Trælst crash problem
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 19-04-01 18:25

Hej alle. Jeg har lige pludselig fået et meget trælst problem. Min Mac
fryser nogle gange, fuldstændig ligemeget om jeg sidder og skriver en
mail, sidder og skriver i SimpleText eller laver hårdt Photoshop
arbejde. "nedfrysningen" sker aldrig på samme tidspunkt eller i samme
program. Fejlen sker heller ikke efter et vist antal tid eller lignende.
Fejlen er simpelthen umulig at vide hvornår kommer. Jeg er på nettet 24
timer i døgnet via ADSL så jeg har overvejet om det kan være at jeg
bliver hacket... men hvad er sandsynligheden for det?

MVH Mark S. Rasmussen

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-01 21:29

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Jeg er på nettet 24 timer i døgnet via ADSL så jeg har overvejet om det
> kan være at jeg bliver hacket... men hvad er sandsynligheden for det?

Jeg går ud fra at du er tilsluttet via DCHP og lider af "Mac OS Stall",
dvs. hele maskine opfører som om den fryser (det gør den faktsik ikke!)
i op til et par minutter, når IP adressen med jævne mellemrum skal
genforhandles.

Prøblemet er især forkommende under Mac OS 8.x. Det kan minimeres men
vil stadig forkomme, hvis du slår "load only when needed" fra under
"options" i TCP/IP - Så skal IP adressen ikke genforhandles hvergang du
åbner for en IP forbindelse, men derimod kun med det interval som DHCP
serveren er indstillet til.

Hvis du dropper DHCP og indtaster IP adressen manuelt kan du helt slippe
for problemet.
(jeg går ud fra at din ISP, har givet dig en fast IP adresse sammen med
dit abonnement, aflæs IP-adresse, sub-netmask og Router-adresse i TCP/IP
mens du er tilsluttet via DHCP)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 19-04-01 21:30

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> (jeg går ud fra at din ISP, har givet dig en fast IP adresse sammen med
> dit abonnement, aflæs IP-adresse, sub-netmask og Router-adresse i TCP/IP

Det er ikke dette der er problemet, tro mig. Jeg havde dette problem lige da
jeg fik mit internet intil jeg fik sat min router op til ikke at chekke
efter ny ip hele tiden. Det er altså ikke DHCP der er synderen her.
PS. Computeren forbliver frosset - jeg lod den stå i halvanden time og den
var stadig frosset.

MVH Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 26-04-01 01:02

> [...]

> efter ny ip hele tiden. Det er altså ikke DHCP der er synderen her.
> PS. Computeren forbliver frosset - jeg lod den stå i halvanden time og den

Kør Doctor Norton og Speed Disk på din harddisk, genopbyg skrivebordet,
slet Finder indstillinger, installér evt. RAMGauge for at holde øje med
hvormeget ledig hukommelse du har. Vælg MacOS standard sættet i
Udvidelseskonrol, for at checke efter om der er 3. parts udvidelser der
laver unoder, check at du har opgraderet HD driveren,så den er
kompatibel med din nuværende systemversion.

--
Jesper Oersted
Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half inches

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-04-01 07:27

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> laver unoder, check at du har opgraderet HD driveren,så den er
> kompatibel med din nuværende systemversion.

Jespers forslag er helt korrekte. Du bør dertil være opmærksom på
programmer eller utilities, der jævnligt dvs. i intervaller eller ved
bestemte handlinger "gør et eller andet" ved din maskine. Det kunne
f.eks. være Virex.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-04-01 14:14

> [...]
> laver unoder, check at du har opgraderet HD driveren,så den er
> kompatibel med din nuværende systemversion.

Jeg har kørt både Norton DiscDoctor- og AntiVirus ingen af dem fandt nogle fejl
(norton fandt et par småfejl, bad creation date osv.). Jeg har også kørt Apple
Disc Doctor (opstart fra CD). Jeg har også prøvet TechTool pro 3.0 (eller hvilken
version det nu er). Ingen af dem fandt noget betydeligt. Udvidelser har intet med
det at gøre. Jeg har heller ingen funktioner som affyrer automatisk så som
viruscheck osv. Jeg har også prøvet at åbne nogle normale programmer og quitte
Finder imens for at udelukke en del ting der, den fryste igen efter nogen tid...
:(((( *hulk

MVH Mark S. Rasmussen

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 26-04-01 14:59

> [...]
>
> MVH Mark S. Rasmussen
>

> --
> The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Så er der nok ikke andet at gøre end at lave en ren ominstallation, så
du får en helt ny systemmappe.
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-04-01 15:40

> Så er der nok ikke andet at gøre end at lave en ren ominstallation, så
> du får en helt ny systemmappe.

Det har jeg også overvejet men som sagt så har jeg prøvet at helt quitte Finder
og bare lade computeren stå - da er det også sket... udelukker det ikke
systemmappen som synder?

MVH Mark S. Rasmussen

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 26-04-01 16:27

> [...]
> Finder og bare lade computeren stå - da er det også sket... udelukker det

Nej, for der findes også en systemkuffert og muligvis en enabler, plus
alt det som MacOS installere, den nævnte fremgangsmåde udelukker kun
Finderen som synderen

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 19-04-01 21:48

Bare lige en tanke, kan det være noget rent fysisk inde i maskinen der er
galt? - jeg spørger ikke om sandsynligheden men er det muligt at en fysisk
fejl kan resultere i en sådan nedfrysning?

MVH Mark

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-04-01 22:26

In article <3ADF4EF2.B400D167@tv.dk>, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
wrote:

> jeg spørger ikke om sandsynligheden men er det muligt at en fysisk
> fejl kan resultere i en sådan nedfrysning?

Ja.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-04-01 13:58

> Ja.

Så vil jeg lige kombinere dette spørgsmål med et andet "problem" jeg har. En
gang imellem sker det at min iMac's skærm blinker i en tiendedel af et
sekund, som om den meget kort lige mistede strømmen. Dette problem har ikke
altid været der. Dette problem er jo formentligt noget fysisk inde i
maskinen (hvad kan det være?). Det der så får mig til at spørge om min
nedfrysning kan skyldes noget fysisk er at jeg mistænker mit skærmproblem om
det kan have nogen sammenhæng?

MVH Mark S. Rasmussen

> --
> MVH
> Martin Edlich, MF (MegaFar)

Forresten... jeg glemte vist at sige Tilykke!

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-04-01 17:21

In article <3AE03250.1B15514F@tv.dk>, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
wrote:

> [...]
> nedfrysning kan skyldes noget fysisk er at jeg mistænker mit skærmproblem om

To ting:

Har du opdateret firmwaren? (ellers så gør det)

Bruger du det originale strømkabel? (hvis, så find et andet)

> Forresten... jeg glemte vist at sige Tilykke!

Takker.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)