Almindelig oktan 98 mere optræk.
Fra : Los lobotomys

Dato : 25-04-01 19:10

Hej
Jeg har hørt at man med fordel kan fylde almindelig oktan 98 på en
speedfighter eller en 45 knallert i al almindelighed hvis den er udstyret
med en tunudstødning. Den originale udstødning indeholder en katalysator det
gør tunudstødningen ikke derfor skulle man kunne tanke almindelig gammeldags
oktan 98 og som gevinst
få et bedre optræk
Jeg spøger hermed alle i experter er det en AND eller er det noget om
snakken og er det skadefrit på motoren.

mvh René

Fra : RpR

Dato : 25-04-01 02:20

> [...]
>oktan 98 og som gevinst
> få et bedre optræk
>Jeg spøger hermed alle i experter er det en AND eller er det noget om

Det er en and.
Gammeldags benzin har et tilsætningsstof der virker på samme måde som bly
gjorde, dengang det måtte bruges.
Det er KUN beregnet til de gamle 4-takts motorer som kræver den ekstra
smøring til ventilerne. En 2-takter tager ikke skade af at køre på det, men
der vil ikke være nogen gevinst i det.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Mark

Dato : 26-04-01 18:32

aarrrhhh. det er nu ikke helt sandt ! - jo højere oktan tal, flere HK, selv om
der er begrænset på en scooter hvor meget det giver...!!

Fra : RpR

Dato : 26-04-01 20:11

>aarrrhhh. det er nu ikke helt sandt ! - jo højere oktan tal, flere HK, selv
om
>der er begrænset på en scooter hvor meget det giver...!!

Det var dog en utrolig teknisk forklaring du afgav dér...

Benzin med højere oktantal forbrænder langsommere end benzin med et lavere
oktan tal.

"Hvorfor kører racer maskiner så med så høje oktan tal?" Af den simple årsag
at man kan hæve kompressionen yderligere = ektra hk.