Klinker på eksisterende trægulv
Fra : J. Nielsen

Dato : 13-03-04 20:37

Hejsa

Vi påtænker at ligge forgangen til køkkenet og har derfor talt om at ligge
klinker ovenpå de eksisterende gulvbrædder.
Vi vil ligge elvarmenet i fliselimen.

Er der nogen der har erfaringer med en sådan sag så hører jeg gerne om det.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-04 08:46

"J. Nielsen" <jakob@NOSPAMEsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi vil ligge elvarmenet i fliselimen.
>
> Er der nogen der har erfaringer med en sådan sag så hører jeg gerne om

Har tidligere stillet spørgsmålet herinde og fået af vide, at det er en
dårlig ide. Trægulvet vil gi`sig og forårsage, at klinkerne revner.
Den rigtige fremgangsmåde ( som også er temmelig besværlig ) er, at tage
gulvbrædderne op og derefter støbe et nyt gulv, hvorpå klinkerne lægges.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Morten DH

Dato : 15-03-04 11:13

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den rigtige fremgangsmåde ( som også er temmelig besværlig ) er, at tage
> gulvbrædderne op og derefter støbe et nyt gulv, hvorpå klinkerne lægges.

Det afhænger meget af det eksisterende gulv - jeg har selv fået lagt
granitklinker oven på et gulv lavet af forskallingsbrædder pålagt en
krydsfiner plade.

I mit tilfælde blev der først lagt et lag fiberarmering og klinkerne blev
lagt i lim med flexbinder, som er beregnet til fx trægulve da det kan optage
en del af den bevægelse der uundgåeligt vil være i sådan et underlag...

Det kan sagtens lade sige gøre hvis underlaget er rimeligt stabilt; men snak
med en fagmand om jobbet - ellers ender du med knækkede klinker og revnede
fuger...

Fra : Brian Christensen

Dato : 15-03-04 19:26

> [...]
> Vi vil ligge elvarmenet i fliselimen.
>
> Er der nogen der har erfaringer med en sådan sag så hører jeg gerne om

Vi lavede noget lignende i badeværelset på 1. sal.

Vi brækkede de gamle gulvbrædder op - herefter monterede vi 125*50mm
stopler(regtler) på begge sider af alle gulvspærrerne - med lange
bræddebolte.
For hver 60 cm på sværs, monterede jeg de samme 125*50mm regtler med
stolpebærer.
Ovenpå påskruede jeg kraftige 22mm eller 25 mm gulvfinerplader til vådrum.

og så elgulvvarme, der blev støbt i et tyndt lag selvnivellerende gulvmasse.

Ovenpå en gang LIP fugtmembran og fliser til slut.

Nu efter ca 5 år, har der absolut ingen problemer været - gulvvarmen blev
dog skruet en del ned, efter den første årsopgørelse fra elselskabet.

Brian

Fra : TG4600

Dato : 16-03-04 10:36

"J. Nielsen" <jakob@NOSPAMEsnaps.dk> wrote in message
> [...]
> Vi vil ligge elvarmenet i fliselimen.
>
> Er der nogen der har erfaringer med en sådan sag så hører jeg gerne om

Jeg har på et tidspunkt haft behov for at lægge klinker på et
spånplade-gulv..

I forbindelse med renovering lagde vi et flydende trægulv i stuen, men under
brændeovnen ville vi gerne have klinker. Vi fik det råd at lægge en
eternitplade og derpå lægge klinkerne. Det har holdt upåklageligt i +5 år (i
hvert tilfælde til huset blev solgt) Eternitplader fås f.eks. i mål på 1x2
m.
Men jeg ved ikke lige hvordan det vil arbejde sammen med et eksisterende
klinkegulv/eller samling mellem eternitplader. Jeg lagde en gummifuge mellem
klinker og trægulv, for at kunne optage nogen bevægelse mellem de
forskellige materialer.

/TG