hus med elvarme
Fra : chr

Dato : 10-03-04 21:22

Hejsa

jeg er ved at kigge på bolig, og har fundet et ellers pænt velholdt hus (det
har været et af de pæneste jeg har set mht stand) men desværre KUN med
elvarme!, der er naturgas i vejen, og mit spørgsmål er,
hvormeget jeg kan regne med at få i afslag? er det realistisk at få det i
rabat som en naturgas installation koster?

Chr.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-03-04 21:53

chr wrote:
> [...]
> hvormeget jeg kan regne med at få i afslag? er det realistisk at få det i
> rabat som en naturgas installation koster?

Til dit sidste spørgsmål: Det håber/tror jeg ikke.

Har du kigget i tidligere indlæg i gruppen.? Emnet diskuteres engang
imellem.
Gamle indlæg kan findes bla. via
http://groups.google.com/advanced_group_search

Se f. eks. indlægget der vist hed "besparelse med brændeovn". For 1- 2
uger siden.
Der er en stibe kommentarer til emnet.

Min egen kommentar: Jeg har selv elvarme. Og er godt tilfreds.
Det koster en del at få gas. Min. i omegnen af 50.000 kr. Det er ikke
betalt før der igen er investering i nyt.
Så kombinatinen el + brændeovn er vist bedre. Hvis man kan lide at
skulle bruge en ovn, og kan få brændet tilstrækkeligt billigt. Og man
regner sin timeløn til få kroner...!

Ejendomsværdien falder lidt pga. elvarme. Om det er en fordel eller
ulempe.? Vurder selv.

Mvh. Jørgen

Fra : chr

Dato : 11-03-04 00:04

"Jørgen Rasmussen" <joergen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> [...]
> regner sin timeløn til få kroner...!
>
> Ejendomsværdien falder lidt pga. elvarme. Om det er en fordel eller

Fair nok, hvis jeg køber huset så er det eneste jeg er bange for at
elregingen skal EKSPLODERE..energi rapporten fastslår en udgift på ca 15.000
kwh bare til varme..

sælger bruger i virkeligheden ca 10.000 kwt til varme..men er det
realistik??, da jeg ogsp undre mig over at de kun har en 30L
elvandvarmer?!?! (der er tre personer i den familie som bor i huset to
voksne og et barn!)

Huset er stadigvæk ret flot vedligeholdt...men som sagt jeg er bange for
elregninge, hvad med feks en brændeovn (huset er 130 kvm), og så fyre med
feks loka briketter?, det eneste er vel problemet med at få fordelt varmen?.

Chr.

Fra : Helle Skoett

Dato : 11-03-04 01:57

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> elregninge, hvad med feks en brændeovn (huset er 130 kvm), og så fyre med
> feks loka briketter?, det eneste er vel problemet med at få fordelt

Hej Christian.
Din varmeregning eksploderer ikke. Og du burde glemme alt om afslag i
prisen...
Jeg har elvarme - har du selvfølgelig allerede regnet ud - og jeg er så glad
for det. Jeg slipper for problemerne med det gamle møgfyr, der går i stykker
i tide og utide - jeg skal ikke bestille olie på det rigtige tidspunkt, dels
af hesyn til prisen, dels den tiltagende tomme tank, der altid løber tør en
lørdag aften...
Jeg fyrer op i brændeovnen alt det, jeg har lyst til - på hårde vinterdage
kører den i ca. otte timer, i foråret en time eller tre og slet ikke om
sommeren (øv) - og vi holder en temperatur på omkring 25 grader...
Vi har en stor elvandvarmer - varme i gulvet på toilettet og i bryggerset og
alle fortræffelige elektriske installationer - vi bruger for ca. 1.000 kr.
strøm om måneden.
Jeg kan som kuriosum fortælle, at vi har købt et andet hus - med oliefyr -
og der startede vi med at fylde for 15.000 kr. olie på tanken - glade var
vi, da vi skulle på vinterferie - for så var huset jo varmt når vi kom
hjem... not. der var 3,4 grader! Vi havde haft en frostsprængning, masser af
vand i huset og en montør, der brugte fem timer af sin søndag hos os - 4.000
kr. oveni.
Vores endnu ikke solgte hus med elvarme brummede stille afsted uden
problemer - stadig for sine 1.000 kr. om måneden...
Glæd du dig over, at du får elvarme...
ps: min bror skal til at skifte sit gasfyr - det er 15 år gammelt - det
kommer til at koste 30.000 eller deromkring. Så mange elvarmeovne kan du
ikke slide op, hvis du lige som os synes, det er hyggeligt med brændeovn -
så er elvarmen nemlig kun tændt i børneværelset og når I er på
vinterferie...

--
varm hilsen
helle s

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 08:20

> [...]
> elregninge, hvad med feks en brændeovn (huset er 130 kvm), og så fyre med
> feks loka briketter?, det eneste er vel problemet med at få fordelt

Hvorfor skal du have nedslag?, det indgår formentligt i ejendomsvurderingen
at der er el-varme. Og 10.000 kwh er realistisk, vi bruger +~1500 og er en
person mere. Jeg har samme bekymring med fordelingen, men har droppet tanken
om "varmeflytning", for vores b.ovn er en indsats i en muret pejs i den ene
ende af huset. Så peak-effekten er ikke så stor, til gengæld bliver meget
varme akkumuleret i murværket rundt om ovnen ), og du har v. tab i div
rør&slanger + økonomisk udgift til dem som nok ikke er rentabel.

Fra : Ped

Dato : 11-03-04 09:38

chr wrote:
> [...]
> hvormeget jeg kan regne med at få i afslag? er det realistisk at få det i
> rabat som en naturgas installation koster?

Emnet har været oppe at vende før, bl.a. i en tråd der har overskriften
"Naturgas?". Mit indlæg dengang var flg.:

"Det kvarter jeg bor i er fra 1976 - 80, og næsten alle valgte dengang
elvarme fremfor oliefyr. Siden er der dog kommet naturgas, som de fleste
er gået over til. Jeg nævner lige enkelte eksempler fra nabolaget:

- en nabo fik i 1996 et overslag på 56.000 (tilskud fratrukket) for en
komplet installation af radiatorer, fyr, varmtvandsbeholder osv. En
bekendt af dem med forstand på varme godtgjorde, at det tilbudte var
voldsomt underdimensioneret, og de endte med en anlægsudgift på 85.000
(tilskud stadig fratrukket). Denne nabo svarer altid undvigende hvis man
spørger til økonomien i projektet, men erklærer sig ellers tilfreds med
anlægget.

- en anden nabo fik også en komplet installation baseret på et tilbud
fra gasselskabet. De har senere måttet installere brændeovn for at holde
varmen når det er koldt. Denne nabo ville ikke have valgt gas igen, men
beholdt sin elvarme og suppleret med brændeovn.

- en nabo, som i forvejen havde oliefyr gik over til gas. Han havde
stort set kun udgiften til kedlen, og er overordentlig godt tilfreds med
de meget lave varmeudgifter.

- en nabo med et hus lidt mindre mit fik installeret gas sidste år. Jeg
fik lov til at låne alle hans papirer til gennemsyn. På den baggrund
regnede jeg ud, at investeringen (ca. 100.000) for mit vedkommende ville
begynde at give overskud efter 12½ - 19 år, afhængig af lånets løbetid.

Jeg har ikke mødt nogen, der står med armene over hovedet i begejstring
over gassen. Dem der i forvejen havde vandbåren varme i huset er
naturligvis slupper forholdsvis billigt gennem konverteringen, men folk
med elvarme skal investere ret betydeligt i radiatorer osv. Og noget
tyder altså på, at gasselskaberne tilbyder de allermest skrabede og i
nogle tilfælde underdimensionere anlæg for at få økonomien i projektet
til at se fornuftigt ud. Jeg har i hvert fald lagt tanken om gas på
hylden foreløbig, men overvejer i stedet en brændeovn.

Engang var det sådan, at prisen på naturgas hang sammen med olieprisen
på verdensmarkedet, selvom vi på netop dette område er selvforsynende og
vel i princippet uafhængige af hvad OPEC måtte finde på. Nu er det godt
nok længe siden vi har haft en mindre oliekrise, men alene denne
sammenhæng er efter min mening nok til at fravælge gassen - hvis det
altså stadig forholder sig sådan?"

Så her er der ingen planer om naturgas, og hvis jeg skulle sælge huset
ville jeg ALDRIG give afslag p.g.a. elvarmen!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : H.S.

Dato : 12-03-04 10:01

> [...]
> hvormeget jeg kan regne med at få i afslag? er det realistisk at få det i
> rabat som en naturgas installation koster?

Vi købte hus for 4-5 år siden, der var elvarme en en gammel brændeovn. Det
tænkte vi ikke så meget over, vi var jo fulde af 'forventningens glæde' over
at flytte fra lejlighed til hus.
Men alligevel havde jeg besluttet mig for at vi ikke skulle bruge El-varmen,
da det jo ikke er billigt. Så det blev brændeovnen som skulle tage slæbet,
og det var den såmænd stor nok til. Men det med at fyre natten over, og
komme hjem til et koldt hus om aftnen, det blev lidt for surt.
Så så vi en kammerat som havde en brænde ovn der kørte på træpiller, og var
straks helt solgt. Der er kammer i, som kan rumme piller til ca 48 timer +/-
den føder sig selv, og du skal bare huske at fylde kammeret op hver anden
dag.
Vores stue ligger meget centralt i vores hus, så vi har ikke behov for at
flytte varme, og vores 107 kvm hus er fint varmet op, når brændeovnen kører
på lavest nivau. Vi har nu haft den i 3 vintre, og det virker bare perfekt.
Eneste hage er at der kan være lidt koldt i køkken og badeværelse, da de
ikke grænser op til stuen (hvor ovnen står) - så elvarme i gulvet på
badeværelset står på ønskelisten.
Men takket være vores brændeovn så er vores varmeudgift på 4-5000 kr. om
året. - Det er der ikke mange der kan 'klare'.

Fra : Morten

Dato : 12-03-04 21:44

Hej Chr.

Jeg spurgte for et par uger siden om samme spøgrsmål her i NG'en, og fik en
masse gode svar.
Der var både for og (især) imod naturgas. Vi var tætte på at springe på
brændeovn-installation, men efter at ha' besøgt vore kommende naboer, og set
deres regnskab var jeg ikke i tvivl om at vi skulle ha' naturgas.
Fyttings-prisen hos de naboer med naturgas var så lav at en brændeovn ville
være spild af penge (med mindre den kun er for hyggens skyld)
En fyr kaldet "Joeson" (her i NG) kendte til konveterring mm. og gav mig
gode svar på spørgsmål.

Huset vi har købt er i øvrigt ca. 75.000 kr billigere end tilsvarende huse
med centralvarme. Vi kommer til at betale omkring 50.000 for et
færdiginstalleret naturgasanlæg (incl. rørførring i "kabelbakker" og
radiatorer), og så har vi et HELT nyt anlæg.

God fornøjelse

Fra : chr

Dato : 13-03-04 00:07

> [...]
> færdiginstalleret naturgasanlæg (incl. rørførring i "kabelbakker" og
> radiatorer), og så har vi et HELT nyt anlæg.

kr 50.000 det lyder billigt!!!, jeg har fået priser på kr 80.000 til kr
100.000

Chr.

Fra : Morten

Dato : 13-03-04 20:34

Huset er kun på 95 m2, og i denne sammenhæng "praktisk indrettet".
Jeg har forhørt mig hos tilsvarende huse i nabolaget, og prisen ser ud til
at kunne holde.
Vi kender i øvrigt VVS-manden, og er sikre på at han ikke siger en pris der
ikke kan holde.¨

\Morten

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-04 19:16

Har selv elvarme , og er glad for det.
Har lige fået et brev fra Helsingør fjernvarme, hvor de overvejer og trække
en ledning forbi huset, og derfor vil kunde tilbyde tilslutning , og
levering af varme til ca. 60 øre pr. Kwh..
Lyder umiddelbart tiltrækkende, MEN, som tidligere nævnt af andre , er en
overgang fra el til vandfase opvarmning særdeles bekostelig, og vil i mange
tilfælde kun "give smør på brødet" til installatøren .
De skriver endvidere at man skal forvente et øget energi forbrug på ca 15 %
, ved overgang til fjernvarme .
Ellers kan du på denne hjemmeside , http://www.farvelel.dk , finde
oplysninger om , hvad en konvetering til naturgas / fjernvarme koster, og
hvorlang tid det er om at tjene sig hjem igen .
Pas dog på med oplysningerne. Jeg tror ikke at de har indregnet en evt.
renteudgift med , og de 5000 kr. der gives i tilskud til konveteringen , er
også elegant trukket fra .

Lars

"Morten" <slet_til_og_med_forste_punktum.sys.adm@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:40536227$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...