Rep. af dobbelt terrassedør
Fra : Peter

Dato : 08-03-04 19:47

Hej,

vi har en dobbelt terrassedør (skydedør) med termoruder der er blevet utæt.
Der er kommet revner i listerne for neden både indvendig og udvendig. Når
det regner kraftigt ind på terrassedøren, så drypper det ind på vores
trægulv

Spørgsmålet er, kan man reparere det nederste af sådan en skydedør ?
(kender I nogen der kan - vi bor i 8600, Silkeborg)

En ny koster vel 16-17.000, og det er jo ikke småpenge - og så skal den også
sættes i!

Alternativt - er der steder, hvor man kan købe brugte terrassedøre ?

På forhånd tak

hilsen Peter

Fra : //zigge

Dato : 09-03-04 00:23

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trægulv
>
> Spørgsmålet er, kan man reparere det nederste af sådan en skydedør ?

Hvis det er glaslisterne du refarere til, så skal du bare en tur i Hjem&Fix
og købe nogle alu- eller plast-lister og så montere dem selv.

Er det selve dørrammen er det lidt mere tricky. Det rigtige ville være at
skille den ad og samle den igen med en vandfast lim, men det er svært...
Alternativt kan du anskaffe dig en (stor) vetarinærkanyle og fylde den med
PU-lim, så sprøjter du bare lim ind i revnerne så godt som muligt og presser
det hele sammen med skruetvinger - nemt og billigt. Når PU-limen er tør er
den 100% vandtæt og holder selv halvråddent træ sammen virkeligt godt.

> Alternativt - er der steder, hvor man kan købe brugte terrassedøre ?

Der er jo en glimmrende nedrivningsforretning lige syd for Silkeborg - jeg
kan dog ikke huske navnet...

Mvh
//zigge

Fra : Peter

Dato : 09-03-04 08:53

Forløbig tak for svaret. Jeg vil prøve at finde PU lim. Fås det i
byggemarked ?

Det svære bliver nok at få en skruetvinge på rammen. Så skal jeg have døren
ud og den vejer sikkert 150 kg.

mvh
Peter

Fra : //zigge

Dato : 09-03-04 13:21

> [...]
> byggemarked ?
>
> Det svære bliver nok at få en skruetvinge på rammen. Så skal jeg have

PU-lim kan fås i alle byggemarkeder, det er også det der bliver kaldt
opskummende lim. Fordelen ved det er at det udfylder hulrum i døren og
hærder ved kontakt med vand...

Istedet for en skruetvinge, kan du måske luske en af de der gjorde til
fastspænding på trailere omkring? Men pas på! Der er enorme kræfter i PU-lim
og hvis du vil bruge "gjorde-metoden" skal du nok have mere end en på, eller
lægge den flere gange omkring og så spænde så meget som du overhovedet kan
få dig til. Husk uanset hvad du bruger, må du kun spænde steder hvor der er
træ under, dvs. ikke midt for glasset, så bliver døren skæv.

Mvh
//zigge