Guns N' Roses : Jeres mening
Fra : Thomas

Dato : 10-03-04 01:50

Hejsa

Advarsel... Dette indlæg er ret langt...

For mit vedkommende var det Guns N' Roses sangen 'Dont Cry'
der åbnede mine øjne for rockmusik. Den musikgenre jeg stadig
hører i dag... Jeg syntes stadig det er en af de aller smukkeste og
bedste sange der nogenside er skrevet! A Masterpiece!!

Jeg er nysgerrig efter at høre andres mening om Guns N' Roses.
Og deres mening om de enkelte albums.
Jeg blev fan af dem i 1991/92. Og de sidste 13 år, har jeg
naturligvis fulgt med i alt omkring dem... (Har et par bestemte
websites der bliver besøgt på ugentlig basis, for lige at checke op
på de nyeste nyheder og rygter.) Jeg har selvfølgelig alle pladerne,
en god røvfuld singler, og diverse vinyl sjældenheder. Så jo, jeg
er fan!!! Selvom jeg ikke var med helt fra starten...

Jeg er ikke ude efter at høre, hvad i andre syntes om fyringerne,
folk der er skredet, de evige udskydelser af albummet, osv. osv...
Det er alligevel lidt uinteressant syntes jeg. Så hellere diskutere den
nye plade når den kommer.. Jeg vil gerne høre hvad i andre syntes
om de 5 plader der nu engang ER udkommet... Og bandet som det
var i deres storhedstid... Jeg vil gerne komme med min mening...

Deres første album 'Appetite for Destruction', var og er jo
ubenægteligt en milepæl i rockhistorien. Jeg ved ikke hvad der gør
det egentlig. Jeg går ud fra det bare er hele attituden bag musikken.
Men hvad syntes i gør pladen til noget specielt (Dem af jer der nu
rent faktisk syntes at den ER noget specielt) - Jeg kan ikke rigtig
sætte en finger på hvad der gør, at jeg den dag i dag stadig syntes
den er et mesterværk... Men det er den ubenægteligt!

Deres andet "album" 'GN'R Lies' kan man måske ikke rigtig kalde
et album... Det blev lanceret som sådan, men reelt er den første
halvdel, er jo en genudgivelse af deres 'Live Like A Suicide' EP fra
1986 (før Appetite)... (Og så er det jo sjovt nok at tænke på, at det
ikke engang er en live-optagelse... Men en studie optagelse med
tilførelse af publikums-jubel....) Live-halvdelen er også fin nok...
Men på en måde syntes jeg først 'albummet' bliver rigtig interessant,
når man kommer til de fire nyindspillede numre... De viser jo på en
måde alle sider af bandet...
De viser, at de kan skrive smukke ballader med sangen 'Patience'.
De viser en humoristisk side, med sangen 'Used To Love Her'
Og bagefter viser de, at de kan kvaje sig, med sangen 'One In A
Million'... Den indeholdt jo som bekendt linierne:

"Immigrants & faggots, they make no sense to me.
They come to our country, and think they'll do as they please
Like start some mini Iran. Or spread som f***ng disease
They talk so many goddamn ways. It's all greek to me"

Den fik de jo stryg for, i alle medier, og de fik diverse organisationer
på nakken... Selvom det jo, efter bandets egen forklaring, ikke var så
slemt ment, som det lød....

Deres 3. og 4. album udkom samme dag. Og ikke nok med at der kom
2 albums den dag. Det var 2 dobbelt-albums der udkom (Hvis man
tænker på Vinylerne)... Ialt var det 30 nye sange der kom på gaden...
Jeg vil skille dem ad, og vurdere de to albums enkeltvis...

Use Your Illusion 1.
Det er jo herfra sangen 'Don't Cry' stammer. Og det var, som tidligere
nævnt, nummeret der gjorde mig interesseret i Guns N' Roses... Og
UYI-1 var også den første plade jeg købte med Guns N' Roses...
Der er mange gode derpå... Men jeg vurderer den dog alligevel til
at være dårligere end både 'Appetite' og 'UYI-2'.
Stilen på dette album er mere rocket, og legende syntes jeg... Der
bliver spillet straigt-forward rock. Der bliver spillet stille ballader.
Der bliver spillet noget tæt på country, der bliver lavet cover-numre,
og der bliver lagt lidt op til numrene på UYI to, med den laaange og
meget tunge 'Coma' i slutningen af hele albummet... Alt i alt er albummet
lidt rodet. Men alligevel indeholder den nogen klassiske rock-numre...
Det er efter min mening et af de bedste rockalbums fra 90'erne...
På trods af at det ikke er et af Guns N' Roses' bedste...

Use Your Illusion 2.
Dette, syntes jeg, er Guns' bedste album, udover deres debut... Der er
virkelig nogen fremragende sange på dette album... Og jeg syntes ikke
en sammenligning med Pink Floyd i deres storheds-tid er helt ved siden
af... Selvom der måske er lidt mere 'power' i Guns N' Roses sangene...
(Hvis forstår hvad jeg mener...)
Sangen 'Estranged' syntes jeg virkelig er på linie med 'Another Brick In
The Wall', hvis jeg skal være helt ærlig... Mesterværk!!!
I alt syntes jeg kun der er et enkelt kiks eller to på pladen... Det er
efter
min mening endnu et mesterværk... Og efter min mening det bedste
rock-album fra 90'erne...

The Spaghetti Incident

Gn'R havde længe fiflet med idéen, om at udgive et album med
covernumre, af gamle punk og rock numre... Og det gjorde de så to år
efter udgivelsen af Use Your Illusion duoen...
The damned, Nazareth, Iggy & The Stooges, The Misfits, The Sex Pistols,
og Johnny Thunders var bare nogen af de navne de lavede covers af...
For ikke at nævne sangen skrevet af massemorderen Charles Manson, som
de lavede et cover af, og smed på CD'en som et 'ghost-track'...
Alt i alt er det lidt en rodet blanding... Men jeg syntes alligevel at Guns
N'
Roses leverer et OK album... Der er et par radio-hits... Men det er ikke
et album, der ryger ind i rock-historien som andet end en sidebemærkning,
i det store kapitel i rock-historien, der hedder Guns N' Roses....

Mvh. Thomas E.
Kashmir Hjemmeside : http://come.to/fjongKashmir
Kashmir Samling : http://www.evolution-design.dk/Thomas/collection/

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 10-03-04 09:48

> [...]
> om de 5 plader der nu engang ER udkommet... Og bandet som det
> var i deres storhedstid... Jeg vil gerne komme med min mening...

For mig er der ingen tvivl om, at "Appetite..." er det absolutte mesterværk
fra GN'R.
Musikken og teksterne rykker for vildt. "Mr. Brownstone" er stadig mit
yndlingsnr.
I den anden boldgade synes jeg, at "Spaghetti..." var en hån mod musikken.
Magen til makværk har jeg længe skulle lede efter. Tror kun at jeg hørte
cd'en én gang, hvorefter den blev kasseret.
GN'R burde vide bedre end at kaste sig over covernumre. En skam, at det var
det (foreløbig?) sidste, som vi skulle høre fra dem.
Midt imellem står "Use... I + II", som kan være lidt svære at definere, da
de rent musikalsk spænder vidt.
Dette er også med til at gøre, at de er mere mainstream og måske mangler den
saft og kraft, som "Appetite..." har.
Men ingen tvivl om, at der er mange store ballade-numre på de to album.

---

Fra : Thomas

Dato : 10-03-04 18:05

"Mads Jakobsen" <madsjakob@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
var
> det (foreløbig?) sidste, som vi skulle høre fra dem.

Det er også efter min mening det dårligste GnR album... Men jeg syntes ikke
det er så slemt igen... Der er et par gode sange derpå... F.eks. syntes jeg
'Aint It Fun' er rigtig god... Men der er godtnok også mange numre derpå
der ikke er værd at høre ret mange gange...
Det er jo faktisk heller ikke det sidste vi har hørt fra dem... 2 år efter
Spaghetti,
indspillede de endnu et covernummer... Nemlig 'Sympathy For The Devil'
(gammel
Rolling Stones sang) - Den kom på single, og på soundtracket til filmen 'En
Vampyrs Bekendelser'.
Og i 1999 (tror jeg det var) udkom et helt nyindspillet nummer, (med det
'nye'
Guns N' Roses) som hed 'Oh My God' på soundtracket til Schwarzenegger
filmen 'End Of Days'...
Og for dem der har Adam Sandler filmen 'Big Daddy' liggende, kan i prøve at
spole
frem til slutningen af rulleteksterne. Der dukker der en live-udgave af
'Sweet Child
O' Mine' op... Og ca. halvvejs inde i sangen, "morpher" den, over i en
nyindspilning
af sangen, med det 'nye' Guns N' Roses...

Og så er der jo også dukket et par Videoer og et par DVD'er op med dem.
Udover
live-opsamlingen 'Live Era'-selvfølgelig... Og der skulle dukke et Greatest
Hits album
op i slutningen af denne måned.
http://www.umusic.dk/universal/vplayer_high.asp?file=http://media.streamwork
s.dk/
universal/guns2004.wmv&artist=Guns%20N%20Roses&track=TV%20SPOT#

> [...]
den
> saft og kraft, som "Appetite..." har.
> Men ingen tvivl om, at der er mange store ballade-numre på de to album.

Det er netop de store ballader der gør, at jeg syntes de to albums er helt
fantastiske...
Og samtidig er der også nogen heftige rock-numre ala. Appetite... Men ja, de
spænder
vidt, det kan vi hurtigt blive enige om.

Nå, slut herfra...

..Thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-03-04 16:15

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Advarsel... Dette indlæg er ret langt...

Hej Thomas

Det er da ikke så galt ... Men mangler der ikke " Live at Tacoma Dome "
hvordan passer den ind i billedet. Den syntes jeg ikke du har nævnt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-03-04 17:00

Benny Mortensen wrote:

> Hej Thomas
>
> Det er da ikke så galt ... Men mangler der ikke " Live at Tacoma Dome "
> hvordan passer den ind i billedet. Den syntes jeg ikke du har nævnt.

Ja, eller "World Tour '92 Live At Washington", eller "Live Era 87-93"
eller.... eller... eller....

Thomas har vist fokuseret på de 5 studiealbums. Ellers kan det også
hurtigt blive en ret omfattende affære.

/Robert

Fra : Thomas

Dato : 10-03-04 17:54

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller.... eller... eller....
>
> Thomas har vist fokuseret på de 5 studiealbums. Ellers kan det også

Jeg glemte ganske rigtigt 'Live Era 87-93'. Men det er jo et live-album...
Og alle
numrene fra den plade, er på de 5 studiealbums. (Med undtagelse af 'It's
Allright'
som jo er et covernummer)

Live at Tacoma Dome og Live at Washington må være bootleg-udgivelser...
Jeg har selv en stribe bootlegs med dem, med diverse navne... Men fælles
for
dem er, at de ikke er udgivet med bandets eller pladeselskabets
tilladelse... Det
er simpelthen pirat-optagelser... Derfor er kvaliteten også tit meget
svingende
på sådanne CD'er...

..Thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-03-04 06:55

> [...]
> tilladelse... Det
> er simpelthen pirat-optagelser... Derfor er kvaliteten også tit meget

Hej igen Thomas

Fint nok, så blev jeg så klog. Det er ikke G'n'R der er min helt store
interesse, men lige denne har jeg, så derfor blev jeg lidt nysgerrig,
hvorfor den ikke var nævnt. Bukker og takker..

M.V.H.....Benny..

Fra : @

Dato : 10-03-04 22:24

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Advarsel... Dette indlæg er ret langt...

Et langt, men fremragende indlæg!

Guns N' Roses er i mine ører lig med Slash!
Jeg er bare så vild med hans soloer og rifs, at det næsten er en lille
besættelse. Jeg kan bare ikke få nok af hans guitarspil.
Derfor er jeg heller ikke så interesseret i Axl's nye gruppe, men er mere
interesseret i Slash' Velvet Revolver.
Ham der Buckethead (guitaristen i Axl's nye gruppe) er direkte pinlig at
høre på, når han spiller de gamle Guns N' Roses' numre.
Slash rules!

Fra : Thomas

Dato : 14-03-04 22:46

<@> skrev i en meddelelse

> Et langt, men fremragende indlæg!

Tak

> Guns N' Roses er i mine ører lig med Slash!

For mig er det Axl

> [...]
> besættelse. Jeg kan bare ikke få nok af hans guitarspil.
> Derfor er jeg heller ikke så interesseret i Axl's nye gruppe, men er mere

Lidt unfair at kalde det Slash's Velvet Revolver, når både Matt og Duff
også er med... har du forresten hørt deres nye single 'Slither'? Ellers
kan den høres her:
http://www.enigmatism.pwp.blueyonder.co.uk/mp3/slither.asf

> Ham der Buckethead (guitaristen i Axl's nye gruppe) er direkte pinlig at
> høre på, når han spiller de gamle Guns N' Roses' numre.
> Slash rules!

Jeg syntes de er to meget forskellige guitarister... Buckethead syntes jeg
er
mere "teknisk" hvis man kan kalde det sådan... Han kan lave noget ekstremt
hurtigt fingerspil (tapping kaldes det vist?) - Der kan Slash ikke følge
med.

Til gengæld havde Slash øret for den gode melodi. Og han kunne skrive de
fedeste soloer, som bare gik rent ind... Der halter Buckethead _langt_
bagefter... Så de er forskellige... Teknisk tror jeg faktisk Buckethead
er
bedst. Men Slash har evner for at skrive musik, som Buckethead aldrig
kommer i nærheden af...

Mvh. Thomas

Fra : @

Dato : 15-03-04 00:48

> Tak

Det var så lidt!

> For mig er det Axl

Ja, han skrev da nogle interessante tekster, men hans sangstemme er ikke den
bedste, som jeg har hørt!

> Lidt unfair at kalde det Slash's Velvet Revolver, når både Matt og Duff
> også er med... har du forresten hørt deres nye single 'Slither'?
> [...]

Ja, det har jeg så nu. Tak for linket!
Lidt mere larmende end Guns N' Roses.

> [...]
ekstremt
> hurtigt fingerspil (tapping kaldes det vist?) - Der kan Slash ikke følge

Sikkert, men i min guitarverden er hurtighed ikke lig med bedre.

> [...]
> fedeste soloer, som bare gik rent ind... Der halter Buckethead _langt_
> bagefter... Så de er forskellige... Teknisk tror jeg faktisk Buckethead

Enig.

> Men Slash har evner for at skrive musik, som Buckethead aldrig
> kommer i nærheden af...

Det tror jeg også, men jeg skal ærlig indrømme, at mit kendskab til
Buckethead er meget lille.

Fra : simon leth jensen

Dato : 13-03-04 22:45

Hej med jer

Lige et emne for mig jeg er stor fan af GNR også.
Jeg synes at appetite er det bedste album,paradise city er vild fed og
flippe ud til, der er mange gode nummere på dette album.
UYI2 er det bedste af 1 og 2. Estranged der er så mange "forandringer" i
sangen.
Jeg har også været fan af dem siden 91/92 og håber at deres nye album
udkommer inden jeg dør, det gør jeg vel ikke forløbig men det har været
længe undervejs.
Jeg synes at det er sørgelig at det er gået dem sådan men alle kan ikke leve
lykkeligt hele livet.
hilsen tina

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 18-03-04 19:54

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse news:404e6680$0$27457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Advarsel... Dette indlæg er ret langt...

Men tak for det
Har selv været fan siden 88 og været til koncert med dem 2 gange,
de to bedste koncertoplevelser nogensinde selvom jeg også har været til
10 Roskildefestival'er, intet måler sig med Guns.
Jeg har selvfølgelig også lige fået den nye Greatest hits CD med dem,
men syntes dog den mangler en del, efter min mening burde en Greatest med dem
også indeholde sådan ca. 50 numre
Men så hører jeg fra en kammerat at de (Guns) er sure over at den er udgivet,
det skulle have været på P3 igår, er der nogen der har noget opfølgning på det??

--
MVH
Tommy Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 21-03-04 20:24

"Tommy Nielsen" <skuf@[fjerndether]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
udgivet,
> det skulle have været på P3 igår, er der nogen der har noget opfølgning på

SNYD! Jeg ville også gerne havde været til koncert med dem... men jeg var
vist
kun 12 år, da de spillede i DK sidste gang... (1992 vistnok)

Ja GnR er utilfredse med at pladen er udgivet uden at de er blevet spurgt,
og uden
de har haft nogen form for indflydelse på den... Dvs. cover-artwork,
remasteringen
af numrene, og sælge udvælgelsen af de numre der er på pladen, er alt sammen
sket
uden bandets indflydelse og accept... Så det er de naturligvis ret
utilfredse med...

Check evt. www.mygnr.com - Gå ind under News, og vælg 2004... Så er der
masser
af links, hvor man kan læse op på hele historien...

mvh. Thomas