WWW.THAI-FOOD.DK
Fra : Thai-food

Dato : 25-04-01 14:29

Ny hjemmeside med gratis opskrifter Fra det gamle thailandske køkken !!!
Ganske gratis og uden reklamer !!!

www.Thai-food.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 25-04-01 14:40

Jeg synes den ser meget fin ud. Ikke et forbillede til efterfølgelse
designmæssigt men det er overskueligt, og opskrifterne meget indbydende.

MVH

Peter

Fra : H. Olesen

Dato : 25-04-01 17:10

On Wed, 25 Apr 2001 15:29:14 +0200, "Thai-food" <Kim@Afro.dk> wrote:

>Ny hjemmeside med gratis opskrifter Fra det gamle thailandske køkken !!!

Har kigget på siden og må indrømme at opskrifterne ser gode ud.

I flere af dem nævnes at der skal bruges 'fiskesouce', hvad er det
mere konkret?

--
Mvh.
Helle

Fra : N/A

Dato : 25-04-01 20:55

Fra : H. Olesen

Dato : 25-04-01 20:55

On Wed, 25 Apr 2001 18:22:59 +0200, "Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk>
wrote:

>Fiskesauce, Fishsauce - en soyasauce-agtig vædske lavet ved lagring af
>saltede småfisk af forskellig art. [snip]

Tak for info.

Nu da vi er i gang, kan du (eller andre) så også fortælle mig om soya?
Den eneste slags jeg kender er den alm. dødelige fra supermarkedet.
Men når jeg kigger på thai siden ser jeg f.eks en opskrift
indeholdende 'sød soya sauce' og 'soya'

Fra : /arcana

Dato : 25-04-01 21:41

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> wrote in message

> [...]
> Den eneste slags jeg kender er den alm. dødelige fra supermarkedet.
> Men når jeg kigger på thai siden ser jeg f.eks en opskrift

Hvis jeg lige må blande mig i sojasovs-debatten: Jeg arbejdede i 80'erne i
en virksomhed, hvor vi importerede japanske, makrobiotiske fødevarer. Shoyu
er soja+hvede, tamari er ren soja. Den ÆGTE tamari, som er sojasovsens Grand
Cru laves ved, under fermenteringen af sojabønnerne at opsamle de
forholdsvis små mængder "saft", som dannes under den naturlige forgæring af
disse. Kikkoman og den slags, hvor "forgæringen" fremskyndes ad kemisk vej,
når ikke en sådan tamari til sokkeholderne, hvilket enhver, som har brugt
det, sandsynligvis vil give mig ret i, og disse syntetiske produkter bør
ikke overskride den kritiske gourmet's læber. Forskellen kan sammenlignes
med forskellen på "marineret discount-sild" og "gammeldags modnede sild."

Thai'erne blander så tamari'en op med rørsukker, krydderier, risvin osv,
japanerne holder sig i højere grad til den ægte vare, og tilsætter så de
andre ting under tilberedningen.

/arcana

Fra : /arcana

Dato : 25-04-01 21:42

"/arcana" <mailme@youllnever.com> wrote in message

> forholdsvis små mængder "saft", som dannes under den naturlige forgæring
af
> disse.

Jeg skal lige tilføje, at restproduktet hedder miso, og bruges som
suppekoncentrat. Også en God Ting.

--
/a

Fra : Peter Westh

Dato : 25-04-01 22:02

Nu tvivler jeg temmelig meget på at den meget negative behandling
mainstreamprodukter som Kikkoman får af makrobiotikere og andet godtfolk er
andet end markedsføring og hellighed; Kikkoman er også "naturally brewed" og
smager ganske udmærket, synes jeg. Hvad betyder iøvrigt "kemisk"?

Japansk Shoyu og Tamari er ganske udmærkede produkter i deres egen ret,
ligeså Miso, som jeg holder meget af, og de som Urtekram sælger er vældigt
gode, men jeg synes det er misvisende at fremhæve dem som specielt bedre end
f.eks. kinesisk soyasaucer. Lidt ligesom at hævde at portvin er bedre end
sherry. De har en anden smag, og egner sig til andre ting.

Kinesiske soyasaucer kan deles op i lyse og mørke typer. Den mørke ligger
forholdsvis tæt på Tamari i smagen, medens den lyse er mere salt og let, og
ikke farver maden så mørk. Man vil ofte se at der anvendes begge typer i
kinesiske opskrifter. Der er mange mærker og stor pris- og
kvalitetesforskel; nogle indeholder farve og konserveringsmidler, andre er
såmænd lige så naturlige som dem, der kommer med Michio Kushis blå stempel i
røven og koster det femdobbelte.

Der er også andre kinesiske soyaprodukter der er et bekendtskab værd,
eksempelvis de saltede, sorte bønner de er begyndt at føre i Irma, gul
bønnesauce og hoisin sauce.

Den søde soyasauce - sælges ofte som Ketjap Manis - er ganske rigtigt
soyasauce sødet med melasse eller rørsukker til en tyk sirupsagtig ting.
Lige dele soya og mørk sirup ville være en rimelig erstatning.

MVH

Peter

Fra : /arcana

Dato : 25-04-01 23:24

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> wrote in message

> smager ganske udmærket, synes jeg. Hvad betyder iøvrigt "kemisk"?

Hvis du nu havde læst hvad du svarer på, ville sætningen
"Forskellen kan sammenlignes med forskellen på "marineret discount-sild" og
"gammeldags modnede sild.""
måske være faldet i øjnene...

> [...]
> f.eks. kinesisk soyasaucer. Lidt ligesom at hævde at portvin er bedre end
> sherry. De har en anden smag, og egner sig til andre ting.

Urtekrams mærke er ikke det samme som det vi importerede. Det mærke vi i sin
tid førte var fra firmaet Mitoku, som har ekstremt høje standarder - men det
kender du måske? (nu du siger Michio Kushis blå stempel i posterior parte
spinae dorsi)???

> [...]
> såmænd lige så naturlige som dem, der kommer med Michio Kushis blå stempel

Hehehe - jada. Soja er nok lige så forskellig som skotsk highland malt...

> Der er også andre kinesiske soyaprodukter der er et bekendtskab værd,
> eksempelvis de saltede, sorte bønner de er begyndt at føre i Irma, gul
> bønnesauce og hoisin sauce.

Jeg bruger skam flere forskellige mærker selv - fermenterede sorte
sojabønner, f. eks., som mig bekendt kun anvendes i Kina.

> Den søde soyasauce - sælges ofte som Ketjap Manis - er ganske rigtigt
> soyasauce sødet med melasse eller rørsukker til en tyk sirupsagtig ting.
> Lige dele soya og mørk sirup ville være en rimelig erstatning.

Mums...

--
/arcana

Fra : Neta & Peter

Dato : 26-04-01 07:38

"/arcana" <mailme@youllnever.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du nu havde læst hvad du svarer på, ville sætningen
> "Forskellen kan sammenlignes med forskellen på "marineret discount-sild"

Just det - og "marineret discountsild" har såmænd ikke været udsat for andet
end almindelig gæringseddike. Jovel, det er vel "kemisk", men så er salt vel
også kemisk. "Naturlig kemi"?

Nå, det var ikke for at starte en lang tråd om det, beklager hvis jeg var
lidt for langt ude med riven! Jeg mener jeg har set Mitoku, men aldrig
prøvet det (ligesom jeg kun har drukket den singel malt som aldre har
serveret for mig, suk!) så måske er der en hel verden af soya-nuancer som er
lukket for mig?

Med venlig hilsen

Peter

Fra : René Hjorth

Dato : 26-04-01 19:49

Thu, 26 Apr 2001 08:37:34 +0200 skrev "Neta & Peter"
<pwesth@hum.ku.dk>

Hej Peter,

Jeg synes også lige at jeg ville være med

Du har ret i dit forsvar af Kikkoman - det er naturligvis ikke den
mest underfundige soya, men den er god og, ja, den er naturligt
brygget.

Det ER dog produkter der er fremstillet ved en kemisk process; de soya
og hvedekerner fermentes, smagen trækkes ud med en syreblanding og
smagen justeres derefter med salt, karamel og smagsstoffer.

>Just det - og "marineret discountsild" har såmænd ikke været udsat for andet
>end almindelig gæringseddike. Jovel, det er vel "kemisk", men så er salt vel
>også kemisk. "Naturlig kemi"?

Jo, faktisk - almindelig eddike er for svag til at virke så hurtigt
som det er ønsket, hvorfor man anvender eddikesyre, hvilket også er
årsag til den meget lyse farve.

Personlige kan jeg godt li' det hurtigtmodnede sild, da de har en
"barskhed" jeg værdsætter - men jeg kan simpelthen ikke tåle dem! Jeg
spiser derfor gammeldags modnede sild med stor lyst, og især P.
Lykkeberg (sp?) kan kraftigt anbefales.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Neta & Peter

Dato : 27-04-01 07:38

"René Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> Thu, 26 Apr 2001 08:37:34 +0200 skrev "Neta & Peter"
> <pwesth@hum.ku.dk>

Tak for det, så blev vi så meget klogere allesammen :)