må man drikke varmt drikkevand
Fra : Soren M

Dato : 10-03-04 20:23

Hej,

Må man drikke varmt vand fra hanen ?

og hvis man må hvordan skal det behandles først ?

er der nogle bakterier i som er skadelige ?

evt. andre kommentarer om emnet, da jeg er kommet op at diskkutere med min
kæreste
om man må bruge varmt vand fra hanen til andet end at koge æg og bade i?

mvh
Soren M

Fra : Thomas Widmann

Dato : 10-03-04 20:34

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> writes:

> jeg er kommet op at diskkutere med min kæreste om man må bruge varmt
> vand fra hanen til andet end at koge æg og bade i?

Koger du virkelig æg i vand direkte fra den varme hane? Er det ikke
alt for koldt?

Hvis du koger det bagefter, er der ikke noget problem, da det eneste
problem med vand fra den varme hane mig bekendt er et højere
bakterieindhold.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : Søren (7400)

Dato : 10-03-04 22:00

>Må man drikke varmt vand fra hanen ?

1) jeg bruger også varmt vand til kogning af alt muligt - hvis det
lige er varmt alligevel - ved kogning dør alle bakterier alligevel

2) hvorfor vil du drikke det varme vand? det var da "klamt"

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-03-04 16:16

Søren (7400) <news@wem.dk> wrote:

> [...]

Personligt ville jeg ikke.

> 1) jeg bruger også varmt vand til kogning af alt muligt - hvis det
> lige er varmt alligevel - ved kogning dør alle bakterier alligevel

Men der er noget med at der er forskel på strukturen og smagen i koldt
og varmt vand, og mig bekendt duer varmt vand IKKE til madlavning -
herunder kogning af pasta og ris.

Desuden er der jo også regler for hvornår saltet skal tilsættes.

> 2) hvorfor vil du drikke det varme vand? det var da "klamt"

Det synes heller ikke er lækkert.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : zasha

Dato : 10-03-04 22:19

<klip>
Må man drikke varmt vand fra hanen ?
</klip>

Jovist må du det, der er mig bekendt ingen lov der forbyder det ;)
Personligt kan jeg ikke li' at børste tænder i koldt vand (følsomme
tandhalse åbentbart) så det foregår i varmt-lunkent vand, hvor jeg da gerne
bæller et par slurke til sidst.
Mig bekendt har jeg ikke taget skade, men du skal nok ikke spørge mine
venner *GGG*

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk
og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 22:52

"zasha" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
gerne
> bæller et par slurke til sidst.
> Mig bekendt har jeg ikke taget skade, men du skal nok ikke spørge mine

Nøj, andre end mig, der børster bisserne i varmt/lunkent vand!
Jeg drikker dog ikke et par slurke til sidst.
Synes, jeg *altid* at børstet tænder i varmt vand. Bryder mig ikke om at
børste tænder i koldt vand. Tandpasta og koldt vand fungerer ikke sammen i
min mund.
Om det er farligt? Jeg er da ikke død endnu...

Til spørgsmålet:

Jeg bruger varmt vand i madlavningen til ting, der alligevel skal koges
igennem, fx ris, pasta og den slags. Den smule tungmetaller jeg evt. skulle
få i mig ved det, havde jeg nok fået på anden måde alligevel.

Til the bruger jeg vand fra den kolde hane. Kaffe drikker jeg ikke.

Tina

Fra : zasha

Dato : 11-03-04 17:43

<klip>
> Nøj, andre end mig, der børster bisserne i varmt/lunkent vand!
> Tina

Ja, vi er en lille, eksklusiv skare, tror jeg *smil*

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-03-04 17:55

"zasha" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, vi er en lille, eksklusiv skare, tror jeg *smil*

Eksklusiv, ja - men jeg tror såmænd, alle med følsomme tandhalse har fundet
fidusen, så vi er nok ikke så få endda.

Hilsen Inger

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-03-04 19:07

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Eksklusiv, ja - men jeg tror såmænd, alle med følsomme tandhalse har
fundet
> fidusen, så vi er nok ikke så få endda.

Hmmm. fidusen er at behandle årsagen, ikke symptomerne.Men vil du tale mere
om dette, må du maile
(mugglerattiscalipunktumdk) eller søge på av min tand.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-03-04 19:14

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> fundet

Alvorlig rettelse.........Ugh!

> Hmmm. fidusen er at behandle årsagen, ikke symptomerne.Men vil du tale
mere
> om dette, må du maile
> (mugglerattiscalipunktumdk)
eller søge på tandogmund
> --
> Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
> http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/
>

> ---

---

Fra : N/A

Dato : 11-03-04 20:43

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-03-04 20:43

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - Hvad gik det ud på? Har du selv slettet din egen tidligere meddelelse?
> (Hvis ja, hvordan gør man det?)

Markerer den, går op i meddelelser og sletter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 11-03-04 21:24

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få i mig ved det, havde jeg nok fået på anden måde alligevel.
>
> Til the bruger jeg vand fra den kolde hane. Kaffe drikker jeg ikke.

Man skal dog tænke på om det kan betale sig. Vi har en (fjernvarme)
gennemstrømningsvandvarmer der ligger langt fra vandhanen. Vi har
altså ikke et helt lager af vand der allerede er varmt, der kan gå
noget tid før vandet bliver varmt, hvor der lukkes adskillige liter
vand ud af hanen. Den energi der bruges til det kan godt overstige det
energiforbrug man kan have for at opvarme den ene liter koldt vand der
skal bruge i køkkenet. En varmtvandshane skal ikke være åben i lang
tid før man har brændt en kilowatt energi af til ingen nytte.
Hvis vandvarmeren er tæt på vandhanen, så der er varmt vand
øjeblikkelig, kan der måske spares tre minutter i køkkenet, men det er
ikke gratis.
Med mindre - naturligvis, man bor i karré med fælles
varmtvandsforsyning med central energimåling. Dér kan man jo bare være
usolidarisk og tørre udgiften til sit varmtvandsforbrug af på
naboerne.
mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-04 20:52

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> skrev i en meddelelse

<snip en masse om varmtvandsbeholdere>

> [...]
> varmtvandsforsyning med central energimåling. Dér kan man jo bare være
> usolidarisk og tørre udgiften til sit varmtvandsforbrug af på

Der er nok en der ondt i numsen over, at vi er nogle, der har varmt vand til
rådighed døgnet rundt!

Tina

Fra : Brian k

Dato : 12-03-04 13:48

Soren M wrote:
> Hej,
>
> Må man drikke varmt vand fra hanen ?

Hej

Ikke en god ide!

http://w2.djh.dk/hovedopgaver/2003F/01/bakterier/varme.htm

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 12-03-04 17:24

Hej!

Tidligere kunne man få "legionærsyge" af at drikke varmt vand fra hanen pga.
bakterier i vandrørene, men jeg ved ikke om risikoen er stor længere.

Jeg har som mange andre også børstet tænder i lunkent vand altid, og jeg har
da ikke taget skade af det. )

Peter

Fra : Soren Lindholt

Dato : 16-03-04 15:24

Peter Løhde Svarre <svarre69@mail.tele.dk> wrote in article
<4051e3e6$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> bakterier i vandrørene, men jeg ved ikke om risikoen er stor længere.
>
> Jeg har som mange andre også børstet tænder i lunkent vand altid, og jeg

Netop, det er hvis temperaturen i varmtvandsbeholderen ikke er høj nok, kan
der trives disse bakterier. Mange nye huse har gennemstrømsvandvarmer, og
dermed ingen varmtvandsbeholder, og man burde kunne tage fra den varme hane
til at koge kartofler mv i, så komfurtiden mindskes.

Søren