Hvor stor harddisk kan man benytte i Quick~
Fra : Franz Berliner

Dato : 09-03-04 12:51

Hejsa

Er der nogle der ved hvor stor en intern harddisk jeg max kan benytte på
en Quicksilver 2002 800 mhz?

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 13:18

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> Er der nogle der ved hvor stor en intern harddisk jeg max kan benytte på
> en Quicksilver 2002 800 mhz?

såvidt jeg husker er det en ATA4 controller, dvs omkring 120GB. DDM
modellerne og xserver er vist de føreste med ATA5 controllere.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-03-04 13:34

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> såvidt jeg husker er det en ATA4 controller, dvs omkring 120GB. DDM
> modellerne og xserver er vist de føreste med ATA5 controllere.

Den kan max klare en 128 GB, hvis du vil have glæde af hele disken.

En Seagate 120 GB 7200.7 med 8 MB cache fåes til under 800,- og det er
en fynky disk.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-03-04 13:44

Morten wrote:

> såvidt jeg husker er det en ATA4 controller, dvs omkring 120GB. DDM
> modellerne og xserver er vist de føreste med ATA5 controllere.

Tak for det hurtige svar

Lige nu bruger jeg en ekstern firewire 400( 250GB Lacie) disk som
startdisk. Det giver mig mulighed for at flytte rundt på de computere
jeg har lyst til med mine settings mv. intakte. Vil der være en
hastighedsfordel ved at benytte en intern disk som startdisk på
Quicksilveren i stedet?

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : (Per Røn

Dato : 09-03-04 16:07

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Vil der være en hastighedsfordel ved at benytte en intern disk som
> startdisk på Quicksilveren i stedet?

Næppe, men den larmer mindre .
--
Per Erik Rønne

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-03-04 17:31

Per Rønne wrote:

> Næppe, men den larmer mindre .

Den her eksterne siger ikke et kvæk, så det bliver ikke det argument der
får mig til at skifte

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 17:06

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> Vil der være en
> hastighedsfordel ved at benytte en intern disk som startdisk på
> Quicksilveren i stedet?

jeps. trods FW's lyksagligheder kan en Firewire-ATA bro ikke hamle op
med en ren ATA4 bus

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-03-04 17:35

Morten wrote:

> jeps. trods FW's lyksagligheder kan en Firewire-ATA bro ikke hamle op
> med en ren ATA4 bus

Så må jeg hellere få købt et par 120GB diske at putte i. Kan man mærke
nogen forskel på diske med 2MB og 8MB cache? Den bliver primært brugt
til Garageband.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Morten

Dato : 09-03-04 18:25

> [...]

> Så må jeg hellere få købt et par 120GB diske at putte i. Kan man mærke
> nogen forskel på diske med 2MB og 8MB cache? Den bliver primært brugt

der må jeg være dig svar skyldig - hvis diskene ellers er identiske
bør man kunne, men én 7200rpm 120GB disk med 2MB fra én fabrikant, kan
sagtens være hurtigere end en tilsvarende med 8MB fra en anden
fabrikant. På en "bedaget" G4 tor jeg ikke det har så stor betydning.
generelt er det dog de nyeste diske med størst kapacitet per plade der
yder bedst.

Pt mener jeg at Segates helt nye 200GB (enste 100GB pr. plade disk)
er den hurtigste 7200rpm disk på markedet af SATA typen (segate og IBM
er de eneste med native SATA interface).

WDC's Raptor diske på 10K rpm kan den dog ikke følge med (men det kan
kun de bedste 15K rpm U320SCSI diske).

Mht søge hastighed og tilgagstid er IBM's 250K serie de bedste 7200rpm
diske. Maxtor's maxline diske er designet med langtids holdbarhed for
øje.

tjek <http://www.tomshardware.com/storage/index.html> og
<storragereview.com> og husk ikke at kigge på SATA diske idet de er
meget hurtgiger om mindre CPU intensive end gammeldags ATA diske.

analyuser hvad din disk skal være god til: lav søgehastighed, lav
tilgangstid, max læsehastighed, max skrivehastighed, min læsehastighed,
min skrivehastighed, gennemsnitlig læsehastighed, gennemsnitlig skrive-
hastighed, store datamængder, små datamængder, lavt cpuforbrug, god
performance over hele disken fysiske flade osv.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-03-04 18:38

> [...]

> Så må jeg hellere få købt et par 120GB diske at putte i. Kan man mærke
> nogen forskel på diske med 2MB og 8MB cache? Den bliver primært brugt

Prisforskellen er jo så minimal at det ville være tåbeligt ikke at vælge
den bedste disk indenfor de 120 GB.............

Jeg har monteret ca. 10 af disse Seagate 120 GB diske - alle med 8 MB
cache og de er fede.

Helt ærligt - de koster under 800,-

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-03-04 12:04

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> den bedste disk indenfor de 120 GB.............
>
> Jeg har monteret ca. 10 af disse Seagate 120 GB diske - alle med 8 MB

Det lyder fornuftigt.

Jeg køber en del Maxtor 120GB diske på arbejdet (vi giver 600 kr. stk).
Vi bruger én pr. projekt vi starter op, så der ryger en god håndfuld pr.
måned. De bliver monteret i et eksternt USB2 eller Firrewire kabinet i
projektets løbetid og bliver derefter backed up og arkiveret i et brandskab.

På et tidspunkt var der en glad AV mand der bildte os ind at diskene med
2MB cache var bedre end dem med 8MB cache til video. Det finder jeg lidt
underligt og har heller haft problemer med video på diske med 8MB cache,
så jeg tænkte det kunne være interessant at vide lidt mere om hvad
forskellen egentlige var (og tak Morten for det gode link).

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk