Chilidyrkning
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-03-04 18:12

Jeg er blevet lidt fascineret af chilidyrkning og har derfor fået mod
på selv at prøve det i vindueskarmen.

For bare at prøve og se om jeg kunne få nogle frø til at spire har jeg
taget nogle frø fra nogle alm. peberfrugter og sået dem i lidt jord.
Disse er nu efter en lille uges tid også begyndt at spire men
umiddelbart ser det ud til, at de vokser nedad. Er det normalt, at
chiliplanter først danner en forholdsvis lang "rod" (nogle af frøene
havde en rod på ca. et par cm) for først senere at bryde rigtigt gennem
jordoverfladen?

Jeg har også købt nogle "rigtige" chilifrø bla. Habanero, Anaheim,
Cayenne og Pimento Hot som jeg håber jeg får til at spire og som jeg
til sommer/sensommer kan høste nogle frugter fra. Er der noget man som
komplet nybegynder skal være opmærksom på ved dyrkning af chiliplanter.
Jeg har bla. læst, at hvis man dyrker planterne i vindueskarmen skal
man sørge for bestøvning af planterne. Hvordan foregår det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-03-04 18:35

Morten Bjergstrøm skrev:

> For bare at prøve og se om jeg kunne få nogle frø til at spire har jeg
> taget nogle frø fra nogle alm. peberfrugter og sået dem i lidt jord.

Du bør være opmærksom på, at de frugter man køber, typisk er
bastardsorter, hvis afkom ikke altid svarer til ophavet. Så sats på de
indkøbte sorter.

> Er der noget man som komplet nybegynder skal være opmærksom på ved dyrkning
> af chiliplanter.

Ja: Lad først planten sætte frugt, når den har en fornuftig størrelse.
Og pas dem så ellers god med lys, vand (ikke for meget!) og næring
(jeg sværger personligt til langtidsgødet pottejord).

> Jeg har bla. læst, at hvis man dyrker planterne i vindueskarmen skal
> man sørge for bestøvning af planterne. Hvordan foregår det?

Chili er selvbestøvende. Det anbefales dog, at man ryster planterne
let, når de blomstrer. Skader gør det i hvertfald ikke.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-03-04 21:42

On Sun, 07 Mar 2004 18:35:13 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Chili er selvbestøvende. Det anbefales dog, at man ryster planterne
>let, når de blomstrer. Skader gør det i hvertfald ikke.

Kunne man overbruse dem med vand? Det anbefales jo af og til med
tomater, men kan chili tåle det? (Overbrusningen ryster jo planten let.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Far

Dato : 10-03-04 20:47

Hvor mange skal du bruge ?

Vi havde en (ja, 1) plante, og den kastede ca. 15 stk chili af om ugen,
uden at blive rystet mv.,

Er du til MEGET stærk mad ?

/Jørgen

P.s: Nåja, chili er nok det bedste middel mod myrer: Temmeligt Varmt
vand (ikke kogende, < 70 grader C) i en kande, to hakkede frugter i,
vent 24 timer, hæld det på boet/stier mv.. Det er ren nervegift mod
myrer.
Og: Myren dør, dens brødre kommer og slæber den ned i boet, æder den,
og:..... + + +

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-04 20:56

On Wed, 10 Mar 2004 20:47:19 +0100, Far
<joergensnavs@tvedvangensnavsmc.dk> wrote:

>Hvor mange skal du bruge ?
>
>Vi havde en (ja, 1) plante, og den kastede ca. 15 stk chili af om ugen,
>uden at blive rystet mv.,

Vildt

>Er du til MEGET stærk mad ?

Nej!
Jeg spiser ikke chilli - overhovedet.

Det var af ren og skær faglig interesse jeg spurgte

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 12-03-04 10:02

> Jeg spiser ikke chilli - overhovedet.
>
> Det var af ren og skær faglig interesse jeg spurgte

Heh, lidt ligesom mig, jeg har sat chili til spiring til drivhuset - vi
spiser nærmest ikke chili - men det er sjovt at 'have'

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-04 18:57

On Fri, 12 Mar 2004 10:02:09 +0100, "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk>
wrote:

>Heh, lidt ligesom mig, jeg har sat chili til spiring til drivhuset - vi
>spiser nærmest ikke chili - men det er sjovt at 'have'

Chillier er bestemt sjove - de er ret flotte når de står med røde
frugter.
Vi havde en på arbejdet sidste år - sorten ukendt, men det var den slags
vi også solgte af. Og for at vide lidt om hvad vi sælger havde vi
plantet en ud i et drivhus - en dag skulle jeg lige se hvad det var for
noget - knækkede en af dem og yderst forsigtigt satte tungen på bruddet
- det brændte både tunge, læber og i halsen i flere timer ....

Nej, jeg vil _ikke_ spise chilli
Grøn/rød peber er det længste jeg strækker mig - men mine peber har nu
efter en måned stadig ikke spiret, så det bliver nok ikke i år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 16-03-04 14:53

> [...]
> noget - knækkede en af dem og yderst forsigtigt satte tungen på bruddet
> - det brændte både tunge, læber og i halsen i flere timer ....

LOL - så kan du lære det !

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-03-04 11:24

H.S. skrev:

> Heh, lidt ligesom mig, jeg har sat chili til spiring til drivhuset - vi
> spiser nærmest ikke chili - men det er sjovt at 'have'

Det gjorde vi heller ikke, før vi begyndte at dyrke dem selv. Nu
spiser vi stort set chili hver dag året rundt, og i vindueskarmen står
der små planter af 40 forskellige sorter.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : H.S.

Dato : 12-03-04 12:59

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det gjorde vi heller ikke, før vi begyndte at dyrke dem selv. Nu
> spiser vi stort set chili hver dag året rundt, og i vindueskarmen står
> der små planter af 40 forskellige sorter.

... det var ellers ikke så lidt..

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-03-04 13:22

H.S. skrev:

> ... det var ellers ikke så lidt..

Det var heller ikke meningen, men når først man er blevet bidt af det,
så er det svært at lade være.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-03-04 19:22

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> [...]
> chiliplanter først danner en forholdsvis lang "rod" (nogle af frøene
> havde en rod på ca. et par cm) for først senere at bryde rigtigt gennem

Det er ikke unormalt med en lang rod inden frøet bryder igennem, men lad nu
være med at undersøge dem alle
Vær opmærksom på, at mange indkøbte frugter er F1 hybrider, hvor afkommet
ikke ligner den oprindelige frugt og heller ikke smager sådan.

> [...]
> Jeg har bla. læst, at hvis man dyrker planterne i vindueskarmen skal
> man sørge for bestøvning af planterne. Hvordan foregår det?

Chili er selvbestøvende på samme måde som tomater, men en let overbrusning
eller rysten af planterne kan gavne. Planterne kan dog også krydsbestøve, så
hvis du skal tage frø af dem til næste års produktion, skal de enkelte
sorter ikke stå for tæt. Fjern de første par blomster, så udvikler planterne
sig bedre, og så skal de bare have masser af lys, varme og så skal man passe
på, at nattemperaturen ikke bliver for høj, så sættes der ikke blomster. Det
er dog sjældent noget problem under vore himmelstrøg.
Vær i øvrigt opmærksom på, at nogle frø kan være meget længe om at spire
(f.eks. Anaheim), mens andre, som f.eks Habanero er hurtige.

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-03-04 20:03

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev:

> Det er ikke unormalt med en lang rod inden frøet bryder igennem,
> men lad nu være med at undersøge dem alle

Ja jeg kunne næsten regne ud, at det var en dårlig ide

> [...]
> Vær i øvrigt opmærksom på, at nogle frø kan være meget længe om at
> spire (f.eks. Anaheim), mens andre, som f.eks Habanero er hurtige.

Ok. Tak for svarene til både dig og Jakob.

Det lyder jo til, at det er nogenlunde ligetil og bare om at klø på.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-03-04 19:38

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> Jeg er blevet lidt fascineret af chilidyrkning og har derfor fået mod
> på selv at prøve det i vindueskarmen.

Det slog mig lige, at du skrev vindueskarm. Jeg håber da kun det er
spiringen, du taler om, for nogle af sorterne kan blive 1,5-2 m høje.
Læs lidt mere her om prøvedyrkning i Danmark:

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/peber_og_chili/88.html

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-03-04 20:01

> Det slog mig lige, at du skrev vindueskarm. Jeg håber da kun det
> er spiringen, du taler om, for nogle af sorterne kan blive 1,5-2 m
> høje. Læs lidt mere her om prøvedyrkning i Danmark:

Jeg er godt klar over, at bla. Anaheim kan blive ret stor. Planen er
dog, at det bliver i vindueskarmen selvom Habaneroen nok er den eneste,
der er 100% egnet hertil men, hvis nogen af planterne bliver for
voldsomme må jeg forsøge mig med at stille dem ud på altanen (varm,
solrig vestvendt altan). Såvidt jeg har kunnet læse mig frem til via
Google groups og diverse hjemmesider er der folk, der har haft succes
med chili på friland.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-03-04 20:06

> Størrelsen på planterne kan man til en vis grad selv regulere --
> ved simpelthen at plante i for små potter. Til en vindueskarm
> ville jeg højst plante i en potte på 4 - 5 liter.

Det har jeg også set nævnt på et par af de hjemmesider jeg har fundet
frem til.

Kan man egentligt klippe planten ned for på den måde at styre væksten i
højden lidt?

> Det giver
> desuden den fordel, at man hurtige kan begynde at høste på planten
> (hvilket er en fordel, hvis man er kommet for sent igang med at så
> eller det er en sort med en meget lang udviklingstid).

Jeg har fået den opfattelse, at man bør påbegynde spiringen i
februar/marts er det korrekt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-03-04 21:10

> Kan man egentligt klippe planten ned for på den måde at styre væksten i
> højden lidt?

Du kan klippe planterne, som du har lyst, det tager de ikke skade af.

> Jeg har fået den opfattelse, at man bør påbegynde spiringen i
> februar/marts er det korrekt?

Ja, det er korrekt. For 2 uger siden startede jeg selv med 14 forskellige
sorter, hvoraf de fleste er kommet op. Et par stykker lader dog vente på sig
endnu.

mvh
Preben

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-03-04 20:01

Preben Andersen skrev:

> [...]

Størrelsen på planterne kan man til en vis grad selv regulere -- ved
simpelthen at plante i for små potter. Til en vindueskarm ville jeg
højst plante i en potte på 4 - 5 liter. Det giver desuden den fordel,

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-03-04 20:05

Morten Bjergstrøm skrev:

> Jeg er godt klar over, at bla. Anaheim kan blive ret stor. Planen er
> dog, at det bliver i vindueskarmen selvom Habaneroen nok er den eneste,
> der er 100% egnet hertil

Habanero bliver (normalt) ikke så høj, men den fylder godt i bredden.

> men, hvis nogen af planterne bliver for voldsomme må jeg forsøge mig med at
> stille dem ud på altanen (varm, solrig vestvendt altan).

Du kan sagtens stille planterne ud, når ellers det er varmt nok -- og
det er der normalt når sommeren for alvor begynder.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-03-04 20:12

Morten Bjergstrøm skrev:

> Kan man egentligt klippe planten ned for på den måde at styre væksten i
> højden lidt?

Det ville jeg kun gøre i nødstilfælde, da det naturligvis vil svække
planten.

> Jeg har fået den opfattelse, at man bør påbegynde spiringen i
> februar/marts er det korrekt?

Jeg starter selv den første uge i februar. Ulempen er, at lysmængden
ikke er optimal, hvilket gør, at planterne strækker sig. Før eller
siden bliver planterne dog flotte og kraftige alligevel. Årets sidste
hold såede jeg (pga. lang leveringstid) først i fredags.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-03-04 22:58

Mads Lie Jensen skrev:

> Kunne man overbruse dem med vand? Det anbefales jo af og til med
> tomater, men kan chili tåle det? (Overbrusningen ryster jo planten let.)

Den eneste gang jeg har overbruset mine planter var sidste år, da
nogle stykker (der stod indendørs) blev angrebet af bladlus. Det løste
heldigvis problemet. I drivhuset overbruser jeg hverken tomater eller
chiliplanter. Jeg har en ide om, at det ikke er så godt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-03-04 07:05

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> wrote in message

> [...]
> heldigvis problemet. I drivhuset overbruser jeg hverken tomater eller
> chiliplanter. Jeg har en ide om, at det ikke er så godt.

Hvorfor mener du, at det ikke er godt?

mvh
Preben

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-03-04 08:14

Preben Andersen skrev:

> Hvorfor mener du, at det ikke er godt?

Fordi man risikerer, at mikroklimaet (også måske især jorden) går hen
og bliver for fugtigt/vådt -- og dermed øges risikoen for diverse
dårligdomme (svampe, råd).

--
Venlig hilsen
Jakob Bock