hjemmelavet youghurt
Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 06-03-04 12:48

Hej NG.
Jeg har nogle gange forsøgt at lave hjemmelavet youghurt, uden held.
Nogen der kender en god opskrift?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-04 13:41

Jesper Mouridsen skrev:

> Jeg har nogle gange forsøgt at lave hjemmelavet youghurt,
> uden held.

Hviolken fremgangsmåde fulgte du? Jeg har flere gange lavet en
fortrinlig yoghurt ved at lade en god mælk syrne et lunt sted
med nogle spiseskefulde købe-yoghurt.

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 06-03-04 17:53

Den Sat, 06 Mar 2004 12:41:29 +0000. skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Hviolken fremgangsmåde fulgte du? Jeg har flere gange lavet en
> fortrinlig yoghurt ved at lade en god mælk syrne et lunt sted
> med nogle spiseskefulde købe-yoghurt.
Siden din metode virker:
Hvad for en mælk bruger du? (øko / alm )
Skal mælken varmes op først?
Hvor varmt er lunt er det stuetemperatur?
Hvor lang tid skal det syrne?
venlig hilsen
jesper

Fra : Bjorn

Dato : 06-03-04 18:31

On Sat, 6 Mar 2004 17:53:21 +0100, Jesper Mouridsen wrote
(in message <pan.2004.03.06.16.53.16.226366@altern.org>):

> Siden din metode virker:
> Hvad for en mælk bruger du? (øko / alm )
> Skal mælken varmes op først?
> Hvor varmt er lunt er det stuetemperatur?
> Hvor lang tid skal det syrne?
> venlig hilsen
> jesper

Min yoghurt - vellykket hver gang - er som følger:

1 liter normal melk (normalt fedt innhold - om den er økologisk eller
"industriell" betyder ikke så meget, bare fedtinnholdet er "helt" og ikke let
eller magert...)

melken koges op, og trekkes raskt til side - avkjøles hurtig til ca 41 grader
(set kjelen i koldt vannbad)

1 dl "købeyoghurt" røres i (eventuelt brug 1 dl af forrige yoghurt produksjon
- hvis den fortsatt er frisk

2 ss tørmelkpulver røres inn ( ikke nødvendig, men hjelper godt siden dagens
"industrialiserede" melk er homogenisert...)

Heldes i en termos og står til neste dag (8 timer)
En madtermos med vid åbning er et godt hjelpemiddel på køkkenet!

Ønskes frugtyoghurt, rør ind nogen æbler eller jordbersyltetøy eller
bananskiver eller pæreskiver eller honning eller svisker eller....
Vær forsiktig med kiwi (blev en katastrofe) eller andre sitrusfrugter da det
fort kan få melken at skille.

Brug fantasien - lav gjerne nogle "katastrofer" - husk at for hver katastrofe
har det også været mange uventede smagsoplevelser!!

bjørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-03-04 12:15

Jesper Mouridsen skrev:

> Siden din metode virker:
> Hvad for en mælk bruger du? (øko / alm )
> Skal mælken varmes op først?
> Hvor varmt er lunt er det stuetemperatur?
> Hvor lang tid skal det syrne?

Prøv at se Bjørns indlæg, det svarer nogenlunde til den fremgangs-
måde jeg har benyttet.