Mad i krukke (OT?)
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-03-04 16:34

Hej.

Måske er jeg OT med dette, men nu prøver jeg alligevel:

Jeg har en keramikkrukke, som er glittet indvendig, men ikke glasseret (den
er egentlig også glittet udvendig, men det har jeg slebet af).

Er det farligt for helbredet at opbevare mad i den? Kommer der til at gro
bakterier i den? Er der evt. noget man kan behandle den med for at der ikke
skal dannes bakterier?

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Peter Westh

Dato : 11-03-04 17:38

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det farligt for helbredet at opbevare mad i den? Kommer der til at gro
> bakterier i den? Er der evt. noget man kan behandle den med for at der

Det lyder jo ligesom en Rømertopf - en uglaseret lergryde man bruger til at
tilberede mad i. Med sådan en er der vist ingen problemer, men det skyldes
jo nok den jævnlige opvarmning.

Hvis det bare er til opbevaring, ville jeg nok være betænkelig ved at bruge
den til fugtig og letfordærvelig mad (rygeost, leverpostej, middagsrester
etc). Men meget afhænger nok af hvor lang tid opbevaringen varer, og om
krukken vaskes og tørres godt igennem ind imellem.

FUT dk.kultur.mad+drikke

MVH

Peter

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 12-03-04 11:04

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev et indlæg
> [...]

>bakterier i den? Er der evt. noget man kan behandle den med for at der ikke

Der er en anden ting end bakterier du også skal overveje: Noget glasur
og andet overfladebehandling kan indeholde diverse tungmetaller og
kemiske ting der er skadelige for helbredet. Så hvis den ikke er
beregnet til levnedsmidler skal du nok være varsom med den.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Chriz

Dato : 12-03-04 23:56

Hej

Det kommer helt an på hvad du vil opbevare og ved hvilken temeratur / pH /
saltinhold.Jeg er (helt beskedent) ekspert på området. Fortæl mere om hvad du
vil ...

mvh

Chriz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-03-04 00:56

Ja, jeg har egentlig FUT'et spørgsmålet over i dk.kultur.mad+drikke -
følgende er klippet fra min meddelelse derfra:

"jeg har ikke noget specielt i tankerne. Sagen er, at jeg er med i en
vikingegruppe og at det kunne være en billig måde f.eks. at servere mad i
krukken (den har kun kostet 15 kr.). Spørgsmålet går vel mere på om der med
tiden kan dannes farlige bakterier, som ikke kan vaskes væk? Igen; krukken

Fra : Chriz

Dato : 14-03-04 10:00

Hej Trond

Et helt generelt svar vil da være, at hvis du opbevarer ting med med meget højt
salt, sukkere eller syre indhold, da er der næppe noget problem.

Hvis du opbevarer tilberedt (gennemstegt/kogt) mad vil du snilt kunne bruge din
krukke, blot må maden i den ikke opbevares for længe ved temperaturer der ikke
er under ca 5 C og over ca 55 C. Sørg for at køle ned og varme op hurtigt. Du
vil øge sikkerhenden betragteligt, hvis du skolder krukken indvendigt før brug.

Det er vigtig at du undgår selv minimale forureninger med jord og gødning. Dette
kan på få timer ved moderat temperatur skabe farlige forhold.

Undgå at opbevare rå animalske (kød, mælk, fisk, æg osv) levnedsmidler i
krukken.

Husk at hvis du sælger af maden offentligt er det ansvarspådragende hvis du ikke
har check på hygiejenen. Er dette intenstionen bør du kontakte den lokale
levnedsmiddelkontrol der giver gratis rådgivning.

Spørg gerne igen hvis du er i tvivl.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 15-03-04 11:37

Tak for et meget fyldestgørende svar.