humus??
Fra : Musen

Dato : 12-03-04 20:50

Ja så har jeg købt et par stokroser jeg skal have plantet, men så er det
lige at jeg er stødt på ordet humusfyldig jord....Hvad sulans er det??
Venlig hilsen Mia

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-03-04 22:05

Musen skriver:

> Ja så har jeg købt et par stokroser jeg skal have plantet, men så er det
> lige at jeg er stødt på ordet humusfyldig jord....Hvad sulans er det??
> Venlig hilsen Mia

Muldjord, rådne blade m. m.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-04 08:01

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Ja så har jeg købt et par stokroser jeg skal have plantet, men så er det
> lige at jeg er stødt på ordet humusfyldig jord....Hvad sulans er det??

Har hørt det ord før. Det var kompostjord med kompostorm ( så nedbrydningen
af komposten, ville gå hurigere ). Det er muligvis kompost-ormene man kalder
humus.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-04 09:21

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
nedbrydningen
> af komposten, ville gå hurigere ). Det er muligvis kompost-ormene man

Humus er det indhold i muld, der er lidt omfattende at beskrive kemisk, men
som kommer fra nedbrydning af organisk materiale af enhver art.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TGM

Dato : 13-03-04 12:30

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:<4052b19c$0$27428$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> af komposten, ville gå hurigere ). Det er muligvis kompost-ormene man kalder

Humus er velomsat organisk materiale, dvs. kompost eller dyregødning.
Det bruges til at forbedre jordstrukturen, så lette jorder bliver mere
vandholdende, og stive lerjorder bliver løsnet. derudover forbedrer
det jordens næringstilstand, hvilket jo nok er det primære i en
almindelig have.

TGM

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-03-04 13:15

Hej Muzen
Som andre ganske rigtig skriver er humus omsat blade, husdyrsgødening. etc
Man kalder det ofte først humus når det er rådnet så meget at det ikke er
genkendelig i jorden igen (eks. når et blad er rådnet/spidst, så meget at
man ikke kan se det er et blad, som efterladenskaber fra en regorm er humus)

Nu er jeg ikke den helt blomster ekspert, men der er dere noget der ringer
for når du skriver stokroser, skal de gentlig ikke lide lidt og ha meget
kalk??
Synne at huske noget om at plante dem i murbrokker.
Men det ved Mads Lie formentlig , han kommer nu med en del kloge ord om
haven.

Peter Andersen

Fra : Musen

Dato : 14-03-04 13:42

> [...]
> genkendelig i jorden igen (eks. når et blad er rådnet/spidst, så meget at
> man ikke kan se det er et blad, som efterladenskaber fra en regorm er

Vil det sige, at jeg kan bruge den del af møddingen fra vores heste, som er
så gammel, at den næsten er blevet til jord? Eller kan man købe det et sted?

> [...]
> kalk??
> Synne at huske noget om at plante dem i murbrokker.

Det står der ikke noget om, kun at de kan vokse i næsten al slags jord...

> Men det ved Mads Lie formentlig , han kommer nu med en del kloge ord om
> haven.

Ja han plejer at komme med nogle gode forklaringer
Tak for dit svar

V.h. Mia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-03-04 14:47

> [...]

er
> så gammel, at den næsten er blevet til jord? Eller kan man købe det et

Uden at være særlig meget inde i stokrosers krav til jordbund: Lige præcis
gammel hestemøg med rigeligt halm er GUF for de fleste planter i de fleste
haver.
Det er guld værd.
Hvis stokroserne ikke kan lide det, kan dine andre planter - men husk lige
at blande det med almindelig jord først for en sikkerheds skyld, inden du
sætter planternes rødder i det.

Du kan også bare brede et lag ud oven på jorden.

Hilsen Inger