Sammenkobling af flere radiatore
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 13-03-04 18:40

Jeg er ved at totalrenoverer min 1. sal og vil i den forbindelse skifte fra
elvarme til radiatore med vand fra mit naturgasfyr. Jeg var faktisk slet
ikke spor i tvivl om projektet for jeg skulle ned i den lokale tømmerhandel
for at købe de røde RIR slanger. Her hang på et opslag, at RIR skulle føres
i ubrudt streng fra radiator til fyr. Jeg skal have 2 måske 3 radiatore på
1. sal. Det kan da ikke passe at jeg ikke må forbinde dem parallelt med
t-stykker. Det virker lidt vildt at skal have ført 6 slanger ned til fyret
fra 1. sal.

Jeg er klar over, at det er for at undgå utætheder inde i vægene, men i
gamle dage med jernrør, var den den fare da langt større. Der er tale om
gibsvæge, hvor gennemføringen er lavet efter forskriften, så en evt. utæthed
ender inde i rummet og ikke i vægen.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : //zigge

Dato : 13-03-04 22:46

"Ole Frederiksen" <baltzer@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle dage med jernrør, var den den fare da langt større. Der er tale om
> gibsvæge, hvor gennemføringen er lavet efter forskriften, så en evt.

Tja, du ved jo selv hvorfor.
En "lovlig" løsning på forgreningen, kunne være at lave den synligt, sådan
at du ikke har en skjult (potientielt utæt) samling inde i væggen. Altså
føre slangen fra fyret ind i rummet til et grenrør og tilbage igennem væggen
til de forskellige radiatorere. Det kan måske laves bag en radiator så det
ikke er alt for synligt, men alligevel nemt at komme til, ved lige at
afmontere radiatoren.

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-03-04 08:50

> [...]
> gamle dage med jernrør, var den den fare da langt større. Der er tale om
> gibsvæge, hvor gennemføringen er lavet efter forskriften, så en evt.

Jeg mener at de regler kun gælder for nybygninger, ikke renoveringer. Det er
i hvertfald hvad jeg har fået at vide fra "min" VVS'er
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : anders majland

Dato : 15-03-04 14:51

> Jeg er klar over, at det er for at undgå utætheder inde i vægene, men
> i gamle dage med jernrør, var den den fare da langt større.

Du har ikke mulighed for at lave samlingerne i skunken ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid