - er helt mystificeret!

Grunden til, at du kan gøre det på den måde, er, at opr. var det eneste
anerkendte Mac format på en PC MacWrite II. Selv min gamle Word 97Win,
MSWorks 4.0Win og WordPerfect 6.1Win kan gemme i MacWrite formatet. Jeg
mener også, Office 2000 stadig kan gøre det, men konverteren bliver nu
ikke længere installeret som 'default', men man skal selv installere fra
arkivet 'More Conversions' for at få dem alle med - inkl. Word 5.1 til Mac.

at QX ikke kan importere nogle af dem, skyldes formentlig, at der i de
tilfælde som nævnt er brugt andre TB programmer end Word. Disse
programmer - WordPro, MSWorks 4.5, WordPerfect + et par stks. mere
lægger så mange informationskoder i starten af hvert dokument, at det er
en rædsel at fjerne.

Hvis man åbner en sådan fil med BBEdit kan man risikere, at der er over
20 sider med kode informationer til både det ene og andet, såsom
formattering og skrifterstatning osv.. - Og hvis skrifterne så ydermere
er 'embedded' - inline i teksten, - så går det da helt galt, - og så er
der kun MLP og evt. BBEdit, der kan klare opgaven.

> OS9.2.2 G3 og masser af ram

Dety har ikke noget med systemet at gøre. Det kan dog godt være din
browser, der automatisk ændrer på Type/Creator, når du downloader Word
filer, - især hvis disse ikke er pakket. Det gælder, hvis du bruger
Netscape 4.7.x/4.8. - Bruger du Mozilla 1.2.x vil de automatisk blive
gemt som Word 98/2000 format, hvis de ikke er pakkede, men bare sendt
afsted som vedhæng. Men du kan godt risikere, at en del formattering kan
være gået tabt, hvis filerne ikke er pakkede før afsendelsen til dig. Og
især æ-ø-å kan være et stort problem.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-04 18:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:
> [...]
>- istedet bruger de enten Office 98 eller 2001, men det er nok fordi,
>der stadig er en del Win98 og ME/2000 brugere, der ikke har opg. deres

Det er jeg ret sikker på ikke er tilfældet - dels er der filer fra folk
jeg jævnligt modtager materiale fra, dels er der kun ganske få private,
der har leveret materiale til det pågældende tidsskrift. Der er tale om 48
forskellige artikler fra personer over hele landet, bl.a. Danmarks
Pædagogiske universitet, undervisningsministereiet, RUC, Århus
Universitet, Kommunernes landsforening osv osv. Altså næppe den
forklaring. Det ville da også være påfaldende, hvis alle 48 havde lavet
den samme mærkelige indstiling i deres tekstbehandlingsprogram.

>mit
>
>De filer, du ikke kan hente ind, er højst sandsynlig skrevet i andre TB
>programmer end Word, men gemt i Word format evt. RTF. De kan være
>umådelig vanskelige at åbne eller importere.

Alle er med ret stor sikkerhed skrevet i word. RTF er aldeles
uproblematisk i forhold til Quark

>- Det gælder især filer,
>der opr. er skrevet i Lotus AmiWordPro / Lotus WordPro. De _skal_ gemmes
>i Word eller Wordperfect, for at en Mac kan konvertere dem med MLP eller
>IcWord.

Jamen problematikken er ikke om jeg kan konvertere dem eller ej -
problematikken er at de konverterer sig selv, samt at der er et par
stykker der for min Quark til at opføre sig underligt - Det er helt
usædvanligt at der er filer den ikke kan finde ud af at importere

> [...]
>afsted som vedhæng. Men du kan godt risikere, at en del formattering kan
>være gået tabt, hvis filerne ikke er pakkede før afsendelsen til dig. Og

Der er ingen æøå problemer overhovedet.
Nogle af filerne er hentet via Mozilla, andre via FirstClass - der
normalt er en duksedreng i forhold til at håndtere vedhæftede filer.
Ingen pakkede filer

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-04 21:17

Morten<spam@reippuert.dk> writes:
>er det et doklument der er gemt med fast-save/auto-save? mener at
>kunne huske en QX plug in der ikke kunne hitte ud af netop lige det.

Nej det er det ikke - når Quark møder den slags dokumenter, meddeler den
netop at den ikke kan håndtere auto-save eller hurtigarkiverede versioner
- så skal filen lighe en tur omkring MacLink, der er ligeglad

Fra : Morten

Dato : 11-03-04 01:00

> [...]

> netop at den ikke kan håndtere auto-save eller hurtigarkiverede versioner
> - så skal filen lighe en tur omkring MacLink, der er ligeglad

monstro så ikke at det blot er dine filemappings der er i udu og
dokumentet ikke er et word6 dokument - eller det indeholder et eller
andet som QX kløjs i?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-03-04 10:08

Morten<spam@reippuert.dk> writes:
>monstro så ikke at det blot er dine filemappings der er i udu og
>dokumentet ikke er et word6 dokument

Jo, det må det næsten være.
Det besynderlige er at jeg har fundet frem til at der var et enkelt
dokument i den sending word-filer jeg fik, der faktisk er et Word 6 til
Mac - gu' hved hvad hulen der er sket. Nå skidt, problemet er løst så
langt, at tidsskriftet er lavet færdigt. Siden har jeg fåen en ny stak
word filer, og dem er der ingen problemer med.

Jeg tror sgu lige jeg nupper en omgang diskdoktor mv.

>- eller det indeholder et eller
>andet som QX kløjs i?

Det er en nærliggende tanke - spekulerede faktisk på om der kunne være en
af word-filerne, der har indeholdt virus - som nævnt var der kun et enkelt
dokument der har sin oprindelse på en mac - resten er PC-filer.

Fra : svejorg

Dato : 14-03-04 12:46

Kender problemet.

osX har text-edit, der automatisk klarer tingene og samtidig nedbryder de
fleste formatteringer i teksten, sådan at du har rimelig ren tekst til din
quark.
Quarken er fortsat svag i tekstimport, så de fleste gange må du om ad en
omvej.

Svend Erik

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-03-04 21:18

"svejorg" <nospamsvejorg@esenet.dk> writes:
>osX har text-edit, der automatisk klarer tingene og samtidig nedbryder de
>fleste formatteringer i teksten, sådan at du har rimelig ren tekst til din
>quark.

OK lyder som en rar ting

>Quarken er fortsat svag i tekstimport, så de fleste gange må du om ad en
>omvej.

Tja.. jeg synes nu egentlig ikke at jeg oplever Quark som svag i
tekstimport.

Der hvor jeg synes det er p....irriterende er når det gælder tabeller,
import af xls filer og den slags.

Og ja, så er det da irriterende at den ikke kan importere claris
works-filer )